Etusivu › Foorumit › Konsertit › Reportaasi: Protesteja ja sähköistynyttä tunnelmaa eteläisessä Saksassa
- Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 10 vuotta, 4 kuukautta sitten Jarkko Hartikainen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.10.2012, 16:51 #18203Jarkko HartikainenOsallistuja
Festivaalitunnelmiin pääsee SWR:n festivaalisivuilla. Mukana on rajoitetun ajan mm. festivaalin avajaiskonsertti ja Nadar-kamariyhtyeen konsertti kokonaisuudessaan, videon kera.
29.10.2012, 17:10 #19206Jaani LänsiöJäsenJoo, hienoa on aiheuttaa hämminkiä, mutta katsottuani videon on päivän selvää, että kyseessä on esitys.
Että sellisti vain huvittuneena katselee, kun soittimensa rikotaan… joopa joo. Skandaali olisikin kyllä mukavaa vaihtelua.
31.10.2012, 8:34 #19207Jarkko HartikainenOsallistujaSe, mikä on skandaali ja mikä ei, riippuu siitä, miten yhteisö asian sisällään kokee. Saksalaisille tämä ymmärtääkseni oli skandaali. Neue Musik Zeitungin Patrick Hahn bloggasi ensimmäisenä paikan päältä asiasta nimen omaan skandaalina: http://www.nmz.de/kiz/nachrichten/eklat-in-donaueschingen-johannes-kreidler-zertruemmerte-das-swr-fusionsinstrument
Samaa sanaa käytti myös The New Yorkerin Alex Ross: http://www.therestisnoise.com/2012/10/donaueschingen.html (hitsi muuten, kun en tunnistanut miestä tuolla, olisi ollut hauska paiskata kättä omalle pitkäaikaissuosikilleni).
Säveltäjä/nykymusiikkiyhteisössä asia on herättänyt paljon keskustelua, esim. pianisti, musiikkikirjoittaja Ian Pacen Facebook-seinällä.
Tässä vielä linkki taltiointiin tapauksen radiolähetyksestä: https://www.facebook.com/photo.php?v=2509293029838
31.10.2012, 16:29 #19208Jaani LänsiöJäsenNiin, voihan skandaalin aiheuttaa vaikka koko protesti olisikin sovittu juttu niin protestoijan, ”kauhistuneen” organisaattorin kuin ”häkeltyneen” soittajankin osalta. Se nyt on kai selvä juttu, että soittimensa menettäneet soittajat olivat juonessa mukana. Aika pitkään sai rosvo häärätä viulun ja sellon kanssa ilman, että se olisi ketään kiinnostanut. Edes satojen tuhansien eurojen arvoisten soittimien ryöväys rikottaviksi ei tuntunut missään. Ehkä pultissa oli kirpparisoittimet mukana kaiken varalta.
Media tosin nimittää tapahtumia skandaaleiksi aika heppoisin perustein nykyään, että siitä en johtopäätöksiä tekisi. Jos lehdessä lukee, että ”Kansa raivostui”, se ei vielä tarkoita kansan raivostumista.
31.10.2012, 22:46 #19209elvibreuOsallistujamoi äijänrämät, tulkaa mukaan bileisiin, soittakaa numeroon +358 – (0)50 012, kerron tarkemman osoitteen sitten: http://www.therestisnoise.com/2009/03/babbitt-dance-party-for-real.html
6.11.2012, 8:33 #19210Jarkko HartikainenOsallistujaNiin se Kreidler-juttu meni niin, että GNM (Gesellschaft für Neue Musik) tilasi häneltä protestin. Tämä kävi ilmi heti soittimien rikkomisen jälkeen levitetyistä paperilappusista. Muusikot, joilta soittimet napattiin, olivat keikkamuusikoita, eivät orkesterivirassa – asia oli totta kai heidän kanssaan sovittu ja soittimet halpoja ”matolaatikoita”. Kukaan orkesterista tai yleisradioyhtiöstä ei saanutkaan tietää asiasta, jotta olisivat ”syyntakeettomia”. Esim. kapellimestarin ja intendentin ilmeet lavan reunalla olivat väärentämättömän hämmentyneitä. Yksi kakkosviulisti jopa poistui järkyttyneenä paikalta soittimien rikkoonnuttua, eikä hän soittanut enää ainakaan ensimmäisessä kappaleessa.
Koska ”rosvo” oli luonnollisesti kaikille tunnettu (Saksa tuntee nuoretkin säveltäjänsä), tajusi jutun tietenkin heti protestiksi.
6.11.2012, 8:34 #19211Jarkko HartikainenOsallistujaThe New Yorkerin musiikkitoimittaja Alex Rossin juttu festivaalilta luettavissa täällä.
14.11.2012, 12:11 #19212Jarkko HartikainenOsallistujaNettivinkki:
Beat Furrerin Donaueschingenissä kantaesitetyn linea d’orizzonte -teoksen (sekä säveltäjän muita tuoreita teoksia, kuten inkasoittimille sävelletty melodia tellurica ja marraskuussa kantaesitetty huilu–kontrabasso-duo ira – arca) voi kuunnella viikon ajan Itävallan yleiradio Ö1:n nettiradiossa (ohjelman nimi on Zeit-Ton): http://oe1.orf.at/konsole?show=ondemand&track_id=320007&load_day=/programm/konsole/tag/2012111317.1.2013, 14:48 #19213Jarkko HartikainenOsallistujaNettivinkki #2:
Portugalin yleisradion päivittäisen (!) nykymusiikkiohjelman podcasteissa on kuunneltavissa seuraavat Donaueschingen-konsertit:
– Nadar Ensemblen konsertti (Prins, Pasovsky, Kreidler, Schedl)
– Festivaalin päätöskonsertti (Gander, Cattaneo, Bedrossian)
– Ensemble Ascoltan konsertti (Moguillansky, Nikodijevic, Torvund, Furrer)3.6.2014, 19:45 #19214Jarkko HartikainenOsallistujaTähän artikkeliin myöhemmin löytäville tiedoksi, että Reinholdtsenin Musik-teoksen lopun video-osuus (”Live from Backstage”) on näköjään YouTubessa.
aka Nettivinkki #3
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.