Etusivu › Foorumit › Konsertit › Mirjam Helin -kilpailun alkuerät › Vastaa aiheeseen: Mirjam Helin -kilpailun alkuerät
Toisen kilpailupäivän aamuna Sibelius-Akatemian konserttisalissa koettiin jo huippuhetkiä. Kovat pohjat päivän kilpailuille latasi venäläinen bassobaritoni Andrey Serov. Vaikka hänen äänihuulensa tuntuivat olevan elefantinnahkaa, Serov löysi paljon ilmaistavaa esimerkiksi Bachin kantaattiaariasta Dein Wachstum sei feste und lache vor Lust!.
Marilainen baritoni Nikolay Shamov ei tehnyt yhtä suurta vaikutusta. Hänenkin tenoraalinen äänensa soi komeasti, mutta lähinnä asteikolla kovaa – vielä kovempaa. Edesmennyt Kim Borg ohjeistaisi Shamovia varmasti sanoilla ”räpylät pois!”.
Korealaistenori Jihan Shin hoiti ohjelmassaan ensin liedit pois alta. R. Straussin Zueignung päättyi aidosti nöyrään kiitokseen. Vaikka aurinkoinen esitys Händelin Every valley -aariasta ei huipentanut Shinin suoritusta, ansaitsi hän silti yleisön myrskyisät aplodit. Shinin teräksisellä, mutta hopeareunaisella äänellä vuollaan vielä kultaa tulevaisuudessa.
Tauon jälkeen esiintymisvuorossa oli amerikkalainen sopraano Nadine Sierra. Nuoresta iästään huolimatta hän on hyvin valmis laulaja, joka omaa kaunissointisen instrumentin. Kiinnostavinta hänen ohjelmassaan oli aaria maanmiehen Douglas Mooren teoksesta The Ballad of Baby Doe.
Nuori korealainen basso Kihwan Sim aloitti osuutensa myös liedillä. Ohjelman edetessä paljastui hänen laaja äänialansa, joka soi kauttaaltaan tasaisen täyteläisenä. Simkin huudatti yleisöä juoruaariallaan Sevillan parturista.
Kun valkovenäläinen bassobaritoni Anatoli Siuko asteli lavalle, ei olisi uskonut että tästä hoikasta, pitkätukkaisesta miehestä lähtee ääni joka on leveä ja syvä kuin Volga. Syvyydessä piilee myös sen ongelma, kun kaikki tekstuuri kuulostaa venäjältä. Mahtavaa materiaalia miehen kitusissa kyllä asustelee.