Taideyliopiston Ihmebussi X suuntaa marraskuussa 2013 Helsingistä kohti Kainuun ala- ja yläkouluja. Ihmebussi X kiertää Kainuussa viiden päivän ajan 25.–29.11. tarjoten kaikenikäisille koululaisille mahdollisuuden tehdä taidetta yhdessä. Kiertueen aikana Taideyliopiston musiikkikasvatuksen ja teatteripedagogiikan opiskelijat ja opettajat kiertävät 21 koulussa pitämässä työpajoja yli tuhannelle lapselle ja nuorelle.
Ihmebussi X tuo kouluihin myös osallistavia taidetapahtumia, joissa nähdään ja kuullaan monipuolisia esityksiä taiteen eri alueilta sekä annetaan lapsille ja nuorille mahdollisuus päästä mukaan tapahtumien luomiseen yhdessä taiteilijoiden kanssa.
Ihmebussi X -projekti on jatkoa Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmän vuosina 2009 ja 2012 toteuttamille Laulubussi 1 ja 2 -hankkeille. Eri puolilla Itä-Suomea kiertäneissä Laulubusseissa matkanneet musiikkikasvattajat ovat pitäneet musiikkityöpajoja ja konsertteja tuhansille lapsille ja nuorille. Myös monet opettajat ovat kertoneet saaneensa Laulubussien vierailun myötä uusia näkökulmia omaan työhönsä. Lisäksi bussi on kurvaillut kuntien päättäjien luona keskustelemassa taito- ja taideaineiden opettamisen merkityksestä peruskouluissa.
Ihmebussi X jatkaa Laulubussien perintöä Taideyliopiston monitaiteellisessa hengessä. Useissa tutkimuksissa on todettu, että esimerkiksi säännöllisellä musisoimisella on erittäin paljon positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten kehitykselle. Taiteiden harrastaminen kehittää sosiaalista kyvykkyyttä, tarkkaavaisuutta, keskittymiskykyä ja luovuutta sekä luo yhteisöllisyyttä.
Kiertueen tarkoituksena tarjota koululaisille ja heidän opettajilleen uudenlaisia elämyksiä taiteen eri lajien parissa, tuoda heille taiteen tekemisen iloa ja rohkaista kaikenikäisiä koululaisia tekemään taidetta yhdessä. Työpajoissa ja taidetapahtumissa oppilaita kannustetaan rohkeuteen ja luovuuteen sekä kaikenlaiseen poikkitaiteelliseen toimintaan etenkin musiikin ja draaman keinoin.
Ihmebussi X:n reitti 2013:
ma 25.11. Kajaani (Otanmäki – Vuolijoki)
ti 26.11. Siikalatva – Vaala
ke 27.11. Paltamo – Ristijärvi
to 28.11. Kajaani
pe 29.11. Sotkamo
Jääkiekkoa seuraavat tietävät, miten suuresti kokemus pelistä muuttuu siirryttäessä areenoiden viihtyisistä vip-loosseista aivan kaukalon laidalle. Yhtäkkiä haisee hiki, kuuluu huutoja, kokonaisuus hämärtyy, pelaajat vilisevät silmissä; kokemus on kaoottinen mutta samalla huumaava.
Konsertin päätyttyä jäin harmittelemaan, että kyseessä ei ollut festivaali tai edes konserttisarja, vaan pelkkä yksittäinen konsertti. Se oli siinä. Uusinta-kamariyhtyeen taival on johtanut alkuaikojen vähän sisäänpäinlämpiävästä soittajasäveltäjien kollektiivista kansainvälisyyttä janoavaksi kovan luokan nykymusiikkiensembleksi. Pääosin festivaaleilla ynnä vastaavissa tilaustehtävissä esiintyvä yhtye on viimeisimmissä omissa konserteissaan keskittynyt esittelemään eri maiden säveltäjiä. Toiminta on tervetullutta helposti maailmasta syrjään jättäytyvässä musiikkielämässämme. Toivottavasti se saa jatkoa.
Helsingin juhlaviikot sai arvoisensa päätöksen Les Arts Florissants -yhtyeen ja kapellimestari William Christien vieraillessa Helsingin Musiikkitalossa. Konsertissa kuultiin myös kuutta nuorta laulajaa, jotka oli koelaulun perusteella valittu Les Arts Florissantsin ylläpitämään Le Jardin des voix -akatemiaan. Kuudetta kertaa järjestettävän akatemian tavoitteena on antaa nuorille laulajille parhaat mahdolliset eväät barokkiohjelmiston esittämiseen: ennen kansainvälistä konserttikiertuetta laulajat osallistuvat intensiiviselle ohjausperiodille, jonka aikana he tapaavat barokkimusiikin asiantuntijoita laulajista musiikkitieteilijöihin.
Suurmuoto (Großform) oli teemana tämänvuotisilla Donaueschingenin musiikkipäivillä kuvankauniissa Schwarzwaldissa eteläisessä Saksassa. Tämä tietenkin tarkoitti sitä, että kantaesityksiä oli tuntuvasti normaalia vähemmän – mutta koska nykysäveltäjät pääsevät vain aniharvoin säveltämään Mahlerin ja Brucknerin kokoluokan teoksia, oli katsaus enemmän kuin tervetullut. Mukana oli nyt jokseenkin luonnollisesti kokeneempia säveltäjiä kuin viime syksynä, jolloin nuoret säveltäjät tutkivat koneen ja ihmisen suhdetta. Luonteeltaan tutkiva ja riskinottoon erikoistunut (maailman paras?) nykymusiikkifestivaali tarjosi siis jälleen kerran mielenkiintoista ja uunituoretta purtavaa.