Amfion pro musica classica

Vastaa aiheeseen: Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa

Etusivu Foorumit Konsertit Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa Vastaa aiheeseen: Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa

#18587
Jari Kallio
Osallistuja

Tuosta perjantain konsertista ajattelin minäkin sanoa sanasen taikka kaksi. Se oli yksi parhaita konserttikokemuksiani, monestakin syystä. Ensinnäkin EIC on aivan mielettömän virtuoosinen yhtye, soitto tuotti suunnattoman paljon iloa. Teokset olivat kaikki hirmuisen hyviä ja vieläpä mukavan erilaisia.
Yann Robinin Art of Metal III oli erittäin riemastuttava avaus konsertille, energinen ja jännittävä sävellys, jossa ei tylsää hetkeä ollut. Robinin sävelkieli (ainakin tässä teoksessa – enempää en voi sanoa, kun en hänen tuotantoaan sen kummemmin vielä tunne) on kertakaikkisen mukaansatempaa. Toki sävellys tulisi kuunnella useampaan kertaan, jotta osaisin sanoa siitä jotakin eritellympää.
Luca Francesconin Etymo jäi konsertissa mieleeni lähinnä Barbara Hanniganin uskomattoman vokaaliosuuden ansiosta. Itse sävellys herätti kyllä mielenkiintoni, mutta yhdellä kuulemisella en todellakaan kyennyt muodostamaan laajempaa kuvaa. Sittemmin olen ehtinyt kuunnella sen levyltä (samojen artistien esittämänä) ja olen pitänyt siitä paljon.
Kaikkiaan läpi konsertin ensimmäisen puoliskon Ensemble Intercontemporainin ja Susanna Mälkin työskentelyä oli todellinen ilo kuunnella ja katsella (vaikka istuinkin halvalla reunapaikalla, jonka etuna oli suora katseyhteys johtajankorokkeelle ja ainoana varjopuolena suoraan vasemman kaiutintornin tulilinjalla istuminen).
Konsertin toisen puolisko oli täysosuma (ainakin minulle). Osittain siksi, että minulle tarjoutui tilaisuus keskustella Pierre Boulezin kanssa, kun säveltäjä tuli saliin kuuntelemaan Dialogue de l’ombre doublen. Tuntui jokseenkin hauskalta jutella maestron kanssa kasvokkain. Puhuimme Notationsin orkesteriversiosta: Boulez kertoi tavoitteestaan saada orkesterisovitukset valmiiksi tulevana sapattivuotenaan ja mainitsi myös levyttävänsä ne heti tilaisuuden tullen. Kertoipa maestro vielä (hymyillen) taannoisesta Notationsin esityksestään Berliinin filharmonikkojen kanssa: ”They were pretty much up to the point”. Voin kuvitella.
Dialogue de l’ombre double on minusta aivan upea sävellys. Olen nauttinut siitä levyltä monituiset kerrat. Livenä kappale on vieläkin nautittavampi, ja sen varsin yksinkertainen teatterillinen osuus tuo siihen raikkautta, kuten myös soivan tilan käyttö (joka salin keskeltä kuultuna olisi varmaankin ollut vieläkin vaikuttavampi). Jérôme Comten soitto oli melkoisen hienoa kuultavaa.
…explosante-fixe… puolestaan on Boulezin teoksista yksi kauneimpia. Siinä ei ole jälkeäkään siitä ”ankaruudesta” joka moniin Boulezin sävellyksiin liitetään. Jokaisen, joka pitää Boulezin musiikkia liian ”älyllisenä” tulisi kuulla tämä teos. Boulezin johtaminen on ihailtavan pelkistettyä ja kaikkia turhia maneereja karttavaa.
Mietin konsertin jälkeen sitä, kuinka Boulez sanoi HS:n haastattelussa, että musiikin ei ole tarkoitus miellyttää vaan vakuuttaa. Se on sikäli ainakin osuvasti sanottu, että niin on käynyt minulle suhteessa Boulezin musiikkiin. Aluksi (n. 20 vuotta sitten) en todellakaan pitänyt siitä juurikaan (enkä itse asiassa saanut siitä mitään tolkkua). Mutta palasin silti kuuntelemaan Boulezia aina silloin tällöin ja vähitellen huomasin pitäväni musiikista enemmän ja enemmän.
Lisää tällaisia konsertteja!