Amfion pro musica classica

Taidemusiikin vanhurskauttaminen

Etusivu Foorumit Jutut Taidemusiikin vanhurskauttaminen

Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Pedrosgonic 11 vuotta, 8 kuukautta sitten.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18173

    elvibreu
    Osallistuja

    Jari, olet varmaan huomannut näiden aiheidemme pyörinnän regressiivisissä ”luupeissaan” jo vuosikausia, non-stop? Miten onnistuisimme pysäyttämään/siirtämään luuppeja, jotta elämää virtaisi sisään..löytäisimme ne ajattelumme solmukohdat, jossa ongelmamme OIKEASTI resonoivat, estäen eteenpääsyn ja syventämisen.
    Pitäisikö meidän tarkistaa ”lähtöarvojamme” ja herkistyä ulkopuolen vienolle värähtelylle (tähän lämmin kossuröyhtäys). Sille mistä EMME puhu.
    Tsempataan yhdessä!

    #19144

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Museomusiikista kertauksen vuoksi:

    http://www.amfion.fi/keskustelu/topic.php?id=311

    #19145

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Ja tuon jatkeeksi yksi oivallus:

    Luovuus ja muisti antikorreloivat. Musiikin ammattilaisuuden ehtona on erinomainen muisti. Siksi säveltäjät ja esittäjät eivät ole luovia. Siksi museomusiikki on suosittua esiintyvien taiteilijoiden osalta ja säveltäjä yrittävät kaikenlaisia temppuja, tilamusiikkia ja muuta hömppää.

    #19146

    elvibreu
    Osallistuja

    lgrohn,
    minusta tuntuu että olet (vahingossa?) osumassa tuossa ylläolevassa oivalluksessasi johonkin todelliseen, voitko vielä tarkentaa ja avata pohdintaasi?

    #19147

    Pedrosgonic
    Osallistuja

    Minulle tulee ”museomusiikista” mieleen ensimmäisinä the Rolling Stones ja Twisted Sister, mutta muutoin totean ilolla, että museot ovat edelleenkin harvoja pakkomusiikkivapaita julkisia tiloja.

    #19148

    elvibreu
    Osallistuja

    lgrohn, varmistan vain: kysyin ihan vakavissani oivalluksestasi. Havaintosi voi olla hyvinkin mielenkiintoinen.
    En vain halua rynnätä arvailemaan vielä, mitä tarkkaanottaen halusit sanoa..

    #19149

    elvibreu
    Osallistuja

    p.s. yksi syvyyspsykologinen tulkinta @museomusiikista@ (MusMus, musiikkien musiikki) on jo paperilla, en vaan ole varma kehtaanko sitä tähän pistää..

    #19150

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Museomusiikki on Tapani Länsiön lanseeraama termi. Eihän siihen liity mitään negatiivista sen enempää kuin museoihin yleensä. Mutta taiteenkin puolella museot ja galleriat täyttävät eri tehtävää. Taiteen puolella molempia suositaan, mutta musiikin puolella pääosa yleisöstä on museomusiikkia suosivia pönöttäjiä.

    #19151

    Pedrosgonic
    Osallistuja

    ….musiikin puolella pääosa yleisöstä on museomusiikkia suosivia pönöttäjiä.

    Olen hirveästi yrittänyt miettiä tuota ”pönöttää”-verbiä tulematta hullua hurskaammaksi – mitä se ihan käytännössä tarkoittaa? Jos 14-, 28-, 49- tai 72-vuotias henkilö menee esim. Musiikkitaloon konserttiin x ja käyttäytyy jokseenkin hillitysti ja keskittyen musiikista nauttimiseen, onko kyseessä ”pönöttäminen”?

    Pitäisikö musiikkitalossakin olla konsertin aikana kaljateltta ja mahdollisuus harrastaa seksiä kanssakuuntelijoiden kanssa, kuten rockfestareilla on tapana, ja olisiko kokemus täten vähemmän pönöttävä?

    Ryyppääminen ja naiminen ovat mukavia toimia, mutta minusta konsertissa on kiva keskittyä ihan musiikkiin. Konsertin jälkeen on sitten metkaa harjoittaa seksuaalista kanssakäymistä tai juopottelua parhaaksi katsomallaan tavalla ja paikassa.

    Pitäisikö klasarikonsertissakin huutaa kesken soiton ”soittakaa Paranoooooooooid!”?

    #19152

    elvibreu
    Osallistuja

    (..tässähän tuskin on enää mielessä alkuperäinen artikkeli, mutta kohdennetaan sinne sitten joskus myöhemmin..)

    ”Olen hirveästi yrittänyt miettiä tuota ”pönöttää”-verbiä tulematta hullua hurskaammaksi – mitä se ihan käytännössä tarkoittaa?”
    Varmaankin sitä, että motiivit lähteä konserttiin ovat enimmäkseen ei-musiikillisia.

    ”Pitäisikö musiikkitalossakin olla konsertin aikana kaljateltta ja mahdollisuus harrastaa seksiä kanssakuuntelijoiden kanssa, kuten rockfestareilla on tapana, ja olisiko kokemus täten vähemmän pönöttävä?”
    Vaikea sanoa. Kokemus olisi kuitenkin varmaankin e n e m m ä n ”pönöttävä”.

    ”Ryyppääminen ja naiminen ovat mukavia toimia, mutta minusta konsertissa on kiva keskittyä ihan musiikkiin. Konsertin jälkeen on sitten metkaa harjoittaa seksuaalista kanssakäymistä tai juopottelua parhaaksi katsomallaan tavalla ja paikassa.”
    Vaikea olla eri mieltä. Voisihan noita yrittää yhdistääkin noin kokeilumielessä; konsertin kannalta olisi toivottavaa, ettei moinen leviäisi ainakaan orkesteriin asti.. (tästä kohtaa leikkaan pois mielikuvitukseni juoksun läpi konsertti-instituution, kriitikoista kuoroihin ja massiivisiin orkesteriteoksiin etc..)

    ”Pitäisikö klasarikonsertissakin huutaa kesken soiton ”soittakaa Paranoooooooooid!”?”
    Mielestäni ei. ENNEN konserttia tai teosten väleissä toivomus olisi voinut toteutua esim. Apocalyptican ja Karita Mattilan mittelöissä tai jazz-yhtye Trio Töykeiden konsertissa (muistaakseni rumpusoolo?). Konsertin JÄLKEEN, jos musiikkiesitys on vaivuttanut kuulijan kosketukseen varhaisen itsensä kanssa (kehitysportaita alaspäin sinne murrosiän molemille puolille), voi joiltakin toki päästä spontaani huuto: ”soittakaa Paranoooooooooid!”
    Hurjempiakin huutoja, kuten äänettömiä, on tullut kuultua.

    #19153

    Pedrosgonic
    Osallistuja

    Kiitän elvibreuta asiallisesta vastuksesta. Ei se konsertissa orgiointi olisi ainakaan ihan uusi keksintö, sillä yleisön tapa olla konserteissa hiljaa on varsin nuori. Ennen esim. Italiassa oopperayleisön toimilla ei välttämättä ollut rajoja…

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.