Amfion pro musica classica

”Syvältä”

Etusivu Foorumit Muut aiheet ”Syvältä”

Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Päätoimittaja 14 vuotta, 1 kuukausi sitten.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18020

    elvibreu
    Osallistuja

    Responssia Päätoimittajan terveisiin:

    ”Intensiivisen, kapea-alaisen keskittymisen maailmamme vaara on se, kun korkeasti koulutetut eksperttimme näkevät ja kuulevat vain loputtomia yksityiskohtia ja hienovaraisuuksia. Voiko olla, etteivät he joskus näe metsää puilta?” (Pianisti Bruce Brubaker)

    Koska kaikki keinot lie sallittuja, antaa musiikin puhua puolestaan (sanat vievät usein harhaan, eikö?):

    ”intensiivisen, kapea-alaisen keskittymisen maailmamme(?) vaaraa” TÄSTÄ: http://www.youtube.com/watch?v=Azo68LgdqTQ
    ”laaja-alaisuuden” hedelmää TÄSTÄ: http://www.youtube.com/watch?v=SkNQy_e6irg

    Bruce Brubakerin mestarikurssi siis Akatemialla 13.3

    Niin ja Sokolov 28.3 kello 19 Akatemialla myös. Tarjolla kapea-alaisen keskittymisen vaaroja eli Bachin ja Brahmsin kautta Schumannin ”konserttoon ilman orkesteria”.
    (TÄMÄ EI OLE MAINOS)

    #18745

    ”Intensiivisen, kapea-alaisen keskittymisen maailmamme vaara on se, kun korkeasti koulutetut eksperttimme näkevät ja kuulevat vain loputtomia yksityiskohtia ja hienovaraisuuksia. Voiko olla, etteivät he joskus näe metsää puilta?” (Pianisti Bruce Brubaker)

    Jos ylläoleva lause oli Brubakerilta niin hänen yllämainittu youtubesoittonsa osoittaa että hän taitaa olla sokea sekä puille että metsälle. Intensiivittömän ja laaja-alaisen mihinkään keskittymättömän maailman vaara on se, kun kehnoilla taidoilla varustetut pyhittävät keskinkertaisuutensa mm. pintaliitoisilla crossaus-yrityksillä. Voiko olla, etteivät he todellakaan ymmärrä oman ”erinomaisuutensa” avuttomuutta?

    Kiitos elvibreulle youtube-vertailusta jossa laatuerona on muutaman elämän mittainen matka.

    #18746

    Ville Komppa
    Jäsen

    No nyt kyllä menee jauhot ja vellit sekaisin isolla kauhalla. Eihän näillä kahdella klipillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa musiikillisesti — no, paitsi että kummassakin äänessä on piano. Brubakerin youtubesoittoko osoittaa yhtään mitään muuta, kuin että hän soittaa jonkun kokeelliseen musiikkiin erikoistuneen Curantin [sic] teoksen erilaisen (klassisen? akustisen? uuden? kokeellisen??) musiikin klubilla Punaisessa Kalassa New Yorkissa Bleecker Streetillä?

    Mitä tekemistä Brubakerin soitolla on tässä tapauksessa Sokolovin Prokkasonaatin kanssa? Se, että kummassakin on musiikillisesti tiettyä motoristispianistista meininkiä? Oliko muuta?

    Huono vertaus, joka ampuu ohi maalin. Varsinkin kun Brubakerin kommentilla metsistä ja puista tuskin kritisoitiin Sokolovia…

    Eiköhän Brubaker — itse varsin kokenut ja ansioitunut pedagogi — puhunut lähinnä siitä, että ihan aina arviointitilanteissa ei pitäisi tuijottaa pelkkää instrumentillis-teknis-motorista suorittamisen puhtautta, vaan koettaa kuunnella myös sitä, miten soittaja on tuntenut ja ajatellut teoksen, ja kuinka se sitten välittyy (tässä tapauksessa kuitenkin varsin kulturisoidulle) kuulijalle.

    #18747

    Pari huomiota, jotka saattavat antaa pontta Brubakerin lausunnoille:

    Naumburg-kilpailu on hyvin merkittävä. Sen voittajista mainittakoon Leonidas Kavakos, Truls Mørk ja Dawn Upshaw. Brubaker on arvostetun New England Conservatoryn pianokollegion johtaja ja opettaa ”piano literature” -luokkaa, jossa käydään läpi repertuaaria koko soittimen historian ajalta. Hänen oppilaansa ovat menestyneet kansainvälisissä kilpailuissa. Kiinnostavaa on myös, että Brubaker esiintyy tämän vuoden Gilmore-festivaalilla, jonka takana on maailman suurinta pianopalkintoa jakava säätiö.

    #18748

    ”Eihän näillä kahdella klipillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa musiikillisesti — no, paitsi että kummassakin äänessä on piano”

    Tässä olet varsin oikeassa, Autere. Ensimmäisessä kuulemme suuren henkisen energian hallittua ja elävää sointia, jälkimäisessä ”instrumentillis-teknis-motorista suorittamisen” kaavamaista ja jäykkää toistamista. Brubakerin esittämä kappale on kieltämättä huono, mutta niin on esityskin, josta puuttuuvat ne kvaliteetit, joita pianonsoiton harrastajatkin ovat vuosisatoja opiskelleet.

    ”Eiköhän Brubaker — itse varsin kokenut ja ansioitunut pedagogi — puhunut lähinnä siitä, että ihan aina arviointitilanteissa ei pitäisi tuijottaa pelkkää instrumentillis-teknis-motorista suorittamisen puhtautta…
    Tuskinpa Brubaker väitti, että arviointitilanteissa yleensä tuijotetaan suorittamista (mikäli ei itse tee sitä). Tuollainen tuijottelu loppuu opiskelussa yleensä siinä vaiheessa kun asteikot ja sävelpuhtaus jotenkin hallitaan. Eri asia on, jos ne tuottavat niin suurta tuskaa että kuiville selviytyminen vie kaiken huomion.

    …vaan koettaa kuunnella myös sitä, miten soittaja on tuntenut ja ajatellut teoksen, ja kuinka se sitten välittyy (tässä tapauksessa kuitenkin varsin kulturisoidulle) kuulijalle.”
    Tätähän opetus on alkeista lähtien, vai oletko hyvä Autere kokenut jotain muuta?
    Mutta ei riitä että soittaja on jotain tuntenut tai ajatellut. Kummallakin toiminnalla on oma kvalitatiivinen asteikkonsa, kuten hyvin tiedämme. Tunteiden + ajatusten todellisuuteen kuuluu oleellisesti samalla niiden välittymisen tekniikka, jonka puuttuminen myös kuuluu… ja silloin olisi jo oman edunkin nimissä syytä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja putsattava ”instrumentillis-teknis-motorista” suorittamista. Muuten kettu loikkii heikoilla jäillä ja kastelee vähintäinkin häntänsä…

    #18749

    Ville Komppa
    Jäsen

    No niin, tässähän ollaan asiasta kuin asiasta ihan samaa mieltä. Kysymys on lähinnä painotuseroista, joita suotakoon, kun nuottien välissä kuitenkin on paljon tilaa.

    Sitähän minä vain yritin sanoa, että nämä kaksi yksittäistä esimerkkiä — siis Sokolov tulkitsemassa kotijumalaansa tai Brubaker jotain häthätää sekunda vistaa curiositeettia — eivät ehkä ihan tee oikeutta jälkimmäiselle pianistille.

    Ja muuten kyllä, olen kokenut, että joitakin opettajia matkan varrella on verraten vähän kiinnostanut harjoittamani teoksen identiteetti muuten kuin teknisenä porkkanana. Jos sinun vastaasi ei ole tällaisia sattunut, niin saat olla onnellinen.

    #18750

    elvibreu
    Osallistuja

    Ilo pintaan vaik syän märkänis!
    Tästä eteenpäin omalla vastuulla: http://www.youtube.com/watch?v=tpvVoKiKZNQ&NR=1

    #18751

    Mainittakoon vielä, että Bruce Brubaker on kutsuttu Suomeen ensisijaisesti toimimaan Ilmari Hannikainen -pianokilpailun tuomaristossa. Mestarikurssi Sibelius-Akatemian Wegelius-salissa siis tänään klo 16, luento aiheesta ”Again Minimalism Again: Aspects of Recent Music” samassa paikassa huomenna klo 14.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.