Amfion pro musica classica

Tapiolan kuoron Kuorokerho mukaan OKM:n kärkihankkeeseen

Tapiolan kuoro ryhtyy laulattamaan espoolaisia lapsia suuremmassa mittakaavassa kuin koskaan ennen. Kuoro aloittaa tulevana syksynä kuorokerhotoiminnan jopa yhdeksässä alakoulussa eri puolilla Espoota. Tapiolan kuoron kuorokerhotoiminta tulee mahdolliseksi, kun Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) myönsi Kuorokerho-hankkeelle kaksivuotisen 45 000 euron avustuksen. OKM:n avustus liittyy hallitusohjelman kärkihankkeeseen ”Lastenkulttuurin saatavuuden parantaminen”. Tapiolan kuoron saama avustus on suurin OKM:n Espoon alueen hankkeista.

Kuorokerho tarjoaa 1.-6.-luokkalaisille koululaisille ammattimaisesti ohjattua, matalan kynnyksen kerhotoimintaa koulupäivän päätteeksi. Kuorokerhossa harjoitellaan yhdessä laulamista yksi- ja moniäänisesti, opitaan musiikin perusteita, kehorytmiikkaa, luonnollista äänenkäyttöä sekä nuotinlukua. Kerhoon ei ole lähtötasovaatimuksia, joten kaikki halukkaat mahtuvat mukaan laulamaan.

Laulamiseen ei tarvita kalliita välineitä. Kuorokerhon tavoitteena onkin mahdollistaa musiikkiharrastus koulupäivän yhteydessä kaikille lapsille. Myös heille, jotka eivät muuten syystä tai toisesta tulisi lähteneeksi kulttuuriharrastuksen pariin. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on mm. madaltaa maahanmuuttajataustaisten lasten kynnystä tulla mukaan harrastamaan musiikkia, ja tukea lasten kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Rakennamme tulevaisuutta ja yhteistä Espoota”, sanoo Reija Hyvärinen, Tapiolan kuoron kannatusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja. Toimintaa kohdistetaankin erityisesti kouluihin, joissa maahanmuuttajataustaisten lasten osuus on suuri ja joissa on myös paljon kuorotoiminnasta kiinnostuneita oppilaita.

Tapiolan kuoro pilotoi Kuorokerhoa Opinmäen koulussa viime talvena. Pilotin ja kouluissa teetetyn kyselyn perusteella toiminnalle on kysyntää. Nyt saatu rahoitus mahdollistaa toiminnan laajentamisen Opinmäen koulusta muihinkin Espoon alakouluihin seuraavien kahden vuoden ajan.

Kuorolaulu on nykyään harvinaisempi osa koulun arkea, vaikka se on tutkitusti hyödyllistä aivojen kehitykselle, terveydelle ja sosiaalisille suhteille. ”Musiikkiharrastuksen ja erityisesti kuorolaulun hyödyt oppimiselle ja sosiaalisille taidoille toimivat koulun tavoitteiden mukaisesti: ne kehittävät mm. oppimis- ja keskittymiskykyä, motoriikkaa sekä kykyä tunteiden käsittelyyn”, Tapiolan kuoron taiteellinen johtaja Pasi Hyökki kertoo. ”Kuten Tapiolan kuoron toiminta-ajatuksessa, myös Kuorokerhossa lapset nähdään muusikkoina, jotka pystyvät tuottamaan mielekästä ja korkeatasoista taidetta sekä omaksi ilokseen että halutessaan myös yleisölle.”

www.tapiolankuoro.fi

Kansainvälisen Rautavaara-sävellyskilpailun loppukonsertti 6.7.2016 Viitasaarella

Kansainvälisen Einojuhani Rautavaara -sävellyskilpailun loppukonsertti järjestetään Viitasaarella 6.7.2016 osana Musiikin aika -festivaalia. Loppukonsertissa esiintyy Helsingin kamarikuoro johtajanaan Nils Schweckendiek. Kilpailun voittaja palkitaan Einojuhani Rautavaara -palkinnolla, joka sisältää 7000 euron rahapalkinnon sekä 4000 euron arvoisen sävellystilauksen. Kilpailun tuomaristossa toimivat Mauricio Sotelo, Cornelia Bend, Kaspars Putniņš ja Johan Tallgren.

Kilpailun osallistujina on viisi nuorta säveltäjää, jotka on valittu kilpailuun nimettömien sävellysnäytteiden perusteella. Kilpailijat ovat kotoisin Yhdysvalloista, Thaimaasta, Ranskasta, Singaporesta ja Suomesta. He hioivat kilpailuteoksiaan työpajassa Helsingin kamarikuoron ja kahden sävellysopettajan kanssa marraskuussa 2015 ja lopulliset kilpailuteokset kuullaan tässä konsertissa ensimmäistä kertaa. Konsertti ja palkintojenjako lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä 6.7.2016 klo 19.03.

Kilpailun osallistujat:
EUGENE BIRMAN (Yhdysvallat)
PATIPARN JAIKAMPAN (Thaimaa)
RAPHAËL LANGUILLAT (Ranska/Saksa)
MATILDA SEPPÄLÄ (Suomi)
DIANA LI LING SOH (Singapore/Ranska)

Kilpailun tuomaristo:
Mauricio Sotelo, säveltäjä ja kapellimestari (puheenjohtaja)
Cornelia Bend, SWR Vokalensemble Stuttgartin toiminnanjohtaja
Kaspars Putniņš, kapellimestari
Johan Tallgren, säveltäjä, festivaalijohtaja

Rautavaara-kilpailun järjestävät Helsingin kamarikuoro ja Musiikin aika -festivaali yhteistyössä ammattikamarikuorojen verkosto Tenso Network Europen kanssa. Tapahtuman on perustanut Nils Schweckendiek, joka toimii myös tapahtuman taiteellisena johtajana. Tukijoina tapahtumalle toimivat sveitsiläinen Art Mentor Foundation Lucerne sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Lisätietoja:
http://helsinkichamberchoir.fi/rautavaara/

Todelliset ja fiktiiviset kulttuuriperinnöt Viitasaaren Musiikin ajassa

Viitasaaren 35. Musiikin aika -festivaali 5.-10.7. tuo konsertteihinsa kuvitelmia ja vaikutteita niin todellisista kuin fiktiivisistäkin kulttuureista ja niiden meidän aikaamme ulottuvasta perinnöstä. Festivaalin teemana on ”Heritage”. Keksityt ja aidot, muinaiset ja digitaaliset mytologiat asetetaan vierekkäin ja vastakkain konserteissa kantaesityksissä ja Suomen ensiesityksissä.

Säveltäjävieras on espanjalainen Mauricio Sotelo, jonka musiikki on saanut laajalti vaikutteita flamencosta ja Espanjan laulutraditioista. Espanjalaisella kulttuurilla on suuri merkitys Sotelon työssä, ja hän on työskennellyt paljon flamencoartistien kanssa; hänen musiikistaan käytetään myös nimitystä ”spectral flamenco”. Toinen merkittävä musiikillinen vaikuttaja on Luigi Nono, jonka johdolla Sotelo täydensi opintojaan. Sotelolta kuullaan laaja kattaus kamarimusiikkia jossa kitaristi Petri Kumelan on merkittävä osuus.

Saksalainen huippuyhtye Musikfabrik tuo Viitasaaren Musiikin aika -festivaalille yhden vuosikymmenen kunnianhimoisimmista kansainvälisistä uuden musiikin projekteista: Harry Partchin uudelleenrakennetut instrumentit ja niille sävelletyn uuden ja alkuperäisen musiikin. Viitasaarella kuullaan Partchin laaja teos ”And on the Seventh Day Petals Fell in Petaluma” sekä teokset tanskalaiselta Simon Steen-Andersenilta ja norjalaiselta Helge Steniltä (tunnettu myös nimellä Deathprod). Festivaalin tilaama odotettu kantaesitys ”Heritage” Teosto-palkinnon voittaneelta Sampo Haapamäeltä kuullaan yhtyeen ”Pitch 43_tuning the cosmos” -konsertissa 7.7. Viitasaari Areenalla. Partchin innoittamana myös lapsille suunnatuissa työpajoissa rakennetaan ja piirretään mielikuvituksellisia soittimia.

Viitasaarella ensimmäistä kertaa vieraileva vaskikvintetti Ensemble Schwerpunkt perustettiin vuonna 2009 Hannoverissa, ja se on nopeasti kerännyt mainetta seikkailunhaluisena nuorena yhtyeenä. Festivaalilla yhtye esittää Heiner Goebbelsin Herakles 2 -teoksen ja heille sävellettyä ohjelmistoa joka saa lisäyksen festivaalin tilaamalla teoksella Ville Raasakalta. Pohjoismaiset sävellykset ovat samalla osa Nordic Decisive meetings –tapaamisia. Huippusolistien muodostama Trio Accanto (Marcus Weiss, saksofoni, Nicolas Hodges, piano, sekä Christian Dierstein, lyömäsoittimet) kamarimusiikkikurssin mentoroinnin lisäksi esittää muun muassa Stefan Prinsin heille kirjoittaman teoksen. Trion muusikot esittävät myös laaja-alaisesti omaa soolo-ohjelmistoaan festivaalin aikana. Festivaalin päättää pianisti Nicolas Hodgesin soolokonsertti, jossa hän esittää säveltäjä Brice Pauset’n kaanoneita.

David Moss on yksi uuden musiikin, sekä sävelletyn että improvisoidun, omaperäisimpiä ääniä. Hän on pitänyt yli 1000 soolokonserttia lyömäsoittajana ja vokalistina ympäri maailmaa. Moss vieraili Musiikin ajassa vuonna 1991 sekä vuonna 1993 Jyväskylän talvessa, jolloin Keskisuomalainen käytti taiteilijasta nimikettä ”möykän kummisetä”. Moss esittää festivaalilla kaksi sooloteosta, joista ensimmäisessä Moss etsii kadotettua melodiaa informaatioähkystä kärsivän yhteiskunnan keskeltä Ludwig Wittgensteinin kanssa, toisessa Harry Partchin Bitter Music -kirjaan perustuvassa luentoperformanssissa Moss elää Partchin kulkurivuosien vastoinkäymisiä suuren laman aikaan.

Helsingin kamarikuoron kanssa yhteistyössä järjestettävä toinen Einojuhani Rautavaara -kuorosävellyskilpailun finaali kuullaan 6.7. Viitasaaren kirkossa. Finalisteja ovat nuoret säveltäjät Eugene Birman, Patiparn Jaikampan, Raphaël Languillat, Matilda Seppälä sekä Diana Soh. Festivaalin vokaalimusiikin tarjontaa lisää Tuuli Lindebergin ja Petri Kumelan resitaali Tervamäen kappelissa jossa Minna Leinoselta kuullaan kantaesitys.

Nuorten säveltäjien yhdistys Korvat auki ry järjestää Musiikin aika -festivaalin yhteydessä kaksivuotisen projektin, joka syventyy Viitasaaren olemukseen. Keitä viitasaarelaiset oikein ovat ja mitä heillä on kerrottavanaan? Mitä he ajattelevat kaupunkiinsa kerran vuodessa ilmestyvästä nykymusiikkifestivaalista? Tämän vuoden festivaalilla projekti on ensimmäisessä, tutkivassa vaiheessaan. Korvat auki ry on koonnut paitsi säveltäjistä, myös muista muusikoista ja muiden taiteenalojen nuorista ammattilaisista koostuvan työryhmän, joka luo festivaaliviikolle useita erilaisia kohtaamisen ja jakamisen tiloja ja tilanteita.

Festivaalin avajaispäivänä yleisö pääsee sukeltamaan noin 30 vuoden taakse, kun entinen toiminnanjohtaja Markku Möttönen kertoo tapahtuman alkuvuosista. Samassa tilaisuudessa nähdään YLE:n tuottama dokumentti vuodelta 1983 John Cagen vierailusta Viitasaarella.

Festivaalin aikataulu on nähtävillä sivuilla www.musiikinaika.org.

Erkki Korhonen seuraa Hannu Norjasta Urkuyö ja Aarian taiteellisena johtajana  

Erkki Korhonen

Erkki Korhonen

Hannu Norjanen

Hannu Norjanen

Urkuyö ja Aaria -festivaali alkaa 31. kerran Espoon tuomiokirkossa torstaina 2.6.2016. Festivaali on viimeinen Hannu Norjasen suunnittelema hänen viisivuotisella Urkuyö ja Aarian taiteellisen johtajan kaudellaan. Erkki Korhonen aloittaa Urkuyö ja Aarian uutena taiteellisena johtajana 1.9.2016.

Kapellimestari Hannu Norjanen on kutsunut Espoon tuomiokirkossa 2.6.–25.8.2016 pidettäviin ainutlaatuisiin kesäyön konsertteihin taiteilijoita Suomen ja maailman huipulta sekä nuoria tulevaisuuden tähtiä. Hannu Norjanen on iloinen, että taiteilijat ovat aina tulleet mielellään esiintymään Urkuyö ja Aarian konsertteihin. ”Konserttisarjan suunnittelu on ollut antoisaa, mutta myös haastavaa, sillä yleisön mielenkiinto on täytynyt saada pidettyä yllä koko kesän ajan. Aikataulujen sopiminen on vaatinut paljon järjestelyä ja viilaamista”, kertoo Norjanen.

Mukana tänä kesänä ovat muun muassa baritonit Jorma Hynninen ja Waltteri Torikka, mezzosopraano Monica Groop, korealaissyntyinen sopraano Yeree Suh, tenori Tuomas Katajala, Lappeenrannan laulukilpailujen voittajat sopraano Suvi Väyrynen ja baritoni Kristian Lindroos,Tapiola Sinfonietta, Suomen Kansallisoopperan orkesteri solisteineen ja Suomalainen barokkiorkesteri, pianistit Paavali Jumppanen ja Ilmo Ranta, urkurit Ilpo Laspas ja Andreas Liebig, kansanmuusikot Timo Alakotila, Maria Kalaniemi ja Senni Valtonen sekä Kaartin soittokunnan vaskiyhtye. Konserteissa kuullaan musiikkia monipuolisesti J.S. Bachin kantaateista Einojuhani Rautavaaran vaskimusiikkiin ja pelimannivirsiin.

Erkki Korhonen aloittaa Urkuyö ja Aarian taiteellisena johtajana syyskuussa

Sibeliuksen syntymäkaupunki -säätiön johdossa Sibelius-juhlavuotta suunnitellut Erkki Korhonen pääsee myös Urkuyö ja Aariassa suunnittelemaan heti juhlavuosien ohjelmaa. Hän alkaa suunnitella festivaalin puikoissa Suomi 100 – ja Reformaation 500 -juhlavuosien teemoja Urkuyö ja Aarian 2017 ohjelmaan.

Aloitan innolla Urkuyö ja Aariassa, onhan Espoossa niin paljon mahdollisuuksia sekä hyvin monenlaista osaamista ja potentiaalia. Minua kiinnostaa löytää erityisesti ne hienot asiat, mitä Espoosta löytyy ja ammentaa tältä pohjalta ideoita konserttien toteuttamiseen. Espoolaisen yhteisöllisyyden esiintuominen on juhlavuodenkin teemana”, Erkki Korhonen miettii tulevaa pestiään. Hän pitää festivaalin hienoa miljöötä, perinteikkyyttä ja ainutlaatuisuutta inspiroivina lähtökohtina.

Hannu Norjaselle Espoon tuomiokirkon keskiaikainen miljöö ja kesäöiden ainutlaatuinen tunnelma ovat myös tuoneet oman erityisen lisänsä festivaalin tekemiseen. Hän on nauttinut innostuneesta ilmapiiristä niin tekijöiden kuin yleisönkin keskuudessa. ”Monia upeita ja ainutlaatuisia elämyksiä on mahtunut viiteen vuoteen”, Norjanen muistelee ja päättää tyytyväisenä tämän kesän jälkeen kautensa Urkuyö ja Aarian taiteellisena johtajana.

31. Urkuyö ja Aaria -festivaalin konsertit
♦ Espoon tuomiokirkossa torstaisin 2.6.–25.8.2016 klo 22.00, paitsi 23.6. ja 4.8. klo 21.00
♦ Tapiolan kirkossa 9.6. klo 21.00 (yhteistyössä VocalEspoon kanssa)

Ohjelmat ja muut tarkemmat tiedot: urkuyofestival.fi

Mieko Kanno taiteellisen tohtorikoulutuksen professoriksi Sibelius-Akatemiaan

Mieko

Mieko Kanno on nimitetty taiteellisen tohtorikoulutuksen professoriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan viisivuotiskaudelle 1.9.2016 alkaen.

Japanilaissyntyinen Mieko Kanno (s. 1968) on valmistunut musiikin tohtoriksi vuonna 2001 Yorkin yliopistosta. Tällä hetkellä Kanno työskentelee Skotlannin kuninkaallisessa konservatoriossa (Senior Research Fellow). Hän on nykymusiikin esittämiskäytäntöjen aktiivinen tutkija ja työskennellyt myös tutkimusjohtajana Durhamin yliopistossa. Tutkijanuransa ohella hänellä on myös laaja-alainen taiteilijanura viulistina, ja hän on voittanut useita kansainvälisiä viulukilpailuja.

Sibelius-Akatemian taiteellisen tohtorikoulutuksen professorina Kanno vastaa musiikin tohtorin tutkintoon johtavan taiteilijakoulutuksen kehittämisestä ja toteuttamisesta. Hänen keskeisiin tehtäviinsä kuuluvat tohtoriopiskelijoiden ohjaaminen ja muu opetustyö, oma taiteellinen toiminta sekä kansainvälisten yhteyksien edistäminen professuurin edustamilla aloilla.

Sibelius-Akatemia oli ensimmäisiä yliopistoja, jotka aloittivat muusikkojen taiteellisen tohtorikoulutuksen 1980-luvulla. Akatemia on saavuttanut hyviä tuloksia. Odotan kovasti, että pääsen työskentelemään Sibelius-Akatemiassa ja jatkamaan yliopiston hienoja perinteitä. Käytäntöön pohjautuva tutkimus herättää tällä hetkellä suurta kiinnostusta menetelmänä ymmärtää ja luoda elävää musiikkikulttuuria. Tavoitteeni on edistää Sibelius-Akatemian taiteellista tohtorikoulutusta niin, että yhä useampi muusikko maailmassa pääsee luomaan ja toteuttamaan huippuosaamistaan taiteellisen toiminnan kautta, Kanno sanoo.

Taiteellisen tohtorikoulutuksen professuuri täytettiin avoimella hakumenettelyllä. Tehtävään oli 21 hakijaa, joista neljä kutsuttiin 11. ja 12. huhtikuuta järjestettyyn soveltuvuusarviointiin.

Mieko Kannon nimitti tehtäväänsä Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki Sibelius-Akatemian dekaanin Tuomas Auvisen esityksestä.