Amfion pro musica classica

Kuoro Musiikkitaloon

Etusivu Foorumit Uutiset Kuoro Musiikkitaloon

Tämä aihe sisältää 12 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  elvibreu 11 vuotta, 7 kuukautta sitten.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18105

    Koistinen
    Jäsen

    Tämähän kuulostaa toiveikkaalta. Toivottavasti hyvät laulajat hakeutuvat kuoroon sankoin joukoin, että päästään kuulemaan komeaa kuorolaulua Musiikkitaloon, orkestereiden kanssa. Mikäpä sen hienompaa kuin Mahlerin ”kuorosinfoniat”, Brahmsin tai Verdin Requiem. Ehkäpä saamme kullaaksemme myös uudempaa ja harvinaisempaa alan musiikkia. Onnea!

    #18934

    Keskustelu heräsi nopeasti ja käy yllättävän vilkkaana.

    Hesarin juttu: http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Helsingin+Musiikkitalo+saa+sinfoniakuoron/1135269351652

    YLEn klassisen facebook-sivuilla myös keskustellaan: http://fi-fi.facebook.com/pages/YLE-Klassinen-musiikki/106560389371863

    HBL:ssä puhutaan myös, ääneen pääsevät Seppo Murto, Sasha Mäkilä ja Pasi Hyökki: http://hbl.fi/kultur/2011-09-15/korfolket-surt-over-amatorkor

    Eniten keskustelua tuntuu herättäneen tulevan kuoron asema vapaaehtois- ja amatöörikuorona, joka ei siis myöskään saa laulamisestaan palkkaa. On myös herännyt huoli siitä, että pääkaupunkiseudun kuorolaisista moni vaihtaisi leiriä uuden kuoron tultua kuvaan. Moni myös epäilee, onko amatööritasoinen kuoro riittävän hyvä, ja kysyvät olisiko nyt ollut jo ammattilaiskuoron aika.

    Mitä mieltä Amfionin lukijat ovat?

    #18935

    elvibreu
    Osallistuja

    Iltaa.
    Miksi sinne Musiikkitaloon ei tullut ammattilaiskuoroa ja -kuoronjohtajaa, joille maksetaan palkkaa kuten muille?

    Huipputalo, huippuakustiikka, huippukaput, huippuorkesterit ja -hallintoväki, huipputoimittajat ja mikit yleltä, huippumusiikkikorkeakoulu, huippuyleisö,
    huippusäveltäjät, huipputeokset, hippitunnelma, huippukriitikot, mutta…..

    Miksi ”huiputtaa” kokonaisuutta yhdestä kohtaa, kai nykyihminen vielä tajuaa kokonaisuuksien kohtalonyhteyksiä?

    #18936

    elvibreu
    Osallistuja

    Se on moro täältä kellarista.
    Osaatteko Auli&JaaniL sanoa, miksi sinne Musiikkitaloon ei tullut ammattilaiskuoroa ja -kuoronjohtajaa? Ja palkattuna tietenkin.
    Ymmärrän kyllä, että huippukapujen kanssa työskentely (puhumattakaan teoksista) saa monen unohtamaan raha-asiat, mutta mutta..
    Ei kai tää mee niin, että talouskalkyylit koskevat vain osaa musiikkiyhteisöstämme?

    #18937

    Sanotaanko vaikka niin että hommassa on kyse muustakin kuin vain musiikkitalon resursseista: koko kuoroskenestä, -traditioista ja siitä miten kenttä on rakentunut. Eli monimutkaista.

    #18938

    elvibreu
    Osallistuja

    Varmasti on kyse kaikesta muustakin (hymiö jolla on monimutkainen ilme kasvoillaan :)).
    Mutta aloitetaan resursseista. Onko teillä tietoa miksi kuoronjohtaja ja monipäinen kuoro eivät saa palkkaa työstään?
    Työstään, joka päiväkirjamerkintöjen perusteella on hullaantuneen intohimoista ja pitkäkestoistakin.

    #18939

    elvibreu
    Osallistuja

    ..täältä sitten Jarkko (viim.3.9.) keskustelujen syövereihin..

    Osaatko kertoa, yksinkertaisesti tai monimutkaisesti, miksi M-taloon ei tullut palkattua ammattilaiskuoroa ja -kuoronjohtajaa?

    Uskallan kysyä, koska lienet läpäissyt musikkitieteen peruskurssin, ”Sensuurin ja itsesensuurin vaarat tieteilijän/taiteilijan yksilökehitykselle” (3ov)

    #18940

    Ai miksi perustettiin kuoro, joka ei saa rahaa?

    Koska kukaan ei maksa, ja koska rahaa ei ole.

    #18941

    elvibreu
    Osallistuja

    Kiitos vastauksestasi. Mutta miksi musiikkiyhteisömme – säveltäjät, soittajat, kaput, tutkijat, hallintoväki, toimittajat etc – muille jäsenille maksetaan ja mammonaa siis on?

    #18942

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Säveltäjille ainakin maksetaan tosi kehnosti, eikä edes joka kerta. Mammonaa ei tunnu olevan tarpeeksi, kysyit keneltä vaan.

    Sitä, miksi juuri tällaiseen ratkaisuun Musiikkitalon kuoron kanssa päädyttiin, pitäisi kysyä asiasta päättäneiltä. Valistunut arvaukseni sisältää elementtejä maksumiehen puutteesta maamme lähes ainutkertaisen vahvan amatöörikuoroperinteen kautta yhteisöllisyyden kokemuksiin siitä, että kuka tahansa laulutaitoinen voi päästä ”eliitiksi” haukutun – sehän on kehu! – musiikin alttarille esiintymään ja olemaan osa musiikintekemistä. Mutta Jaanin vastaus yllä lienee tarkempi.

    Niin, ja mitä mieltä olette olleet kuoron esiintymisestä? Tai siis, oletteko kuulleet kuoron esiintyvän…?

    #18943

    elvibreu
    Osallistuja

    ..tässäkin lienee ajateltavaa e n n e n k u i n päästään musisoimaan. Kirjoitan omia ajatuksiani myöhemmin, mutta annetaan tässä ääni ”Kyrsiintyneelle kuorolaulajalle” (HS 7.10.2011)
    Jos tuossa ei ole asiavirheitä, niin huonolta kuullostaa..

    Kyrsiintynyt kuorolaulaja, 7.10.2011 klo 14.13
    (..Hyviä pointteja.) Itselleni ja monelle muulle kuorolaulun puoliammattilaiselle kuoron suurimmat ongelmat liittyvät kuoron perustamisen motiiviin ja menettelyyn. ??

    Aiemmin tilanne on ollut se, että sinfoniaorkesterit ovat käyttäneet olemassa olevia kuoroja. Usein mukana on ollut useampi kuin yksi kuoro. Yleensä näissä tilanteissa orkesteri on maksanut kuorolle palkkion, laulajat siis eivät ole saaneet mitään (pois luettakoon muutama RSO:n ja Helsingin kamarikuoron yhteisproduktio). Näin on saatu enimmäkseen menestyksekkäästi esitettyä niin helpohkoja massakuoroteoksia kuin supervaikeita Schönbergejä, Messiaenejä ja Webernejä. Miksi tätä toimintaa ei voisi jatkaa ja kehittää? ??

    Uuden kuoron taiteellinen taso on tässä vaiheessa kysymysmerkki. Ei voi olettaa, että yleisestä koelaulusta saataisiin 80 laulajan vapaaehtoisjoukko, jolla olisi valmiiksi riittävät äänelliset ja muusikolliset taidot tehdä töitä ammattiorkestereiden rinnalla. Kuorolaulun kehittyminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja ennen kaikkea vahvaa, laulun päälle ymmärtävää johtajaa. Valitettavasti Tapani Länsiö ei ole uransa aikana antanut riittävää näyttöä kyvyistään kuoronjohtajana. Siinä häntä ei mielestäni voi kutsua ammattilaiseksi. Tilanne on samanlainen, kuin jos Musiikkitaloon perustettaisiin korkean profiilin orkesteri ja sen johtajaksi kutsuttaisiin vaikkapa Hyvinkään orkesterin taiteellinen johtaja.??

    Kuorolaulu ihan oikeasti on taidetta, ei pelkästään ompelukerhotoimintaa. Sen vieminen korkealle tasolle on tasan yhtä vaikeaa kuin orkesterin kehittäminen.??

    Itse en näe Musiikkitalon kuorolla olevan loistokasta tulevaisuutta. En usko, että se pystyy ikinä esittämään massakuoroteoksia paremmin kuin esimerkiksi Helsingin Filharmoninen kuoro saati sitten hyvin vaativia teoksia paremmin kuin pienet, huipputaitavat kuorot.??

    Ainoa tapa nostaa orkesterien kuoroproduktioiden tasoa merkittävästi olisi perustaa ammattikuoro. Tässäkin toki on suuret epäonnistumisen mahdollisuudet.??

    Myös Musiikkitalon kuoron perustamiseen liittyy outoja piirteitä. Vaikka Sibelius-Akatemia selkeästi on hommassa mukana, asiasta ei mitenkään informoitu esimerkiksi kuoronjohdon professori Matti Hyökkiä. Siitä, millä tavalla tämän mallinen kuoro voitaisiin saada toimimaan, ei ole konsultoitu ketään maamme muistakaan ammattikuoronjohtajista. He lukivat asiasta Helsingin Sanomista. Menettely on siis ollut täysin suljettu ja taiteellisen johtajan valinta vähintäänkin hämmentävä.??

    Myönnän, että tämänkaltainen kuoro voisi toimia, jos sillä olisi karismaattinen huippumuusikko johtajanaan. Itseäni ei haittaa yhtään se, että puoliammattilaisena kuorolaulajana en nyt saakaan mahdollista saada lisää rahaa. Hommassa sapettaa vain se, että järjestelyllä viedään osaavilta, ammattitaitoisilta kuoronjohtajilta sekä taitavilta, yhteen hioutuneilta yhtyeiltä mahdollisuus tehdä työtä orkestereiden kanssa. Enkä ole ainoa, ketä sapettaa.?

    #18944

    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Kiitos elvibreu moniäänistämisestä, kuoromaailman tunteiden esiintuomisesta! Tuossakin kyllä tosin tuomitaan taiteellinen taso jo etukäteen, mitä lahjomaton arvioija ei voi tehdä.

    #18945

    elvibreu
    Osallistuja

    ”Myös Musiikkitalon kuoron perustamiseen liittyy outoja piirteitä. Vaikka Sibelius-Akatemia selkeästi on hommassa mukana, asiasta ei mitenkään informoitu esimerkiksi kuoronjohdon professori Matti Hyökkiä. Siitä, millä tavalla tämän mallinen kuoro voitaisiin saada toimimaan, ei ole konsultoitu ketään maamme muistakaan ammattikuoronjohtajista. He lukivat asiasta Helsingin Sanomista. Menettely on siis ollut täysin suljettu ja taiteellisen johtajan valinta vähintäänkin hämmentävä.”

    Jos tämä pitää paikkaansa, hyväksytkö moisen käytännön?

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.