Amfion pro musica classica

Päätoimittajan terveiset

Toisaalta: ”Nuorempana kaipasin paljon informaatiota, mutta nyt sitä on maailmassa jo aivan liikaa. Nykyään minulle on tärkeintä rauha ja hiljaisuus, jossa voin keskittyä. Kylässä[ni] on vain kaksi katua eikä juuri lainkaan liikennettä.”

Toisaalta: ”Gubaidulina kokee maailman kaiken aikaa nopeasti muuttuvaksi, hyvin globaaliksi paikaksi. Tässä muutosvauhdissa ja informaatiotulvassa hän ei jää miettimään omaa identiteettiään. ’Ihmiset puhuvat nykyään aivan liikaa oman identiteetin tärkeydestä. Se tekee itsekkääksi’.”

– Sofia Gubaidulina Helsingin Sanomien haastattelussa 31.3.

Amfionin toimitus toivottaa hyvää pääsiäistä. Pitkäperjantaina J.S. Bachin Matteus-passio Tuomiokirkossa, Johannes-passio Paavalin kirkossa. G.B. Pergolesin Stabat Mater Käpylässä, Kalliossa, Viikissä, Malmilla ja Myllypurossa.

Baltimoren muusikot liittyvät talkoisiin

Marin Alsopin johtaman Baltimore Symphony Orchestran muusikot ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka perusteella palkat jäädytetään kaudelle 2010–11 ja niitä leikataan kahdella seuraavalla kaudella 16,6 prosenttia, jonka jälkeen orkesterimuusikon peruspalkka on 67 600 dollaria, eli sama kuin vuonna 2001.

Amerikkalaisorkesterien talousvaikeuksista lisää täältä ja täältä.

Ricordi julkaisi Eero Tarastin uuden kirjan

Helsingin yliopiston musiikkitieteen professori Eero Tarastin kirja I segni della musica. Che cosa ci dicono i suoni? on julkaistu Italiassa. Tarastin mukaan kirja käsittelee ”muun muassa musiikin historian merkityksiä, Chopinia, Sibeliusta, ääntä, improvisaatiota ja synestesioita”.
 

Arvio: Ekspressiivisyyttä monessa muodossa

Patricia Kopatchinskaja isänsä Viktorin kanssa. Kuva: Marco Borggreve

Jos Patricia Kopatchinskajan tassuttelusta lavalle paljasjaloin ei vielä ollut saanut vinkkiä, viimeistään Arnold Schönbergin viulukonserton avaavalla kohotahdilla tuli selväksi, että paikalla oli hieman toisenlainen viulusolisti, sellainen, joka ei haurasta ääntä pelkää.

Schönbergin kummallinen konsertto herättää ristiriitaisia tunteita: yhtäältä käy selväksi säveltäjän miltei pakkomielteinen kiinnostus ekspressiivisyyteen, jota laajat dissonoivat soinnut, herkeämätön intensiteetti ja solistin laajat hypyt ja hankalat kolmois- ja nelosotteet ilmentävät. Toisaalta, kuten säveltäjän erääissä muissakin teoksissa, on emotionaalinen vaikutelma välillä kuivakka ja akateeminen.

Kopatchinskajan vauhdikas temperamentti teki teokselle hyvää. Ihailin viulistin artikulaation monimuotoisuutta, vikkelien jaksojen vastaanpanematonta svengiä ja huiluäänten kirkkautta. Torinolaisesta Giovanni Pressenda -viulusta hän sai tumman ja lämpimän soinnin.

Radion sinfoniaorkesterikin soitti hyvin, vaikka kapellimestari Ilan Volkovin olisikin välisoitoissa suonut erittelevän tiheän kontrapunktin Haupt- ja Nebenstimmejä vielä enemmän. Orkesterin entinen konserttimestari Hannele Segerstam oli kirjoittanut käsiohjelmaan poikkeuksellisen henkilökohtaisen, siksi myös mielenkiintoisen esittelytekstin.

Ylimääräisenä saatiin nähdä ja kuulla täydellisesti ajoitettu, alle minuutin mittainen hetki musiikkiteatteria. Villin pikkukappaleen elementit soittajan ääntelyineen olivat osin samoja kuin Jörg Widmannin harmittoman oloisessa Con Briossa, joka taas sai pohtimaan huumoria vaikeana lajina. Puhaltajille kirjoitetut suhistelut Beethoven-fragmentteihin yhdistettyinä toivat mieleen Spike Jonesin ja PDQ Bachin kieli syvemmällä poskessa mutta juurevammin tekemän musiikin.

Väliajan jälkeinen espanjalaisväritteinen ranskalaismusiikki oli parhaimmillaan Maurice Ravelin Bolerossa, jonka hypnoottisesta otteesta Jani Niinimäen pikkurumpu paljolti vastasi. Mieleen jäi erityisesti Jussi Särkän fagottisoolo.

Colin Matthewsin orkestroimista Claude Debussyn preludeista en aivan vakuuttunut. Rytmit, varsinkin ensimmäisessä osassa, olisivat voineet kuulostaa espanjalaisemmilta – siis pidättyneellä, arvokkaalla tavalla intohimoisemmilta – ja kapellimestari Volkov olisi kenties voinut tässä auttaa. Toisen osan alussa cornot fraseerasivat hyvin kauniisti, vaikka samaisen osan loppu hieman lipsahtikin.

Päätoimittajan terveiset

”Meillä kaikilla on rahaa, roinaa, virikkeitä ja vaihtoehtoja rajusti enemmän kuin keskiajan ihmisillä. Mutta yhdessä asiassa olemme heitä köyhempiä: musiikissa ja äänen kuulemisessa. […]

[Keskiajalla] nykyisen tasavireisen viritysjärjestelmän sijaan käytössä olivat vaihtovireiset sävelasteikot, jotka olivat intervallisuhteidensa perustelella keskenään erisävyisiä. Tiedetään, että rytmin ja osin melodiankin määräsi laulettava teksti: musiiikki sopeutui tekstiin, ei toisin päin. […]

Mutta sen, minkä olemme menettäneet, saamme vielä toista reittiä takaisin. Sain taannoin nauttia ulkomaalaissyntyisen bussikuskin musiikkivalinnasta, Lähi-idän laulajasta, jonka sävelasteikoissa, rytminkäsittelyssä ja harmonioissa olivat läsnä niin keskiaika kuin kaikki muutkin maailman ajat.”

Ennenkin musiikista kirjoittanut kolumnisti Johanna Korhonen Helsingin Sanomissa
(Kuva: alkua Perotinuksen sävellyksestä Viderunt omnes)