Amfion pro musica classica

marginaalimuusikko

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Viestit
  • vastauksena käyttäjälle: Suu poikki, taide taiteena! #18773

    Cagen kuuluisa taideteos – oksien katkominen – oli tietenkin suurta: se oli urheilua koska lihakset olivat työssä, tiedettä koska keskityttiin energiaa käyttämällä särkemään oksien molekyylirakenne, musiikkia koska kuuluu rasahduksia ja napsahduksia. Ennenkaikkea se oli kuitenkin kokonaisvaltaista crossovertaidetta koska Lihakset Mursivat Äänekkäästi Oksan Muodon.
    Lapset katkoilevat lystikseen oksia, nimittelemättä leikkejään hienoilla nimikkeillä. ”Toilailu” alkaa siitä, kun jotkut lapsenmieliset aikuiset keksivät nimittää temppujaan taiteeksi. Heille jos jollekin kuuluisi syytös lokeroinnista, vai mitä, Lauri?

    Kohtasinpa kerran katusoittajan, jolla ilmiselvästi oli iloisia lepakoita tapulissa. Hän päästeli ”vanhanaikaisesta” epävireistä viulustaan mitä merkillisimpiä vinkauksia, särähdyksiä ja raavintoja, koputti välillä pohjaa ja kantta sekä sohiloi jousellaan ilmaa samalla kun hoilaili kasvot loistaen jotain tuiki tuntematonta kaksiäänistä laulua. Seurasin esitystä pitkään, ainakin 14:33. Kuulijoita (hymyileviä) riitti, monet antoivat rahaa ja kaikilla oli niin mukavaa. Ajattelemistakin riitti. Kuuluisa Cage oppipoikineen olisi tämän nimettömäksi jääneen, iloisen höyrypään vierellä jäänyt pelkäksi statistiksi.
    Mutta hyvä, että sinulle Lauri kelpaa myös ”perinteinen musiikillinen taidekokemus” Matteus-passion muodossa, semminkin kun ”pelissä tulee olemaan myös hillitty ritualistinen näyttämöelementti”:-)

    vastauksena käyttäjälle: Lisää taideaineita kouluun, sanoo toimikunta #18781

    M.A.Numminen täytti eilen 10.3. 70 vuotta ja antoi mielenkiintoisen haastattelun HS:n ihmisiä-palstalla otsikolla: Populaarimusiikki latistaa mielen
    ”Arjen palvonta on taiteen vihollinen”, väittää M. A. Numminen.

    Kannattaa lukaista, samoin kuin E-P Salosen haastattelun Seura-lehdessä # 9, jossa hänkin käy voimallisesti musiikkikasvatuksen nykytilan kimppuun.

    vastauksena käyttäjälle: Suu poikki, taide taiteena! #18771

    ”Se, mikä organisoituna äänenä ei välttämättä tuota suurta elämystä, voi olla voimakas kokemus jossakin toisessa muodossa.”

    Kokemuksia voi kukin saada mistä vain, omien emootioidensa johdattamina. Mutta miksi näitä ”voimakkaita kokemuksia toisissa muodoissa” pitäisi kutsua musiikiksi ja esittämistilaisuuksia konserteiksi? Lauri, kummalle kuuluu viestisi: suu poikki? Kriittiselle tarkastelijalle, jolle musiikki on organisoituja äänia samoin kuin taide on värien ja muotojen organisaatiota, kirjallisuus ajatusten ja kirjoitustaidon mielekästä yhteiselämää? Vai sille, joka itse vaatii ympäristöään nimittämään tajunnanvirtaansa, mutumaailmaansa tai pinnallisia vitsejään musiikiksi tai konsertiksi? Jälkimmäinen on todellinen lokeroinnin taikuri..

    Johan on markkinat. Sopankeittäjät vaativat uusia, halvempia tuulia opetustapoihin samalla kun valittavat ja vaikeroivat itse aiheutettuja virheitään, jotka varoituksista ja kiistoista huolimatta on viety läpi vuosia kestäneessä valta versus klasarien asiantuntemus kamppailussa.

    Rehtorin mukaan ”maailmalla keskustellaan siitä, miten perinteinen musiikkikoulutus voitaisiin uudistaa vastaamaan nykyaikaisia oppimisnäkemyksiä”.
    Jääköön kommentoimatta…

    vastauksena käyttäjälle: ”Syvältä” #18748

    ”Eihän näillä kahdella klipillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa musiikillisesti — no, paitsi että kummassakin äänessä on piano”

    Tässä olet varsin oikeassa, Autere. Ensimmäisessä kuulemme suuren henkisen energian hallittua ja elävää sointia, jälkimäisessä ”instrumentillis-teknis-motorista suorittamisen” kaavamaista ja jäykkää toistamista. Brubakerin esittämä kappale on kieltämättä huono, mutta niin on esityskin, josta puuttuuvat ne kvaliteetit, joita pianonsoiton harrastajatkin ovat vuosisatoja opiskelleet.

    ”Eiköhän Brubaker — itse varsin kokenut ja ansioitunut pedagogi — puhunut lähinnä siitä, että ihan aina arviointitilanteissa ei pitäisi tuijottaa pelkkää instrumentillis-teknis-motorista suorittamisen puhtautta…
    Tuskinpa Brubaker väitti, että arviointitilanteissa yleensä tuijotetaan suorittamista (mikäli ei itse tee sitä). Tuollainen tuijottelu loppuu opiskelussa yleensä siinä vaiheessa kun asteikot ja sävelpuhtaus jotenkin hallitaan. Eri asia on, jos ne tuottavat niin suurta tuskaa että kuiville selviytyminen vie kaiken huomion.

    …vaan koettaa kuunnella myös sitä, miten soittaja on tuntenut ja ajatellut teoksen, ja kuinka se sitten välittyy (tässä tapauksessa kuitenkin varsin kulturisoidulle) kuulijalle.”
    Tätähän opetus on alkeista lähtien, vai oletko hyvä Autere kokenut jotain muuta?
    Mutta ei riitä että soittaja on jotain tuntenut tai ajatellut. Kummallakin toiminnalla on oma kvalitatiivinen asteikkonsa, kuten hyvin tiedämme. Tunteiden + ajatusten todellisuuteen kuuluu oleellisesti samalla niiden välittymisen tekniikka, jonka puuttuminen myös kuuluu… ja silloin olisi jo oman edunkin nimissä syytä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja putsattava ”instrumentillis-teknis-motorista” suorittamista. Muuten kettu loikkii heikoilla jäillä ja kastelee vähintäinkin häntänsä…

    vastauksena käyttäjälle: ”Syvältä” #18745

    ”Intensiivisen, kapea-alaisen keskittymisen maailmamme vaara on se, kun korkeasti koulutetut eksperttimme näkevät ja kuulevat vain loputtomia yksityiskohtia ja hienovaraisuuksia. Voiko olla, etteivät he joskus näe metsää puilta?” (Pianisti Bruce Brubaker)

    Jos ylläoleva lause oli Brubakerilta niin hänen yllämainittu youtubesoittonsa osoittaa että hän taitaa olla sokea sekä puille että metsälle. Intensiivittömän ja laaja-alaisen mihinkään keskittymättömän maailman vaara on se, kun kehnoilla taidoilla varustetut pyhittävät keskinkertaisuutensa mm. pintaliitoisilla crossaus-yrityksillä. Voiko olla, etteivät he todellakaan ymmärrä oman ”erinomaisuutensa” avuttomuutta?

    Kiitos elvibreulle youtube-vertailusta jossa laatuerona on muutaman elämän mittainen matka.

    vastauksena käyttäjälle: Kulttuuriskandaali Länsi-Turunmaalla (ÅU) #18724

    ”Orsaken var att det blir för svårt att poängsätta och bedöma utifrån andra kriterier än högsta anbud.
    –?Vad är det som säger att den verksamhet som Katriina Mäkelä?och Jari Vaanola, som gav det högsta budet, kör igång inte skulle ge ett värdefullt mervärde för stan, frågar sig Lönnberg.
    Paret har inte slagit fast om det ska bli familjestödhem, kennel eller någonting annat..”

    Niinpä niin. Vaikkapa någonting annat eli mitä tahansa on parempaa kunhan saadaan 40.000€ koreampi tarjous. Alkaakohan suomenruotsalaistenkin keskuudessa nuijasota arvoista, joita ei saa mainita ja joista ei voi puhua koska niitä ei ymmärretä…

    vastauksena käyttäjälle: Taiteen Suomi-palkinto Konserttikeskukselle #18658

    Kun katsoo palkinnonsaajien listaa (kts ylimpänä Konserttikeskus) niin saa taas muistutuksen ministeriön suhteesta taidemusiikkiin ja lasten kasvatukseen. Vai ovatkohan käsittäneet että Konserttikeskus edustaa klassista puolta ja jättäneet katsomatta mitä tarjotut ohjelmat sisältävät?
    Keskuksen ohjelmat osoittavat myös sen tosiseikan, että klasareilla on laput silmillä – eivät koe vastuutaan musiikkinsa levittämisestä lapsille eivätkä tarjoa palveluksiaan. Vai onko kuitenkin runsasta tarjontaa ja kantaako keskuksen johto vastuun valinnoistaan? Olisi mielenkiintoista kuulla Konserttikeskuksen ajatuksia!

    Vaatimuksena ei ole ohjelmointi/oppiminen, joten voidaan puhua universaalisuudesta.
    Puhetaito ei ohjelmoi ajatuksia, mutta mahdollistaa niiden tiedostamisen ja välittämisen. Ajattelu on elämänkokemisen algebraa siinä kuin kokemisesta puhuminen on matematiikkaa. Musikaalisuus saattaa paljastaa jopa asioita, jotka synnyttävät ajatuksia;). Emmeköhän silloin saavu alueelle joka on enemmän kuin ympäristön tyhjään ihmiskoneeseen ohjelmoima käyttöjärjestelmä ja softa.

    Ja etteivät muka nauttisi, jos saisivat mahdollisuuden?! Kuulin kerran jopa erään hevirokkarin kolahtaneen ihmettelemään liedlaulajan äänen kauneutta!!
    Mutta ettäkö ihminen oppisi vaikkapa Suomen kielen ilman puhetaitoista ympäristöä? Tuskinpa. Ja silti puhetaitokin on pelkkä ilmaisuväline jopa universaalisillekin ajatuksille – tietenkin heille, joilla näitä ajatuksia on.

    Rohkenisin väittää että korvien välissä (ehkä jopa sydämenkin alueella:-) saattaa olla universaalisuutta, joka saattaa ilmetä mm. musiikissa – mikäli asian ymmärtää.

    vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18628

    ”Kerettiläinen kysymys: miksi muusikon pitäisi ylipäätään pyrkiä elättämään itsensä solistina tai voittaa merkittäviä kilpailuja?”

    En myöskään kannata urheilukilpailuja musiikissa. Ollaan siitä samaa mieltä ja lähtekäämme muuttamaan maailmaa; ei enää suuria otsikoita, ei valtavia palkintoja ja palkkioita, ei ylenpalttista ihailua tai monumenttien rakentelua olympialaisten sankareille, formulaykkösille, liigamestareille, missmaailmoille mutta ei myöskään kenellekään niistä oman typeryytemme kautta rakentuneille alansa tähtiolennoille, jotka osaavat jotakin peremmin kuin me itse! Olisipa perin tasa-arvoista kun 100 merkittävintä orkesteria alkaisi demokraattisesti kierrätyttää musiikin tohtoreita konserttiensa solisteina. Vai pitäisikö peräti solistikonserttojen soittaminen lakkauttaa? Tai ehkä kieltää soittamasta menestyksekkäämmin kuin naapuri?

    Siban strategiasta: Pyörä on taas keksitty! Musiikin satojen vuosien historia on viime vuosisadalle asti kulkenut kyseisten perushyveiden saatossa kunnes esim. sarjallisuus alkoi rajata suvaitsevaisuutta ja vaatia taiteelle Taiteen Jalustaa inhimillisestä irtaantuneena. Mm. näillä sivuilla korkeasti kunnioitettu Boulez on tehokkaasti vienyt läpi oman suvaitsemattomuutensa – paitsi silloin kun siirtyi ”solistin” asemaan johtamaan ”halveksimaansa” oopperaa ja vielä Wagneria! Suvaitsevaisuus tuli vauhdilla takaisin muuttuessaan tuottavaksi hyveeksi.

    Eiköhän pidetä perusasiat terveellisessä järjestyksessä: lääkärin ei sallita lääkäröidä ennen alansa hallintaa, vaikka olisi kuinka mukava ihminen. Tuomari ei voi tuomita ennen kuin tuntee yhteiset säännöstöt, vaikka olisi kuinka kuuliainen kansalainen. Muusikko ei kyvyittä kykene kuivin pöksyin lähestymään Beethovenia vaikka kuinka kunnioittaisi kaikkia tasavertaisuuteen tähtääviä tavoitteita. Myös tämän itsestäänselvyyden soisi kuuluvan Siban strategiaan, osaaminen kunniaan ja anteeksi – luonnolliseksi velvollisuudeksi.

    Kuulen Saariahon lauseessa enemmän: ”Kuinka pystyä tekemään koko elämän ajan työtä niillä vähillä eväillä, joita lyhyt koulutus antaa, jollei tukena ole jo tavalla tai toisella kasvanut lahjakkuuden voimavara, terve ja luova persoonallisuus, soittajalla psykofyysisyys”. Siis missä vaiheessa taidot opitaan, kysyt. Arthur Rubinstein huudahtii äidille, joka kysyi milloin hänen 5-vuotiaan lapsensa musiikikasvatus pitäisi alkaa: ”Hyvä rouva, olette menettäneet jo 5 parasta vuotta!” Jatkokoulutuksessa taitojen oppiminen lienee liian myöhäistä…

    vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18625

    Päätoimittaja vääntää realiteetit Sibelius-Akatemian nykytilanteeseen sopiviksi (laulubussit jne. ovat näpertelyä kun yleinen musiikkikasvatus lähes puuttuu ja korkeampi koulutus muistuttaa ekonomiopintoja). Tosiasia on se, että kansainvälinen instrumentalistien taso on tällä hetkellä niin huikea (esim. Kiinan, Japanin ja Korean tuhannet virtuoosit), että ilman todella suurta osaamista ei ole pienintäkään mahdollisuutta elättää itseänsä solistina tai voittaa merkittävimpiä kilpailuja, jotka edes pariksi vuodeksi takaisivat konsertteja. Sama koskee kamarimusiikkia, joka vaatii elämän mittaisen syventymisen musiikin saloihin. Jos opiskelu ei ole fokusoitunut musiikin ja musikaalisuuden polttopisteeseen, on se aiheuttanut frustraation myös maailman parhaana musiikkiyliopistona pidetyn Juilliard Schoolin ”tohtorioppilaissa” jotka ovat hakeutuneet toisiin työtehtäviin. Näemme, että paperit eivät ole toivottua työtä tuoneet.

    Muistakaamme myös, että suomalaisen musiikki-ihmeen edustajista vain muutamalla on loppututkinnot. Miksi? Koska heillä ei ollut aikaa jäädä istumaan koulun penkille heikentämään omaa harjoitteluintoaan ja löytöretkeilyä siinä osassa muusikonkehitystään joka on itseohjautuvaa.
    Opiskelussa olennaista on musikaalisuuden ilmeneminen persoonallisuuden kautta, ja valitettavan monet opiskelijat (eikä pelkästään opiskelijat) tunnistavat itsessään suomalaisen sananparren: ”sielussa soi, vaan ei saa konehesta ulos”. Shapiran lause suomennettuna: Loistavakaan soittaminen ei riitä, mutta se on edellytys visioiden, intohimon ja persoonallisen tarjonnan rehelliselle esiintulolle.

    Kärjistetysti: Sibassa opintostrategia väittää ettei hyvin soittamista/laulamista tarvitse kehittää sen vaatimalla energialla ja ajalla, koska ”monipuolisuus”, itsensä markkinointii, stailaus ym riittää ja mahdollistaa ”laaja-alaisen” työkentän. 2000-luvun alun tasa-aluepolitiikka on aiheuttanut rakenteellisia muutoksia mutta hallinnollisten ja taloudellisten mallien vaihtuminen ei ole kyennyt olennaisimpaan; rakentamaan positiivista kasvuympäristöä lahjakkuuden kehittämiselle.
    Jos Siban johto katsoo, että erikoislahjakkuuksille ei voi antaa heille kuuluvia demokraattisia oikeuksia opiskella lahjojensa ja taitojensa vaatimalla tavalla, niin Suomi tarvitsee uuden Sibelius-Akatemian, musiikkiyliopistosta irtaantuneen.

    vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18623

    Ammattimuusikoiksi valmistuvilla lahjakkuuksilla ei valitettavasti ole aikaa opintopolitiikkaan ja niinpä ”yhteisiä asioita” edustamaan pyrkii henkilöitä, joiden mielipiteet eivät ole kotoisin omista, vaivalla hankituista taidoista ja ymmärryksestä.

    Djupsjöbackako ryhtyisi muutoksiin? Alamäkihän vie mukavasti mennessään, ylämäkeen liikuttaessa tarvitaan energiaa… Eiköhän rehtorille maisterin paperit ja pop-yhtyeiden nimien tuntemus riitä todistukseksi sivistyneisyydestä, joka hänen mukaansa (HS) puuttuu aikaisempien aikojen taiteilijoilta:-)). Sivistyneistöstä käy myös se nuoriso, jolle ei ole edes annettu mahdollisuutta tutustua esim. Beethovenin, Sibeliuksen tai Saariahon maailmaan? Sillä missään ei näy uutisia siitä, että opetushallitus, musiikkikasvatusosasto ja Siban johto kävisivät kiireellisiä neuvotteluja lasten musiikkiopetuksen monipuolistamiseksi. Ja rehtori senkun vaikenee…

    vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18621

    Sibelius-Akatemian hallituksen nuorin jäsen, kirkkomusiikkiosaston opiskelija on esittänyt mielipiteen että lausunnon antaneet ovat talon ulkopuolisia ihmisiä. Samasta suustako lienee lähtenyt se kriittinen ajatus, että lausunnossa ajetaan vain klassisen musiikin asiaa.

    Entisenä Siban opiskelijana sanoisin seuraavaa:
    Jos katsoo henkilölistaa pitäisi helposti voida havaita, että jokainen lausunnon antajista on tavalla tai toisella voimakkaasti vaikuttanut ja vaikuttaa Suomen musiikkielämässä, suhde Sibaan on ollut erittäin kiinteä ja eräillä (kuten edelliset rehtorit) hyvin vaikutusvaltainen. Ulkopuolisuus tarkoittaa tässä yhteydessä laajaa näkemystä, sekä sisäistä että ulkoista, myös kansainvälistä.

    Mielestäni tekstissä on sangen selvästi sanottu, että huoli koskee juuri klassisen musiikin asemaa. Sen koulutuksen alamäelle toivotaan loppua. Koululaisten musiikkikasvatus tuntuu olevan niin kuuma omena jottei sitä pidä kosketella. Djupsjöbackakaan ei vastaa sanallakaan mm. HS:ssä lausunnon kyseiseen kohtaan. Onko niin, että kysymyksillä loukataan herkkää hipiää, astutaan ministeriön varpaille ja väheksytään musiikkikasvatusosaston työtä?? Eli itse asia siirretään kansioon Suomalaisia Kiellettyjä Keskusteluaiheita. Kuitenkin on kysymys kokonaisesta sukupolvesta ennen seuraavaa muutosta…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)