Amfion pro musica classica

Arvio: Kamarimusiikin helmiä varakkaille

Etusivu Foorumit Konsertit Arvio: Kamarimusiikin helmiä varakkaille

Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Ville Komppa 14 vuotta, 8 kuukautta sitten.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #17962

    ”Festivaali on pitänyt näyttävän mainoskampanjan, koonnut lamasta huolimatta suuren budjetin ja tehnyt näyttävät kotisivut, vaikka liput kolmenkympin hinnallaan laittavat vähävaraisemman musiikin ystävän harkitsemaan, olisiko parempi laittaa vanha cd pyörimään ja pysyä kotona.
    Tapahtuman yli sadantuhannen euron budjetilla olisi järjestänyt arviolta viisinkertaisen määrän kamarimusiikkikonsertteja hieman vähemmän suureelliseen tyyliin. Tämä ajatus herättää kysymyksen tämän kaltaisen tapahtuman oikeutuksesta. Onneksi kamarimusiikkia saa nauttia muissakin konserteissa kohtuullisemmilla lipun hinnoilla – usein kirkoissa ja opiskelijakonserteissa jopa ilmaiseksi. Yleisö kuitenkin äänesti uuden festivaalin puolesta täyttäen Temppeliaukion kirkon. Tapahtumalle näyttää olevan tilausta pääkaupunkiseudulla. Antaa siis kaikkien kukkien kukkia!”

    Nimimerkki ”murtosointuinen” lienee Sibelius-Akatemian oppilas, ainakin tekstistä päätellen. Tekstin oppilasmaisuuden lisäksi herättää ihmetystä ilmeisesti muusikon tielle aikovan ajattelutapa, joka lienee nykykoulutuksen ja ajalle tyypillisen yleisen keskinkertaisuuden väheksymisen tulosta. Ehkä olisi viisasta, että ”murtosointuinen” pysyttelisi turvallisesti oppilaskonserttien parissa, jotka valitettavasti selkeästi todistavat yleisestä tason laskusta. Tason laskusta, jota yritetään kiertää näilläkin sivuilla ties minkälaisilla verukkeilla; turha puhtoisuus pois, taituruus ja virtuosisuus eivät sisällä estetiikkaa, yhteisöllisyys kunniaan ym ym. Kiitos kuitenkin ”murtosointuiselle”, että sallii hoidettujenkin kukkien kukkia-:))
    Toinen kysymys on lippujen hinnat. Springlight tarjosi joukon aikamme merkittävimpiä muusikoita 30€:n hintaan, Boulez mm. omaa musiikkiaan 50€:lla, Britney Spears playback-konserttiaan muistaakseni 150€:lla, Madonnan lippujen noustessa mustassa pörssissä lehtitietojen mukaan 900€:n. Olisiko aika ruveta rehellisesti arvioimaan näitä merkillisiä kuninkaan vaatteita, jotka jostain syystä eivät saa ”musiikkia varakkaille” arviota! Siinäpä Amfionille työkenttää!
    Entä palkkiot. Boulez rahasti vähintäinkin 10-kertaisesti Springlight-esiintyjään verraten. Spears takuulla monikymmenkertaisesti Bouleziin verrattuna. Madonna liikkui omissa maailmoissaan, huhujen mukaan 5 – 9,3 milj.euron palkkiolla. Vaan tietenkin; hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka lipun maksaa…

    #18592

    Pahoittelen kirjoitusvirhettä – ”ja ajalle tyypillisen yleisen keskinkertaisuuden väheksymisen tulosta” – tarkoitin tietenkin hyväksymisen tulosta. Osoittaa, mitne tärkeää on laulajan ja jousisoittajan intonaatio, pianistin oikeat äänet:-))

    #18593

    Ville Komppa
    Jäsen

    Lipunhintojen vertailu on tietenkin mukavaa ja tarpeellistakin, sillä asiaa on hyvä pitää tapetilla.

    Ensinnä on todettava, että Suomessa lippujen hinnat ovat sentään varsin kohtuullisisa: 30 euroa ei ole ihan kamala hinta ainutlaatuisesta konserttikokemuksesta. Täällä ei ole myöskään lähdetty samalle tielle kuin monissa metropoleissa, joissa samaan konserttiin myydään sekä parinsadan lippuja että parin päivän varoitusajalle opiskelijoille ja valveutuneille vähävaraisille puoli-ilmaisia ylijäämälippuja (mikä ei ole välttämättä huono käytäntö realiteetit huomioon ottaen).

    Korkeat hinnat johtunevat joko markkinavoimista, eli Madonna-ilmiön/tuotteen korkeasta kysynnästä (samasta syystä jalkapalloilijalle maksetaan kymmeniä miljoonia kaudessa: taitava pallonpotkiminen on vain osa saavutettavasta edusta) tai sitten ne ovat osa tyyriin eliittitaiteilijan imagoa, mene ja tiedä.

    Uskallan kuitenkin väittää, että Boulezilla riittää kysyntää maailmalla sen verran ettei vertaus pop-tähteen ole aivan ontuva.

    Saako rahalla laatua, on sitten toinen kysymys. Metropoleissa, jollainen Helsinki ei ole, on sen verran laveampi tarjonta, että laatua ja persoonallisuuksia eksyy ja hakeutuu paikalle ihan järkevin hinnoin. Meillä on omasta takaa paljonkin hyvää laatua, mutta syvyyttä ja kirjoa ihan samankin genren sisällä vähemmän. Boulezin tapauksessa on tarjolla sekä taitoa, persoonaa, että syvyyttä samassa paketissa, joten hinta ei ole pelkkää legendan luomaa ilmaa.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.