Amfion pro musica classica

Taiteen hyödyllisyydestä

Etusivu Foorumit Muut aiheet Taiteen hyödyllisyydestä

Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Päätoimittaja 14 vuotta, 11 kuukautta sitten.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #17932

    HS-raati pohti hiljan seuraavaa kysymystä: sopiiko yhteiskunnallinen hyöty taiteen tason arvioimisen perusteeksi? Aiheesta on keskusteltu vilkkaasti Helsingin Sanomien verkkolehdessä.

    Professori uskoo, että taiteilijat tekevät pioneerityötä, jota ilman ”moni meille hyödyllinen arkiasia tai ajattelutapa olisi vieras.” Hänen mielestään jokseenkin kaikki taide on hyödyllistä pidemmällä aikavälillä. Joonaksen mielestä taiteen suurin hyöty on antaa tekijöilleen ja kokijoilleen mahdollisuus purkaa tunteitaan, mikä vaikuttaa kollektiivisen mielenterveyden hyväksi. Hän huomauttaa myös, että ikävä kyllä yleisesti mittarina käytetään sitä, kuinka paljon yleisö on valmis taiteesta maksamaan.

    Big issue uskoo ihmisten aistivan erittäin hyvin, jos taide on valjastettu jonkin tarkoitusperän käyttöön. Silti: ”jopa yksinkertaisin taide pystyy tarjoamaan kokijalleen oudon tuulettavan ja kouraisevan tunteen sekä aistimuksen vapaudesta ja elämästä joka on siellä toisaalla.”

    Nimimerkki vaikeaa kirjoittaa, että ”mikäli jokin taideteos on ehdottomasti haitallinen pitäisi se kieltää.” El hombre muistuttaa totalitaarisista yhteiskunnista, joissa taide on aina valjastettu aatteen käyttöön: niinpä ”taidetta ei kannata liiaksi alkaa ”hyödyllistämään”, ellemme nyt satu pitämään h-vetin isoista patsaista.”

    Friedrich Punanenän mielestä taiteella on yhteiskunnallinen tehtävä: ”Taide esittää paitsi kauniita, myös rumia asioita. Vallanhimo ja ahneus ovat asioista rumimpia, ja niitäkin voidaan taiteessa esittää. Ne jotka ovat vallanhimon ja ahneuden pauloissa eivät pidä intohimojensa taiteellisesta kuvauksesta. […] Kun rumuus riehuu valtoimenaan, vaaditaan taiteelta täydellistä kauneutta. Kirjallisuus ja siihen perustuva teatteri ovat ne ilmaisukeinot joilla rumuutta parhaiten esitetään, ja niihin sensuroijat ovatkin aina ensiksi iskemässä.”

    Ja Vaahteran kommentti koskettaa Amfioniakin: ”kriitikot eivät ole taiteen laadun korkein tuomioistuin, vaan taiteilijayhteisö itse.”

    #18535

    elvibreu
    Osallistuja

    Hei,

    vaikka Amfionkaan ei ole immuuni suhdannevaihteluille ja varainhankintakampanja häämöttää niin:

    voisiko tämä klassisen musiikin erityisfoorumi kutsua musiikkialan ajattelijoiden rinnalle myös muita ammattiajattelioita? Esim. filosofeja, estetiikan tutkijoita,
    ydinfyysikoita etc ja psykoanalyytikoita + hammaslääkäreitä. Miksi olla jonkin hesarin etäispesäke ja kaiuttaa löysiä (’miinus esim. kuinka karl marx tavataan’)
    mielipiteitä foorumilla, jossa olisi mahdollisuus pyrkiä kohti korkeuksia?

    ”kriitikot eivät ole taiteen laadun korkein tuomioistuin, vaan taiteilijayhteisö itse.”
    – en ymmärrä, olivatko kritiikkikilpailun osallistujat ’taiteilijayhteisön’ jäseniä, tai mistä sen voi tietää?
    Ja olivat ketä tahansa, eivät ’kritiikkikilpailun’ tulokset poikkea mitenkään olennaisesti ammattikriitikoiden töistä.
    Omahyväiseltä kuullostaa!

    yst. terv. Elvi Breu

    #18536

    Mangusti
    Jäsen

    Hei Elvi,
    mainosta ihmeessä foorumiamme ydinfyysikko- ja hammaslääkäritutuillesi!
    Ja alusta toki keskustelua kohti korkeuksia.

    #18537

    elvibreu
    Osallistuja

    Hei Mangusti,

    mielelläni mainostan. Itse en oikein kykene/ehdi alustamaan –
    minua vaan hatuttaa kun etsin tasokasta ajatusta ja törmään
    hesari-sitaatteihn, täälläkin.

    #18538

    Hyvä elvibreu,
    kiinnostava näkökulma tärkeään aiheeseen ansaitsee toistonsa. Helsingin Sanomissa on hyvääkin luettavaa.

    ”Kriitikot eivät ole taiteen laadun korkein tuomioistuin, vaan taiteilijayhteisö itse.” Yritin tuoda esiin paradoksin, jossa taiteilijakuntaan kuuluvan avustajamme kirjoitettua arvionsa muuttuu hän itsekin kriitikoksi.

    Kritiikkikilpailun tarkoitus oli rohkaista lukijoita verbalisoimaan kokemuksiaan konsertista. Se, että monet kirjoittivat ne varsin perinteiseen muotoon ei ollut ennakoitu lopputulema. Kenties ensi kerralla osallistut itsekin jollain vähemmän ”omahyväisellä” tekstillä!

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.