Etusivu › Foorumit › Konsertit › Mitä musiikkikritiikiltä halutaan? › Vastaa aiheeseen: Mitä musiikkikritiikiltä halutaan?
Musiikkikritiikeissä ongelmana on usein se, että (ehkä osin niiden vähäisen palstatilan vuoksi) niiden sisältö pelkistyy muutamaan monitulkintaiseen tai jopa tyhjään käsitteeseen. Mitä ”yksiulotteinen” ja ”ontto” ihan tarkkaan ottaen tarkoittavat? Minusta ”ontto” on ennemminkin akustinen käsite, jolla ei ole automaattisesti hirveän paljon tekemistä soittajan kompetenssin kanssa, vaan joka voi syntyä myös salin akustiikan ja kuulijan istumapaikan sijainnin tuotteena. Mitä ”yksiulotteiseen” tulee, en osaa sanoa, mihin se tarkalleen viittaa – ilmeisesti siihen, että tämä nuori (?) pianisti ei ole vielä siinä pappavaiheessa, jolloin soitossa on vaikka mitä hienoa ja syvällistä ja moniulotteista (vaikkakin voisin psykologiasta maisteriksi valmistuneena uskaltaa jopa sanoa, että tallaiset määreet ovat seurausta stereotyyppisestä tavasta tulkita iän vaikutusta suorituksiin. Epäilen lisäksi, arvioisiko kriitikkokaan sokkokuuntelussa näitä asioita samoin).
Sinänsä en halua tässä nyt osoittaa syyttävällä sormella mitenkään eritisesti Vesa Siréniä, joka kuitenkin on mielestäni ihan Suomen parhaita musiikkitoimittajia.