Amfion pro musica classica

Plácido Domingolle miljoona dollaria (lisää)

Etusivu Foorumit Uutiset Plácido Domingolle miljoona dollaria (lisää)

Tämä aihe sisältää 8 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Päätoimittaja 14 vuotta, 3 kuukautta sitten.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #17918

    Suomen Kulttuurirahasto sen sijaan on myöntänyt Lea Piltti -palkinnon kamarilaulaja Matti Salmiselle. 18 000 euroa ja mitalin käsittävä palkinto on myönnetty pitkästä ja menestyksekkäästä urasta, erityisesti ”vangitsevasta karismasta, vaikuttavasta äänestä ja tarkoista detaljeista, tekniikasta ja tekstin käsittelystä.” Aikaisemmin tunnustuksen ovat saaneet Kim Borg (1992), Anita Välkki (2002) ja Jorma Hynninen (2004).

    Eittämättä Salminen on tehnyt Suomea tunnetuksi merkittävällä tavalla ja myös auttanut nuoria lupauksia perustamansa säätiön kautta. Mutta riittäisikö tässäkin tapauksessa pelkkä mitali?

    #18510

    hermes
    Jäsen

    Todellakin hupaisa piirre taide-elämässä, mutta raha kuuluu tulevan rahan luo. Tietenkin summien pitää olla suuria, jotta rikkaat vastaanottajat ne edes huomaisivat. Epäilemättä tällaiset käänteiset lesken rovot ovat poissa nousevan polven tuesta. Luulen että monet miljonääritaitelijat ohjaavatkin saamiaan palkintoja nuorisolle, kuten oikein ja kohtuullista onkin.

    Jotkut säätiöt, kuten Pro Musica näkyvät jakaneen pedagogipalkintoja. Siinä on järkeä. Kun joku julkisuudelta salassa on tehnyt merkittävän elämäntyön ja huonolla palkalla auttanut lentoon uusia Salmisia ja Mattiloita, hän on mitalin lisäksi ansainnut myös sen hetkellisen vapauden jonka yllättävä rahasumma tarjoaa. Huomasin, että esim. Emanuel Elola, Suomen fagotistien isä, ehti ennen kuolemaansa saada tällaisen tunnustuksen. Hieno juttu!

    Aikoinaan rustattiin Suomi-palkintoa, jolla kansainvälisesti menestyneitä taiteilijoita palkittiin heidän kuukausipalkkansa kokoisilla summilla, joilla taiteen opiskelija olisi tullut toimeen vuosia. Poliitikkojen lipevä kädenojennus nille jotka eivät mitään tarvinneet. Menestys on epäilemättä yhteisömme keskeinen palvonnan kohde. Se on vyöryn lailla peittänyt alleen taiteen omat, autonomiset arvot.

    #18511

    elvibreu
    Osallistuja

    Iltaa,

    tunnen ainakin 5 alansa tärkeää tekijää Suomessa, jotka olisivat tyytyväisiä tuhanteen euroon kuukaudessa ilman kyykkyhyppelyä.
    Työrauha eli asunto, aamiainen/lounas/päivällinen riittäisi.

    Vihoviimeistä on ”sala (joista kukaan, kukaan ei tiedä mitään) palkita” taiteilijoita jotka roikkuvat alansa byrokratioissa (quasi) edustamassa kollegoitaan.
    Taiteilijoita jotka antavat kaikkensa ja vielä sen mikä ei kaikkeensa mahdu, ollakseen oikeassa/kunnollisia/etc. siinä mitä tekevät, heitä tuettakoon.

    (ns. kokeellinen taide (= testataan yleisöä meneekö läpi tai olkoon kokeellista kun en muuta ehtinyt tai osannut)
    EI kuulu tässä edellä mainittuun ; ne rahoitettava toisella tapaa jos ollenkaan (sillä jos sikailu sallitaan se lisääntyy).

    Pahoittelen jos en pysynyt asiassa, kännissähän täällä ollaan (Im wunderschönen Monat Mai)

    Vappuja,
    Elvi Breu

    p.s. Olisiko Hermeksellä näiden hypoteettisten miljönääritaiteilijoiden yhteystietoja?

    #18512

    hermes
    Jäsen

    Hauskaa vappua, Elvi Breu!

    Puhumme sellaisten nimien perusteella kuin Domingo ja Salminen. Taloudellisesti menestyneitä taiteilijoita ei ole vaikeaa nimetä, kapellimestareita, säveltäjiä, instrumentalisteja, laulajia jne. riittää kyllä komeaksi listaksi asti. Jos heihin haluaa yhteyden, on parasta ottaa selvää kulkureiteistä ja pureutua liepeeseen kun pääsee lähelle. Onnea yritykselle!

    Iltapäiväksi suosittelen: kaksi rakaa kananmunaa, joihin vispataan 1 tl. cayennepippuria, 1 dl omenaviinietikkaa, tuubillinen Turun tulista. Niellään kerralla. Auttaa varmasti, ainakin tekee vaikutuksen.

    #18513

    Intermezzo referoi sanomalehti Le Figaron kahta oopperalaulajien rahatilanteesta kertovaa artikkelia: reilu tusina valovoimaisinta tähteä tienaa yhdestä esityksestä suuressa oopperatalossa 15 000 euroa, Bilbaossa jopa 20 000. Tästä summasta he joutuvat tosin itse kustantamaan matkansa, majoituksensa ja agenttinsa.

    Roberto Alagna kertoo matkustavansa Abu Dhabiin tai Japaniin rahaa tarvitessaan: näissä paikoissa hänelle maksetaan jopa 100 000 euroa yhdestä esityksestä.

    #18514

    Domingo on nyt saanut shekkinsä ja aikoo käyttää 675 000 euron palkintosumman Richard Wagner-aiheisen kilpailun perustamiseen. On kaunis ajatus laittaa raha eteenpäin – mutta tarvitaanko musiikkimaailmaan lisää kilpailuja?

    #18515

    elvibreu
    Osallistuja

    Olisi kaunista joo, mutta…tarvitaanko musiikkimaailmaan lisää Wagner-aiheisia kilpailuja…tai Wagneria…
    (kuullostaa muuten ihan halvalta automerkiltä tuo ”Wagner”) (hymiö)

    #18516

    68-vuotiaan Plácido Domingon vireyttä ja monipuolisuutta voi kyllä ihastella: viikon kuluessa hän esiintyy Metropolitan-oopperassa kahdesti, ensin tänä iltana kapellimestarina Verdin Stiffeliossa, sitten maanantaina laulajana saman säveltäjän Simon Boccanegran nimiroolissa.

    New York Timesin Daniel J. Wakin esittää kriitiikkiä siitä, että samalla kun Domingo huitelee maailmalla, hän on jättänyt kaksi taiteellisesti johtamaansa oopperataloa (Washintonin ja Los Angelesin) oman onnensa nojaan ja huomattaviin talousvaikeuksiin. Näiltä tahoilta kuuluu mutinaa oopperatähden päättämättömyydestä johtajana ja suunnitelmien taloudellisesta epärealistisuudesta.

    Toisaalta supersarjan laulaja on onnistunut houkuttelemaan produktioihinsa muita huippulaulajia ja rahallisesti merkittäviä tukijoita.

    #18517

    New York Timesin Anthony Tommassini arvioi harvinaisen Stiffelio-produktion täällä.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.