Amfion pro musica classica

Orfeus

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 14 viestiä, 46 - 59 (kaikkiaan 59)
  • Julkaisija
    Viestit
  • vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18355

    Orfeus
    Osallistuja

    Omasta puolestani pahoittelen provosoitumistani ”lapsellisen kinastelun ja toisten tölvimisen” osapuoleksi.

    Koska viesti ei mene perille, vaan harakoille, lähden katselemaan kauniimpia lintuja.

    Toivottavasti foorumi saa jostakin asiallisempia eli isokitaisempia osallistujia, jotka pystyvät nielemään kaikenlaisen lööperin
    siitä välittämättä.

    Näkemiin pitkäksi ajaksi.

    vastauksena käyttäjälle: Musiikki synnyttää kuvia, eli johdatus cymatiikkaan #18435

    Orfeus
    Osallistuja

    Vielä kertauksen vuoksi. Nuo koneenrakennus-, lämpökuvaus-, linnunsiipi-, postimerkkeily- ym. esimerkit
    olisivat analogisia Jennyn tutkiman ilmiön kanssa, jos niissä olisi jollakin (värähtely-)impulssilla saatu ensin aikaiseksi
    kone-, lämpö-, lintu-, siiven liike-, postimerkki-, paperi-, leima- ilmiöt johonkin ilmenemisalustaan tai -ympäristöön,
    joita sitten tutkittaisiin, analysoitaisiin ja kuvattaisiin; ja jotka kaikki olisivat hävinneet vähitellen näkyvistä
    ja lakanneet lopulta kokonaan olemasta olemassa sen jälkeen, kun ne ilmestyttänyt impulssi olisi vaiennut.

    LG ”Enkä edes yritä väittää, etteikö Hans Jenny olisi voinut tehdä myös tieteellisesti kiinnostavaa työtä.”

    Joku täällä on kuitenkin yrittänyt väittää, ettei Hans Jennyn työ ole edes mikään tutkimus, eikä hänen tutkimuksensa kohde edes mikään ilmiö;
    ja osoittanut, ettei ymmärrä, mitä sanat ’tutkimus’ ja ’ilmiö’ tarkoittavat;
    ja paljastanut ”analogioillaan”, ettei ole alkuunkaan tajunnut, mistä Jennyn tutkimissa ilmiöissä on kyse.

    …”Asiaan perehtyminen tuossa mielessä ei minusta vain ole kiinnostavaa.”

    Hans Jennyn tutkimustyö ja siihen perehtyminen ei siis ole kiinnostavaa tieteellisessä mielessä, vaan pelkästään hömppämielessä.
    Ja ainoa kiinnostava lähde on jälleen kerran ja aina vain ”Lehtirannan hömppäkirja”.

    Lehtirannan hassu lause – jollainen on omiaan viemään uskottavuuden koko asialta (ja myös Jennyltä, Händeliltä, Messiaalta ja Pythagoraalta) –
    ei kerro mitään Jennyn tavoitteista, koska lause ei ole peräisin Hans Jennyltä, vaan Lehtirannalta.

    Lehtiranta puolestaan on poiminut sen internetistä (tai jostakin new age-kirjallisuudesta), joka on täynnä vastaavantasoisia lauseita.
    Niiden lähteenä on useimmiten ”my source” tai ”our source”.

    Kymatiikan eli kymatologian uranuurtaja, tiedemies Hans Jenny kuoli vuonna 1972.
    Sen jälkeen hänen nimiinsä on pantu erilaisissa new age- ym. yhteyksissä milloin mitäkin;
    ja tutkimuksiaan sovelleltu milloin mitenkin. Niistä Jenny ei ole millään lailla vastuussa.

    Jos Lehtiranta ja LG olisivat tutustuneet Hans Jennyn tutkimuksiin ja teksteihin kunnollisesti,
    he tietäisivät, että pentagoni- (viisikulma- tai -sakara-) muodon tuottamiseen ei tarvita Händelin Messias-oratoriota,
    pythagoralaista, eikä mitään muutakaan veljeskuntaa; pyhiä, eikä epäpyhiä symboleita.
    Kyse on paljon perimmäisemmästä asiasta. Niin perimmäisestä, että siihen riittää vain yksi ainoa sävel tai intervalli.

    Kyseinen muoto saadaan yksinkertaisimmin tuotetuksi vain yhdellä äänitaajuudella (sävelellä) siten,
    että vain sen amplitudia (äänenvoimakkuutta) muutetaan, jolloin (esim.) vesipisara muuttaa (siihen kohdistetun värähtelyn vaikutuksesta)
    muotoaan alkutilastaan solun jakautumista muistuttavien (muoto-)vaiheiden kautta erilaisiksi monikulmioiksi (polygoneiksi).

    Toinen tapa on käyttää kahta kvinttisuhteessa (3:2) toisiinsa olevaa äänitaajuutta,
    sävelten keskinäistä amplitudia (ja vaihetta) muunnellen ja siten muodon terävyyttä tai pyöreyttä (ym.) vaihdellen.

    Katsokaapa uudelleen tuota (suurennetun) vesipisaran muotodynamiikkaa esittelevää linkkiä http://www.youtube.com/watch?v=fCXZF3NiPIk&feature=related
    Kohdassa 06:50 näette juuri kyseisen muodon, matalalla (kuulumattomissa olevalla) säveltaajuudella (tai taajuuserolla) tuotettuna.

    Jälkimmäinen lause – jonka LG tulkitsee osoitukseksi Jennyn ”puhtaasta new age uskonnollisuudesta” – on kyllä peräisin Hans Jennyltä.
    Lause ei kuulu: ”mitä enemmän new age-hömppään uskoo, sitä selvemmäksi käy, että ääni on luova prinsiippi*”,
    vaan: ”mitä enemmän näitä asioita tutkii, sitä selvemmäksi käy, että (soiva) ääni on luova alkuvaikute, eli perimmäisin, ensisijaisin alkutekijä”
    (joka tuottaa – sekä fysikaaliselle ilmiömaailmalle, että fysiologiselle, orgaaniselle elämälle ominaisen –
    luvun, rytmin, polaarisuuden, suhteiden, symmetrian, samankeskisyyden, muodon, geometrian, liikkeen, sykkeen, muodonmuutoksen ja [kulmamuutos-]voiman harmonian)

    *prinsiippi = pr(e)-incipe = ennen alkua (oleva), e(n)sialku tai perialku à pr(e)-incip-al(l) = perialku(inen) [kaikelle]

    Vaikka Jenny olikin antroposofi, hänen (po.) johtopäätöksensä ei perustu minkäänlaisiin
    hengentieteellisiin tai uskonnollisiin aatteisiin, uskomuksiin, tai otaksumiin,
    vaan 14 vuoden huolellisiin, empiiristieteellisiin tutkimuksiin ja tarkkoihin havaintoihin,
    jotka ovat milloin tahansa, missä tahansa, kenen tahansa toistettavissa ja todennettavissa.
    Niiden tekijän ja tutkijan ei lähtökohtaisesti tarvitse uskoa mihinkään.

    Käsitteet ’uskonnollisuus’ ja ’tieteellisyys’ ja se, miten ne eroavat toisistaan, näyttävät menevän yhtä autuaasti sekaisin, kuin, kaikki muutkin merkitykset.
    ”Puhdasta new agea” ei ole olemassa.
    ’New age’ kattaa epäyhtenäisen joukon erilaisia, höllästi toisiinsa liitettävissä olevia asioita, aatteita, liikkeitä ja uskomuksia,
    jotka kaikki kakkivat vielä kapaloissaan* silloin, kun Jenny teki tutkimuksiaan. *(nyt niistä jotkut jo konttaavat)

    Hans Jennyn tekstiä on ilo lukea täydellistä perehtyneisyyttä ja asianhallintaa osoittavan, huipputiedemiehelle ominaisen,
    kirkkaanselkeän ilmaisunsa vuoksi; ja juuri siksi siitä puuttuukin kaikenlainen huuhaa ja hömppä!

    ”Puoskaribisneksestä” sanon vain, että erilaiset äänitaajuuksia ja sävelharmonioita käyttävät terapia- ja hoitomuodot
    ovat niin pehmeitä, että niillä ei koskaan aiheuteta hoidettavalle minkäänlaista vahinkoa.
    Lääketeollisuuden biljoonabisnestä pyörittävän – solufysiologiaa ja immuunijärjestelmää synteettisillä (myrkky)valmisteilla kuormittavan –
    ”virallisen” lääketieteen menetelmistä ei voi sanoa samaa.

    vastauksena käyttäjälle: Musiikki synnyttää kuvia, eli johdatus cymatiikkaan #18433

    Orfeus
    Osallistuja

    LG ”Enpä puhuisi mistään tutkimushaarasta tai edes ilmiöstä”…

    Kunpa et puhuisi enää mistään mitään!
    Koska sinun on mahdotonta keksiä sanoille mitään järkevää käyttöä (tai merkitystä), miksi käytät niitä?

    Hans Jennyn nimittämiseksi Steiner-koulun opettajaksi sinulle riittää se, että hän toimi neljä vuotta Steiner-koulun opettajana.
    Tutkija- tai tutkimusnimitykseen sinulle ei riitä se, että hän tutkijana tutkimalla tutki värähtely-/aaltoilmiöitä 14 vuotta
    ja kehitti nykyaikaisen laitteiston (tonoskoopin) asian tutkimiseksi ja havainnollistamiseksi, ja dokumentoi tutkimuksensa ja havaintonsa
    niin esimerkillisen tarkasti ja täsmällisesti, että vastaavaa saa hakea minkään tieteenalan tutkimuksista.

    ”Logiikkasi” mukaan mikään fysikaalinen (tai muu) perustutkimus ei ole tutkimusta, vaan ”perusfysiikkaa”;
    akustiset ilmiöt eivät ole ilmiöitä, eikä niiden tutkiminen tutkimusta, vaan ”perusakustiikkaa” tai ”perusvisualisointia” jne. jne.
    Akustinen ja visuaalinen (kaksinkertainen!) ilmiö (kolmiulotteisessa aika-avaruudessa), jossa korvinkuultavana ilmenevä ääni ilmenee silminnähtävänä muotona, rakenteena, dynamiikkana, ei siis ole ilmiö!
    Koko ilmiömaailma ja ilmennyt maailmankaikkeus, joka on näkyvältä osaltaan ”vain” värähtelyjen visualisoituma, ei ole sinulle ilmiö!

    LG ”Toisekseen ehkä pitäisi kirjoittaa symatiikka eikä cymatiikka, vastaavasti kuten sytologia/cytology? ”

    Muista se, kun lähdet seuraavalle syberidioottien Syproksenmatkalle lämpökuvia ottamaan!

    Toisekseen ehkä pitäisi ääntää saiber- ja Saiprus-, niin kuin Sikakossa (cyber- Cyprus-sanoilleen) tekevät;
    ja sirillinen (cyrillic), eikä kyrillinen; ja saiklooppi (Cyclop(s), eikä kyklooppi…

    Täytyykö kaikki maailman sanat (k)ääntää ensin väärin englanniksi, jotta ne voi sen jälkeen (k)ääntää väärin ”suomeksi”.
    Lue sieltä wikipediastasi artikkeli ”kreikkalainen kirjaimisto”

    Kreikankielen ”kyma”-sanaa vastaa muuten suomenkielen (joki)aaltoilmiötä kuvaava sana ”kymi”.
    ”Kymiikka” olisi aivan kelvollinen vaihtoehto kymatiikalle. Mutta paras on tämä:

    Veli Valpola, Suuri sivistyssanakirja (Wsoy): kymatologia = aaltojen tutkimus, kymatologi = kymatologian tutkija
    Hans Jenny oli tämän tutkimushaaran nykyaikainen pioneeri.

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18352

    Orfeus
    Osallistuja

    Himppeli homppeli hilipalihittan. Sama kuin keskustelisi (miehisen?) piimätölkin kanssa, jolla on homojuuston logiikka.

    Voisit ehdottaa itseäsi Guinnesin ennätyskirjaan vääriin johtopäätöksiin ryntäilemisestä.

    Kuka kertoisi, mitä sana estetiikka hänen hömppäsanakirjamääritelmänsä mukaan oikein tarkoittaa?

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18350

    Orfeus
    Osallistuja

    Juni:
    ”Ilmaisusta ”virtuositeetin estetiikka” kiistelemisen sijaan olisi mahdollista tarttua esim. lgrohnin alkuperäisen puheenvuoron toiseen lauseeseen, jossa esitetään selkeähkö kysymys: Miksi nopeus ja taituruus on kohotettu arvoonsa?”

    Tietysti niin voidaan tehdä, mutta silloin joudutaan vastaamaan merkitysyhteydestään irrotettuun lauseeseen kontekstista välittämättä. Tilanne on sama, kuin vaatimus vastata ”kyllä” tai ”ei” kysymykseen ”oletko jo lakannut hakkaamasta vaimoasi.” (Jollei saa sanoa, että kysymys on väärin muotoiltu, joutuu tunnustamaan hakanneensa tai hakkaavansa vaimoaan, vaikkei olisi sitä koskaan tehnytkään).

    lgrohnin kysymys ei sellaisenaan ole väärä, mutta muuttuu vääräksi rinnastettuna hänen yksipuolisen pinnallisiin tai kaksipuolisen vääriin käsityksiinsä virtuositeetista ja estetiikasta. Ne hän on ilmaissut jo moneen kertaan ja niin selvästi, että tuskin kukaan enää jaksaa aloittaa uutta kierrosta hänen toisesta lauseestaan.

    lgrohnin mukaan ”virtuositeetti” eli pelkkä ”nopeuden ja taituruuden arvoonsa kohottaminen” vastaa urheilun ”estetiikkaa tehdä jotain vaikeampaa kuin muut, nopeammin, korkeammalle, pitemmälle.”

    Muiden voittaminen sekunneilla, senteillä tai vaikeudessa ei kuitenkaan ole urheilun(kaan) estetiikkaa.
    Estetiikasta voidaan urheilun yhteydessä puhua vain ja vasta silloin, kun tarkkaillaan suorituspuhtautta ja -kauneutta ja havaitaan, että paras urheilusuoritus on aina myös teknisesti ja toteutuksellisesti pakottomin, vapain, sulavin, sujuvin, rytmikkäin, esteettisesti täydellisin, eli sanalla sanoen kaunein (virtuoosisin).

    Kaikki oleellinen, mitä estetiikasta ja filosofiasta on lännessä sanottu, on peräisin samalta ajalta* ja alueelta, kuin tämän foorumin nimikin. Jollei täällä saa ymmärtää käsitteitä, niin kuin ne henkisessä alkukodissaan ymmärrettiin, ja puuttua niiden käyttämiseen silloin, kun niitä tulkitaan nykyajan tapaan päin …(sanonko mitä), vaan kuitataan asia pelkkänä hiuksia halkovana ”ilmaisusta kiistelemisenä”, niin tämä säilyy yhtä tyhjänpäiväisenä lörpöttelysivustona, kuin kaikki muutkin internetin lörpöttelysivustot.
    *(eli yhden hyväkkään logiikan mukaan ”ajalta, jolloin filosofia ja estetiikka olivat alkeellisella tasolla, magia ja mystiikka vallitsivat”.)

    Anonymiteetin idea tällaisilla keskustelupalstoilla on muuten juuri siinä, että voidaan keskustella vain asiasta, mitään tai ketään kumartelematta ja töksäytellä vasta-argumentteja ketään loukkaamatta. Kaikkien niiden, jotka esiintyvät täällä omalla nimellään ja kokevat kenties tulevansa henkilökohtaisesti loukatuiksi lauseittensa repostelemisesta, kannattaa siis ryhtyä käyttämään nimimerkkiä.

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18346

    Orfeus
    Osallistuja

    Manala on minun keikkapaikkani ja
    taivaanavaruudenkaikkeus minun konserttisalini.
    Kauneus on minun lauluni,
    Totuus on minun soittoni,
    Hyvyys on minun lyyrani,
    joita Rakkaus soittaa, ja laulaa, ja kuulee.

    Voi teitä te ”tietoyhteiskunnan” tomppelit ja skriik-truut-trööt-parametrien prosessoijat,
    hälyn organisoijat ja populaariposetiivin pyörittäjät,
    nykyjytkeenhytky(ttä)jät ja ”yhteiskunnallisen mielekkyyden” mielistelijät,
    kysynnänmuutosten perässä muuttujat ja markkinahumun sumuttajat,
    ”kulttuurimurroksen” murtomiehet ja mediasirkuspellet,
    populistipoliitikot ja hallintovirastojen hölmöt!

    Kuinka te voitte kuvitella voivanne koskaan tavoittaa mitään siitä,
    mikä on musiikin sydän, ja sielu, ja mieli,
    ja syvyys, ja korkeus, ja kieli;
    jollette te pysty tunnistamaan sitä mikä on, siitä mikä ei ole;
    jollette te pysty tunnistamaan, mitä eroa on sillä, mikä tai mitä jokin on,
    ja sillä, mikä on vain ”ajattelua”,tai puhetta tai kirjoitusta siitä;
    jollette te pysty tunnistamaan, mitä eroa on sillä, että on jotakin
    (muusikko, säveltäjä, tietäjä, taiteilija, tieteilijä, filosofi),
    ja sillä, että on vain lukenut tai kuullut artikkelin tai tietosanakirjamääritelmän tai kirjan tai kurssin,
    tai suorittanut oppiarvon, tai ajatellut joskus jotakin jostakin;
    jollette te pysty tunnistamaan edes sitä, mitä eroa on vapaalla ajattelulla ja aivot vapaalla ajelulla?

    Oi Eurydike…!

    vastauksena käyttäjälle: Mikä on asiaa? #18315

    Orfeus
    Osallistuja

    Ymmärrätääkö kukaan, miten LG jaksaa edelleen esiintyä täällä jonkinlaisena ylitenttaajana, vaikka hän ei itse vastaa mihinkään?

    Voin vastata hänen kysymyksiinsä sitten, kun hän on ensin luetellut ne kolmesataa viritysjärjestelmää. Saman viritysjärjestelmän muunnelmia ei lasketa omiksi järjestelmiksi.

    Kaikista sirkulaarisista viritysjärjestelmistä, jotka toteutetaan kvinteittäin etenemällä, voidaan vetää suorat paralleelit pythagoralaiseen viritysjärjestelmään. Koko temperointikäsitteistö (kommineen ja osakommineen) on sen suoraa perintöä; niin kuin on oikeastaan koko temperoinnin idea; koska se lähtee tarpeesta muunnella pythagoralaisen tai luonnonpuhtaan intonaation (just intonation) mukaan viritettyä asteikkoa moniäänisyyteen ja monisävellajisuuteen (modulaation mahdollistamiseen) edettäessä.

    Bach-viritys on siinä määrin kiehtova asia, että siitä nyt voin yrittää jotakin sanoa yleisen kiinnostavuutensa vuoksi, en vastauksena LG:lle.

    Bach käytti klaveerissaan neroviritystä, jonka kiinnostavin yksityiskohta ja ero nykykäyttöön vakiintuneeseen tasavireiseen insinööriviritykseen verrattuna on kolmen luonnonpuhtaan kvintin sisältyminen klaviatuuriin. Muut kvintit oli temperoitu joko 1/12- tai 2/12-osakomman verran tai yhden tai kahden sekunnissa kuultavan huojahduksen verran, tai jonkin muun keskenään puolittuvan osituksen verran. Täsmällistä, yksiselitteistä ja täysin varmaa tulkintaa ei ole olemassa. Bachin omakätinen temperointiohje on tutkittavissa ja tulkittavissa hänen Das Wohltemperirte Clavier I-kokoelman nimiösivulle kirjoittamastaan virityskiehkurasta.

    Bradley Lehmanin nurinpäin luettu tulkinta asiasta on saavuttanut hyväksynnän ja käyttöaseman joissakin vanhanmusiikin piireissä, mutta lienee virheellinen, vaikka soi paremmin sekin, kuin tasavireinen yritelmä.
    Lisätietoa osoitteesta: http://bach.tuning.googlepages.com/home

    Bachia voi muuten soittaa vaikka traktorivirityksellä, jos jotakin aitoa sanottavaa on.
    Sellaisia löytyy Suomesta ainakin Vammalan, Nurmon, Roismalan, Kovelon ja Someron traktorimuseoista.

    Tetraktys!

    vastauksena käyttäjälle: Mikä on asiaa? #18312

    Orfeus
    Osallistuja

    LG: ”Ohjelmani ei ole myynnissä…”

    koska sen kaupallistaminen ja tuotteistaminen on vielä työn alla, kuten lehtihaastattelussa toteat ja tuotteesi ennakkomarkkinointiblogissa mainostat:

    http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/aamulehti231205.html
    http://selfgeneratedmusic.blogspot.com/2008/09/software-that-makes-everybody-composer.html

    …ja taustalla haahuilee haave tulla sillä yhtä rikkaaksi kuin Bill Gates.

    (LG: ”Nykyisin on paljolti bisnestä.”) (¥€$ £. ¥€$! $€££ $€££ $€££!)

    Markkinointilauseesikin on päältä pelkkää pötyä ja sisältä silkkaa satua. Siinä luvataan, että tietokoneohjelmasi tekee kaikista säveltäjiä. Se ei tee kenestäkään säveltäjää, koska kukaan ei sävellä, eikä voi oppia säveltämään sen avulla. Säveltämisen edellytys on sävelkielen hallitseminen ja luovuus. Mahtaako Leif Segerstam tietää ja ymmärtää, mihin hänen (Suomen kuvalehdessä julkaistusta) haastattelustaan leikattua lausetta käytetään?

    Ja mitä kalvakkuuteen tulee – josta Pythagoraalta lähtöisin olevaa musiikkiteoreettista perustaa moitit – on sanottava, että ohjelmallasi tuotettu ”musiikki” on kalvakkuudessaan, tyhjänpäiväisyydessään ja mitäänsanomattomuudessaan parasta lajissaan maailmassa.

    LG: ”Teoreettisen fyysikon koulutuksellani voin valistaa sinua, että luonnontieteet eivät edes pyri vastaamaan kysymykseen ”mitä jokin on”. Se on metafysiikan ”suuri tehtävä” ja tuloksettomuus puhuu puolestaan.”

    Kiitos ”valistuksesta”. Manalat kolunneena ja nykyajat nähneenä, voin valaista sinua, että koulutusalaasi perustuvalla lauseella siitä, mitä ääni (ja valo) on, pyrit(ään) nimenomaan vastaamaan kysymykseen ”mitä ääni (ja valo) on”;
    ja teoreettinen fysiikka sisältää niin paljon mahdollisimman täsmälliseen tarkkuuteen pyrkiviä määritelmiä, selityksiä, osoituksia, todistelu(ketju)ja, lause(kke)ita ja yhtälöitä juuri siitä, mitä jokin on, että sitä voidaan pitää yhtenä sen oleellisimmista kysymyksistä ja pyrkimyksistä:

    E=mc² (energia on yhtä kuin massa kertaa valon nopeuden neliö)

    Metafysiikan tehtävä ei ole pyrkiä vastaamaan kysymykseen ”mitä jokin (fyysinen) on”, vaan pohtia, mietiskellä ja tutkistella itse olemassaoloa (olevaisuutta) ilmiömaailman takana (sisällä) ja fyysisen aistihavainnon tavoittamattomissa olevana totuutena, vapautena, perussyynä, jumaluutena, absoluuttina, ykseytenä, kaikkeutena, voimana, vuodatuksena, vapaana tahtona (ym. ym.), henkisenä ulottuvuutena ja merkityksenä, jonka olemus on tavoitettavissa vain sisäkautta, ihmismielen ja intuition (ylifyysisten kykyjen), oivalluksen, luovuuden ja niiden herättämisen, herkistämisen ja kultivoimisen avulla.

    Koulutuksesi tuloksettomuus puhuu puolestaan, ja näyttää menneen yhtälailla yli ymmärryksesi, kuin jotakuinkin jokaisen lauseen merkitys, jota olet – asiasta eksyen, väärillä tulkinnoilla päätelmillä ja assosiaatioilla tietämättömyytesi osoittaen – tälläkin sivustolla kommentoivinasi.

    LG: ”Kommentoin lähinnä tätä Orfeuksen oivallusta: ”Silminnäkyvä valo on noin 40 oktaavia korkeampitaajuista värähtelyä, kuin korvinkuultu ääni.”

    Oivallisestipa kommentoit.

    LG: ”Viritysjärjestelmiä on satoja.”

    Onko? Luettele niistä aluksi vaikka ensimmäiset kolmesataa!

    LG: ”Pythagoraan ansio oli siinä, että hän ensimmäisenä systematisoi tiettyjä asioita.”

    Ja teoreettisen fysiikan ansio siinä, että se vihdoin hoksasi sen, minkä Pythagoras ”systematisoi tiettynä asiana” 2500 vuotta aiemmin, eli kaiken (energian ja materian) värähtely(luontee)n.
    Ja LG:n ”ansio” siinä, ettei hän ole sitä vieläkään tajunnut.

    Pythagoraan tietoisuus, viisaus, ymmärrys ja ansiot o(li)vat niin korkeat, että jos dokumentoidun historian ajalta löytyy viisi hänen veroistaan henkilöä läntiseltä pallonpuoliskolta, niin hyvin on etsitty ja liioitellen löydetty.
    LG ei ole yksi niistä.

    LG: ”Ja jos muistan, Pythagoras ei käsitellyt eri tyyppisiä puhaltimia ja kalvoja musiikin mielessä.”

    Johtunee siitä, että painojen ripusteleminen ilmapatsaisiin ja rumpu- ja täry- ja limakalvoihin ei ottanut onnistuakseen (omaa tulkintaasi soveltaen).

    LG: ”Ja toistan vielä, että tuo kirja ERKKI LEHTIRANTA: Korkeammat oktaavit (Dialogia 2004) on absoluuttisen täydellistä roskaa, jossa täysi vastuu on lukijalla.”

    Sitähän sinä olet toistellut toistelemistasi. Tuo kirja, jota en ole lukenut, ei ole vieläkään keskustelun aihe, vaan siitä harhautunut oma päähänpinttymäsi.

    Rondon artikkelin perusteella Lehtirannan new age -pohjainen ja -väritteinen suuntautuneisuus antaa hänen tekstilleen ja tulkinnoilleen – ja asioiden yhdistelemisilleen sen mukaisesti ja mukaisiksi – kieltämättä melko heppoisen ja kioskilehtimäisen vaikutelman. Tuollaisen lähestymistavan rasite on siinä, että sen myötä koko aihe ja käytetty lähdeaineisto (ja siihen viittaaminen myös muissa yhteyksissä) tulee leimatuksi – ja varsinkin lgrohnin tasoisella, absoluuttisen täydellisellä roskavastaanotto-, -ymmärrys- ja -ulosantikyvyllä oikein moninkertaisesti mylvityksi ja möykätyksi – arvottomaksi ”huuhaahömpäksi” tai ”saman sortin tavaraksi”.

    Lehtirannan lähteiden joukossa on kuitenkin (myös) täsmällisesti ja huolellisesti toteutettuja, empiiristieteellisen todentamisketjun kaikki kriteerit täyttäviä, ansiokkaita tutkimuksia, ja monissa tapauksissa vuosikymmenien pituisen elämäntyön ja -kokemuksen tuloksia, joita kukaan niihin tutustunut ei voi kieltää tai kumota tai sivuuttaa pelkällä olankohautuksella.

    Kaiken sen LG ”tyrmää” siihen lainkaan tutustumatta tai vain pintapuolisesti ”tsekkaamalla”, koska kamalankauhea erkkilehtiranta-mörkö on ainoa kummitus, jota hän pystyy kauhistelemaan

    LG itse on kuitenkin osoittanut tämän keskustelun kaikissa vaiheissa, että:
    1. hänen kykynsä ymmärtää, hallita ja käsitellä oman koulutusalansa mukaista tietoa on kyseenalaista
    2. hänen kykynsä ymmärtää ja käsitellä muiden koulutusalojen, osaamis- ja kokemustasojen mukaista informaatiota on olematonta
    3. hänen valmiutensa ymmärtää luettua tekstiä ja käsitellä sen merkityksiä on avutonta
    4. mitään, mitä hän sanoo, ei voi ottaa vakavasti
    5. hän on tämän keskustelu(sivusto)n roskaaja

    Täysi vastuu roskaamisesta on roskaajalla.

    Oi Eurydike, Sinä soinnin sulo! Mistä ”uutuudesta” nuo nykyihmiset oikein puhuvat? Maailma repii edelleen julman raa’asti riekaleiksi kaikki ne, jotka Sinun kauneutesi näkevät, ja sille uskollisena pysyvät…

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18341

    Orfeus
    Osallistuja

    Keinot käydä kirjallista keskustelua vaikutelmien tasolla, vähemmän käsitteelisesti ovat melko olemattomia.

    Koska tällaisesta kommunikatiosta puuttuvat ääni, äänensävyt, ilmeet, eleet ja liikkeet, emme voi välittää minkäänlaisia vaikutelmiakaan toisillemme muutoin, kuin käsitteitä käyttämällä (ilmaisutyylin lisäksi).

    Ja jollemme käsitä käyttämiämme käsitteitä ja niiden kuvaamia asioita, koko käsittely on käsittämätöntä.

    Lgrohn aloitti tämän keskustelun ymmärtämättä kumpaakaan käyttämistään sanoista – ja mitään niillä kuvatuista asioista – eikä hän ole vieläkään kertonut niistä oikeastaan muuta, kuin että hänen käsityksensä ja vaikutelmansa on, että virtuositeetti = sirkus ja estetiikka = sirkus. Siis:

    ”Ei tässä ollut kyse mitkä sävellykset ovat sirkusta, vaan mikä on sirkuksen sirkus.”

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18338

    Orfeus
    Osallistuja

    Lgrohnin kaltaisten, internetin keskustelupalstoilla työkseen roikkuvien snobbailijamachoilijatärkeilijähömppäpönöttäjien ongelma on se, että he eivät ymmärrä omia käsitteitään, esittämiään kysymyksiä, eivätkä mitään vastaukseksi saamistaan kommenteista. Heidän kohdallaan on kyse sitkeimmästä, umpiluutuneisimmasta ja parantumattomimmasta (erilaisissa hallintoympyröissä yleisimmin esiintyvästä) tajuttomuuden muodosta, tajuttomuudesta, joka ei tajua sitä, ettei tajua sitä, ettei tajua sitä, ettei tajua sitä, ettei tajua…

    Minkä tahansa keskustelun ensimmäinen edellytys on, että siihen osallistujat pystyvät ymmärtämään, mitä sen aiheena olevat käsitteet (tässä tapauksessa virtuositeetti ja estetiikka) tarkoittavat.

    Sanakirjamääritelmien ja sanojen vaihtelevien käyttömerkitysten (eri aikoina, alueilla ja tilanteissa) sijaan, on yleensä valaisevinta tarkastella sanojen alkumerkitystä (joka useimmiten löytyy sellaisenaan suoraan sanasta).

    Virtu = hyve, virtuositeetti = hyveen (korkea) ilmaisukyky.

    Estetiikka, filosofian haarana on kauneuden tarkastelua ja tutkimista kaikissa ilmenemismuodoissaan.

    Estetiikka kykynä on kauneuden (korkeata) havainto- ja ilmaisutaitoa (kaikilla) käytettävissä olevilla aisteilla, välineillä ja menetelmillä.

    Ainoa riittävä väline ja menetelmä musiikillisen kauneuden (korkeaan) ilmaisuun (estetiikkaan) on virtuositeetti (tai virtuoosisuus).

    Musiikillisen kauneuden (korkein, ehein) ilmaisukyky ei liity vain (laulu- tai) soittoteknismotorisiin valmiuksiin (nopeuteen) – koska kauneudella ei ole nopeutta – mutta ilman sitä/niitä ei kukaan pysty (laulamaan tai) soittamaan nopeasti toisiaan seuraavien sävelten säihkettä ja helmeilyä kauniisti; eikä edes hitaasti eteneviä sävel- tai sointukulkuja.

    Tämä tulkinta sulkee kategorisesti ulkopuolelleen kaikenlaisen sirkustemppuilun eli ns. tyhjän virtuositeetin. Jälkimmäinen puolestaan sisältää kaiken sen merkityksen, jonka Lgrohn käsitteelle antaa.

    Tilanne, jossa ”soittaja esittää sormi- ym. harjoittelua yleisön edessä ja kuulijat sitten jännittävät, että onnistuuko”, on mahdollinen, vain silloin, kun soittajalta puuttuu virtuositeetti, eli kun sana tulkitaan Lgrohnin tavoin väärin.

    vastauksena käyttäjälle: Mikä on asiaa? #18310

    Orfeus
    Osallistuja

    hermeen paljon kiitoksia

    Paatoimittajan herkkänahkainen ja tosikkomainen vallankäyttöperformanssireaktio herättää kysymyksen: Onko Amfion keskustelu- vai keskustelunestämisfoorumi?
    ”Sananvapaus” näyttää olevan samalla tasolla, kuin ”demokratiassa”, jossa kaikilta presidentin kanssa erimieltä olevilta viedään puhe- ja kirjoitusoikeus.

    Harhaanjohtavan tai perättömän tiedon levittäminen – ja (mm.) L.G.:n oman tietokoneohjelman mainostaminen – Amfionin sivuilla on siis asiallista, ja siihen puuttuminen asiatonta(?)

    (LG:lle)

    Monokordi on yksikielinen musiikki-instrumentti, jossa on siirreltävä talla. Ei siinä mitään hömppäpainoja ole; eikä Pythagoras sellaisia tarvinnut tutkimuksiinsa tai havaintojensa tekemiseen – yhtä vähän kuin kyläseppien vasaroita ja alasimia tai kaupunkivelhojen taikajuomia ja -sauvoja (tarut taruina) – vaan monokordin viritetyn kielen ja ilmiömäisen tarkat korvat.

    Soivan kielen värähtelyä ja eri intervallisuhteiden (rinnakkais-, tai vastakkaisvaiheista) vaikutusta sen (kielen) värähtelyliikkeeseen voidaan kyllä jäljitellä ja havainnollistaa heilurivarsiin kiinnitettyjen, siirreltävien painojen avulla esim. harmonografia käyttäen, mutta se on aivan eri vekotin.

    Mistähän ihmeen Noita Nokinenän loitsukirjasta LG on nuo – näköjään kaikilla lörpöttelyfoorumeilla (joilla huseeraa julkisena pellenä sitä tajuamatta) hokemansa – magiamystiikkahömppäsammakonkoipensa oikein repinyt?

    Lauseet ”mystiikan vaikutuksesta lukujen kiinnostavuuteen”, ”Pythagoraan työn keskenjäämisestä” ja ”musiikkiteoreettisen perustan kalvakkuudesta”, ovat yhtä järkeviä, kuin nykyajan digitaalitekniikasta (vuonna 5000 tehtävä) päätelmä, että ”maaginen ajattelu” vaikutti sen kehittäjiin ja käyttäjiin niin paljon, että heitä eivät kiinnostaneet muut luvut kuin ykköset ja nollat.

    ”Peruskoululaisetkin tietävät, että ääni on pitkittäistä materian värähtelyä ja valo poikittaista sähkömagneettista värähtelyä.”

    Lause ei edusta (peruskoululaisten) tietoa siitä, mitä ääni tai valo (sähkömagneettisuus) on, vaan kertoo vain ylimalkaisesti jotakin äänen tai sähkömagneettisuuden (liike)ominaisuuksista (joissakin olosuhteissa).
    Se, että ääni etenee materiassa pitkittäisaaltoina, ei tarkoita, että ääni itsessään olisi materiaa tai ”materian värähtelyä”. Ääni on energiaa ja materiakin on energiaa (tiivistyneessä muodossa).

    Edes yliopistoissa ei tiedetä, mitä esim. magnetismi todella on. Ettei vain ”magiaa ja mystiikkaa”!

    Aikamme ”kehittynyttä fysiikkaa”(?) edustava” tieto” siitä, että ”ääni on pitkittäistä materian värähtelyä” on yhtä käyttökelpoinen muusikolle ja säveltäjälle, kuin ”tieto” siitä, että ”valo on poikittaista sähkömagneettista värähtelyä” kuvataiteilijalle, tai ”tieto” siitä, että ”ihminen on kaksijalkainen eläin” kirjailijalle ja runoilijalle. Pythagoraan opit sävelistä, sävelsuhteista, sävel- ja viritysjärjestelmistä (ym.) sen sijaan ovat sellaisenaan tai eri tavoin sovellettuina ja muunneltuina kaikkein oleellisinta ja keskeisintä muusikon ja säveltäjän perustietoa ja taitoa ja ilmaisuvarantoa.

    ”Nykyisin on paljolti bisnestä.”

    Niin kuin aina – eikä mikään asia tai arvo säily vääristymättömänä, jos sillä ryhdytään kauppaa käymään – mutta ne puheena olleet alku- ja perusäänet ja niiden akustiset vastaavuudet eivät ole ”paljolti bisnestä”, vaan alku- ja perusääniä.

    Rohkenen epäillä, että LG itse on liian tyhmä tajutakseen, ettei hänen lauseissaan ole mitään järkeä.

    Paatoimittaja ottaa nyt ja sulkee tämänkin keskustelun, ettei tarvitse enää vastata LG:n ”asiallisuuksiin” ”asiattomuuksilla”.

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua musiikin hyvyydestä #18305

    Orfeus
    Osallistuja

    (Igrohnille)
    Hienosti hömppäiltyjä huuhaa-assosiaatioita!
    Kannattaisi varmaan jättää algoritmit ja alkorytmit sikseen ja palata katkaisuhoitoklinikan kautta takaisin tänne nelilaskun ja helmitaulun ja kymmensormijärjestelmän selväjärkiseen maailmaan.

    Onko viulun, kitaran tai pianon kieli magiaa ja mystiikkaa? Onko sen soimaan (värähtelemään) vetäminen, näppäileminen tai vasaroiminen magiaa ja mystiikkaa? Onko yläsävelsarjan kuuleminen soivasta kielestä magiaa ja mystiikkaa?
    Onko sävelasteikkojen ja viritysjärjestelmien laatiminen yläsävelsarjan perusteella magiaa ja mystiikkaa? Onko sen havaitseminen, että intervallit ovat kokonaislukujen suhteita magiaa ja mystiikkaa?
    Onko sen havaitseminen, että vastaavat intervallisuhteet löytyvät kaikkialta luonnosta magiaa ja mystiikkaa? Onko Pythagoraan laatima musiikkiteoreettinen perusta, joka on kelvannut länsimaiselle modaaliselle/ tonaaliselle musiikille
    koko sen kirjoitetun historian ajan, magiaa ja mystiikkaa? Onko Pythagoraan teoreema ja muu ”alkeellinen” matematiikka, jota voidaan pitää nykyisen korkeamatematiikan oleellisimpiin perusteisiin kuuluvana, magiaa ja mystiikkaa?

    Onko se, että kuva(pikselit) voidaan muuttaa tietokonealgoritmin (ehto- sääntö-, ohjelmointi-, prosessiketjun tai metaohjelman) avulla musiikiksi, magiaa ja mystiikkaa?
    Onko se, että sillä, mitä me näemme ja sillä, mitä me kuulemme, on tietokoneella prosessoitavissa oleva (soinnillinen) yhteys magiaa ja mystiikkaa?

    Onko se, että sillä, mitä me näemme ja sillä, mitä me kuulemme, on myös luonnollinen yhteys, magiaa ja mystiikkaa? (Silminnäkyvä valo on noin 40 oktaavia korkeampitaajuista värähtelyä, kuin korvinkuultu ääni.)
    Onko se, että Pythagoras havaitsi ja tiedosti ja ymmärsi tämän yhteyden olemassaolon 2500v. sitten ilman tietokoneita, magiaa ja mystiikkaa?

    Onko Pythagoraan ja Platonin filosofia alkeellista ja nykyajan pekkahimasten ja igrohnien pöhkämöhellys kehittynyttä?

    ”Thomsonin bravuureita on ”ikiaikaisten äänien” hidastaminen tai nopeuttaminen.”

    Igrohnin bravuureita näyttää olevan asioiden ”tsekkaileminen” niihin perehtymättä, ja huuhaahömppäkielitaidon sanelema väärinymmärtäminen ja siitä mielivaltaisiin päätelmiin ryntäileminen.

    ”Primordial sounds” ei tarkoita ”ikiaikaisia” [”spirituaalisia” huuhaa-] ääniä, vaan luonnonympäristön (tuulen, veden ym.) ääniä, ja eläinten ja ihmisten biologiselimellisiä alku- ja perusääniä.

    Onko sen havaitseminen (kuuleminen), että delfiinin äänen hidastaminen (taajuuden madaltaminen) 64-kertaisesti saa sen kuulostamaan ihmisääneltä ja ihmisäänen taajuuden korottaminen (nopeuttaminen) saa sen kuulostamaan linnunlaululta ja vielä lisää nostaminen delfiinin ääneltä ym., magiaa ja mystiikkaa ja new age-hömppää, vai aivan yksinkertainen fakta?

    Se, että new age (ja kaikki muukin nykyhömppä) on 98%:sti hörhöilyä on asia erikseen.

    Onko magiaa ja mystiikkaa ja huuhaahömppää tajuta, että koska kaikki aistihavainnot tapahtuvat ja prosessoituvat aivoissa, myös kaikella havaitulla ja havaittavissa olevalla on vaikutuksensa aivoihin ja aivoprosesseihin, ja sitä kautta mieleen, emootioihin ja kehoon?

    Oi Eurydike, Sinä sävelten sydän! Mistä ”kehityksestä” nuo nykyihmiset oikein puhuvat?
    Maailma repii edelleen julman raa’asti riekaleiksi kaikki ne, jotka Sinun kauneutesi näkevät, ja sille uskollisena pysyvät…

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua musiikin hyvyydestä #18302

    Orfeus
    Osallistuja

    Hyvaa paivaa pitkasta aikaa!
    Mahtaneeko johtua siita, etta paatoimittajalta ovat pudonneet aapilkut paasta, kun tuossa (24.1.) lahetetyssa kommentissa ovat asiat lipsuneet jarjestaan hopinan puolelle.

    Onko ”viihde vs. taide aihe kaluttu loppuun” niin, että luurangoista on nähty se, mitä eroa niissä on, (eli kumpi on kumpaa, eli että asia on ymmärretty); vai se, mitä samaa niissä on, (eli että kumpikaan ei ole kumpaakaan, tai että molemmat ovat molempia), eli että asiaa ei ole ymmärretty?

    ”Katharsis ei synny kuulijaa kiusaamatta!” sanoi musiikki-inkvisition sadistikiduttaja(?)
    Taidemusiikkia rakastavana ja siitä huimaavan korkeita elämyksiä saavana en ole koskaan kokenut tulleeni sillä kiusatuksi. Onko minulta jäänyt jokin katharsiksen sairas puoli kokematta ja ymmärtämättä?

    Pythagoraan tökkääminen samaan lauseeseen noiden huuhaaprofeettojen rinnalle on yhtä osuvaa, kuin väite:
    ”universaaleja mauste- (ja tuoksu-)suhteita, joilla kaikki makuvivahteet saadaan esiin, ovat etsineet ainakin Gastronomus, Oksennus ja Pieru.”

    Pythagoras ei etsinyt ”universaaleja sääntöjä, joilla koko kosmos soi”, vaan totuutta, ja on tuosta porukasta ainoa, joka löysi sen (muut eivät edes etsineet).
    ”Totuus on vain vapaudessa” (ei säännöissä ja määräyksissä); ja vapaus vain totuudessa (ei humpuukissa ja anarkiassa). Kaikki säännöt ovat meitä vähäisempiä varten.

    Taivaankappaleiden liikkeet ja geometria eivät ”heijastuneet Pythagoraalle täydellisen musiikin lukusuhteissa”, vaan olivat ilmiömaailman taustalla ja sisällä soivan, resonoivan, värähtelevän, virtaavan tietoisuusakustisenergismusiikillissoinillisrakenteellisinformatiivisdynaamisharmonisen tapahtumisen ilmausta. Sfäärien harmonia ei koske vain taivaankappaleita, vaan ulottuu Pythagoraan viisaudessa ja ymmärryksessä läpi koko maailmankaikkeuden, 3-ulotteisesta ulkoavaruudesta rinnakkaismaailmoihin eli (nykytermein) hyperulotteisiin (sisä)avaruuksiin, mikrosfääreistä makrosfääreihin, universumista multiversumeihin, jumalallisista, henkisistä sfääreistä emanatiivisiin, eksistentiaalisiin, e-motionaalisiin, elollisiin, eteerisiin, energisiin, aineellisiin tietoisuustasoihin (-sfääreihin).

    Pythagoras ei keksinyt sfäärien harmoniaa, vaan kuuli ja näki ja oivalsi ja tiedosti sen maailmankaikkeuden syvimpänä olemuksellisena perustana ja toiminnallisena voimana ja ilmentymänä, ja oli viisaudessaan, tietämyksessään ja ymmärryksessään niin mittaamattoman paljon nykyhilsettä korkeammalla, että – musiikinhistorian suurimpien säveltäjänerojen saavutusten lisäksi – vasta kvanttifysiikan (super)stringteorioissa on päästy (tieteen puolella) hiukankaan vastaavan jäljille.

    Pythagoraalle filosofia (viisauden rakkaus), akustiikka, astronomia, ma-tematiikka (Ma’at tematiikka), aritm-etiikka (rytmietiikka) ja sakraaligeometria olivat kaikki ehjän (pyhän), musiikillisen, universaaliharmonisen (rakkaudellisen!) kauneuden ilmausta, eivät mitään hajanaisia irto-oppeja niin kuin nykyään ovat.

    Nuo kaksi kösmärettä flopus magnumeineen edustavat 180? vastakkaissuuntaista, antipythagoralaista, nykyajalle tyypillistä, itseään älykkäänä pitävää järjensammutusvapaapalokuntalaisuutta, jolla ei ole mitään tekemistä minkään valtakunnan universaaliuden kanssa.

    Lause ”Cage hyväksyi kaikki ympäristön äänet yhdenvertaisiksi” voidaan tulkinta nykytapaan ”avarakatseisesti” niin, että ”isällisyydessään” Cage ei ”syrjinyt” mitään ääniä, vaan antoi kaikkien älyhälymelulelulapsusten tulla tykönsä; tai teräväkatseisesti niin, että yhdenvertaisiksi = tasasamanyhdentekeviksi, jolloin lopputulos on merkityksetön: ”I have nothing to say and I say it”, kuten Cage suoraan tunnusti sen olevankin.

    Hurskas seurakunta hänen ”filosofiaansa” silti vieläkin jaksaa seurata.

    Henkilö, joka ei pysty erottamaan säveltä hälystä, ei ole säveltäjä, vaan häveltäjä (hävetköön rauhassa).

    Ja Schafer todellakin ”lanseerasi” terminsä, jotka ovat niin latteita, ettei niistä jää ekosysteemiä kuormittamaan muuta kuin ääniroskaa, melukompostia ja hälysaasteongelmajätettä.

    Näyttää siltä, että joissakin keskustelun puheenvuoroissa menevät käsitteet globaali ja universaali sekaisin; tai ”universaali” tulkitaan vain sanan ”yleinen” synonyymiksi.

    Keskusteluun musiikin hyvyydestä osallistun hyräilemällä hymnin lyyrani säestyksellä (niin naiivilta ja vanhanaikaiselta kuin se nykyajan tietokonemetadatamikrosiruihmisistä kuulostaneekin):

    Hyvää on vain musiikki, joka on tekemisissä hyvyyden kanssa,
    eli lähtöisin pyyteettömän sydämen hyvyydestä ja rakkauden syvyydestä
    ja sen valaiseman puhtaan järjen kirkkaudesta,
    ja saavuttaa korkeimman kauneuden ja ilmaisuvoiman.

    Oi Eurydike, Sinä musiikin sielu! Mistä ”evoluutiosta” nuo nykyihmiset oikein puhuvat?
    Maailma repii edelleen julman raa’asti riekaleiksi kaikki ne, jotka Sinun kauneutesi näkevät, ja sille uskollisena pysyvät…

    vastauksena käyttäjälle: Suomalainen musiikkikoulutus tuuliajolla #18278

    Orfeus
    Osallistuja

    Miss’ pätsissä on kohta maa, mi ”samperin hiileen” puhaltaa?
    Miss’ on tuo hiili tumma, missä on tuo kenttä kumma,
    jolla kaikki taistelevat kaikkea vastaan kaiken puolesta,
    eikä kukaan mitään vastaan minkään puolesta?

    Moniarvomanalassa.

Esillä 14 viestiä, 46 - 59 (kaikkiaan 59)