Amfion pro musica classica

Vastaa aiheeseen: Klang

Etusivu Foorumit Konsertit Klang Vastaa aiheeseen: Klang

#19101
Jarkko Hartikainen
Osallistuja

Merkittävän uuden ja uutta tarjoavan konserttisarjan seitsemästä kuullusta konsertista toistaiseksi vain kahden (tämä unohtui) arvioiminen on aika vähän. Molemmat ovat Lauri Kilpiön kirjoittamia, mutta hän ei kuulemma enää jatka muilta kiireiltään tänne kirjoittamista. Valtalehdissä ja varsinkin yleisön keskuudessa konsertit kyllä ovat puhuttaneet. Näköjään täälläkin kommenttilootissa. Pubiruusu, tervetuloa Urkkiin konsertin jälkeen 🙂

Vähäiset arviot ovat kieltämättä hieman ristiriidassa tuon mainitun, syyskauden alussa kirjoitetun Auli Särkiön kolumnin hengen kanssa. Onko kyse henkilö- vai rahoitusresursseista (vai jostain muusta), en tiedä.

Pääkaupunkiseudulla tosiaan on nyt syksystä alkaen pyörinyt kaksi uutta nykymusiikkikonserttisarjaa, minkä lisäksi omia pienempiä konserttisarjojaan ja minifestareitaan näemmä pitävät muun muassa RANK Ensemble (ei arvioita), Sibelius-Akatemian musiikkiteknologit (ei arvioita), Kallion nykymusiikkipäivät (ei arvioita), Äänen lumo (ei arvioita), sekä tänä vuonna juhlavuottaan viettävä Korvat auki ry (viisi vuotta sitten ei arvioita). Sitten on tietenkin festivaalit suvisoitoista, novista ja biennaleista alkaen, lukuisista yksittäisistä, kantaesityksiäkin sisältävistä vapaan kentän konserteista puhumattakaan. On mielenkiintoista seurata saako lisääntynyt tarjonta aikaan sen, että arvioita alkaa putkahdella keskitetysti johonkin toiseen foorumiin Amfionin sijaan. Itse olen moniäänisen musiikkielämän puolella, ja se saisi mielellään heijastua mediaankin. Jos tälle kerta on tilausta, sille varmasti löytyy rahoitustakin.

(Mainittakoon, että en ole missään tekemisissä minkään edellä mainitun konserttisarjan, festivaalin tai juhlavuoden järjestämisessä. Sitä vähää, mitä olen tänne Amfioniin joskus omalla nimelläni palkkiotta kirjoittanut – keitä säveltäjiä Suomeen toivonut – voi tietenkin verrata esimerkiksi KLANG-konserttisarjan ohjelmistoon. Lyhyesti voidaan todeta, että olen ollut tyytyväinen ikkunoiden edes osittaisesta avaamisesta siihen rikkauteen, jota olen tuolla maailmalla reissatessani nähnyt ja kuullut. Ei ole tarvinnut kuin nauttia konserteista. Tavallaan sekin on kivaa.)