Amfion pro musica classica

arvio: Jonaksen paluu – Wagnerin Lohengrin Pariisin Bastillen oopperassa

Jonas kaufmann. Kuva © Gregor Hohenberg / Sony Music

Jonas kaufmann. Kuva © Gregor Hohenberg / Sony Music

Joskus sattuu sellainen onni, että on paikalla oikeaan aikaan. Minut oli pyydetty avaamaan Philharmonie de Paris’n järjestämä Euroopan ammattikamarikuorojen yhdistyksen TENSOn symposium aiheesta Words in Music: Mots et musique dans l’art choral 23.-24.1. TENSO on hollantilaisen säveltäjän, musiikkikriitikon ja organisaattorin Leo Samanan perustama yhdistys. Siihen kuuluu Suomesta yksi kuoro: Helsingin kamarikuoro, jonka johtaja Nils Schweckendieck oli paikalla. Oli hienoa nähdä Philharmonian uudet tilat Villetten takana – vaikka alue muistuttaakin mielestäni elokuvia.

Joka tapauksessa edeltävänä lauantaina oopperassa meni Lohengrin, johon heti päätin hankkia liput. Paikkoja olikin jäljellä enää kolme, tähtitieteellisin hinnoin. Silti ostin, koska nyt kerrankin kuulisin lavalla oikeasti kuuluisaa Jonas Kaufmania. Le monde –lehti oli juuri riemuinnut, että laulumaailman iloksi Kaufman oli tullut Pariisiin. Hän oli laulanut Lohengrinissä viiden kuukauden tauon jälkeen johtuen verenvuodosta kurkussa. Arvostelija totesi hänen säästelleen ääntään ja roolissa tulkinta oli psykologisesti vielä arkaa.

Bastillen oopperatalon älykkyystesti on oikealle paikalle löytäminen, sillä portit ja paikat on ryhmitelty kriteeriin pair ja impair mukaan. Lobbyssa on jotain tuttua, eikä ihme sillä teräspalkit ovat Partekin toimittamat. Kohtasinkin jo ennen oopperaa tuttuja, kollegani professori Anne Hénaultin ja hänen miehensä suurlähettiläs Patrick Hénaultin. Heidän mukanaan oli yhden kuvanveistäjän nimeä kantava yhdistys, sen joka on tehnyt Bastiljin aukion valtavan patsaan.

Nyt päästään itse asiaan. Ohjaus oli Claus Guthin. Sen hyvä puoli oli, että Regietheater oli kohtuullista, laulajille annettiin reilusti tilaisuus laulaa. Tapahtumat oli siirretty 1800-luvulle saksalaiseen porvariskaupunkiin, jonka torin parvekkeet toimivat kuoron sijoittelussa. Ainoastaan viimeinen näytös oli ulkoilmassa, eräänlaisessa heinikkoisessa vesistössä, jossa laituri sai toimia häävuoteena. Pysyvä modernisointi elementti oli pystypiano näyttämön sivulla, johon Elsa aina turvautui, Ortrud hänen sadistisena piano-opettajanaan kepin kanssa. Lisäksi surrealistisena elementtinä Elsa ja hänen veljensä esiintyivät lapsina ilmaantuen aina silloin tällöin taustalle muistuttamaan juonen tapahtumista. Guthin näkemys Lohengrinista oli tehdä hänestä jonkinlainen antisankari, joka ei missään tapauksessa tahtonut ottaa rooliaan kansan pelastajana. Hän saa enimmäkseen esiintyä paljain jaloin ja kun hän saapuu Elsan joutsenritarina, hän makaa maahan käpertyneenä nykien käsiään ja vartaloaan. Siihen hän myös palaa lopussa. Tämä on kyllä hieman epäjohdonmukaista; joutseneen viitataan vain yhdellä valkealla siivellä ja taivaasta satavina valkoisina höyheninä. Kukaan ei pääse salissa kysymään: Wann kommt der nächste Schwan? (Milloin tulee seuraava joutsen?), kuten kerrotaan joskus tapahtuneen Wienin oopperassa. Epäloogista on myös se, että hääkulkue toisen näytöksen lopussa tapahtuu pihalla, ei kirkon portilla, vaikka musiikissa on urut. Muutoin hääkulkue oli poeettinen ja vaikuttava – joskin näyttämökuvat kalpenevat Werner Herzogin lumoavien näkymien rinnalla Bayreuthin versiossa.

Kerran ranskalais-bulagrialainen säveltäjä André Boukourechliev sanoi, että opéra est tarée. Ooppera on hullua. Hän tarkoitti tällä sitä, että oopperassa mikä tahansa elementti voi yhtäkkiä varastaa koko huomion: joku laulaja, lavasteet, kuoro, orkesteri, kapellimestari – mikä tahansa mikä kohoaa esiin ylivoimaisena. Tässä tapauksessa se oli tietenkin Jonas Kaufman. Hänen ei tarvitse mitään muuta kuin astua lavalle ja laulaa. Hän on suurten 1800-luvun bel canto -tähtien veroinen, Pastan, Rubinin ja muiden, jotka vain lauloivat. Wagner kannatti bel cantoa, koska hän halusi että oopperan pitää olla kaunista. Jonas Kaufman on nykyisellään aivan ihanteellinen. Hänen dynaaminen skaalansa ei kohonut hetkeäkään mezzoforten yläpuolelle. Mutta kukaan ei ole osannut käyttää kuiskaavia pianissimoja tässä roolissa niin liikuttavasti kuin hän. Jäähyväiset joutsenelle mein lieber Schwan ja sen jälleen näkeminen olivat huippukohtia. Wagner-laulun historiassa on luultavasti nuori tenori Max Lorentz ollut 20- ja 30-luvuilla tällainen. Esitys sai minut päättämään, että jos Kaufman vain suinkin esiintyy jossain Euroopassa Wagner-roolissa, sinne täytyy mennä. Hän laulaa keväällä Parsifalia, mutta Sydneyn oopperassa. Hieman liian kaukana.

Kaikki muut roolit olivat myös erinomaisesti miehitettyjä tai naisistettuja. Samoin orkesterin johto Philippe Jordanin tahtipuikon alla rytmisesti ja soinnillisesti elävää ja täydellisessä synkroniassa näyttämön kanssa. En tiennytkään, että Ranskassa voi olla näin hieno kuoro kuin Bastiljissa.

Koko esityksestä tuli mieleen, miten taideteos irtaantuu synty-yhteydestään, taustastaan ja jopa asemastaan kuttuurihistoriassa ja kohoaa ’esteettiseen nykyhetkisyyteen’. Ohjelmakirjassa oli Timothée Picardin ansiokas essee Lohengrin-tematiikasta mm. kirjallisuudessa Héros ou anti-héros? Visages de Lohengrin. Vaikka Wagner sanoi, että muusikon tulee tuntea ideoiden maailmaa, suuri paradoksi on se, että ne ideat, joita Wagnerilla oli mielessään, kun hän sävelsi Lohengrinia eli ne ideat, joista hän kirjoitti verbaalia diskurssia, EIVÄT OLE niitä ideoita, joita tämä ooppera välittää, kun se esitetään tässä ja nyt. Teos kohoaa aivan omaan maailmaansa omalle tasolleen, joka liikuttaa meitä musiikkinsa magialla ja koko sadunomaisella atmosfäärillään, jonka varaan kuulijan tulee antautua. Teoksen todellinen merkitys on siinä. Olin ostanut edellisenä päivänä yhden ohjaaja Philippe Godefroidin kolmiosaisesta Wagner-tutkimusten sarjasta: Wagner et le juif errant: Une hontologie. Qu’est-ce qui est allemand? Donner la mort (L’Harmattan, 2014). Godefroidhan vieraili aikanaan Imatralla pidetyssä Wagner-symposiossa. Hänellä on obsessio, että kaikki lähtee Wagnerilla hänen antisemitismistään. Sitä hän toi esiin omissa ohjauksissaan, mm. Strasbourgin oopperassa. Hän kuitenkin erehtyy ja juuri edellä mainitusta syystä. José Ortega y Gasset julkaisi aikoinaan kirjan Taiteen irtaantuminen inhimillisestä. Taideteos on aina muuta ja enemmän kuin tekijä on tarkoittanut. Ja lopulta – tämä ehkä olikin se, mitä Wagner pohjimmaltaan tarkoitti.

— Eero Tarasti

Wagner: Lohengrin
Opéra Bastille, Pariisi
La 21.1.2017

Orchestre et Choeurs de l’Opéra national de Paris / Philippe Jordan
Ohjaus: Claus Guth

Riikka Talvitien uusi kamariooppera Tuomarin vaimo maaliskuussa Balderin salissa

Riikka Talvitie

Riikka Talvitie

Defunensemble kantaesittää Riikka Talvitien uuden kamarioopperan Tuomarin vaimo maaliskuussa Balderin salissa. Esityksen ohjaa Teemu Mäki. Oopperan teema — terrorismi ja oikeudenmukaisuus

Tarinan ydin: Terroristi on jäänyt kiinni. Tuomari langettaa hänelle liian ankaran rangaistuksen, mihin kansa reagoi. Tuomari saapuu kotiinsa ja asettuu illalliselle vaimonsa ja tämän siskon kanssa. He käyvät kiivasta keskustelua ja puhelin soi.

Ooppera perustuu Caryl Churchillin TV-käsikirjoitukseen The Judge’s Wife vuodelta 1972. Teksti käsittelee eri yhteiskuntaluokkien välisiä valtarakenteita sekä terrorismin ja vallankumouksen välistä eroa. Alkuteksti on ajaton ja abstrahoitu. Siinä ei kerrota, minkä terroriteon tuomittu on tehnyt tai minkä rangaistuksen Tuomari hänelle antaa, vaan sen sijaan teksti kannustaa lukijaa miettimään sekä terrorismin että institutionaalisen väkivallan logiikkaa ja oikeutusta. Miten terroristi oikeuttaa omat väkivaltaiset tekonsa? Miten valtio oikeuttaa oman väkivaltakoneistonsa? Milloin ihminen kokee itsensä niin voimattomaksi, että usko edustukselliseen demokratiaan katoaa?

Ooppera toteutetaan monitaiteellisena esityksenä, jossa Churchillin alkutekstiin ja Talvitien musiikkiin yhdistetään Mäen kirjoittamaa lisätekstiä ja dokumentaarista valokuva-, video- ja äänimateriaalia. Kokonaisuus on lähempänä nykyteatteria tai esitystaidetta kuin perinteistä ooppera- tai teatteridraamaa. Esitys tarkoittaa tässä tapauksessa ei niinkään ’jännittävää ja mukaansatempaavaa tarinaa’, vaan erilaisten materiaalien esittämistä, tarjoamista yleisölle sellaisena sommitelmana, joka toivottavasti on kiehtova, informatiivinen ja koskettava. Esitys sisältää aterian.

Esityksen työryhmään kuuluvat säveltäjä Riikka Talvitien ja ohjaaja Teemu Mäen lisäksi kapellimestari Jutta Seppinensopraanot Tuuli Lindeberg, Saara Kiiveri, altto Tuula Paavola, basso Juha Uusitalo sekä elektroakustinen nykymusiikkiyhtye defunensemble.

Oopperan sävellystyö valmistui vuonna 2014. Oopperan tilaajana toimi Ooppera Skaala.

TUOMARIN VAIMO / THE JUDGE’S WIFE (k.e.) — kamariooppera
Sävellys: Riikka Talvitie
Teksti: Caryl Churchill
Ohjaus: Teemu Mäki
Jutta Seppinen, kapellimestari
Tuuli Lindeberg, sopraano
Saara Kiiveri, sopraano
Tuula Paavola, altto
Juha Uusitalo, basso
defunensemble

Esitykset:
To 16.3. klo 19.00
La 18.3. klo 19.00
Su 19.3. klo 19.30

Paikka: Balderin sali, Aleksanterinkatu 12, Helsinki
Keston. 2 tuntia väliaikoineen
Kieli: englanti, tekstitys suomeksi

http://www.riikkatalvitie.com

Kamarikuoro Key Ensemble esittää viikonlopun konserteissaan Lohjalla ja Turussa kaksi upeaa teosklassikkoa

Kansainvälisesti palkittu puoliammattilaiskuoro Key Ensemble esittää konserteissaan Lohjan Pyhän Laurin kirkossa lauantaina 11.2. klo 18 ja Turun Martinkirkossa sunnuntaina 12.2. klo 18 kaksi kuoron matkassa pitkään kulkenutta teosklassikkoa.

Ranskalaiseen La Jeune France (Nuori Ranska) -säveltäjäryhmään 1930-luvulla kuuluneen Jean-Yves Daniel-Lesurin Cantique des Cantiques (Laulujen laulu) palauttaa mieliin Key Ensemblen Let the Peoples Sing -voiton vuodelta 2013. Luxemburgissa käydyn kisan finaalissa kuoro esitti viidennen osan Le jardin clos (Suljettu puutarha) tästä vaativasta 12-äänisestä ja Raamatun korkeaveisun teksteihin sävelletystä teoksesta.

Sveitsiläisen Frank Martinin loistokkaan Kaksoiskuoromessun Key Ensemble esitti puolestaan edellisen kerran Turun Martinkirkon 90-vuotisjuhlakonsertissa kulttuuripääkaupunkivuonna 2011.

”Kaksoiskuoromessulla on mielenkiintoinen historia, sillä vuoden 1926 menestyksekkään kantaesityksen jälkeen säveltäjä sulki messunsa pöytälaatikkoon ja kielsi sen esitykset lähes 40 vuodeksi peläten, että teosta arvioitaisiin ainoastaan sen esteettisten eikä sen uskonnollisten arvojen vuoksi. Onneksi hän myöhemmällä iällään tuli toisiin ajatuksiin ja vapautti teoksen yhä uusien sukupolvien nautittavaksi, sillä kyseessä on kiistaton mestariteos”, kertoo kuoron taiteellinen johtaja Teemu Honkanen

Lisäksi konsertissa kuullaan Suomessa harvemmin esitettyjä Francis Poulencin hengellisiä a cappella -kuorolauluja sekä mies-, nais- että sekakuorokokoonpanoille. Konsertin johtaa Teemu Honkanen.

Tällä hetkellä kaikkein kiinnostavimpiin suomalaisiin huippukuoroihin lukeutuva turkulainen kamarikuoro Key Ensemble on tullut tunnetuksi ennen muuta puhtaasta ja täyteläisestä soinnistaan sekä innovatiivisista konserttiohjelmistaan. Key Ensemblen levytykset ovat olleet kansainvälisiä arvostelumenestyksiä ja ne ovat voittaneet lukuisia palkintoja niin Suomessa kuin ulkomailla. Key Ensemblen kansainvälistä uraa on vauhdittanut myös Let the Peoples Sing –kuorokilpailun voitto vuonna 2013.

Kansallisoopperalle lahjoitus arvosoitinten hankintaan

Oopperan ja baletin tukisäätiö on vastaanottanut 50 000 euron suuruisen lahjoituksen arvosoitinten hankkimiseksi Kansallisoopperan orkesterille. Lahjoitus on pohja uudelle arvosoitinrahastolle. Lahjoittaja on yksityishenkilö, joka ei halua nimeään julkisuuteen.

”Olemme todella kiitollisia lahjoituksesta. Arvosoittimet sitouttavat soittajia ja inspiroivat koko orkesteria laadukkaaseen sointiin”, sanoo oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi.

Kansallisoopperalla on tällä hetkellä kaksi arvosoitinta. Viinialan yrittäjä Juha Berglund on luovuttanut orkesterin käyttöön italialaisen, vuonna 1676 rakennetun Andrea Guarneri -viulun, jota soittaa konserttimestari Jukka Merjanen, ja Emil Aaltosen säätiö lainaa Oopperan orkesterille niin ikään 1600-luvulta peräisin olevaa Tononi-selloa, jota soittaa soolosellisti Jussi Vähälä. ”Tuntuu, että ensimmäistä kertaa urani aikana minulla on käytössäni soitin, joka ei aseta rajoja. Tämän arvoviulun avulla on helpompaa tuoda ulos kaikki se musiikillinen näkemys, joka minulla on sisälläni”, on Jukka Merjanen kertonut suhteestaan Guarneri-viuluun.

Tapiola Sinfoniettassa musiikkia ja vierailijoita Alppien juurelta

Tapiola Sinfonietta esiintyy helmikuussa klassis-romanttisissa tunnelmissa. Alppien aatelia -konserteissa 16. ja 17.2. kuullaan mm. Brahmsin toinen sinfonia, jossa vierailee neljä vaskisoittajaa Bernin sinfoniaorkesterista. Mozartin traagissävyisen c-molli- pianokonserton solistina taituroi nuori amerikkalaispianisti Kit Armstrong ja kapellimestarina on sveitsiläinen Mario Venzago.

Tapiola Sinfoniettan taiteellinen partneri, kapellimestari Mario Venzago työskentelee myös Sveitsin suurimpiin orkestereihin kuuluvan Bernin Sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina. Sinfonietta valmistelee Venzagon johdolla kokonaislevytystä Brahmsin sinfonioista, joista tässä konsertissa kuullaan Sinfonia nro 2. Konserteissa ja levytyksessä vierailevat Bernin sinfoniaorkesterin kolme pasunistia Wassil Christoph, Vicente Climent  Calatayud ja Benjamin Green sekä tuubansoittaja Daniel Schädeli.
Mozartin sykähdyttävän pianokonserton nro 24 solistina on Kit Armstrong (s. 1992), joka on ensimmäinen tämän kevään nuorista solistivieraista. Lisää nuoria lahjakkuuksia on luvassa Nuoret virtuoosit -konserteissa maalikuussa. Nuoresta iästään huolimatta Armstrong on ehtinyt hankkia kannuksia maailman merkittävimpien orkestereiden solistina, näiden joukossa mm. esiintymiset Esa-Pekka Salosen johdolla Lontoon Philharmonia-orkesterissa ja Riccardo Chaillyn johdolla Leipzigin Gewandhaus-orkesterissa. Toukokuussa 2017 Kit Armstrong debytoi Wienin Filharmonikoiden solistina.

Mozartin vuonna 1786 säveltämä c-molli-pianokonsertto on pohjimmiltaan traaginen, mutta tunnelmat ulottuvat myös kauniisiin ja tasapainoisiin teemoihin. Teoksessa on suurempi orkesteri kuin Mozartin muissa pianokonsertoissa, ja varsinkin puupuhaltimien osuudet ovat rikkaat ja runolliset.

Johannes Brahmsin toinen sinfonia (1877) on yksi hänen vapautuneimmista ja positiivisimmista teoksistaan. Kokonaisuudessaan toinen sinfonia on rikas kokonaisuus, jossa voidaan erottaa mm. pastoraalinen avausosa, laajoja elegisiä teemoja ja voitonjuhlan tunnelmiin huipentuva finaali.

Pianokonsertto ja sinfonia kuullaan sekä iltapäiväkonsertissa 16.2. että kausikonsertissa 17.2.  Lisäksi kausikonsertissa kuullaan Christoph Willibald Gluckin alkusoitto oopperasta Ifigeneia Auliissa (1774).

 ALPPIEN AATELIA

Iltapäiväkonsertti to 16.2.2017 klo 14, Espoon kulttuurikeskus
Kausikonsertti pe 17.2.2017 klo 19, Espoon kulttuurikeskus

Tapiola Sinfonietta
Mario Venzago, kapellimestari
Kit Armstrong, piano
Janne Koskinen, juontaja (16.2.)

Christoph Willibald Gluck: Alkusoitto oopperasta Ifigeneia Auliissa (vain 17.2.)
Wolfgang Amadeus Mozart: Pianokonsertto nro 24
Johannes Brahms: Sinfonia nro 2