Amfion pro musica classica

Orfeus

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 59)
  • Julkaisija
    Viestit
  • vastauksena käyttäjälle: JERKKI #19274

    Orfeus
    Osallistuja

    Pubiruusun tulkinnoilla ja Orfeuksen toiveilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

    En ole esittänyt toivetta, jonka mukaan “palstan sisällön on tarkoitus olla maksimaalisena kontrastina varsinaiselle asialle”, niin kuin Pubiruusu tulkitsee.

    Maksimaalista kontrastia voidaan käyttää keinona varsinaisen asian havainnollistamiseksi, niin kuin elvibreu tekee.

    Tällöin molemmat ovat sisältöinä läsnä varsinaisen asian, kontrastoivan “hölinän”, viittausten ja linkkien muodostamassa kokonaisuudessa varsinaisen asian vuoksi.

    Keskustelupalstan varsinainen asia on keskustelu. Keskustelun edellytys on sananvapaus.

    Keskustelun estäminen ja sensuroiminen – tai yksipuolinen, vääriin tulkintoihin ja vallankäyttöön perustuva määräileminen, mikä on asiaa ja mikä ei – ei lisää ennestäänkin vähäistä keskustelua, vaan vähentää sitä entisestään tai estää sen kokonaan, niin kuin Pubiruusu toivoo.

    Ehkä toimitus jo ymmärtää, että tämä ei ole toimituksen toimitusaluetta. Johtopäätösten tekeminen kuuluu lukijoille.

    Ja aina ja vain ja juuri ne…

    vastauksena käyttäjälle: JERKKI #19272

    Orfeus
    Osallistuja

    …vaativat äänekkäimmin sen poistamista oman ymmärtämättömyytensä ja mielikuvituksettomuutensa tieltä.

    Olisi kiinnostavaa tietää, miksi sensuuri (“editointi”) on edelleen ensimmäinen toimenpide, jota vaaditaan, kun joku kirjoittaa tänne jotakin muuta (/muulla tyylillä), kuin mitä (/miten) vaatija itse kirjoittaisi tai ymmärtäisi jos kirjoittaisi tai ymmärtäisi, muttei kirjoita, eikä ymmärrä.

    Vaikka palstalla on hiljaisempaa kuin huopatossutehtaan hautajaisissa, joihin saattoväki unohdettiin kutsua, vähäinenkin (el)-vibreu-tio pitää pubiruususeppeleen mielestä hyssytellä pois “häiritsemästä” sen “asialinjaa”.

    Sensuurivaatimusten laukaisijana on tälläkin kerralla se, että lukija pitää omaa parin sanan “analyysiään” tekstin sisällöstä ja kirjoittajan tarkoituksesta itsestäänselvästi oikeana.

    Elvibreun “Jerkkinä” (= ääliönä) kirjoittamien “häiriintyneiden hölötysten” ilmeinen tarkoitus on toimia maksimaalisena kontrastina sille – varsinaiselle asialle – mikä linkkien(sä) takaa avautuu, ja mikä sen ja “hölötysten” suhteesta muodostuu.

    Näennäisen häiriintynyt hölötys karrikoi käänteisesti sitä, näennäisesti äärimmäisen asiallista ja korrektia hallinnollista hölötystä, jolla Sibelius-Akatemiaa, Taideyliopistoa ja tiedeyliopistoa “uudistetaan” ja “kehitetään”; ja jolla keskusteluja tai keskustelunavausyrityksiä kontrolloidaan tai vaaditaan “editoitaviksi”:

    “Viestintää kehitetään sekä strategisella että operatiivisella tasolla ja pyritään tunnistettavuuteen, joka syntyy kokonaisuuttaa tukevista viesteistä ja visuaalisuudesta. Tavoitteena on ulkoisen ja sisäisen viestinnän sekä markkinoinnin muodostama integroitu kokonaisuus, jossa toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja seurataan johdetusti.” […]
    “Musiikkitalon myötä Sibelius-Akatemia sai uuden aseman pääkaupunkiseudun kulttuuritoimijana, joka kutsuu markkinointiviestinnän avulla ihmisiä uudentyyppisiin kohtaamisiin.“

    (ote Sibelius-Akatemian(!) viestintästrategiasta 2012-2016)

    Markkinahuomioistuimesta kauppakeskukseen lähetetyt Hullujen päivien mainoskampanjasuunnitelmat kopioitiin sellaisinaan yliopistoon. Kun kopiosta poistetaan sanat Musiikkitalo, Sibelius-Akatemia ja kulttuuritoimija, jäljelle ei jää mitään, mistä voitaisiin päätellä, että on kyse yliopistosta.

    Kunhan elvibreu(kin) tuosta tohtoroituu toistelemaan “hölötyksensä” seassa “strategisia” sanoja “tahtotila, innovaatio(ympäristö), sidosryhmä, brändi, kattobrändi, alabrändi, integraatio, indikaattori, konnotaatio, konteksti, kontekstissa, kontekstista, kontekstiin…”, hänen hölötyksensä valitaan vuoden tutkielmaksi.

    “…miksi… juuri Amfioniin?”

    Siksi juuri Amfioniin, että juuri siksi Amfion perustettiin, vapaaksi foorumiksi vapaalle kritiikille, klassisen taidemusiikin arvojen puolesta, kaupallistumista, viihteellistymistä ja tyhjänpäiväistymistä vastaan…

    Vapaan kritiikin esittäminen ei ole ollut – sekä strategisella, että operatiivisella tasolla sisältä käsin tuhottavana olevassa – Sibelius-Akatemiassa enää vuosiin mahdollista* (eikä ollut sittemmin Amfionissakaan, saati nyttemmin Taideyliopistossa) koska kritiikkiä valvoo (valvoi), ylenkatsoo ja sensuroi – tai yksinkertaisesti ei vain ymmärrä – joukko, jonka hölötykset antavat (antoivat) aiheen kaikkein suurimpaan kritiikkiin.

    *Tai on ollut mahdollista vain muodollisesti, koska (mikäli sitä esitetään) se vain sivuutetaan ja vaietaan – hallintovallan hölötysten vastaisena – ikäänkuin sitä ei olisikaan.

    Vitalmeshmerriehurrie for strategimmick beforelifextinction forthesshhakeoff hereaftermath:

    “What clashes here of wills gen wonts, oystrygods gaggin fishygods! Brékkek Kékkek Kékkek Kékkek! Kóax Kóax Kóax! Ualu Ualu Ualu! Quaouauh! Where the Baddelaries partisans are still out to mathmaster Malachus Micgranes and the Verdons catapelting the camibalistics out of the Whoyteboyce of Hoodie Head.” (James Joyce: Finnegans Wake)

    Finnagain wakes assoonasshemakes the Joyce to pass the nightmare about finnego’s fake globalisaatiofatalisticky kulttuuristrategyiasta, jolla “ihmiset, joilta on leikkauksella poistettu sydän” aivot, kansallisuus ja sukupuoli, suunnittelevat ja synnyttävät “nilviäisiä, jotka vain varovasti pistävät esiin tuntosarvensa” to “wipe alley Finnish* spooker multaphoniaksically spuking off the face of the erse…”

    *”English” in Joyce’s originalanguageouslymph.

    Ja aina ja vain ja juuri ne, jotka eivät jaksa paneutua minkäänkielisen tai -mielisen tekstin sisältöön ja merkity(syhtey)ksiin…

    vastauksena käyttäjälle: Manalaisen madonluvut #19258

    Orfeus
    Osallistuja

    Ehdinkin jo laittaa ko. kohtaan täsmennyksen hieman toisin sanoin.

    vastauksena käyttäjälle: Manalaisen madonluvut #19256

    Orfeus
    Osallistuja

    En ole kieltänyt ketään olemasta hiljaa tai katkomasta oksia. Ne jotka haluavat keskustella keskenään olemalla hiljaa ja katkomalla oksia saavat tehdä sitä niin paljon kun haluavat. En vain pidä sitä taiteena. Sinä saat pitää ja kaikki muutkin saavat; ja saatte keskustella siitä olemalla hiljaa ja katkomalla oksia niin pitkään kuin haluatte. Toimituksellisessa sensuurissa ja vallankäytössä on se ominaisuus, että sen tekoset jäävät pysyvästi voimaan. Kritiikki koskee toteutettuja sensuuritoimenpiteitä, jotka ovat siis edelleen voimassa, vaikka toimitus onkin vaihtunut. Sensuroitujen ja keskeytettyjen keskustelujen kohdalla sivusto on pysyvästi torso. Uutta toimitusta (päätoimittajaa) ei kritisoida sensuroinnista, vaan vanhaa (”muinaisia” päätoimittajia) (siitä ja) sen seuraamuksista.

    Saat sivuista väärän käsityksen (pienen aikamuotokorjauksen jälkeenkin). Tämä on totta.

    vastauksena käyttäjälle: Manalaisen madonluvut #19254

    Orfeus
    Osallistuja

    Avantgardemodernismin areenoilla.

    Ketä olen vaatinut olemaan hiljaa siitä, että on hiljaa? Olen tehnyt asian sivustolla rehellisesti selväksi. Kritiikki koskee tietenkin vain niitä, joita kritiikki koskee. Sinua ei siellä, eikä täällä sensuurista kritisoida. Tehtäköön se tässäkin nyt kaikille tiettäväksi.

    vastauksena käyttäjälle: Manalaisen madonluvut #19253

    Orfeus
    Osallistuja

    Eli jos kaikki ovat Jarkko Hartikaisia, kukaan ei ole Jarkko Hartikainen, koska millään kriteerillä ei pystytä tunnistamaan Jarkko Hartikaista Jarkko Hartikaisesta eikä ei-Jarkko Hartikaisesta.

    vastauksena käyttäjälle: Manalaisen madonluvut #19251

    Orfeus
    Osallistuja

    Paradoksaalisesti: jos kaikki on taidetta, mikään ei ole taidetta. Jos kaikki on musiikkia, mikään ei ole musiikkia. Jos keskustellaan tai aiotaan keskustella jostakin, mikä on jotakin, täytyy kyetä rajaamaan keskustelun ulkopuolelle ne asiat, jotka eivät sitä jotakin ole, ja olemaan keskustelematta niistä; tai vaihtoehtoisesti lörpötellä vain kaikesta kaikkea, eli ”pysyä asiassa” uusmääritelmän mukaan. Tämä aihe on käsitelty sivulla Suu poikki, taide taiteena – pää poikki, ihminen ihmisenä

    vastauksena käyttäjälle: Manalaisen madonluvut #19249

    Orfeus
    Osallistuja

    Niin kannattais. Sen takia lensinkin täältä pois, että täällä ovat ”terveitä” ne, joille neljät ja puolet minuutit ja oksien katkomiset ja helikopterit ovat musiikkia, ja niistä keskusteleminen ”asiassa pysymistä”; ja niiden kritisoiminen sensuurin aihe; ja kulttuuri, sivistys, estetiikka, filosofia, taide ja Sibelius-Akatemia musiikkiin liittymättömiä asioita; ja sananvapaus rikollista.

    Linkin takana oleva sivusto ei ole täällä.

    Annostelun nelinkertaistamista suosittelen.

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Äänten solidaarisuudesta #19136

    Orfeus
    Osallistuja

    Ei ole.
    Ongelman ydin on se, että minkään merkki-, merkistö-, merkitysjärjestelmän mukainen sisältöinformaatio ei mene perille millään merkki-, merkistö-, merkitysjärjestelmällä. Siitä syntyy vaatteettomia aatteita, näennäisellä koreudella peiteltyä tyhjänpäiväisyyttä, ihoa ja pintaa vailla sydäntä, sielua, henkeä.

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Äänten solidaarisuudesta #19134

    Orfeus
    Osallistuja

    Saavista kaatamalla (Googlen kuolleet sielut)

    ”Vakava suhtautuminen on vaivannut monenlaisia taidepiirejä jo runsaat 100 vuotta.” (Koistinen)

    Jollei runsaat, niin likimain kuitenkin. Eikä vain taidepiirejä, vaan monenlaisia muitakin piirejä. Eikä niinkään vakava, vaan pikemminkin tosikkomainen. Eikä vain tosikkomainen, vaan myös kritiikkiä kestämätön. Eikä vain tosikkomainen ja kritiikkiä kestämätön, vaan myös (ahne ja) vallanhimoinen (ja pelokas), ja siksi (myös) tosikkomainen ja kritiikkiä kestämätön.

    Kukaan, joka ei suhtaudu (ole suhtautunut) työhönsä vakavasti (edes narri tai sirkuspelle), ei (ole) koskaan saa(nut) mitään merkittävää aikaiseksi. Vakaa vakavuus on totisesti aivan eri asia kuin totinen tosikkomaisuus.

    Ja jolleivät taide- ym. piirit ole joutuneet liiallisen vakavuuden (tosikkomaisuuden) tainnuttamiksi – mm. ottamalla oman alansa huuliveikkojen jutut vakavasti (tai tosikkojen jutut tosissaaan) – niin sitä sikeämmin on kauneus* (Sleeping Beauty) saanut uinua Ruususen untaan lähes sadan vuoden ajan. Ja sitä luullaan saduksi – eikä yksikään nykyprinssi prinsiippeineen ole (ollut vielä) riittävän rohkea ja rakastunut suudellakseen sitä hereille – ja (kauneuden tavoittelijoiden (/tavoittajien) ”vanhaan lankeamista” surevat) avant-garderobi-keisarit lakeijoineen ihailevat ja kehuskelevat uusien (v)aatteitten(sa) koreutta spektrianalyysiensä häikäiseminä ja sointiväriensä sokaisemina (ja geeni-/ääni-manipulaatioidensa manioimina). Ja sitä luullaan totuudeksi.

    Merkkejä heräämisestä on ilmassa. Kiitos niistä (J.N.e.).

    *Koska olet viimeksi kuullut jonkun suomalaisen (tai muunmaalaisen) sanovan:
    ”Sain tänään teeman…, jumalaisen kauniin”.

    Valitettavasti nekin (viimeksi saadut) teemat hupenivat sitä mukaa kuin otsakurtut lisääntyivät.

    Vaari selailee vaaville ”näytä ja nimeä-” kuvakirjaa. ”Missä on pallo?” kysyy vaari. Aikansa tuhistuaan vaavi osoittaa sormellaan hiekkaleluämpäriä ja hihkaisee riemuissaan ”tutti”. ”Hienoa” iloitsee vaari. ”Ymmärtäminen on merkitysten etsimistä ja nimeämistä”.

    ”Elinikäisen oppimisen oppimisen oppinut oppinut” (”museopalloon” kyllästynyt vaari) ei jaksanut ruveta vaavin vahingoista inttämällä inttämään eikä inisemällä inisemään – eikä aivopesemään vaavia (vaippa-aluetta pidemmälle) – vaan antoi ”positiivisen ajattelun” pimpelipompelin ohjailla interaktiivisen vuorovaikutuksen yhteisöllisyyttä.

    Nyt, aikuisena, Taavi tunkee ämpärillä hiekkaa oman (itkevän) vaavinsa suuhun ja nauraa kaikille, jotka sanovat ämpärin potkimista jalkapalloksi… ja kaikki nauravat Taaville (paitsi vaavi). Hyvä että kaikilla on hauskaa (paitsi vaavilla).

    Kehittäjänä ja muutoksentekijänä profiloitunut Taavi on palkattu uudistusmuutosjohtamisen fasilitaattoriksi Oy Yliopisto Ab:n tohtoriteho-osaston luikuriliukuhihnalle. Siltäkin on ämpäri hukassa.

    Kesälomalla Taavi matkustelee ympäri ämpäriä ja meinaa mennä vaavin kanssa Vatikaaniin tapaamaan Saavia. Ajatteli huomauttaa sille, että eihän katollinen kirkko saavia tarvitse. Ämpäri on paljon tolkumpi monempiin tarkoituksiin; varsinkin jos alkaa vuotaa useammasta kohdasta ja niillä on vain se yksi saavi – niin kuin nyt on alkanutkin, ja vuotoskandaaliksi paisunut. Syy on muka yhden hovimestarin ja median, vaikka oikea syy on siinä yhden saavin systeemissä – ämpäreitähän voi olla ainakin sata (jollei jopa kymmenen) ja niitä voi pomputella vuotokohtien päälle aina tarpeen mukaan.

    Nykypäivän älyllinen happikato* ja yleinen sivistystason romahtaminen näyttää hälyttävyytensä kaikkialla.

    *(Jukka Petäjä, HS. 14.4.2012)

    Sen sijaan, että ymmärrettäisiin enää mistään mitään, vaaditaan, laaditaan ja siteerataan ”uusmääritelmiä” -määräyksiä – ja sen (/niiden) mukaisia strategioita ja valvotaan niiden noudattamista ja toimeenpanoa – joiden vaatijat, laatijat tai siteeraajat eivät ymmärrä määriteltyä asiaa (/toiminnan tarkoitusta) enää (/vielä) alkuunkaan.

    Ja sen sijaan, että ymmärrettäisiin (edes kuvallisen) viestin sisältöä ja suhdetta mihinkään (keskustelun aiheeseen esim.) – keskeytetään ja sensuroidaan keskusteluja tai tulkitaan ne (hilseen yli menneet aiheet ja asiayhteydet) ”asiattomiksi” (17.2.2009 15:44#) tai ”aiheeseen liittymättömiksi” (23.5.2012 12:18#) jne. jne.

    Koska kukaan ei pysty siirtämään sanallisia, kielellisiä (lingvistisiä) merkityksiä (sanoittamattomaan) (soitin)musiikkiin – (esim. sanaa ”ämpäri”, tai ”presidentti”, tai ”pylpyrä”; tai lausetta ”kävin eilen rautakaupassa ostamassa laattaleikkurin ja viisi kiloa saneerauslaastia”) niin, että ne (kielelliset merkitykset) välittyisivät (sellaisinaan) kuulijalle – johtopäätös on, että ”musiikilla ei ole merkitystä” (semantiikkaa).

    Johtopäätös on yhtä pitävä kuin päätelmä: ”koska kukaan ei pysty (laulamatta) verbalisoimaan musiikkia – (esim. Beethovenin sonaattia tai Sibeliuksen sinfoniaa (tai edes yhtä säveltä tai intervallia) puheeksi, lauseeksi tai sanalliseksi (/kirjalliseksi) esitykseksi/selitykseksi/analyysiksi/ilmaisuksi niin, että musiikki välittyisi siitä kuulijalle/lukijalle – puheella, sanoilla ja kielellä ei ole merkitystä (semantiikkaa)”.

    Saattaa tulla yllätyksenä tai järkytyksenä monelle (nyky)musiikki-sana-numero-ääni-kuva-ilme-ele-maku-haju-tunne-muoto-rakenne-liike-taju-spektri-kirjo-foorumin neromyytille, kun täytyy nyt laulaa ja soittaa ja näyttää ja numeroida ja sanoa ja ilmehtiä ja elehtiä ja tunnehtia ja tajuhtia… oikein kuuluvalla äänellä (ym.), että on olemassa erilaisia merkki-, merkistö-, merkitysjärjestelmiä (/-sisältöjä/-ympäristöjä/-suhteistoja) – joilla kullakin on oma (oman merkkijärjestelmänsä mukainen) semantiikkansa, semiotiikkansa, syntaksinsa, kontekstinsa, pragmatiikkansa (ja mitä kaikkea) – joiden merkit, merkistöt, merkitykset, (sisällöt, ympäristöt, suhteistot) eivät ole (yleisesti ymmärrettävissä olevin keinoin) muunnettavissa toisikseen (niin että säilyisivät itsenään) ja välittyisivät toisinaan.

    Erilaisia yhteyksiä, yhteneväisyyksiä ja suhteita näiden järjestelmien välillä on, mutta ne ovat erilaisia ja juuri siksi merkityksellisiä (omana itsenään ja suhteessa toisiinsa). Niillä kaikilla voidaan [turhaan yrittää] kommunikoida jotakin.

    Koska ajattelu koostuu yleensä (vain) sanoista ja kielestä, ovat monet merkittävätkin ajattelijat (Kant & Voltaire etunenässä ja vähemmän merkittävät siteeraajansa takanenässä) haksahtaneet päättelemään, että vain kielelliset merkitykset ovat merkityksiä; ja siitä edelleen, että – koska musiikilliset merkitykset eivät ole ajattelun(sa) tavoin sanalliskäsitteelliskielellisälyllisiä/-älyttömiä – musiikki ei sisällä minkäänlaisia merkityksiä, eli on merkityksetöntä (/mieletöntä, järjetöntä); ja siitä edelleen, että – koska vain sanalliskielelliset merkitykset ovat merkityksiä, joita voi ”löytää ja nimetä” eli ”ymmärtää”) musiikkia ei voi, eikä tarvitse ymmärtää.

    ”Kaiken voi laulaa, mikä on liian typerää sanottavaksi”, lauloi Voltaire.

    ”Kaiken voi sanoa, mikä on liian typerää laulettavaksi/soitettavaksi”, sanoi Wattaire.

    Typeriä tekstejä voi tietenkin laulella – niin kuin nykyään(kin) enimmäkseen tehdään – mutta maailman typerintäkään tekstiä ei voi muuttaa musiikiksi (ilman sitä typerää laulutekstiä) eli Voltairen sanojen mukaan kaikki merkityksellinen typeryys onkin (mm.) hänen lauseessaan (siinä, mitä voi (vain) sanoa).

    Huolimatta siitä musiikin ja puheen yhtäläisyydestä, että sanojen vokaalit ovat säveliä (täsmällisine sävelkorkeuksineen) jotka (eri vokaalit, vain puhuttunakin) erottuvat toisistaan vain (erilaisen) yläsävelsointinsa (-kirjonsa) perusteella; ja siitä, että (vain puhuttaessakin) äänessä soi koko ajan rinta- ja pää-äänen välinen puhdas kvintti (ja tietysti kaikki muutkin intervallit (yläsävelinä), mutta kvintti kuuluvimmin):

    Musiikilla voidaan ilmaista ja välittää sitä (sellaisia merkityksiä), mitä millään sanalla tai kielellä ei voida ilmaista/välittää.

    Sanoilla (kielillä), voidaan ilmaista ja välittää sitä (sellaisia merkityksiä), mitä millään musiikilla ei voida ilmaista/välittää.

    The function of music is to release us from the tyranny of conscious thought.” (Thomas Beecham)

    ”Musiikin tehtävä on vapauttaa meidät sanallis-älyllis-tiedollis-[tietois]en ajattelun tyranniasta” (T.B.)
    mutta ei saattaa meitä älyttömyys-tiedo(stama)ttomuus-tajuttomuus-jumputuksen orjaksi. (O.)

    Sellainen vastaavuussuhde sanojen, kielen ja musiikin välillä saattaa olla, että ihminen, jonka päässä seisoo tyhjä tai pyörii tyhmä ajatus- ja mielikuvamaailma, yleensä myös tuottaa ja/tai harrastaa hölmönä jumputtavaa musiikkia ja päinvastoin; ja sellainen, että ihminen, joka on kova poika (/tyttö) ”uudistamaan”, säveltää ammatikseen ”musiikkia”, joka kuulostaa amatöörin remontilta: kilkutukselta, kalkutukselta, sahaamiselta, hinkkaamiselta, skrapaamiselta, rymistelyltä… /karjumiselta, ulvomiselta (kun lyö peukaloon tai sahaa silmään).

    En halua Koistisen puolesta ymmärtää, mitä hän ymmärtää, mutta omasta puolestani ymmärrän hänen halunsa (olla etsimättä merkityksiä musiikin, taiteen äärellä) merkitsevän (aivan oikein), että hän ei halua etsiä musiikista, taiteesta kielellisiä (lingvistisiä) merkityksiä ja selityksiä. En halua uskoa hänen(kin) tarkoittavan, että taiteella ei muita merkityksiä olekaan, eikä siitä sen vuoksi kannata niitä etsiäkään. Sanat muuttuvat valheiden valtamerten kaloiksi heti, kun niitä ryhdytään ohjailemaan, houkuttelemaan ja pyydystämään valta-/hyöty-intressin syöteillä.

    Valtavimmatuimmat valhekalaparvet on aina turskottu vallankäyttäjän (t)rooleilla (vallan, vallankäyttäjän ja vallankäyttönäyttämön koon mitättömyydestä tai mahtavuudesta riippumatta). Kun toimintaa ”uudistavan ja kehittävän” tai ”valvovan” vallankäyttäjän pitäisi tohelointinsa keskellä pystyä ymmärtämään oma osuutensa foorumin(sa) – esim. koulutus- (yliopisto-, musiikkiakatemia-) taide-, tiede-, tiedonvälitys-, lainkäyttö-, Kirkko-, keskustelupalsta- – (ydin- ja perus-) toiminnan ja tarkoituksen tärvelemisessä, on haavi auki kuin saavilla, ja huuli pyöreänä kuin ämpärillä, ja järki kuutamolla kuin pontikalla.

    Pelkkään tehokkuuteen tähtäävän koulutusjärjestelmän ”terävä-älyisyys” kärjistyy ”tietoyhteiskunnassa” ja ”sosiaalisessa mediassa”, jossa kaikki osaavat lukea ja kirjoittaa sujuvasti, mutta kukaan ei ymmärrä mitään.

    Yksi elää lääkkeellä eläkkeellä… tajuamatta, mitä merkitys merkitsee; ymmärtämättä, mitä ymmärtäminen on; toinen sotkee tuumaansa nuoruuden huumaansa, ja – viestisisällön merkityksen vislatessa harakoille – lukee nimiä niidenkään merkitystä ymmärtämättä (ja eräät esittelevät itseään muuten vain); yksi ja toinen vänkää väkisin nolaamaan itsensä tai tekemään itsestään julkisen pellen omalla nimellään (koko-koko-puoli-koko-koko-koko-puoli-pää/vartalokuvin komisteltuna).

    ”Nimimerkki Orfeus (tällä kertaa Orfeus, mikähän seuraavaksi?)”

    Orfeus, tällä kertaa, ja kaikilla kerroilla. Siksi, että kyseessä ei ole nimimerkki, vaan – musiikin (ja Amfionin) ytimeen kuuluva ja sen perustarkoitusta kantava – nimen merkitys, jonka nykyaika on repinyt rikki ja unohtanut ja kadottanut (ja ”Amfion” vaientanut).

    Nimeen Orfeus liittyy henkevin ja sielukkain sisältö musiiki(llise)n ideaalin ja -ilmentymän (musiikillisen kauneuden ja ilmaisuvoiman) syvimmästä ja korkeimmasta olemuksesta, musiikillisen luovuuden ja ilmaisutaidon inhimillisestä/jumalaisesta liikuttavuudesta, vaikuttavuudesta ja koskettavuudesta; ei vain Länsimailla, vaan kaikilla mailla ja taivailla (itä-iistä länsi-ööhön) ajattomista, universaaleista ulottuvuuksista, puhtaasta (sydämen) järjestä, ikuisesta luovasta voimasta historian henkilöityneihin, ajallisiin, paikallisiin ilmentymiin; Idän valaistuneista mestarimuusikoista, Lännen luoviin neroihin; kosmisesta kulmamuutosvoimasta Koskiskan kiskan kulman kantakierreasteeseen.

    Huvittavaa(?), että kauneuden rakastaminen, kaipuu ja ilmentäminen ihmisen koko olemuksella (hengellä, mielellä, sielulla, sydämellä, keholla, joka ainoalla solulla) kauneudelle omistautuminen ja sen puolesta uhrautuminen kaikella, mitä ihmisessä on, on juuri se vakaa vakavuus – jota ilman kaikki saavutukset jäävät tyhjänpäiväisiksi – jolle nykyaika naureskelee ”subjektiivisena” murheilusuorituksena, ja tarjoaa tilalle omat ”objektiiviset” naurettavuutensa vakavasti otettaviksi.

    Luuletko sinä, nykyaika, nykynuori, nykyvanha, että minä pysäytin Iksionin pyörän, Sisyfoksen kiven, ajan virran, manalankulun, taivaanliikkeen, luonnonvoimat… ja liikutin jumalia, ihmisiä, vuoria… neljän ja puolen minuutin pöhköilyllä, nykyhytkyhetken rytmimusiikilla, ”tulevaisuuteen tähyävällä” ääni-installaatiolla, tai ”säveltäjät ja muusikot turhiksi tekevän” vekottimen nappulaa painamalla? Vai ”tiedätkö” sinä, että minä olen ”myytti”, ”romanttista hölynpölyä”, ”epätieteellistä hömppää”, teo-/hihhulo-logista ”taidemusiikin vanhurskauttamista”?

    Jos luulet ja tiedät, hyvä.
    Sillä ei niin pahaa, ettei jotain ”hyvääkin”:

    Kun sielu(n palo) hiipuu ”hankalana käsitteenä” loppuunpoltetun sivistyksen umpimähkässä, sammuksiin söhrityn taitee(llisuude)n – ja (nimistään ylpeiden) tšitšikovien ”siistimien” sivustojen – merkityksen ”ymmärtäminen” jää hakurobottien etsittäväksi ja nimettäväksi:Google’s Dead Souls search engine will ”understand” it all for you.

    Suullista tai kirjallista keskustelua – musiikista tai mistä tahansa – käytäessä ”keskustelu siirtyy kovin helposti sanoihin tai kieleen” siksi, että keskustelu koostuu vain sanoista ja kielestä ja niiden ja sen ymmärtämisestä tai ymmärtämättömyydestä.

    Mutta kun viesti menee perille vain Wiion lakien mukaisesti ja kaikenlaisten (sanallisten ja kielellistenkin) merkitysten ymmärtämisestä on jäljellä vain se, että – asiassa kuin asiassa, foorumilla kuin foorumilla – jutun vääntämisen joutuu aloittamaan aakkosista, Aatamista, atomista, pisteestä, viivasta… ja päätymään ensimmäisen ei-ymmärtäjän ”ojentamaksi” tai sensuroimaksi; ja kun sananvapaudesta on jäljellä vain ”vapaus” – olla ymmärtämättä sanoja ja niiden kuvaamia asioita ja ilmiöitä ja – määritellä ne (sanat, asiat, ilmiöt) ”uudelleen” kulloisenkin tarpeen tai tajun(puutteen) mukaan; ja kun yleissivistyksestä on jäljellä vain mahdollisimman yleinen ja laajalle levinnyt sivistymättömyys (joka uusmääritellään yleissivistykseksi); ja kun demokratiasta on jäljellä vain (harhaan)johtajan oikeus määrätä tai (määrä)enemmistön oikeus äänestää nurin yksilön vapaudet ja oikeudet, viimeiseksi ja ainoaksi keinoksi vallitsevaa totaalitolkuttomuutta vastaan jää satiirilla, ironialla ja leukailulla höystetty julkinen kritiikki; eli juuri se, minkä seminaareissa sukkuloivat ”positiivisuuskonsulentit” on palkattu painokkaimmin kieltämään; ja moderaattorit poistavat keskustelusivuilta “asiattomana”.

    ”for my joke is easy and my burden is light as the flight of the bumblebee”, sanoi vapaa ahtaajamme lasijauholaivakeikalla, kun ”säkki niin kuin pesukaappi selkänahan irti raappi”.

    vastauksena käyttäjälle: John Cagen 100-vuotispäivää juhlitaan maailmanlaajuisesti #19197

    Orfeus
    Osallistuja

    Näyttikö Cage meille, mikä voi olla musiikkia, vai mikä ei voi olla musiikkia?

    Onko hänen kohdallaan (tai hälyn ja melun kohdalla) tyypillisesti regressiivistä sanoa “tämä ei ole musiikkia” ja progressiivista sanoa “tämä on musiikkia”, vai päinvastoin?

    Onko tyypillisesti regressiivistä sanoa “sävelt(en käytt)äminen – eli sävelt(en yhteen liitt)äminen – on säveltämistä” ja progressiivista sanoa “hälyn käyttäminen on säveltämistä”, vai päinvastoin?

    Onko tyypillisesti regressiivistä sanoa, “järjen käyttäminen on järkeä” ja progressiivista sanoa “älyttömyyteen houkutteleminen on puhtaan järjen äärelle auttamista”, vai päinvastoin?

    Onko tyypillisesti regressiivistä sanoa “lähdevesi on puhdasta vettä” ja progressiivista sanoa “jätevesi on puhdasta vettä”, vai päinvastoin?

    Johtaako puhtaan musiikin äärelle puhtaiden sävelten vai “puhtaan” (häly)äänen tie?

    Puhtaan järjen maailmassa puhtaana äänenä pidetään soinnikasta eli puhdassävelistä ääntä.

    Johtaako totuuden äärelle puhtaan järjen vai likaisen valheen tie?

    Teosten vahvuus voi yllättää, jos ”äänitaiteilija” erehtyy ”regressiivisesti” käyttämään säveliä, koska sävelvoima on se, mikä maailmankaikkeutta liikuttaa. Aggressiivinen hälyvoima tuottaa vain älyhälyä ja hölynpölyä.

    Cagen teoksia pidetään (regressiivisimmillään) sitä progressiivisempina, mitä vähemmän säveliä ja enemmän hälyä niissä käytetään, ja kaikkein progressiivisimpina silloin kun ei käytetä mitään (4:33).

    Missä ne abstraktiohaudat ja teoreettiset korttitalot ovat?

    vastauksena käyttäjälle: Uudeksi päätoimittajaksi Jarkko Hartikainen #19168

    Orfeus
    Osallistuja

    Burken lainatussa tekstissä ei ole kontekstia – joka siirtyy (tai, jonka pitäisi siirtyä) sen mukana uuteen kontekstiin – vaan pelkkä sitaattiteksti. Lauseen alkuperäinen konteksti ei ollut Magna Carta (eikä sen monia muutoksia kokenut englanninnos) – vaikka siihenkin tekstissä viitattiin – vaan Burken kirje – ”Reflections on the Revolution in France and on the Proceedings in Certain Societies in London Relative to that Event – jossa hän pohdiskelee, analysoi ja kritisoi ranskan vallankumoukseen liittyviä aatteita, poliittisia teorioita ja käytäntöjä, ja niiden noudattamisen (mahdollisia) seurauksia – ja se tilanne, jossa se esitettiin; ja ne ihmiset, joille se osoitettiin.

    Täysin riippumatta siitä, voiko hyväksyä lauseen alkuperäistä kontekstia (Burken pohdintoja tai tarkoitusperiä laajemmin), kyseinen lause sopii yleispätevyytensä vuoksi siteerattavaksi kaikkialla, missä näennäisiä, tyhjänpäiväisiä ”uudistuksia” ajetaan ja perustellaan näennäisillä, tyhjillä perusteilla.

    Siis:
    Meidän keskustelumme (ja sivustomme) kannalta Burken alkuperäinen konteksti on irrelevantti, mutta siteerattu teksti relevantti.

    Magna Cartaan viittaaminen (kaikkien perustuslakien perustuslakina) on kuitenkin itsessään relevanttia kaikessa julkisessa keskustelussa ja kaikessa toiminnassa, jossa yksilönvapautta ja ihmisoikeuksia kunnioitetaan, puolustetaan ja noudatetaan vallankäyttäjän mielivallan sijaan ja vastaisesti; tai riistetään ja loukataan sen myötäisesti.

    Pahimmillaan verkkosivustojen ”moderaattorit” ovat (olleet) Juhana Maatonta vastaavia päätoimittajia, jotka toimittavat päitä pois ”mailtaan” täysin päättömästi ja mielivaltaisesti. Sillä vangitaanko tai tapetaanko keskustelija vai keskustelu on vain aste-ero; molemmissa on kyse perimmäisiin ihmisoikeuksiin kajoamisesta.

    Edellinen päätoimittaja(n puolikas) ei juurikaan tehnyt varsinaisia teilaustoimia, mutta hänen kategorinen käsityksensä, jonka mukaan (nimettömät) kansalaiset huutelevat mitä sattuu ja vain nimekkäät puhuvat asiaa on yhtä tuhoisa ja asenne aivan sama kuin Juh(ana Maatt)o(ma)lla.

    Paremman toivossa…

    Eläköön ”Henrik”!

    vastauksena käyttäjälle: Uudeksi päätoimittajaksi Jarkko Hartikainen #19166

    Orfeus
    Osallistuja

    Ensikseen, jätin esi-isät pois käännöksestä, koska sitaatti oli vastaus (taakse katsovaan) putki- ja peruutuspeililauseeseen, enkä olettanut kenenkään (muun kuin lgrohnin) näkevän niissä (peruutuspeileissä) etanoita. Odotamme mielenkiinnolla orjallista käännöstä Burken lauseesta nähdäksemme, että siinä ei ole järkeä millään kielellä, eikä relevanssia mihinkään. Annettuna kännöksenä se on relevantti kaikkina aikoina ja kaikkina hetkinä sekä kapeakatseisuuden (putkinäkökyvyttömyyden), että innovaatiolyhytnäköisyyden suhteen.

    Toisekseen, on kai otettava vastaan iloisena asiana ja kehityksen merkkinä se, että kun herra Oman Nimen relevanssit ovat tähän asti liikkuneet valovuosien etäisyyksillä, hänen ajanhaireensa heittää tällä kertaa vain 575 vuotta. Magna Carta on vuodelta 1215, Burken lause vuodelta 1790.

    Kolmannekseen, toivon todella, että uuden päätoimittajan myötä foorumimme saa vihdoinkin palvelukseensa henkilön, joka nimiin tuijottamisen sijaan osaa lukea asiasisältöjä ja ymmärtää sanallista (ja kuvallista) viestintää riittävästi nähdäkseen, että täällä ei suinkaan huudella mitä sattuu ja tulkita asioita miten sattuu nimimerkkien takaa, vaan nimenomaan nimien takaa.

    Jaa nii, valmiiksi tapettua keskustelupalstaa ei tietenkään tarvitse enää uudelleen tappaa, eikä kuolleessa maailmassa mikään kuki, saati salamoi. Onko niin, että maailman(kaikkeuden) olio-(kasvi-, eläin-, ihmis-)kunnan joukossa asiallisia, olemassaoloon ja kommunikaatioon oikeutettuja ovat vain ne, joiden nimen sattuu tietämään ja kaikki muut asiattomia, tarpeettomia ja oikeudettomia? Yhteisöllistä ajatuksenkirkkautta ei ole olemassa, yksilöllistä saatta olla.

    Keskusteluohjeiden mukaan kirjoittaja vastaa itse tekstistään. Suomen oikeushistorian surkein laki – verkkojulkaisun päätoimittajan saattamisesta rikosoikeudelliseen vastuusen muiden kirjoittajien teksteistä – on vasta aie-asteella. Tietääkseni siitä ei mitään tullut. Mikäli tuli, tai sikäli kun se joskus hyväksytään, paria tehtävänsä laiminlyönyttä ja asiattomuussyytöksensä ja -sanktionsa väärin kohdentanutta päätoimittajaa odottaa elinkautinen.
    Kiitos kuitenkin siitä työstä, missä eivät puuttuneet muiden kommentteihin.

    vastauksena käyttäjälle: Uudeksi päätoimittajaksi Jarkko Hartikainen #19164

    Orfeus
    Osallistuja

    (lgrohnille)

    ”Innovaatiohenki on yleensä itsekkään mielen ja rajoittuneen näkemyksen tuotetta. Ihmiset, jotka eivät koskaan katso taakseen, eivät näe myöskään eteensä, eivätkä näytä jälkipolvien silmissä edistyksellisiltä.” (Edmund Burke, 1790)

    Kun ajattelun kehittymistä ja uudistumista tarkastellaan historian valossa, siitä voi päätellä vain, että aika kulkee taaksepäin. Todellisia jämähtäjiä ovat ne, jotka ovat jämähtäneet nykyaikaan ja luulevat avuttomine aivoituksineen olevansa suuria ajattelijoita ja uudistajia ja edistyksen ja kehityksen esitaistelijoita.

    vastauksena käyttäjälle: Uudeksi päätoimittajaksi Jarkko Hartikainen #19161

    Orfeus
    Osallistuja

    Sivuston linkit ovat aivan liian himmeitä ja huonosti muusta tekstistä erottuvia. ”Kritiikki ei kuole, keskustelun voi tappaa” on linkki. Lue se.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 59)