Etusivu › Foorumit › Uutiset › Klassisen musiikin pakkosyöttö saa harrastuksen lopahtamaan › Vastaa aiheeseen: Klassisen musiikin pakkosyöttö saa harrastuksen lopahtamaan
Nyt me puhutaan eri asiasta.Mä puhun siitä vastuusta.Opiskelin itse Juilliardissa,ja näin korealaisia ja japanilaisia,jotka pinnistelivät,talo oli täynnä kansainvälisiä lupauksia,nuoria lahjakkuuksia.Jos nyt surffaan ja etsin näitä nimiä,jotka kanssani opiskelivat siellä,en löydä kuin muutaman tekemässä yhtään mitään muuta kuin opettamista.Suomessa olen saanut upeaa yksityisopetusta 3 eri Moskovan konservatoriosta valmistuneelta ei-suomalaiselta piano-opettajalta,kukaan heistä ei ole saanut arvoistansa työtä Suomessa,yksi muutti jo pois,yksi täysin työttömänä,yksi opettaa eräällä pikkupaikkakunnalla pikkuoppilaita.Miksi?Koska työpaikat ovat vieneet suomalaiset pianonopettajat,joilla on ehkä enemmän kielitaitoa ja suhteita.Yli 30 vuotta olen seurannut miten nuoria pianistilahjakkuuksia nostetaan mediassa esiin,ja toinen toisensa jälkeen he katoavat-he ovat kaikki tosissaan,ja haluaisivat varmasti konsertoivaksi pianistiksi,mutta keikkaa ei pukkaa.Haluaisin että nuorille opiskelijoille kerrotaan tämä,että heitä ei huijata,ja että heitä varjeltaisiin tältä pettymyksltä kertomalla heille ajoissa,että työnsaanti ei ole edes pelkästään lahjakkuudesta kiinni.Säälin nuoria muusikoita,jotka opiskelevat tosissaan,kuluttavat opiskeluun tosi pitkän ajan ja ehkä rahaakin ,ja mitä varten?Että he sitten myöhemmin joutuvat vaihtamaan jopa alaa,tai tekemään kompromissin sydämessään,ja joutuvat luopumaan omasta soittamisestaan,kun siihen ei enää riitä voimia eikä aikaa pitkän opetuspäivän jälkeen.Minusta tästä pitäisi puhua siksi,että koen vastuuta nuorista oppilaista.En itse uskaltaisi opettaa ketään tällä hetkellä,koska en uskaltaisi kantaa sitä vastuuta,että olen johdattanut ketään harhaan,tekemään työtä tuulen hyväksi.
Olen edelleen tätä mieltä – alalla on liikaa väkeä ja harhakuvia.
Musisoinnin ,musiikintekemisen ja -kuuntelemisen ilo on juuri se pääasia,olen iloinen että joku nauttii musiikintekemisestään-juuri sitä minäkin tässä haluaisin ,että kaikki olisivat onnellisia.Yst terv Anne Kauppi