Amfion pro musica classica

Jarkko Hartikainen

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 77)
  • Julkaisija
    Viestit
  • vastauksena käyttäjälle: Facebook-keskustelua Helsingin UNM-festivaalista #18799

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    YLE Klassinen musiikki -Facebook-sivu löytyy osoitteesta http://www.facebook.com/pages/YLE-Klassinen-musiikki/106560389371863

    Hämeenniemen kommentti on lähetetty 14. syyskuuta klo 17:00 (GMT+3:00).

    vastauksena käyttäjälle: Suu poikki, taide taiteena! #18777

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Kun tiedän Laurinkin lukeneen Kendall L. Waltoninsa (so. ”Taiteen kategoriat”), niin ymmärsin tämän lokeroimisajatuksen jotenkin seuraavasti: Mikäli teos tuntuu kertakaikkiaan väärältä ja sopimattomalta, voi olla, että sitä tarkasteleekin lähtökohtaisesti väärässä kategoriassa, väärin kriteerein. Kesäkurpitsa on huono banaani, ja eastvillageläisen happeningin äänenkuljetusrakenne tuskin haastaa hienosyisyydessään jotain Schubertin Winterreisea, kun tarkastelu suoritetaan Schenker-analyysin kautta. Ohitulkintoja toki tapahtuu paremmissakin piireissä, jos esimerkiksi konserttia arvioi urheiluna. Tosin joskus kategorisesti vääräkin tarkastelu voi tietenkin paljastaa valaisevasti jotain ajattelusta tai sen kohteesta, tahallisen tai tahattoman humoristisin sävyin.

    Tästä pääsemmekin noihin Cagen ”taikatemppuihin” (das Wort ist nicht von mir) – ja samalla Waltoninkin kategoria-ajattelun, sinänsä esteettisen tarkastelun peruskauran, kritiikkiin: mitä voidaan tehdä, jos uusia kategorioita luodaan teoskohtaisesti (kehäpäätelmiä?), jos teoksia luodaan tarkoituksellisesti härnäämään ja/tai tekemään tietoiseksi kategorista tarkastelua (jälkistrukturalismia?), tai jos teokselle mahdollisia tarkastelun kategorioita on useita? Entä, jos tekeekin koko tästä ongelmakentästä taiteensa lähtökohdan? Eivätkö silloin teokset Lauria lainatakseni ”ilmaise jotakin, jäsennä maailmaa tai jopa onnistu muuttamaan sitä”? Ainakin ne ovat erityisen haavoittuvia ”tämä ei ole musiikkia” -tyyppisille syytöksille.

    Itselleni Cage oli yksi tärkeimmistä ahaa-elämyksistä äänien ja mahdollisen musiikin suhteen, vaikka cageläistä sattuma-ajattelua en läheiseksi koekaan, vieläpä ’composer’-sanan etymologiaan erityisen huonosti sopivana. ”Hokkuspokkus”: täten se vastakohtaisuudellaan kuuluukin ”komponoinnin” aihepiiriin! Ajattelua, sano.

    Lähtökohtana on mielestäni pidettävä tarkastelijan suopeaa lähestymistä, siitä ei pääse yli eikä ympäri, samoin kuin ei kielenkäytön hallitsemisestakaan kommunikaation lähtökohtana. Ensin pitää (yrittää) ymmärtää, mitä teoksessa/lla on yritetty tehdä, vasta sitten voi sanoa, onko teos onnistunut. Keinovarat pitää hallita, sekä taiteilijan että kriitikon.

    Ihmettelen muuten, miksi joku haluaa käyttää niin kökköä sanaa kuin ’poikkitaiteellinen’ (vrt. poikkipuolinen), kun voi sanoa hyvällä, kirkkaalla suomella ’monitaiteellinen’ tai ’monitaiteinen’ (vrt. monikulttuurillinen, monivilja). Koska poikkitaiteellisuus on muodissa? (Ja muoti on seksikästä?)

    vastauksena käyttäjälle: Pidänkö musiikista? #18739

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Kaikista edellä mainitsemistani teoksista on tosiaan ääniteet kuunneltavissa akatemian kirjastossa. ( http://arsca.linneanet.fi/ )


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    En muuten itsekään päässyt tuohon konserttiin, mutta toivon saavani kuunneltavaksi siitä äänitteen.


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Huomautettakoon, että viimeisimmässä aloituksessaan lgrohn ei viittaa ”ylläkirjoittavalla” minuun vaan mklamiin.

    Tilastollisesti katsottuna huomio keskustelusta keskustelusta on siis oikea, mutta keinotekoinen (tilanne on pääosin tilastoijan itsensä luoma), eikä se täten ole minusta edes kovin mielenkiintoinen. Tästä taidettiinkin jo päästä uudelle metatasolle (keskusteluun metakeskustelusta), joten asian syy–seuraussuhde on ilmeinen. Kaikki muu onkin jo sanottu edellisissä kommenteissa, ja niitä perusteluja (keskusteluhalua) odotellaan.

    Asiaa ei auta se, että lgrohn kommentoi tätä keskustelua myös toisaalla Amfionissa – ja nyt viimeisimpänä tuo tänne vielä kritiikkiään ihan muita aiheita kohtaan. (vrt. http://www.amfion.fi/sivunostot/keskusteluohjeita )

    Uuden keskusteluaiheen voi aloittaa tästä: http://www.amfion.fi/keskustelu/?new=1


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Niin, perinnöksihän jäi nimenomaan Korvat auki -yhdistys, jolle luotiin perustajien toimesta vieläpä säännötkin. Nostalgiayhdistystä ei tuolloin 70-luvun lopussa luotu, vaan uutta esiin tuova. Olemmeko me jossain välissä alkaneet rikkoa yhdistyksen sääntöjä? Vai mitä lgrohn mahtaa tarkoittaa? Yrittääkö hän näyttää meille esimerkkiä omalla keskustelukulttuurillaan? Perusteluja tai mitään muutakaan konkreettista siitä ei tunnu löytyvän, eikä siitä tunnu olevan (ainakaan meille) näin ollen mitään apua.

    vastauksena käyttäjälle: Kehuja sateli Kriikulle ja Lindbergille New Yorkissa #18734

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    A: ”Musiikkisi kuulosti minusta erilaiselta oltuani kaksi viikkoa Darmstadtissa ja kuultuani siellä ihan älyttömän paljon sävellyksiä. Kappaleesi kuulosti nimittäin suoraan lentokentältä konserttiin tultuani tutun suomalaiselta ja melko perinteisen lyyris-ekspressionistiselta.” B: ”Loukkaannun verisesti!”. (Vai, B: ”Mitä siellä Darmstadtissa sitten oikein soitettiin?” Tämähän lgrohnia ei kiinnostanut, vaikka juuri tämä oli tuon pätkän pointtina. Tämän enempää en halua rautalangasta vääntää, etteivät jotkut kuvittele minun ala-arvioivan tämän Amfionin lukijoita.)

    Hyvä lgrohn: ei nyt vaan kertakaikkiaan voi vain väittää koko ajan samaa, jos ei perustele / todista väitteitään. Kuten päätoimittaja ohjeistikin, soisi keskustelua käytävän siellä, minne aihe kuuluu – rästissä lgrohnilla on perustelemattomia väitteitä ylläolevien lisäksi jo melkoisesti. Raukkamaista huudella kärjistyksiä ilman mitään asiasisältöä.

    Itse palaan TÄMÄN keskustelun aiheeseen, jotta ainakaan minua ei täältä potkita pois. Tuli nimittäin mieleen, sallittakoon pieni kärjistys:

    ”Around 1980 [Lindberg and Saariaho] helped to establish the Ears Open Society to foster awareness and appreciation of modern music in Finland.” -NY Times http://www.nytimes.com/2010/02/17/arts/music/17axiom.html?ref=music

    Hienoa, että meille perintönä ja tuoreutumisen ideologialtaan (sääntöineen) vaalittavaksi jätetty yhdistys mainitaan New York Timesissa sanamuodoin, jotka eivät elättele helppoa nostalgiaa tai muuta pluskvamperfekti-ajattelua edelleen toimivasta yhteisöstä. Tästä ei ole pitkä matka siihen, että valveutuneet kansainväliset toimittajat haluavat ottaa selville, mitä yhdistyksessä tänään kuullaan, ”what’s next?”. Tietoyhteiskunnan madaltamat esteet kevyesti ylittämällä (MySpace, YouTube jne.) he tuntevatkin nykyisen Korvat auki -polven musiikin kirjoa pian jo kotimaisia toimittajiamme paremmin (ei niin, että tämä olisi kummoinenkaan saavutus: itse laskin, että musiikkiani on jo nyt arvioitu julkisuudessa laajemmin muilla kuin kotimaisilla kielillämme). Muistettakoon taannoinen juttu Hesarissa, jossa sinänsä aiheellisesti ehdotettiin kourallinen ”nuoria” (kolmi-nelikymppisiä) säveltäjiä, joilta orkesterit voisivat tilata musiikkia: yksi heistä ei ole ollut alalla kohta vuosikymmeneen!

    vastauksena käyttäjälle: Kehuja sateli Kriikulle ja Lindbergille New Yorkissa #18732

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Sensuelli-sanaa ei kai pidetä sivistyssanana, mutta sen tyypillinen synonyymi (samaa tarkoittava sana) on ’aistillinen’. Mieskin voi olla aistillinen, kun löytää sen oman juttunsa ja karistaa estonsa. Aistillisuutensa löytämistä pidetäänkin yleisesti positiivisena, elämänmyönteisyyttä ja yleistä positiivisuutta kasvattavana asiana. Eli ’sensuelli spontaanisuus’ voitaisiin sanoa tämän uutisen tarkoittamassa merkityksessä toisin vaikkapa muodossa ’aistillinen vaistomaisuus’. (Lähde: Suomen kielen perussanakirja, kolmas osa S-Ö, Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 55, 1994.) Ihmisen perusaisteja ovat makuaisti, hajuaisti, näköaisti, kuuloaisti, tuntoaisti, tasapainoaisti ja sisätuntemusaisti. Puhekielisiä kehotuksia käyttää aistejaan ovat esim. ”haistapa tätä!” ja ”korvat auki!”.

    Yllä olevaan lgrohnin kysymykseen on muuten vastattu mainitussa viestiketjussa käytännössä niin, että tarkka vastaus (teoksien nimet) ei ole oleellinen esitetylle pointille, joten tieto on jo senkin takia jätetty jutusta pois. Kommentoija lgrohn siis takertuu kiusallaan yksityiskohtaan, joka ei ole relevantti, kuten tämänkin artikkelin kohdalla. (Ihan varmaksi en konsertissa kuultujen Tiensuun kappaleiden nimiä edes muista, eikä netistä löydy tietääkseni sivua, jolta asian voisi lgrohn vaikka itsekin helposti tarkistaa.)

    Samaa mieltä päätoimittajan kanssa. Perustelukyvyttömän ihmisen argumentointi on yhtä tyhjän kanssa, ja rinnastuu mielestäni häiriköintiin.


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Saahan sitä ulkomusiikillisia asioita kaivata ja arvostella, en ole muuta väittänyt. Kaipauksen syy ei vain tullut aiemmista kommenteista tarpeeksi hyvin selville, mutta nyt tunnen ymmärtäväni kommentoijaa paremmin. On epäkohteliasta laittaa sanoja toisen suuhun.

    Huokaisin sitä paitsi vaan toteavan ihmetykseni keskustelun suunnasta, en mistään ”muotovirheestä”. Uskoin toteamukseen vieläpä kätkeytyvän pointinkin. Amfion on toisaalta tosiaan kirjannut keskusteluohjeet, tuskin kuitenkaan minkään byrokratiaihailun takia, vaan ihan käytännön syistä: http://www.amfion.fi/sivunostot/keskusteluohjeita En näe syytä, miksei niitä voisi kunnioittaa ja silti saada sanottavansa sanottua.


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Asiassa on toinenkin puoli. Yhdistyksestä on kuulemani mukaan silloin tällöin käytetty kuvailua ”piiri pieni pyörii”. Eksklusiivisuus (oli se sitten arroganttia tai piiloteltua) on vastoin ainakin nykyisten toimijoiden periaatteita, samoin kuin yhdistyksen sääntöjä. Tärkeä osa Korvat auki -yhdistyksen perustoimintaa kun on sekin, että nuoret säveltäjäjäsenemme saavat tasapuolisesti foorumin sävellyksilleen. Näin uusillakin ideoilla on mahdollisuus toteutua, samalla kun tärkeä, pedagogikseksikin määriteltävä tehtävä toteutuu. (Tämä voisi olla jonkun tulevan postauksen aihe!).

    Huh, kuinka kauaksi keskustelu on ajautunut aiheesta ottaen huomioon, että yhdistyksen alkuajoista ei mainuttu varsinaisessa tekstissä mitään! Maineella ratsastamista? …vai painolastia?


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Tuo kuulostaa siltä, että lgrohn kaipaa menneistä ajoista aika paljon ulkomusiikillisia asioita. Makunsa kullakin. Jos joku toinenkin tätä lukeva lukeva kaipaa musiikkielämäämme lisää arroganssia, sanokoon.

    (En tietenkään usko, että ajattelevia nuoria ihmisiä saadaan käyttäytymään vaikkapa arrogantisti sitä vaatimalla. Kyseessä on luonnekysymys. Se, miten asioita oikeasti muutetaan ja rakennetaan, on ihan toinen asia.)

    Pyydettyjä perusteluja mielipiteisiinsä on muuten lgrohnilla jonoksi asti.


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    …samoin kuin kaikki mitä siinä jo mainittiin.


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Jos yhdistyksen toimintaperiaate ei ole tiedossa, voi yhdistyksen kotisivuilta saada lisätietoa: http://www.korvatauki.net/www/esittely/ (muotoilu on minun ja Maija Hynnisen käsialaa vuodelta 2006)

    Uusien kuulijoiden saamiseksi on tehty niin paljon kaikenlaista, että pelkään unohtavani jotain, jos luettelen. (Täydentäköön joku, jos tarvetta tuntee…) Selvästikin huomaamme, että asioita ei tiedetä, jos niitä ei mainita!

    Tärkein, mitä yhdistys voi uusien kuulijoiden saamiseksi tehdä, on järjestää konsertteja. Niitä teemme niin monta vuodessa kuin kykenemme, tyypillisesti neljä konserttia vuodessa.

    Muusta toiminnasta mieleeni tulee ensimmäisenä taannoinen, pari vuotta jatkunut luentosarja Kirjasto10:ssä, mikä oli minusta konseptina nerokas tapa saada ahkerien levysoittimenkuluttajien horisontteja laajennettua menemällä heidän luokseen. Toisena muistuu mieleen vuosien 2008 ja 2009 yhteistyöt Runokuu.-festivaalin kanssa, joissa tietoisuus uudesta musiikista laajeni kirjallisuudenystäviin ja käsittääkseni muuhunkin Helsingin juhlaviikkojen yleisöön. Hauskana ja lämpimänä muistona tietenkin myös Korvat auki 30 vuotta -festivaalimme ”Kauneimmat uudet joululaulu” -konsertti, jossa Töölön kirkon seurakuntasali oli ääriään myöten täynnä seurakuntalaisia – konserttiemme ikähaarukan tyypillinen yläpää laajeni ikimuistoisesti. Nuorien kanssa taas työtä on tehty toistaiseksi hajautetummin. Itse olen esimerkiksi esitellyt säveltämistäni ja kertonut yhdistyksemme toiminnasta Sibelius-lukiossa useina vuosina – lukiolaisia on myös tullut konsertteihimme. Myös muut aktiivijäsenet ovat tehneet vastaavaa ja enemmänkin, myös Helsingin ulkopuolella. Yhteistyötä on siis laajennettu myös muihin suuriin kaupunkeihin: PIRAMKin sävellysopiskelijoiden kanssa järjestetty konsertti ja elektroakustisen musiikin konsertti Turussa.

    Kiinnostuneita yhteistyökumppaneita meille tulee yhteydenottojen kautta koko ajan lisää (viimeisintä tietoa minulla ei edes ole). Tämä ei voi olla vaikuttamatta myös uuden musiikin yleisöpohjaan, ja menossa tuntuukin olevan melkoinen lumipalloefekti. Esimerkiksi ensi viikolla Helsingin konservatorion konserttisalissa järjestettävä konsertti ”Kuulolla!” (ke 17.2. klo 19) on toteutettu yhteistyössä Korvat auki -yhdistyksen kanssa, ja siellä mm. kuullaan kantaesitykset Jaakko Kortesharjulta, Miika Hyytiäiseltä ja Olli Virtaperkolta. Muita uusia yhteistyötahoja ovat ainakin Brinkhallin kesäkonsertit, Kampin Laulu, tietyt italialaiset festivaalit – sekä mainittu Tokyo Wonder Site, jolloin toteutuessaan mennäänkin jo toiselle mantereelle. (Päälle tietenkin Viitasaari, Musica nova Helsinki jne.)

    Myös tämä kollektiivinen blogi Amfionissa, jota nyt luet, lukeutunee melko eksplisiittisesti tämän kategorian alle.


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Kiitos mklamille ja Mangustille sivistyneestä osallistumisesta keskusteluun!

    Avanti!n konsertissa kuultujen teosten nimien tietäminen ei pitäisi enää olla kovinkaan mielenkiintoista (etenkään, jos samaan aikaan ilmoittaa tyytymättömyytensä nimien luettelemiseen). Pointtini kun oli siis se, että Darmstadtin jälkeen perspektiivini olivat avartuneet suhteessa tämänkinkaltaiseen kotimaiseen musiikkiin ja sen paikkaan uuden musiikin kartalla.


    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Haluaisin vielä tähdentää, että edellisen kommenttini toiseksi viimeisessä kappaleessa en tietenkään tarkoita, etteikö nuoria säveltäjiä saisi arvostella. Päinvastoin, vuosikausia jatkuva julkinen noteerattomuus on ikävämpää. Argumentointiin pitäisi kuitenkin löytyä kykyä sanoa kritiikkinsä rakentavasti ja yksilöidysti, muuten se ei ole uskottavaa, hyödyllistä tai edes viihdyttävää. Vaikka omin sanoin, epäonnistumista alan terminologian kanssa ei kannata turhaan pelätä!

    Kategorinen vastustus ilman kunnon perusteluja kun ei minusta kuulu sivistyneeseen keskusteluun. Jos sanoo, että ”mitään omaperäistä ei kuultu”, pitäisi kriitikkona esiintyvän minusta edes uskottavuuden nimissä kyetä edes jollain tarkkuudella sanomaan, mitä sen sijaan kuultiin. Ja vaikka mainita rakentavasti ja informatiivisesti niistä mielestään omaperäisistä ratkaisutavoista (esimerkiksi kiinnostavista nykysäveltäjistä maailmalla…). Tai sitten voi viisaasti noudattaa Wittgensteinin ohjetta: http://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4. 🙂

    Toistaiseksi lgrohnin ainoa konkreettinen ehdotus on kai ollut yhdistyksen nimen vaihtaminen, mitä hän onkin ehtinytkin tarjoamaan jo useasti. Minusta ehdotuksen argumentatiivinen arvo on sama kuin sanoisi lgrohnin kritiikin muuttuvan asiantuntevaksi ja sivistyneeksi heti, kun hän vaihtaa nimimerkkinsä vaikka muotoon Lucky Goldstar tai Liebe Grüße. (Tämä vain ikään kuin tyyliharjoituksena.)

    Jäin muuten miettimään tuota ’peruutuspeilimentaliteettia’, enkä siltikään voi olla ajattelematta vanhaa vitsiä siitä, että Trabantissa ei ole peruutuspeiliä siksi, koska takana ei koskaan ole ketään. Ja siitä taas tulee mieleen Eero Hämeenniemen taannoinen tokaisu Hesarissa (en mene takuuseen sanamuodon tarkkuudesta): ”Avantgarde on etujoukkoa vain, jos sitä joku seuraa. Muuten kyseessä on vain eksyksissä oleva porukka”. Suosittelen peruutuspeilin ja tuulilasinpyyhkimien säännöllistä huoltoa niin autoille kuin -kraateillekin.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 77)