Amfion pro musica classica

Tuon tuosta ulkomailta – Korvat auki ry avautuu maailmalle ja kulttuurituo

Etusivu Foorumit Päiväkirjat Tuon tuosta ulkomailta – Korvat auki ry avautuu maailmalle ja kulttuurituo

Tämä aihe sisältää 29 vastaukset, 6 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lauri Gröhn 12 vuotta, 7 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18009

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    En löytänyt yhtään ajatusta tuosta blogista. Vain henkilöiden ja tapahtumien kirjausta. Byrokraatin blogi. Ehkä seuraava kirjoittaja…?

    #18695

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Kirjoittaja vastaa (ei-itsekeksimänsä tai pyytämänsä nimimerkin takaa):

    Olen pahoillani, jos tekstini on mahdollisesti joillekin vaikealukuista, ja sen sisältö hämärtyy.

    Minua jäi ihmetyttämään seuraavat kysymykset: Mitä mieltä edellinen kommentoija on kirjoituksen aiheesta, siinä esitetyistä konkreettisista ehdotuksista ja jo toteutetuista toimenpiteistä? Eri mieltä kenties? Oliko mainituissa konserteissa? Vai kuunteliko myöhemmin äänitteet niistä? Ehkä kyseessä on periaatteellisempi erimielisyys? Vastustaako lgrohn vieraiden vaikutteiden tuomista Suomeen? Miksi? Haluaako hän luoda keskustelua, vai että kommentointi on pelkkää mukanokkelaa kädet puuskassa tuhisemista? Mitä hän haluaa tehtävän?

    #18696

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Joo. Musiikkituontia. Mikäs siinä kun luovuus puuttuu ja ärhäkkyys.

    Viime kesänä Musiikin ajassa ”kommentointiin” muden sävellyksiä. Karmeaa peruutuspeilimentaliteettia. Yhdistyksen voisi aivan hyvin lopettaa ajanhaireena. Yritys lypsää joitain menneestä maineesta on, no en viitsi sanoa …

    #18697

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Käsittääkseni ensimmäiseen kysymykseeni tuli osittainen vastaus, kiitos.

    Mielestäni kommentoijan kannattaisi kuitenkin perehtyä vieläkin paremmin myös siihen, mitä ”menneen maineen” aikana tehtiin, eikä vain olla mukana menneen hypettämisen lieassa. Siis siinä, että ennen oli aina paremmin. ’Paremmin’ on arvio, ’mitä’ viittaa sisältöön. (Lisää parjattua tapahtumien kirjausta, informatiivisen arvonsa takia: alkuaikoinakin tehtiin merkittäviä Suomen ensiesityksiä ja ”avattiin ovet Eurooppaan”. Aika kuluu, pysyvätkö ovet pitämättä auki? Myös silloisten konserttien kritiikkejä on hauska lukea. Nykytiedoilla kirjoitettaisiin toisin.)

    Jos taas oman ”kommenttikappaleeni” luovuus oli Viitasaarella kommentoijan mielestä kadoksissa, niin kyse saattaa olla siitä, etten osallistunut koko projektiin. Muiden tekemisistä en voi ottaa vastuuta.

    Mutta kiitän kommentoijaa vaivannäöstään kirjoittajana. Kritiikki, ollessaan rakentavaa ja sivistynyttä, kun on asia, jota ei meillä tunnu saavan ainakaan liikaa.

    Sen sijaan vastakohdaksi voitaisiin hypoteettisesti ajatella kommentointi, jossa otetaan helppo maali – kuten vaikkapa joukko nuoria säveltäjiä, joista kukaan ei vielä oikein ole muodostanut mielipidettään. Tai vaikkapa humanistinen tutkimus, jota tarkastellaan (kategorisesti väärin) teknillistieteellisestä maailmankuvasta käsin.Tai mikä tahansa ennalta tuntematon. Tällaisen nettikirjoittelun läpinäkyvät tarkoitusperät ovat tylsän populistisia: (1) potentiaalisten kilpailijoiden mollaaminen, (2) narsistinen itsekorostus, tärkeily, (3) kategorinen uuden vastustus, ja turvallinen tukeutuminen hyväksyttäviin, suosittuihin auktoriteetteihin. Ja niin edelleen.

    Mutta tylsyys ja yksipuolisuus sikseen, sillä tähän työjakoon ainakaan minulla ei ole mitään valittamasta. Me tehdään, tuodaan ja viedään, lgrohn vikisee.

    #18698

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Alkujaan Korvat auki pyrki avaamaan ihmisten korvia uudelle musiikille. Viitasaarella Korvat auki avasi vain omat korvansa ”kommentoiden” vanhoja sävellyksiä. Korvat auki kylpee omassa narsismissaan eikä mitään uusia avauksia ole näkynyt. Ei musiikissa eikä mediassa.

    Kiasmassa esitettiin vuosi pari sitten Korvat auki elokuvamusiikkia mykkäfilmeihin. Eipä sekään vakuuttanut omaperäisyydellään. Ehdotin silloin FB foorumilla, että olisi edistystä, jos yhdistys muuttaisi nimensä: Korvat ja silmät auki, mutta ei ensimmäistäkään kommenttia. Uusi ehdotus: Mykät säveltäjåt ry.

    LG
    Nauvo

    #18699

    Mangusti
    Jäsen

    Kommentti lgrohnin ensimmäiseen reaktioon: minusta Hartikaisen kirjoituksessa on ajatuksia. Esimerkiksi:

    ”Olen jo vuosia kokenut, että Suomeen pitää aktiivisesti tuoda: emme voi kuvitellakaan olevamme omavaraisia.”

    Ja ”[Avantin konsertissa] esitettiin suomalaisittain uudistushakuisena pidettävää nykymusiikkia […] Hämmästyin, kun suomalaisteokset vaikuttivatkin korvissani nyt yllättävän perinteisesti lyyris-ekspressionistisilta (”niin suomalaisilta!”), vaikka niiden korkean taiteellisen arvon toki ymmärsinkin ja niistä kovasti pidin.”

    #18700

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Olisikin mielenkiintoista tietää, mitkä Haapamäen jaTiensuun eokset tuossa Avantin konsertissa esitettiin.

    #18701

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Haluaisin vielä tähdentää, että edellisen kommenttini toiseksi viimeisessä kappaleessa en tietenkään tarkoita, etteikö nuoria säveltäjiä saisi arvostella. Päinvastoin, vuosikausia jatkuva julkinen noteerattomuus on ikävämpää. Argumentointiin pitäisi kuitenkin löytyä kykyä sanoa kritiikkinsä rakentavasti ja yksilöidysti, muuten se ei ole uskottavaa, hyödyllistä tai edes viihdyttävää. Vaikka omin sanoin, epäonnistumista alan terminologian kanssa ei kannata turhaan pelätä!

    Kategorinen vastustus ilman kunnon perusteluja kun ei minusta kuulu sivistyneeseen keskusteluun. Jos sanoo, että ”mitään omaperäistä ei kuultu”, pitäisi kriitikkona esiintyvän minusta edes uskottavuuden nimissä kyetä edes jollain tarkkuudella sanomaan, mitä sen sijaan kuultiin. Ja vaikka mainita rakentavasti ja informatiivisesti niistä mielestään omaperäisistä ratkaisutavoista (esimerkiksi kiinnostavista nykysäveltäjistä maailmalla…). Tai sitten voi viisaasti noudattaa Wittgensteinin ohjetta: http://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4. 🙂

    Toistaiseksi lgrohnin ainoa konkreettinen ehdotus on kai ollut yhdistyksen nimen vaihtaminen, mitä hän onkin ehtinytkin tarjoamaan jo useasti. Minusta ehdotuksen argumentatiivinen arvo on sama kuin sanoisi lgrohnin kritiikin muuttuvan asiantuntevaksi ja sivistyneeksi heti, kun hän vaihtaa nimimerkkinsä vaikka muotoon Lucky Goldstar tai Liebe Grüße. (Tämä vain ikään kuin tyyliharjoituksena.)

    Jäin muuten miettimään tuota ’peruutuspeilimentaliteettia’, enkä siltikään voi olla ajattelematta vanhaa vitsiä siitä, että Trabantissa ei ole peruutuspeiliä siksi, koska takana ei koskaan ole ketään. Ja siitä taas tulee mieleen Eero Hämeenniemen taannoinen tokaisu Hesarissa (en mene takuuseen sanamuodon tarkkuudesta): ”Avantgarde on etujoukkoa vain, jos sitä joku seuraa. Muuten kyseessä on vain eksyksissä oleva porukka”. Suosittelen peruutuspeilin ja tuulilasinpyyhkimien säännöllistä huoltoa niin autoille kuin -kraateillekin.

    #18702

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Olisikin mielenkiintoista tietää, mitkä Haapamäen jaTiensuun eokset tuossa Avantin konsertissa esitettiin.

    #18703

    mklami
    Jäsen

    Tervehdys kaikille ja mukava huomata että Jarkon kirjoitus on herättänyt voimakasta keskustelua! Lusikkansa keitokseen heittää toinen nykyinen ”vaikkukorva” (näin olen ymmärtänyt L.Gröhnin meistä ajattelevan), omalta osaltaan vuoden 2009 Viitasaaren ja Musica Nova Helsingin Korvien projekteihin vaikuttanut nuori säveltäjä.

    Ensin osittainen vastaus Gröhniä askarruttaneeseen kysymykseen Avantin konsertista: itsekään en ikävä kyllä ollut em. konsertissa paikalla, mutta Jarkon kertoman perusteella arvelisin kyseessä olleen Helsingin juhlaviikkojen konsertti, jossa kantaesitettiin Haapamäen bassoklarinettikonsertto Kirjo (2006). Teos vastaanotti myöhemmin samana syksynä Teosto-palkinnon yhdessä Marzi Nymanin levyn Marzi kanssa. Sitä en taas muista, mikä Tiensuun teos tuossa konsertissa esitettiin.

    Mielelläni kuulisin Gröhniltä perusteluita varsinkin Viitasaaren 2009 kommenttiprojektista esittäänsä mielipiteeseen. Kuulimme jo paikan päällä sekä sen jälkeen täällä Amfionin sivuilla useampaan otteeseen (viimeksi nyt kommenttina Jarkon avausblogiin) avaavamme vaikkuja vain omista korvistamme. Sitä vastoin emme ole kuulleet mitään konkreettista ehdotusta tai ajatusta siitä, miten olisimme voineet toimia toisin – mikä olisi ollut konkreettisesti uutta ja yleisöä ravistelevaa? Pelkkä omien mielipiteidensä toistaminen, varsinkin ilman perusteluja tai mahdollisia parannusehdotuksia ei nähdäkseni vie keskustelua mitenkään rakentavaan suuntaan.

    Kuten Jarkon blogista (ja viime aikojen konserteistamme) käy ilmi, Korvat auki pyrkii omalta osaltaan tuomaan uusia ajatuksia ja virtauksia maailmalta Suomeen (ja tietenkin viemään omia uusia tuuliamme maamme rajojen ulkopuolelle). Tässä mielessä yhdistyksemme toiminta on aatteellisesti lähellä niitä ”kultaisia vanhoja aikoja”, kun kulttuuri-ilmapiiri Suomessa todettiin nuorten säveltäjien mielestä ahtaaksi. Nykypolvi nähdäkseni voi huomata ovien jo auenneen, mutta kuten Jarkkokin jo täällä totesti, ovet eivät välttämättä pysy auki ellei niiden aukiolosta pidetä huolta. Tästä syystä musiikkituonti ei ole mielestäni mikään kulunut mantra, vaan tärkeä osa kansainvälistä kulttuurivaihtoa. Siksi en näe mitään ongelmaa siinä, jos Korvien nykypolvi ”avaa vaikkuja omista korvistaan”, koska vielä nykyäänkin voi maailmalta löytää paljon uutta ja ihmeellistä. Pelottavampaa olisi mielestäni nuorilla säveltäjillä ja ylipäänsä kaikilla muillakin ikään katsomatta ylimielinen asenne, jossa ajatellaan jo tietävänsä kaikesta kaiken. Tällainen kaikkivoipaisuuden ja -tietäväisyyden tunne on mielestäni omiaan jäykistämään mielipiteitä ja peittämään ne korvatkin paksuun vaikkukerrokseen.

    Korvat auki ry:n nimen vaihtamisesta: yhdistyksen nykyisenä puheenjohtjana en ole tosiaan kommentoinut Gröhnin jo taannoista nimenmuutosehdotusta. Nyt kun saimme jälleen uuden ehdotuksen, voin ilmaista kantani, että nähdäkseni Korvat auki ei tällä hetkellä tarvitse itselleen uutta nimeä. Toimintamme aatteet vastaavat mielestäni siinä määrin perustajasukupolven linjauksia, että voimme edelleen ilman häpeilyä ja nimenmuutospaineita pitää yhdistyksellämme aiempien polvien sille antaman nimen.

    #18704

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Kiitos mklamille ja Mangustille sivistyneestä osallistumisesta keskusteluun!

    Avanti!n konsertissa kuultujen teosten nimien tietäminen ei pitäisi enää olla kovinkaan mielenkiintoista (etenkään, jos samaan aikaan ilmoittaa tyytymättömyytensä nimien luettelemiseen). Pointtini kun oli siis se, että Darmstadtin jälkeen perspektiivini olivat avartuneet suhteessa tämänkinkaltaiseen kotimaiseen musiikkiin ja sen paikkaan uuden musiikin kartalla.

    #18705

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kysytään vielä kerran tuo vanha kysymys: Kenen korvia yritätte avata? Sisäänlämpiävät konsertit eivät sitä tee. Mitä olette tehneet uusien kuulijoiden saamiseksi nykymusiikin pariin?

    #18706

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Jos yhdistyksen toimintaperiaate ei ole tiedossa, voi yhdistyksen kotisivuilta saada lisätietoa: http://www.korvatauki.net/www/esittely/ (muotoilu on minun ja Maija Hynnisen käsialaa vuodelta 2006)

    Uusien kuulijoiden saamiseksi on tehty niin paljon kaikenlaista, että pelkään unohtavani jotain, jos luettelen. (Täydentäköön joku, jos tarvetta tuntee…) Selvästikin huomaamme, että asioita ei tiedetä, jos niitä ei mainita!

    Tärkein, mitä yhdistys voi uusien kuulijoiden saamiseksi tehdä, on järjestää konsertteja. Niitä teemme niin monta vuodessa kuin kykenemme, tyypillisesti neljä konserttia vuodessa.

    Muusta toiminnasta mieleeni tulee ensimmäisenä taannoinen, pari vuotta jatkunut luentosarja Kirjasto10:ssä, mikä oli minusta konseptina nerokas tapa saada ahkerien levysoittimenkuluttajien horisontteja laajennettua menemällä heidän luokseen. Toisena muistuu mieleen vuosien 2008 ja 2009 yhteistyöt Runokuu.-festivaalin kanssa, joissa tietoisuus uudesta musiikista laajeni kirjallisuudenystäviin ja käsittääkseni muuhunkin Helsingin juhlaviikkojen yleisöön. Hauskana ja lämpimänä muistona tietenkin myös Korvat auki 30 vuotta -festivaalimme ”Kauneimmat uudet joululaulu” -konsertti, jossa Töölön kirkon seurakuntasali oli ääriään myöten täynnä seurakuntalaisia – konserttiemme ikähaarukan tyypillinen yläpää laajeni ikimuistoisesti. Nuorien kanssa taas työtä on tehty toistaiseksi hajautetummin. Itse olen esimerkiksi esitellyt säveltämistäni ja kertonut yhdistyksemme toiminnasta Sibelius-lukiossa useina vuosina – lukiolaisia on myös tullut konsertteihimme. Myös muut aktiivijäsenet ovat tehneet vastaavaa ja enemmänkin, myös Helsingin ulkopuolella. Yhteistyötä on siis laajennettu myös muihin suuriin kaupunkeihin: PIRAMKin sävellysopiskelijoiden kanssa järjestetty konsertti ja elektroakustisen musiikin konsertti Turussa.

    Kiinnostuneita yhteistyökumppaneita meille tulee yhteydenottojen kautta koko ajan lisää (viimeisintä tietoa minulla ei edes ole). Tämä ei voi olla vaikuttamatta myös uuden musiikin yleisöpohjaan, ja menossa tuntuukin olevan melkoinen lumipalloefekti. Esimerkiksi ensi viikolla Helsingin konservatorion konserttisalissa järjestettävä konsertti ”Kuulolla!” (ke 17.2. klo 19) on toteutettu yhteistyössä Korvat auki -yhdistyksen kanssa, ja siellä mm. kuullaan kantaesitykset Jaakko Kortesharjulta, Miika Hyytiäiseltä ja Olli Virtaperkolta. Muita uusia yhteistyötahoja ovat ainakin Brinkhallin kesäkonsertit, Kampin Laulu, tietyt italialaiset festivaalit – sekä mainittu Tokyo Wonder Site, jolloin toteutuessaan mennäänkin jo toiselle mantereelle. (Päälle tietenkin Viitasaari, Musica nova Helsinki jne.)

    Myös tämä kollektiivinen blogi Amfionissa, jota nyt luet, lukeutunee melko eksplisiittisesti tämän kategorian alle.

    #18707

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    …samoin kuin kaikki mitä siinä jo mainittiin.

    #18708

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Hmmm..
    ” … edistää kuuluvuutta ja näkyvyyttä.” (tarkoitus)

    Montako näkyvää tempausta viimeisen 10 vuoden aikana?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.