Amfion pro musica classica

Facebook-keskustelua Helsingin UNM-festivaalista

Etusivu Foorumit Konsertit Facebook-keskustelua Helsingin UNM-festivaalista

Tämä aihe sisältää 23 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lauri Gröhn 13 vuotta, 6 kuukautta sitten.

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18812

    contre_danse
    Jäsen

    Kommentti Hartsin Rautavaara-mainintaan:
    kannattaa muistaa että Rautavaara nostettiin suuren yleisön ”lempisäveltäjäksi”
    tietoisesti laskelmoidulla kampanjalla, jossa oli takana mm. levy-yhtiö Ondine:
    http://www.talouselama.fi/tyoelama/article156426.ece
    Ammattilaiset tekevät tietoisia valintoja, muut haluavat kuulla juuri sitä musiikkia
    jonka media nostaa esille.

    #18813

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Jos lgrohn tai joku muu kiinnostunut haluaa tehdä vertailua vielä kokonaisilla kappaleilla, voi kuunnella 7.10.2010 klo 22.05 asti median esiin nostaman teoksen Hologramme (2009) osoitteessa http://areena.yle.fi/audio/1259519 (kohdasta 49:18 eteenpäin). Toisena verrokkina siis http://www.audiodraft.com/sourcing/contests/contest.php?id=10, joka onkin sitten aivan toista genreä.

    ’Ammattilaisuus’ ja media nostaa sen hassun, mutta jokseenkin vuodesta toiseen toistuvan tilanteen mieleen, jossa nuori säveltäjä saa samasta teoksesta lehdessä murskakritiikin mutta vaikkapa sävellystutkinnosta korkeimman mahdollisen arvosanan. Etaboloiduttuaan säveltäjä taas on arvostettu molemmissa leireissä. Tiukkaa kritiikkiä tulee jollekin Saariahon kaltaiselle nimelle oikeastaan enää vain ulkomaisista lehdistä.

    #18814

    … ja tätä kritiikkiä voisimme harjoittaa myös Amfionissa, vai kuinka? Tapasin viikonloppuna puolalaisia muusikoita, ja oli mielenkiintoista kuulla heidän ajatuksiaan näistä kansallissäveltäjistämme. Aika jänniä kysymyksiä esittivät, kuten ”pidätkö Sibeliuksen musiikista”.

    #18815

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Nuo Adapterin esittämät teokset kertoivat jälleen kerran, että teosten sisältö ja luovuus ovat hakusessa. Opiskeluaikojen harjoitustehtävistä on poimittu pikkusieviä ideoita, mutta yksi säveltäjyyden tunnusmerkki puuttuu, koherenssi.

    Pulkkisin esittely oli sitä tyypillistä toisille säveltäjille tarkoitettua turhaa puhetta, nyt suurelle yleisölle kevennettynä. Kaksoisuppiloita ja kaaria muotoina. Ehdotan perunavakomuotoa uudeksi muotoideaksi. Hologrammeista Pulkkis antoi virheellistä tietoa.

    #18816

    Orfeus
    Osallistuja

    ”Ammattilaiset tekevät tietoisia valintoja, muut haluavat kuulla juuri sitä musiikkia jonka media nostaa esille.”

    Kääk… ehämmä (ja me muut) oo koskaan ennen tajunnukkaa, et toi onki niinku tietoista. Mä oon aina luullu sitä vahingoks. Ja mun (median esiin nostamatta jättämä) koko ikänsä raivoraittiina ollu, absolutistiamatöörikoiranleukakaveriki sano kerran juovuspäissään, et ”on modernistin elämä helppoo, ku ei tartte välittää soittaaks (laulaaks/säveltääks) oikein vai väärin…, lopputulos kuulostaa samalta paskalta.”

    Pahoittelen ystäväni* vulgaaria kielenkäyttöä ja asian subjektiivista, epäprofessionellia tarkastelua väärässä kategoriassa. Objektiivinen ja korrekti ilmaisu olisi tietenkin ollut että: ”kuulostaa samalta kesäkurpitsalta”, tai: ”näyttää hyvinkin naturalistiselta tapahtumalta.”

    *Pyydän, että hänen päihtymystilansa otetaan huomioon kielihygieniasanktioista päätettäessä.

    (Foorumillamme kielletystä suorasanaisuudesta ja sananvapaudesta) musiikkiin tai ääneen siirryttäessä:
    Tarvitaanko ”radikaalisti havahduttavan, suoran, ylevöittämättömän ilmaisun voiman”* ärsyköittämään raaka-raato-rääky-rytky-reaktioon jonkin alan ammatti…? tai jonkin tason tietoisuus…? tai jonkinlainen valinta…?
    *(Musiikkilehti Rondo Classica 6/2010, s.19)

    Tiukkaa kritiikkiä tulee jollekin Saariahon kaltaiselle nimelle oikeastaan enää vain ulkomaisista lehdistä.

    …eikä kotimaiseen Amfioniin(kaan) mahdu muuta tiukkaa kuin ahdasmielinen sensuuri, joka (nimien ”kaltaisuuksista” riippumatta) kohdistuu erityisesti (tai vain) modernismin kritiikkiin.

    … ja tätä kritiikkiä voisimme harjoittaa myös Amfionissa, vai kuinka?

    Ei kuinkaan, koska herra päätoimittajamodernistihan poistaa sen Amfionista.

    Kaikenlaisen lööperin esittäminen kertoo jälleen kerran, että järki ja ymmärrys ovat hakusessa… Sitä (lööperiä) voi esittää nettikeskustelufoorumeilla 25 vuotta, itseään niiden (ja Suomen ja Euroopan ja maailman) ainoana älykkönä pitäen… mutta yksi älykkyyden tunnusmerkki puuttuu, koherenssi.
    (Luovuudesta ja mielikuvituksesta puhumattakaan.)

    Kahdella suulla toivotaan nyt (tai teeskennellään, että toivotaan) tiukkaa kritiikkiä Amfioniin.
    Saamanne pitää…
    malttakaa vielä hetki…

    #18817

    Ei Amfionissa sentään pelkän modernismin asiaa ajeta, kuten esimerkiksi konserttiarvioiden kirjosta voi helposti päätellä. Lisäksi muistutan taas kerran, että rekisteröityneet käyttäjät voivat monin tavoin osallistua lehden toimittamiseen, esimerkiksi kommentoimalla julkaistuja artikkeleita tai lähettämällä laajempia kirjoituksia osoitteeseen mielipide (at) amfion.fi. Muistutan myös siitä, että tarkoitus on puhua musiikista ja sen tekemisestä; siitä asiantilasta emme pääse mihinkään, että tyylejä ja tapoja toimia on monia, ja henkilökohtaisuudet on syytä jättää edellä mainittuihin baarikeskusteluihin.

    Tähän yhteyteen sopinee myös ennakkotieto siitä, että Amfion etsii uutta päätoimittajaa 1.1.2011 alkaen. Varsinainen hakuilmoitus julkaistaan marraskuun alussa, mutta allekirjoittanut vastaa tiedusteluihin jo nyt osoitteessa paatoimittaja (at) amfion.fi.

    #18818

    Orfeus
    Osallistuja

    Siitä asiantilasta emme pääse mihinkään, että tyylejä ja tapoja toimia on monia….

    Emmekä siitä, että juuri sitä (tyylien moninaisuutta ja/tai omastaan poikkeavuutta) ei päätoimittaja ole pystynyt tunnustamaan ja hyväksymään, vaan on ottanut yksinoikeudekseen ja velvollisuudekseen päättää, mikä tyyli tai toimintatapa häntä miellyttää ja sen mukaisesti foorumillamme sallitaan.

    … ja henkilökohtaisuudet on syytä jättää edellä mainittuihin baarikeskusteluihin.

    Myös sen päättämisen, minkälaista kritiikkiä saa esittää ja minkälaista ei; ja mikä milloinkin on henkilökohtaisuutta tai ”henkilökohtaisuuksiin menemistä” ja mikä ei; eli missä henkilö loppuu ja asia alkaa, tai missä asia loppuu ja henkilö alkaa, on päätoimittaja ottanut yksinoikeudekseen.

    Päätoimittajan uurastus reportaasien ja muun kokoamansa aineistosisällön tuottamiseksi Amfioniin ei ole ansiotonta. Siitä kiitos.

    Tähän yhteyteen sopinee myös ennakkotieto siitä, että olen kirjoittanut lähiaikoina julkaistavat kommenttini Amfionin keskusteluihin ja tapahtumiin (ja niihin liittyviin yhteyksiin ja yhtäläisyyksiin) kuluneen vuoden aikana, aina kun vain aikaa omalta elämältä ja työltä on liiennyt. Tieto päätoimittajan vaihdoksesta ei muuta em. tapahtumia, eikä vaikuta julkaisusuunnitelmiin ja -sisältöön millään tavalla, vaikka (tilanteen ennallaan junnaamisen aiheuttama) tietynsuuntainen lataus saattaakin sen (erotiedon) valossa vaikuttaa ylimitoitetulta. Pahoittelen, jos se siltä myös tuntuu.

    Mainittua latausta ei pidä ottaa henkilökohtaisuutena, koska se (lataus) ei suinkaan johdu (vain) Amfionin päätoimittajan (/toimituksen) edesottamuksista (ym.), vaan havainnoista ja kokemuksista, joiden mukaan täsmälleen vastaava kehityskulku on etenemässä kaikilla foorumeilla, joilla hallintovalta ja ns. täysinkoulutettu taulapäisyys ovat ottaneet tehtäväkseen sisältöihin puuttumisen ja niiden ”strategisen” säännöstelyn, ohjailun, määräilyn ja omaan tahtoonsa alistamisen kanssaan eri mieltä olevien henkilöiden sanan- ja ilmaisunvapauden monikätisellä kuristusotteellaan tukehduttaen.

    #18819

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    lgrohn: ”Nuo Adapterin esittämät teokset kertoivat jälleen kerran, että teosten sisältö ja luovuus ovat hakusessa. Opiskeluaikojen harjoitustehtävistä on poimittu pikkusieviä ideoita, mutta yksi säveltäjyyden tunnusmerkki puuttuu, koherenssi.”

    Merkittäköön muistiin, että lgrohn antoi teoksestani väärää tietoa: se ei sisällä sävellysopiskelun aikana tehdyistä harjoitustehtävistä poimittuja ideoita. Väittäjä saa toki todistaa väitteensä oikeaksi kertomalla, mistä harjoituksista ja tahtinumeroista on kyse. Tämä olisi minusta erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä analyysi! Teoksen nuotti on täällä: http://www.fimic.fi/fimic/nuotisto.nsf/0/DCBE26C7F5FB2FD1C225767200394E39?opendocument#top

    Koherenssia peräänkuuluttaneen lgrohnin puheenvuorot ovat kyllä koherentteja samalla tavalla kuin betonirekkaan jämähtänyt betonilasti on koherentti. On aika ironista, että lgrohn on niin olevinaan uuden asialla, mutta toistaa vain itse samaa. Suomalaiskansallisen vali-valin sijaan olisi kiva kuulla positiivisista esimerkeistä, siitä mikä sitten on hyvää. Väitteidensä kontekstualisoimatta tai perustelemattomatta jättämisessä lgrohn onkin malliesimerkki (samoin kuin oman kännykkätuotteensa markkinointi-trollauksessa).

    Jotain kiinnostavaa kommentissa kuitenkin oli. Minua jäi nimittäin todellakin kiinnostamaan, mikä oli Pulkkisin antama väärä tieto hologrammeista.

    #18820

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Wau. Onko ideoilla tahtinumerotkin? Eikö siellä Sibiksessä edes opittu mitä metaforat ja erilaiset kielikuvat yleensä tarkoittavat?

    Kannattaisi ehkä perehtyä asiaan ennenkuin snobbailee hologrammeilla. Luuli avautuvan helposti, koska muistaakseni vain yksi Pulkkisin lause liittyi hologrammeihin.

    Sävellysten sisällösen tyhjyyden pystyy usein arvaamaan sävellysesittelyn sanahelinästä. Musiikilla kun ei ole semantiikka, mikä tahansa mistä tahansa poimittu sanasepittely kelpaa.

    Toinen juttu sitten, että sävellys kiedotaan johonkin ulkomusiikilliseen tarinaan, kuten Saariaho teki pitkästyttävässä klarinettikonsertossaan.

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.