- Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15 vuotta sitten toimesta.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
On se hyvä, että puhaltajatkin alkavat tiedostaa tuon puhaltamisen suhteen saman mitä laulajat ovat aina tienneet: ei se puhalluksen voima vaan se pohja. Sointi paranee, intonaatio helpottuu ja tekniikka paranee kokonaisuudessaan, kun ruoto on suora, tuki on alhaalla, turhat lihasjännitykset poissa ja ilma pääsee virtaamaan vapaasti sisään ja ulos. En tuosta Orfeosta tiedä, mutta tilojen avaaminen ja hengityksen saattamin pohjalle ovat aivan yleisiä haasteita näissä höökäämistaiteissa.
Joka tapauksessa hyvä artikkeli!
Holger Fransmanin viimeisiin oppilaisiin kuuluneen Leena Heikkilän väitöskirja Holger Fransman. Suomalaisen käyrätorvikoulun uranuurtaja tarkastettiin eilen Sibelius-Akatemiassa. Samasta aiheesta tehtyyn lisensiaattityöhön kuuluu myös cd-levy. Työ on saatavilla täältä.