- Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 17 vuotta, 6 kuukautta sitten toimesta.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päiväkirjat › Sibelius-Akatemian 125-vuotisjuhlat
Tarasti blogissaan:
”Mutta väliajan jälkeen… vuorossa oli viihteellinen tunnin mittainen kooste Akatemian historiasta, jota kehysti gangsterielokuvasta lainattua rekvisiittaa ja vitsailua. Ei naurattanut ollenkaan. Kannatan kyllä cross-overia kun se tapahtuu sille sopivassa yhteydessä, mutta en tällaista tilannetajun puutetta. Jos ihmiset on kutsuttu paikalle arvokkaimman kategorian juhlaan suurella työllä ansaituin kunniamerkein on irvokasta joutua katsomaan amerikkalaistyyppistä viihdettä. Sellaisesta muuan saksalainen sosiologi käytti kuvaavaa nimitystä: symbolinen väkivalta.”
Olen tismalleen samaa mieltä 125-vuotisjuhlakonsertin toisen puoliskon ”spektaakkelista”. Se yritti olla läpileikkaus, periaatteella kaikille jotain, mutta väittäisinpä sen lähinnä olleen kenellekään ei juuri mitään…
Lainaukset menettevät merkityksensä ja musiikki katoaa, kun räiskitään yhteen sattumanvaraisesti (ainakin lopputuloksen kannalta) pätkiä sieltä täältä, juoksutetaan lavalle toinen toistaan upeampia solisteja (joita oli kylläkin ilo kuunnella) ja väliin töräytetään hailukoita ”fanfaareja” näiden kunniaksi.
Miksi emme kuulleet juhlia varten kirjoitettua kokonaista teosta (paikalla oli kerrankin suuri orkesteri ja suuri kuoro), vaan tällaisen cross över -tilkkutäkin?
Minunkaan mielestäni toisen puoliajan kooste ei kokonaisuutena ollut napakymppi, vaikka yksittäiset esitykset olivatkin loistavia. Cross-over on lajina erittäin vaativa. On lähtökohtaisesti vaikeaa sulattaa yhteen eri tyylejä siten, että saataisiin täysipainoisempi lopputulos kuin mitä ko. tyylit tarjoaisivat omana itsenään. On kuitenkin selvää, ettei Sibelius-Akatemiaa kuulu enää juhlia samalla ohjelmistolla kuin vaikka sata vuotta sitten. Akatemia on jo pitkään ollut muutakin kuin vain taidemusiikin instituutio.