Amfion pro musica classica

Mirjam Helin -kilpailun välierät

Etusivu Foorumit Konsertit Mirjam Helin -kilpailun välierät

Tämä aihe sisältää 6 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Päätoimittaja 14 vuotta, 9 kuukautta sitten.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #17952

    Nimetön

    Välikilpailuun päässeiden lista ei sisällä suuria yllätyksiä. Tuomariston kotimaistakin voi saada jotain osviittaa. Kaikille toivoo tasapuolisesti parasta mahdollista onnistumista ja tietenkin nautinnon hetkiä niin lavalla kuin katsomossakin.

    Ilmeisen aamuvirkku David DQ Leen aloitti päivän loisteliaalla showllaan. Mikä älykäs taiteilija ja ilmeinen kielinero! Hän sai taas kontratenorillaan leikkiä roolileikkejä mm. Flickan kom från sin älsklig möten parissa. Viimeinen vilkutus yleisölle tuntui kertovan ”tavataan finaalissa”.

    Aamu jatkui korealaismerkeissä. Hienon tumman baritoniäänen omaava Sangmin Lee vietti osuutensa pitkälti ranskalaistunnelmissa. Kilpisen Illalla-laulua olisi tuskin kukaan suomalainenkaan osannut ääntää sen täydellisemmin. Minulta ei edelleenkään tipu kiinnostavuuspisteitä herra S. Leelle.

    Kilpailun juniori Yulia Lezhneva vetäisi vahvan ohjelman, joskin fortet syntyivät enemmän voiman kuin tilojen avaamisen kautta. Ehkä äidinkielensä takia hänen paksu kielensä teki hetkittäin tekstistä sössötystä. Minua eivät tällaiset ”laulan koska minulla on kaunis ääni” -tyyppiset neitoset ole koskaan erityisesti viehättäneet. Sorry Yulia, tavataanko uudelleen viiden vuoden kuluttua?

    Ihmettelin mitä on tapahtunut viime sitten kilpailujen, jolloin olin pitänyt kovasti Timothy Mixistä. Enää en ihmettele. Mix on nyt kalibroinut äänensä salin ja Kristian Attilan hienon pianismin tasolle. Itä kohtasi lännen, kun tämä amerikkalainen baritoni vietti yllättävän kotoisia hetkiä Rahmaninovin seurassa. Hänen Lähdettyäs-esityksensä jälkeen ristin hänet oitis Timpaksi. Yleisöön menevän zarzuela-aarian valinta lopetukseksi oli loistoveto.

    Kaisa Ranta ei edelleenkään sytyttänyt minua. Minulle taide-elämykseksi ei riitä soma tyttö, sievä ääni ja niitä alleviivaava maneerinen esiintyminen. Suomalaisilla geeneillä varustettuna taitaa olla aika vaikea saada aikaiseksi kovin parfymoitua Debussy-kokonaisuutta. Koloratuuriohjelmistoon sisältyy myös joitakin matalampia nuotteja, joita säveltäjät eivät ole kirjoittaneet koristeiksi. Kyllä nekin pitäisi kuulua. Zerbinettan aarian valinta päätösnumeroksi lähenteli itsemurhaa. Sorry Kaisa, Jumala armahtaa, minä en.

    #18576

    Nimetön

    Ehkä tarkkaavaiset lukijat ovat rivien välistä panneet merkille, että Diva ei ole venäläisen laulukoulun suuri ihailija. Siitä syystä on käsittämätöntä, miksi Andrey Serov tekee minuun niin väkevän vaikutuksen. Nuorella miehellä oli synkkääkin synkempi ohjelma näissä iltamissa. Lyhyeksi jääneiden venäjänopintojeni takia en montaakaan sanaa hänen Sviridoveistaan ymmärtänyt, mutta silti janosin jokaista tavua hänen huuliltaan. Yksi lempiaariani urospuolisille kirjoitetuista on Filipin monologi, jonka Serov tulkitsi uskottavasti. Andrey, älä sure, io ho amor per te!

    Nadine Sierran osuus käynnistyi vaisusti, mutta lämmettyään hänen kuplivammat espanjankieliset laulunsa alkoivat elää. Hieman epäilen, että mitenköhän Mozart sujuu moisen setin jälkeen, mutta Ruhe sanft oli ihan kohtuullinen esitys. Se oli paljastavuudessaan riskialtis valinta, varsinkin kun tuomaristossa istuu ylimaallisen ihana Soile Isokoski. Sierralla saattaisi olla kysyntää viihdelaulajanakin, että tervetuloa vaan Tangomarkkinoille!

    Korealainen basso Kihwan Sim sai varmasti jatkopaikkansa Basilionsa takia, ja jos nyt finaalipaikka lohkeaa, niin se on täysin Leporellon luetteloaarian ansiota. Mahtavaa näyttämövaistoa osoittaa, kuinka hän käytti kilpailun ohjelmakirjaa riemastuttavasti demonstraatiovälineenä.

    Marjukka Tepponen teki ehjän ohjelman Rahmaninoveillaan ja Bellinillään, mutta minulta ei edelleenkään heru hänelle kiinnostavuuspisteitä. Tepposen jatkuva heijaaminen edestakaisin lavan suuntaisesti alkoi rasittaa.

    Anita Watsonin Duparceissa tuoksui ripaus parfyymiä. Pienen virkistäytymisen jälkeen hän marssi lavalle päättäväisenä Donna Annana, mutta väsymys yllätti ennen aarian loppua.

    #18577

    Muistin virkistämiseksi tai niille, jotka eivät olleet paikalla: Ylen kilpailublogissa on videoklippi jokaisen välierään päässeen kilpailijan suorituksesta.

    #18578

    Nimetön

    Sibelius-Akatemian konserttisalin lavan tukalissa olosuhteissa tuntuu nyt olevan vaikeaa saada aikaiseksi hyvää kilpailusuoritusta. Onneksi tilanne on kaikille tasapuolinen. Aamun aloittaja, kiinalainen tenori Bo Yang ei ilmeisesti ole aamuvirkku. Hänen italialainen ohjelmistonsa ei parhaalla mahdollisella tavalla istu hänen äänelleen. Italialaisen musiikin taika perustuu pitkälti loistokkaisiin korkeisiin ääniin, joita Yangilla ei ole tarjota.

    Kazakstanilainen baritoni Azamat Zheltyrguzov sitä vastoin selvisi äänellisesti erittäin hyvin osuudestaan. Miksei kukaan ole kertonut hänelle, että Sibeliuksen laulaminen venäjäksi on suomalaisille suoranainen pyhäinhäväistys? Rodrigon kuolinaarian jälkeen tädit huokailivat takanani ”ihana poika!”.

    Elizabeth Bailey esitti hienostuneen Debussy-kokonaisuuden ilman turhia veikistelyjä. Pienestä äänen kuprusta huolimatta koko ohjelma sujui mallikkaasti. Hänen Adelensa oli enemmän älyllä rakennettu kuin Laura Jokipiin luontainen lavakomiikka, mutta yhtä säteilevä ja nautittava. En slända leijaili hyvällä ruotsilla.

    Korealaisbaritoni Daejin Bangin matalat äänet olivat hiipuneet tyystin muissakin kuin Kuin hiipuva hiillos-laulussa. Hänen Rodrigonsa teki kuolemaa paljon elävämmin kuin Zheltyrguzovin.

    Mielestäni yllättäen jatkoon päässyt saksalaissopraano Katharina Göres käytti nyt ääntään rohkeammin kuin alkuerässä. Silti Ilmo Rannan täytyi kohdella Steinwaytä silkkihansikkain, ettei peittäisi Göresin ääntä. Laulajatar selviytyi kuitenkin hengissä Strauss-ohjelmastaan. Ma elän!-laululla hän ei pääse suomenkielen kokeesta läpi.

    #18579

    Nimetön

    Illan hikisen välieräurakan aloitti Meelis Jaatinen. Hänen ohjelmansa oli koko välikilpailun harvoja ehjiä. Jopa kaikkia Brahmsin yhtätoista laulua jaksoi kuunnella tarkkaavaisena, mitä voidaan pitää aikamoisena saavutuksena (esittäjältä, ei kuulijalta).

    Etukäteen hieman hirvitti, miten Sri Lankan laululintu Kishani Jayasinghe selviää Benjamin Brittenin ei niin yleisöystävällisistä lauluista. Luulenpa että tänä iltana syntyi monta Britten-käännynnäistä. Jayasinghen ruotsi ei ollut aivan moitteetonta Svarta rosorissa, mutta toki tunnistettavaa. Salin kuiva ilmeisesti teki tepposet myös tälle laulajalle, joka kuitenkin selviytyi hetken hämmennyksen jälkeen säkenöivään loppuun Margarethen koruaariassa. Riiviörouvat takanani arvostelivat Jayasinghen hymyä.

    Laura Jokipii jatkoi jo alkukilpailussa tutuksi tulleella tyylillään. Straussit hän selvitti sievästi ja vaivattomasti. Candiden aaria Glitter and be gay oli tälle komediennelle samanlainen riemuvoitto kuin alkukilpailun Adelekin.

    Korealaisella sopraanolla Keunghea Kangilla tuntui olevan jokin ääniongelma, ehkä flunssaa pukkaa päälle. Hän lauloi kuitenkin urheasti Liunsa sekä viisi Griegin laulua. Mikä vahinko, ettei hän saanut kaikkia tehoja irti itsestään.

    Mikhail Korobeynikov oli sitten alkukilpailun laittanut sordiinon päälle ja lopputulos oli nyt nautittavampi. Mielestäni hänen paikkansa ei ollut edes välikilpailussa, koska vain hänen venäjänkielinen ohjelmistonsa kuulostaa kelvolliselta.

    Välikilpailu muodostui yllättävän epätasaiseksi. Monet ohjelmat olivat pitkiä kuin talvisota, mutta vähemmän jännittäviä. Jään odottamaan, keitä laulajia tapaan finaalissa keskiviikkona.

    #18580

    Vain kahteen kilpailuosioon ehtineenä iloitsin erityisesti saadessani kuulla Keunghea Kangia toistamiseen. Hän esitti mielestäni jälleen fantastista laulutaidetta: liiottelemattomassa tulkinnassa oli syviä, uskottavia emootioita ja vakuuttavaa tarinankerrontaa. Tekstin lisäksi myös sävelet tuntuivat puhuttelevan häntä, niinpä myös minua. Fraaseissa oli sopivasti sitkoa, intervalleissa suuntaa, rytmeissä dynaamisuutta. Ihanaa!

    #18581

    Finaalissa 12.8. laulavat kontratenori David DQ Lee, sopraano Yulia Lezhneva, baritoni Timothy Mix (jälleen), sopraano Nadine Sierra, basso Kihwan Sim, baritoni Azamat Zheltyrguzov sekä sopraanot Kishani Jayasinghe ja Keunghea Kang.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.