Amfion pro musica classica

Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys

Etusivu Foorumit Jutut Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys

Tämä aihe sisältää 20 vastaukset, 7 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lauri Gröhn 14 vuotta, 1 kuukausi sitten.

Esillä 6 viestiä, 16 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18629

    helmer
    Jäsen

    Kiitokset Orfeukselle ja marginaalimuusikolle osuvista kannanotoista! Todellakin: Sibelius-Akatemiassa tarjoillaan uutuuksina asioita, jotka vuosisatoja ovat olleet muusikoille selviöitä. Visioissa luonnostellaan ”uusi” muusikkokuva, joka on sosiaalinen, yhteistyökykyinen, uudistuva, suvaitseva etc. Millaisia mahtoivat olla muusikot ennen tätä mullistavaa asiakirjaa? No, jotakin kai hallinnon on tehtävä – kun ei ole järkevää tekemistä, niin tuherretaan sitten tällaista.

    Minua jäi askarruttamaan seuraava päätoimittajan pohdiskelu:

    ”Onko soittajien taso laskenut vai noussut viime vuosikymmeninä? Ainakin orkesterimuusikot tuntuvat olevan jälkimmäistä mieltä, vaikkei koesoitoissa äänenjohtajapaikkoja aina pystytäkään täyttämään. Jos taso tosiaan on noussut, ei voida olettaa aina uusia, erinomaisia kotimaisia hakijoita, vaan Suomeen pitää houkutella myös kandidaatteja ulkomailta, kuten esimerkiksi Tampereella on tehty.”

    Mitähän päätoimittaja mahtoi tarkoittaa? Onko orkestereiden taso siis noussut korkeammalle kuin muusikoiden? Vai mistä tässä on puhe, kaipaisin arvoituksen avaamista.

    Näyttää siltä, että orkesterit rakentavat koesoitoissa yhä korkeampia kynnyksiä. Tilanne, jossa kapellimestarin tahdon alta päästään itse määrämään ja määrittelemään vaadittava taso, houkuttelee soittajia ylikriittisyyteen. Viesti näyttää olevan: te nuoret ette ole meidän tasollamme. Samalla suomalainen musiikkikasvatus saa kyytiä myös orkestereiden intendenteiltä; pitäisi muka keskittyä enemmän orkesterisoittoon ja vähemmän solistisiin valmiuksiin. Ikäänkuin koesoitoissa selviäisi ensimmäistä kierrosta pitemmälle ilman merkittävää solistisia osaamista.

    Musiikkikorkeakoulujen toimintaympäristö on todellakin muuttunut. Mutta keskeisin haaste ei ole sopeutuminen kaupallisuuden muokkaamaan sosiaaliseen tilaukseen (johon taipuminen todellakin on taiteen tuho), vaan maailman avautumisen aiheuttama haaste. Kun koesoitot ennen olivat Suomen mestaruuskilpailuja, ne ovat nyt laajentuneet EM- ja jopa MM-kisoiksi. Sitten ihmetellään, miksi suomalaiset eivät pärjää koesoitoissa. On jämähdetty vanhoihin aikoihin, jolloin suomalainen voitti aina – SM-kisoissa. Laajentuneen areenan huomioonottaen suomalaiset muusikot menestyvät edelleenkin loistavasti, moninkertaisesti paremmin kuin urheilijat. Silti useimpien maistereiden ja tohtoreiden työnäkymät huononevat kaiken aikaa.

    Ainoa oikea vastaus tähän haasteeseen on vapauttaa opiskelijat turhasta byrokraattisesta ohjailusta, koska se väistämättä aiheuttaa todellista kehitystä haittaavaa tyhjäkäyntiä. Sibelius-Akatemiaan pitää perustaa huippuyksikkö, jossa luotetaan niin oppilaisiin kuin opettajiinkin. Lahjakkaan opilaan kykyyn löytää oikea tie ja opettajan oivallukseen ja kokemukseen. Nehän ovat Sibelius-Akatemian ainoat todelliset voimavarat. Kaikki muu on toissijaista.

    #18630

    Orfeus
    Osallistuja

    Asia oli päässyt jopa eilisillan TV-uutisiin. Niissä Sibelius-Akatemiaa edustivat jazz-osasto (vararehtori) ja musiikkikasvatusosasto (kolmen (3) henkilön voimin). Muita osastoja ei ilmeisesti enää Sibelius-Akatemiassa olekaan. Tasapuolista on uutisointi ja tasapuolisesti pääsivät toistelemaan tehokkaasti lobattua hokemaa(nsa) ”ikivanhasta vastakkainasettelusta”. Kiittäkäämme haastateltuja henkilöitä ”painavista” sanoistaan ja kunnioittakaamme heidän musiikillisia ansioitaan ja validia taidettaan ja odottakaamme, että he kaivavat niiden vakuudeksi piironginlaatikoistaan sävellystuotannon, joka musiikillisessa laadussaan, musiikinhistoriallisessa merkittävyydessään ja pysyväarvoisuudessaan vetää vertoja klassisen musiikin suurimpien mestareiden tuotannolle!

    Väärät profeetat ja professorit ja professionalistit tunnistaa heidän hedelmistään (ei lapsistaan, vaan työnsä hedelmistä).

    #18631

    Ville Komppa
    Jäsen

    Tuolla voi eilisen uutiset katsoa, Sibis-juttu on vähän päälle 18 minuutin:

    http://areena.yle.fi/video/488792

    Juttu oli tosiaan aika yksipuolinen (tosin yksi haastatelluista musiikinopettajista eli Anni Kettunen on ”ihan oikea” viulisti–taitaa keskittyä nykyisin barokkiviuluun). Ei käynyt aivan selville, mitä jutulla haluttiin sanoa. Klassisen puolen edustajien jättäminen rannalle ja tietyt sanavalinnat tuntuivat oudoilta.

    #18632

    helmer
    Jäsen

    Kuka on ”Sibelius-Akatemia?”
    Uutisissa kerrottiin tosiaan, kuinka asia on ”Sibelius-Akatemian” mielestä. Kun oikeat henkilöt valitaan, ”Sibelius-Akatemia” on täsmälleen päinvastaista mieltä kuin henkilökunnan enemmistö. Sekä Tennin että Perkiömäen lausumissa oli muunneltua totuutta: kuten se että sekä kevyt että klassinen musiikki ”kuuluvat kiinteästi koulujen opetusohjelmiin”. Puhumattakaan siitä täydellisestä kuuroudesta, joka nostaa musiikkiteollisuuden tuotteet vapaan hengen synnyttämän suuren musiikin rinnalle. Näillä herroilla ei voi olla pienintä aavistusta siitä, millaisista arvoista klassisen musiikin suurimmissa saavutuksisa on kyse. ”Musiikkimuoto ei ole avainkysymys, vaan tekemisen laatu”, sanoo Perkiömäki. Mutta mikä on tekemisen laatua? Jokainen metalli asenteellisine raakuuksineen luo omat kriteerinsä, joiden täyttäminen on tekijän mielestä laatua. Todellinen laatu mitataan kuitenkin paljon laajemmassa perspektiivissä, jonka luonteesta lienee tässä turha puhua. Mutta jokainen joka ymmärtää Mozartia, tietää mitä tarkoitan.

    Median moraalin kannalta juttu oli täysi limbo.

    #18633

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Sibis on Taikin ohella Suomen kansainvälisin korkeakoulu. Mutta:

    Osallistuin perjantaina tuomikirkon kryptassa seminaariin ”Pyhyys ja musiikki”. Päivän tilaisuuden avasi Sibelius-akatermian uudelleen valittu rehtori Gustav Djupsjöbacka. Seminarin kielenä oli englanti, koska osallistujia oli ulkomailta. Rehtori luki 10 minuutin puheen SUOMEKSI.

    Siinä meillä on kansainvälisen korkeakoulun keulakuva.

    #18634

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tarasti ei päiväkirjassaan no 6 maininnut tuota edillisen viestin episodia…

Esillä 6 viestiä, 16 - 21 (kaikkiaan 21)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.