Amfion pro musica classica

Mikä on asiaa?

Etusivu Foorumit Muut aiheet Mikä on asiaa?

Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lauri Gröhn 14 vuotta, 6 kuukautta sitten.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #17889

    hermes
    Jäsen

    Kun lopultakin päästiin keskustelussa itse asiaan, ja nimimerkki Orfeus ihastuttavan anarkistisella tyylillään hiukan ravisteli keskustelun konsensusta, niin mitä tapahtui? Keskustelu suljettiin asiattoman viestin takia. Minusta on näyttänyt ennemminkin, että siihenastinen keskustelu oli asiatonta, tai sanokaamme laimeasti asiallista.

    Tiedän että Suomessa pelätään keskustelua ja aidataan ”asiallisuus” niin pieneen karsinaan, ettei mikään tule yllätyksenä. Tässä oli nyt tilaisuus jatkaa vaikka kuinka syvälle musiikin fenomenologiaan punnita argumentteja, opponoida, sanalla sanoen keskustella olennaisista asioista.

    Mikä mahtaa olla Amfionin tehtävä?

    #18309

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tämän ehdin kirjoittaa vastaukseksi Orfeukselle kun ketju sulkeutui:

    Orfeus:
    ”Onko viulun, kitaran tai pianon kieli magiaa ja mystiikkaa?”

    LG: Pythagoraan kielillä ja painoilla (monokordi) tekemät kokeet eivät tietenkään olleet mystiikka. Mystiikka tuli mukaan kun lukusuhteet otettiin maagisen ajattelun välineeksi. Mystiikka vaikutti myös siihen, ettei etteivät luvut 5 ja 7 kiinnostanee niin paljon kuin luku 3, joten Pythagoras jätti tavallaan työnsä kesken ja ” Pythagoraan laatima musiikkiteoreettinen perusta” jäi kovasti kalvakkaaksi. Rohkenen epäillä, että Pythagoras itse oli liian fiksu kaikkeen siihen hömppään, mitä hänen seuraajansa levittivät, esimerkiksi ”maa-kuu” kokosävelaskel, ”maa-merkurius” puolisävelaskel.

    Orfeus
    ”Onko sen havaitseminen, että vastaavat intervallisuhteet löytyvät kaikkialta luonnosta magiaa ja mystiikkaa?”

    LG: Numerologit löytävät lukusuhteista mistä tahan ja sopivasti pyöristäen ja approksimoiden mitä tahansa löytyy mistä tahansa. Lehtirannan hömppäkirjassa on sivukaupalla huuhaa-esimerkkejä.

    Orfeus:
    ”Onko se, että sillä, mitä me näemme ja sillä, mitä me kuulemme, on myös luonnollinen yhteys, magiaa ja mystiikkaa? (Silminnäkyvä valo on noin 40 oktaavia korkeampitaajuista värähtelyä, kuin korvinkuultu ääni.)”

    LG: Jakolaskua vain . Peruskoululaisetkin tietävät, että ääni on pitkittäistä materian värähtelyä ja valo poikittaista sähkömagneettista värähtelyä.

    Orfeus:
    ”Onko sen havaitseminen (kuuleminen), että delfiinin äänen hidastaminen (taajuuden madaltaminen) 64-kertaisesti saa sen kuulostamaan ihmisääneltä ja ihmisäänen taajuuden korottaminen (nopeuttaminen) saa sen kuulostamaan linnunlaululta ja vielä lisää nostaminen delfiinin ääneltä ym., magiaa ja mystiikkaa ja new age-hömppää, vai aivan yksinkertainen fakta?”

    LG: Nykyisin on paljolti bisnestä.

    #18310

    Orfeus
    Osallistuja

    hermeen paljon kiitoksia

    Paatoimittajan herkkänahkainen ja tosikkomainen vallankäyttöperformanssireaktio herättää kysymyksen: Onko Amfion keskustelu- vai keskustelunestämisfoorumi?
    ”Sananvapaus” näyttää olevan samalla tasolla, kuin ”demokratiassa”, jossa kaikilta presidentin kanssa erimieltä olevilta viedään puhe- ja kirjoitusoikeus.

    Harhaanjohtavan tai perättömän tiedon levittäminen – ja (mm.) L.G.:n oman tietokoneohjelman mainostaminen – Amfionin sivuilla on siis asiallista, ja siihen puuttuminen asiatonta(?)

    (LG:lle)

    Monokordi on yksikielinen musiikki-instrumentti, jossa on siirreltävä talla. Ei siinä mitään hömppäpainoja ole; eikä Pythagoras sellaisia tarvinnut tutkimuksiinsa tai havaintojensa tekemiseen – yhtä vähän kuin kyläseppien vasaroita ja alasimia tai kaupunkivelhojen taikajuomia ja -sauvoja (tarut taruina) – vaan monokordin viritetyn kielen ja ilmiömäisen tarkat korvat.

    Soivan kielen värähtelyä ja eri intervallisuhteiden (rinnakkais-, tai vastakkaisvaiheista) vaikutusta sen (kielen) värähtelyliikkeeseen voidaan kyllä jäljitellä ja havainnollistaa heilurivarsiin kiinnitettyjen, siirreltävien painojen avulla esim. harmonografia käyttäen, mutta se on aivan eri vekotin.

    Mistähän ihmeen Noita Nokinenän loitsukirjasta LG on nuo – näköjään kaikilla lörpöttelyfoorumeilla (joilla huseeraa julkisena pellenä sitä tajuamatta) hokemansa – magiamystiikkahömppäsammakonkoipensa oikein repinyt?

    Lauseet ”mystiikan vaikutuksesta lukujen kiinnostavuuteen”, ”Pythagoraan työn keskenjäämisestä” ja ”musiikkiteoreettisen perustan kalvakkuudesta”, ovat yhtä järkeviä, kuin nykyajan digitaalitekniikasta (vuonna 5000 tehtävä) päätelmä, että ”maaginen ajattelu” vaikutti sen kehittäjiin ja käyttäjiin niin paljon, että heitä eivät kiinnostaneet muut luvut kuin ykköset ja nollat.

    ”Peruskoululaisetkin tietävät, että ääni on pitkittäistä materian värähtelyä ja valo poikittaista sähkömagneettista värähtelyä.”

    Lause ei edusta (peruskoululaisten) tietoa siitä, mitä ääni tai valo (sähkömagneettisuus) on, vaan kertoo vain ylimalkaisesti jotakin äänen tai sähkömagneettisuuden (liike)ominaisuuksista (joissakin olosuhteissa).
    Se, että ääni etenee materiassa pitkittäisaaltoina, ei tarkoita, että ääni itsessään olisi materiaa tai ”materian värähtelyä”. Ääni on energiaa ja materiakin on energiaa (tiivistyneessä muodossa).

    Edes yliopistoissa ei tiedetä, mitä esim. magnetismi todella on. Ettei vain ”magiaa ja mystiikkaa”!

    Aikamme ”kehittynyttä fysiikkaa”(?) edustava” tieto” siitä, että ”ääni on pitkittäistä materian värähtelyä” on yhtä käyttökelpoinen muusikolle ja säveltäjälle, kuin ”tieto” siitä, että ”valo on poikittaista sähkömagneettista värähtelyä” kuvataiteilijalle, tai ”tieto” siitä, että ”ihminen on kaksijalkainen eläin” kirjailijalle ja runoilijalle. Pythagoraan opit sävelistä, sävelsuhteista, sävel- ja viritysjärjestelmistä (ym.) sen sijaan ovat sellaisenaan tai eri tavoin sovellettuina ja muunneltuina kaikkein oleellisinta ja keskeisintä muusikon ja säveltäjän perustietoa ja taitoa ja ilmaisuvarantoa.

    ”Nykyisin on paljolti bisnestä.”

    Niin kuin aina – eikä mikään asia tai arvo säily vääristymättömänä, jos sillä ryhdytään kauppaa käymään – mutta ne puheena olleet alku- ja perusäänet ja niiden akustiset vastaavuudet eivät ole ”paljolti bisnestä”, vaan alku- ja perusääniä.

    Rohkenen epäillä, että LG itse on liian tyhmä tajutakseen, ettei hänen lauseissaan ole mitään järkeä.

    Paatoimittaja ottaa nyt ja sulkee tämänkin keskustelun, ettei tarvitse enää vastata LG:n ”asiallisuuksiin” ”asiattomuuksilla”.

    #18311

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Orefeus:
    ”Harhaanjohtavan tai perättömän tiedon levittäminen – ja (mm.) L.G.:n oman tietokoneohjelman mainostaminen ”

    LG: Ohjelmani ei ole myynnissä, mutta olen ihan ilmaiseksi generoinut 30 kipaletta minulle lähetetyistä valokuvista, jotka (Ilman kuvia) kuultavissa sivuiltani (Music generated from visitors pictures). Olen myös pitänyt esitelmiä Jyväskylän yliopistossa, Helsingissä tietojenkäsittelyopin ja musiikkitieteen laitoksilla ja päärakennuksessa yhdessä konferenssssai. Musiikkia on esitetty Viitasaarella, Tapiolatalossa ja oikein musiikikoiden toimesta ensi kesäksi tilatun sävellyksen puitteissa. Kun tietokoneohjelmani säveltää, miksi siitä ei voisi kertoa, koska ainakin omien tietojeni mukaan softa on paras lajissaan maailmassa. Muutan mielelläni käsitykseni, jos aihetta ilmaantuu. Olisiko haastajaa?

    Orfeus:
    ”Edes yliopistoissa ei tiedetä, mitä esim. magnetismi todella on. Ettei vain ”magiaa ja mystiikkaa”!”

    LG:Teoreettisen fyysikon koulutuksellani voin valistaa sinua, että luonnontieteet eivät edes pyri vastaamaan kysymykseen ”mitä jokin on”. Se on metafysiikan ”suuri tehtävä” ja tuloksettomuus puhuu puolestaan.

    Orefeus:
    ”Aikamme ”kehittynyttä fysiikkaa”(?) edustava” tieto” siitä, että ”ääni on pitkittäistä materian värähtelyä” on yhtä käyttökelpoinen muusikolle ja säveltäjälle, kuin ”tieto” siitä, että ”valo on poikittaista sähkömagneettista värähtelyä” kuvataiteilijalle, tai ”tieto” siitä, että ”ihminen on kaksijalkainen eläin” kirjailijalle ja runoilijalle.”

    LG: Kommentoin lähinnä tätä Orfeuksen oivallusta: ”Silminnäkyvä valo on noin 40 oktaavia korkeampitaajuista värähtelyä, kuin korvinkuultu ääni.”

    Orfeus:
    ”Pythagoraan opit sävelistä, sävelsuhteista, sävel- ja viritysjärjestelmistä (ym.) sen sijaan ovat sellaisenaan tai eri tavoin sovellettuina ja muunneltuina kaikkein oleellisinta ja keskeisintä muusikon ja säveltäjän perustietoa ja taitoa ja ilmaisuvarantoa.”

    LG:Viritysjärjestelmiä on satoja. Pythagoraan ansio oli siinä, että hän ensimmäisenä systematisoi tiettyjä asioita. Ja jos muistan, Pythagoras ei käsitellyt eri tyyppisiä puhaltimia ja kalvoja musiikin mielessä.

    Ja toistan vielä, että tuo kirja ERKKI LEHTIRANTA: Korkeammat oktaavit (Dialogia 2004) on absoluuttisen täydellistä roskaa, jossa täysi vastuu on lukijalla.

    #18312

    Orfeus
    Osallistuja

    LG: ”Ohjelmani ei ole myynnissä…”

    koska sen kaupallistaminen ja tuotteistaminen on vielä työn alla, kuten lehtihaastattelussa toteat ja tuotteesi ennakkomarkkinointiblogissa mainostat:

    http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/aamulehti231205.html
    http://selfgeneratedmusic.blogspot.com/2008/09/software-that-makes-everybody-composer.html

    …ja taustalla haahuilee haave tulla sillä yhtä rikkaaksi kuin Bill Gates.

    (LG: ”Nykyisin on paljolti bisnestä.”) (¥€$ £. ¥€$! $€££ $€££ $€££!)

    Markkinointilauseesikin on päältä pelkkää pötyä ja sisältä silkkaa satua. Siinä luvataan, että tietokoneohjelmasi tekee kaikista säveltäjiä. Se ei tee kenestäkään säveltäjää, koska kukaan ei sävellä, eikä voi oppia säveltämään sen avulla. Säveltämisen edellytys on sävelkielen hallitseminen ja luovuus. Mahtaako Leif Segerstam tietää ja ymmärtää, mihin hänen (Suomen kuvalehdessä julkaistusta) haastattelustaan leikattua lausetta käytetään?

    Ja mitä kalvakkuuteen tulee – josta Pythagoraalta lähtöisin olevaa musiikkiteoreettista perustaa moitit – on sanottava, että ohjelmallasi tuotettu ”musiikki” on kalvakkuudessaan, tyhjänpäiväisyydessään ja mitäänsanomattomuudessaan parasta lajissaan maailmassa.

    LG: ”Teoreettisen fyysikon koulutuksellani voin valistaa sinua, että luonnontieteet eivät edes pyri vastaamaan kysymykseen ”mitä jokin on”. Se on metafysiikan ”suuri tehtävä” ja tuloksettomuus puhuu puolestaan.”

    Kiitos ”valistuksesta”. Manalat kolunneena ja nykyajat nähneenä, voin valaista sinua, että koulutusalaasi perustuvalla lauseella siitä, mitä ääni (ja valo) on, pyrit(ään) nimenomaan vastaamaan kysymykseen ”mitä ääni (ja valo) on”;
    ja teoreettinen fysiikka sisältää niin paljon mahdollisimman täsmälliseen tarkkuuteen pyrkiviä määritelmiä, selityksiä, osoituksia, todistelu(ketju)ja, lause(kke)ita ja yhtälöitä juuri siitä, mitä jokin on, että sitä voidaan pitää yhtenä sen oleellisimmista kysymyksistä ja pyrkimyksistä:

    E=mc² (energia on yhtä kuin massa kertaa valon nopeuden neliö)

    Metafysiikan tehtävä ei ole pyrkiä vastaamaan kysymykseen ”mitä jokin (fyysinen) on”, vaan pohtia, mietiskellä ja tutkistella itse olemassaoloa (olevaisuutta) ilmiömaailman takana (sisällä) ja fyysisen aistihavainnon tavoittamattomissa olevana totuutena, vapautena, perussyynä, jumaluutena, absoluuttina, ykseytenä, kaikkeutena, voimana, vuodatuksena, vapaana tahtona (ym. ym.), henkisenä ulottuvuutena ja merkityksenä, jonka olemus on tavoitettavissa vain sisäkautta, ihmismielen ja intuition (ylifyysisten kykyjen), oivalluksen, luovuuden ja niiden herättämisen, herkistämisen ja kultivoimisen avulla.

    Koulutuksesi tuloksettomuus puhuu puolestaan, ja näyttää menneen yhtälailla yli ymmärryksesi, kuin jotakuinkin jokaisen lauseen merkitys, jota olet – asiasta eksyen, väärillä tulkinnoilla päätelmillä ja assosiaatioilla tietämättömyytesi osoittaen – tälläkin sivustolla kommentoivinasi.

    LG: ”Kommentoin lähinnä tätä Orfeuksen oivallusta: ”Silminnäkyvä valo on noin 40 oktaavia korkeampitaajuista värähtelyä, kuin korvinkuultu ääni.”

    Oivallisestipa kommentoit.

    LG: ”Viritysjärjestelmiä on satoja.”

    Onko? Luettele niistä aluksi vaikka ensimmäiset kolmesataa!

    LG: ”Pythagoraan ansio oli siinä, että hän ensimmäisenä systematisoi tiettyjä asioita.”

    Ja teoreettisen fysiikan ansio siinä, että se vihdoin hoksasi sen, minkä Pythagoras ”systematisoi tiettynä asiana” 2500 vuotta aiemmin, eli kaiken (energian ja materian) värähtely(luontee)n.
    Ja LG:n ”ansio” siinä, ettei hän ole sitä vieläkään tajunnut.

    Pythagoraan tietoisuus, viisaus, ymmärrys ja ansiot o(li)vat niin korkeat, että jos dokumentoidun historian ajalta löytyy viisi hänen veroistaan henkilöä läntiseltä pallonpuoliskolta, niin hyvin on etsitty ja liioitellen löydetty.
    LG ei ole yksi niistä.

    LG: ”Ja jos muistan, Pythagoras ei käsitellyt eri tyyppisiä puhaltimia ja kalvoja musiikin mielessä.”

    Johtunee siitä, että painojen ripusteleminen ilmapatsaisiin ja rumpu- ja täry- ja limakalvoihin ei ottanut onnistuakseen (omaa tulkintaasi soveltaen).

    LG: ”Ja toistan vielä, että tuo kirja ERKKI LEHTIRANTA: Korkeammat oktaavit (Dialogia 2004) on absoluuttisen täydellistä roskaa, jossa täysi vastuu on lukijalla.”

    Sitähän sinä olet toistellut toistelemistasi. Tuo kirja, jota en ole lukenut, ei ole vieläkään keskustelun aihe, vaan siitä harhautunut oma päähänpinttymäsi.

    Rondon artikkelin perusteella Lehtirannan new age -pohjainen ja -väritteinen suuntautuneisuus antaa hänen tekstilleen ja tulkinnoilleen – ja asioiden yhdistelemisilleen sen mukaisesti ja mukaisiksi – kieltämättä melko heppoisen ja kioskilehtimäisen vaikutelman. Tuollaisen lähestymistavan rasite on siinä, että sen myötä koko aihe ja käytetty lähdeaineisto (ja siihen viittaaminen myös muissa yhteyksissä) tulee leimatuksi – ja varsinkin lgrohnin tasoisella, absoluuttisen täydellisellä roskavastaanotto-, -ymmärrys- ja -ulosantikyvyllä oikein moninkertaisesti mylvityksi ja möykätyksi – arvottomaksi ”huuhaahömpäksi” tai ”saman sortin tavaraksi”.

    Lehtirannan lähteiden joukossa on kuitenkin (myös) täsmällisesti ja huolellisesti toteutettuja, empiiristieteellisen todentamisketjun kaikki kriteerit täyttäviä, ansiokkaita tutkimuksia, ja monissa tapauksissa vuosikymmenien pituisen elämäntyön ja -kokemuksen tuloksia, joita kukaan niihin tutustunut ei voi kieltää tai kumota tai sivuuttaa pelkällä olankohautuksella.

    Kaiken sen LG ”tyrmää” siihen lainkaan tutustumatta tai vain pintapuolisesti ”tsekkaamalla”, koska kamalankauhea erkkilehtiranta-mörkö on ainoa kummitus, jota hän pystyy kauhistelemaan

    LG itse on kuitenkin osoittanut tämän keskustelun kaikissa vaiheissa, että:
    1. hänen kykynsä ymmärtää, hallita ja käsitellä oman koulutusalansa mukaista tietoa on kyseenalaista
    2. hänen kykynsä ymmärtää ja käsitellä muiden koulutusalojen, osaamis- ja kokemustasojen mukaista informaatiota on olematonta
    3. hänen valmiutensa ymmärtää luettua tekstiä ja käsitellä sen merkityksiä on avutonta
    4. mitään, mitä hän sanoo, ei voi ottaa vakavasti
    5. hän on tämän keskustelu(sivusto)n roskaaja

    Täysi vastuu roskaamisesta on roskaajalla.

    Oi Eurydike, Sinä soinnin sulo! Mistä ”uutuudesta” nuo nykyihmiset oikein puhuvat? Maailma repii edelleen julman raa’asti riekaleiksi kaikki ne, jotka Sinun kauneutesi näkevät, ja sille uskollisena pysyvät…

    #18313

    zongora
    Jäsen

    LOL!

    #18314

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Lehtirannan lähteiden joukossa on kuitenkin (myös) täsmällisesti ja huolellisesti toteutettuja, empiiristieteellisen todentamisketjun kaikki kriteerit täyttäviä, ansiokkaita tutkimuksia,”

    Mainitsepa jokin noista ansiokkaista tutkimusista.

    Noista viritysjärjestelmistä sen verran, että satutko tietämään, mitä viritystä Back käytti teoksessaan Das Wohltemperirte Clavier ja mistä Suomesta löytyisi noin viritetty soitin?

    #18315

    Orfeus
    Osallistuja

    Ymmärrätääkö kukaan, miten LG jaksaa edelleen esiintyä täällä jonkinlaisena ylitenttaajana, vaikka hän ei itse vastaa mihinkään?

    Voin vastata hänen kysymyksiinsä sitten, kun hän on ensin luetellut ne kolmesataa viritysjärjestelmää. Saman viritysjärjestelmän muunnelmia ei lasketa omiksi järjestelmiksi.

    Kaikista sirkulaarisista viritysjärjestelmistä, jotka toteutetaan kvinteittäin etenemällä, voidaan vetää suorat paralleelit pythagoralaiseen viritysjärjestelmään. Koko temperointikäsitteistö (kommineen ja osakommineen) on sen suoraa perintöä; niin kuin on oikeastaan koko temperoinnin idea; koska se lähtee tarpeesta muunnella pythagoralaisen tai luonnonpuhtaan intonaation (just intonation) mukaan viritettyä asteikkoa moniäänisyyteen ja monisävellajisuuteen (modulaation mahdollistamiseen) edettäessä.

    Bach-viritys on siinä määrin kiehtova asia, että siitä nyt voin yrittää jotakin sanoa yleisen kiinnostavuutensa vuoksi, en vastauksena LG:lle.

    Bach käytti klaveerissaan neroviritystä, jonka kiinnostavin yksityiskohta ja ero nykykäyttöön vakiintuneeseen tasavireiseen insinööriviritykseen verrattuna on kolmen luonnonpuhtaan kvintin sisältyminen klaviatuuriin. Muut kvintit oli temperoitu joko 1/12- tai 2/12-osakomman verran tai yhden tai kahden sekunnissa kuultavan huojahduksen verran, tai jonkin muun keskenään puolittuvan osituksen verran. Täsmällistä, yksiselitteistä ja täysin varmaa tulkintaa ei ole olemassa. Bachin omakätinen temperointiohje on tutkittavissa ja tulkittavissa hänen Das Wohltemperirte Clavier I-kokoelman nimiösivulle kirjoittamastaan virityskiehkurasta.

    Bradley Lehmanin nurinpäin luettu tulkinta asiasta on saavuttanut hyväksynnän ja käyttöaseman joissakin vanhanmusiikin piireissä, mutta lienee virheellinen, vaikka soi paremmin sekin, kuin tasavireinen yritelmä.
    Lisätietoa osoitteesta: http://bach.tuning.googlepages.com/home

    Bachia voi muuten soittaa vaikka traktorivirityksellä, jos jotakin aitoa sanottavaa on.
    Sellaisia löytyy Suomesta ainakin Vammalan, Nurmon, Roismalan, Kovelon ja Someron traktorimuseoista.

    Tetraktys!

    #18316

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Orfeus:
    ”Lehtirannan lähteiden joukossa on kuitenkin (myös) täsmällisesti ja huolellisesti toteutettuja, empiiristieteellisen todentamisketjun kaikki kriteerit täyttäviä, ansiokkaita tutkimuksia,”

    Katsotaanpas!

    ABELL: TALKS WITH GREAT COMPOSERS (CITADEL PRESS, 1994)
    Sata vuotta sitten tehtyjä haastatteluja. Ei mikään tutkimus.

    BERENDT: THE WORLD IS SOUND (DESTINY BOOKS, 1991
    New ageen haksahtaneen lehtimiehen kirja. Ei mikään tutkimus.

    DANIELOU: MUSIC AND THE POWER OF SOUND (INNER TRADITION, 1995)
    ”Alain Danielou was thefirst to wake up the West to the universality of musical harmony and its potential for planetary consciousness”
    Tuskin vaatii kommentointia

    JENNY: CYMATICS. A STUDY OF WAVE PHENOMENA AND VIRBRATION (MACROMEDIA, 2001)
    Symatiikan isä, tutki äänen värähtelykuvioita levyissä ja kalvoissa. Perusfysiikkaa. Steiner-koulun opettaja ja lääkäri. Ei mikään tutkimus.

    SCOTT: MUSIC, ITS SECRET INFLUNCE THOUGOUT THE AGES (THE AQUARIAN PRESS,1958)
    Okkultisti, new agen harrastaja jo ennenkuin se tuli muotiin, Ei mikään tutkimus.

    LEHTIRANTA: MUSIIKIN KORKEAMMAT OKTAAVIT (DIALOGIA, 2004)
    Kritiikitön kokoelma kaikenlaista hömppää.

    #18317

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Lisätietoa yllä mainitusta Lehtirannasta:

    ”Erkki Lehtiranta on suomalaisten ammattiastrologien yhteenliittymän Suomen ammattiastrologit ry:n jäsen ja työskennellyt henkisen astrologian parissa 70-luvun lopulta lähtien. Hän on kirjoittanut astrologiasta mm. Minä Olen -, Uusi Safiiri – ja Astro Logos -lehtiin ja pitänyt kymmeniä kursseja ja luentoja aihepiiristä.”
    http://www.smilingstars.fi/henkinenastrologia.html

    #18318

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Lehtiranta jatkaa värähtelyjen linjalla:

    ”Kasvien viisaus, kivien muisti on kirjan muotoon puettu kertomus Suomen luonnon kätketyistä värähtelyominaisuuksista. Luonto puhuu ystävilleen monin tavoin, joista värähtelyjen ja energioiden kieli on yksi.”

    http://www.smilingstars.fi/kirjat-.html#kasvienviisaus

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.