Amfion pro musica classica

CD-arvio: Kenraaliluutnantti romantikkona

Somerokansi

César Cui: 25 Préludes op. 64. Jouni Somero, piano. FCRCD-0759

Käsite ”venäläinen viisikko” on musiikkihistoriallinen työkalu ja samalla jonkinlainen slaavilaisen musiikin laatutae. Tämän viisikon säveltäjät pystyivät porvarillisten virkojensa ohella luomaan kansallista musiikkia, jota edelleenkin esitetään. Kemian professori Borodin, vänrikki Musorgski, meriupseeri Rimski-Korsakov ja pianoa soittava matematiikan opiskelija Balakirevhän siihen kuuluivat. Oikeusministeriön sihteeri Tshaikovski kuului jo omaan ylhäiseen kategoriaansa. Mutta hetkinen, mikä mies oli viisikon viides jäsen, kenraaliluutnantti ja tykistöakatemian professori César Cui, venäläisittäin Кюи (1835-1918). Tarkalleen ottaen Cui ei ollut syntyperäinen venäläinen: isä oli ranskalainen ja äiti liettualainen. Tällä seikalla ei tosin näytä olleen merkitystä hänen toiminnalleen.

Painettuja lähteitä ei suomalaisille ole ollut moniakaan. Sulho Ranta mainitsee 1956 ilmestyneessä Musiikin historiassa vain, että Cui on tunnettu muutamista viulusävellyksistään. Neuvostoliitossa julistettiin 16. elokuuta 1919 seitsemäntoista kuolleen venäläisen säveltäjän ja musiikkikriitikon työt valtiolliseksi omaisuudeksi. Cui oli listassa mukana. Mikäpä siinä, ei häntä Neuvostoliitossa unohdettu. Valtiollisen levyfirman luettelossa vuodelta 1968 hänen musiikkiaan on useammalla LP-levyllä.

Kun tänä vuonna tuli kuluneeksi sata vuotta Cuin kuolemasta, tarttui pianisti Jouni Somero härkää jälleen sarvista ja levytti Cuin 25 preludia op. 25. Levytys kuuluu hänen sarjaansa ”Russian Project” ja täydentää sarjan täyteen tusinaan. Someron soitossa ei ole moitteen sijaa. Hän on omalla alueellaan tällaisessa romanttisessa, epäspekulatiivisessa musiikissa. Flyygelin intonaatio vaikuttaa tasalaatuiselta ja äänitys sinänsä laadukkaalta. Henkilökohtaisesti pitäisin enemmän suuremmasta mikrofonin etäisyydestä enkä panisi pahaksi vaikka mukaan tulisi läheisen liikenteen ääniä avoimesta ikkunasta. Sehän vain elävöittäisi esitystä. Tämä ei tosin taida olla musiikin myyntimiesten mieleen. Pahimmillaan suuntaus johtaisi siihen, että orkesterimusiikin äänityksiin lisättäisiin yskänröhinöitä äänitiedostosta. Tietenkin kukkojen kohdalle.

Cuin pianotekstuuri on usein täyteläistä. Tshaikovski kertoi tästä puolesta mesenaatilleen Nadezhda Filaretovna von Meckille: ”Hän (Cui, P.S.) on itse minulle tunnustanut, ettei osaa säveltää muuten kuin soittelemalla ja tapailemalla melodioita pianosta akordien avulla. Kun Cui sitten on saanut hyvän idean, kulkee hän itseään sillä kiusaten, koristelee sitä kaikin tavoin, ’voitelee’ sitä ja kaikki tämä vie hyvin pitkän ajan…”

Kuunnellessa Someron levytystä yhtenä kokonaisuutena, se osoittautuu kiintoisaksi venäläisen musiikin historian kannalta. Siinä on kuultavissa jo enteitä tulevasta. 14. preludissa on Rahmaninov aluillaan. 23. preludi assosioi jo Prokofjevin sarjaan Visions fugitives. Aidoimmillaan on Cui vaikkapa 6. Scherzon tunnustuksellisessa aloituksessa tai miksei Schubertin Ländlerin mieleen tuovassa 12. Scherzossa. Ei tällaisen musiikin tekijä ollut syntyperänsä takia mikään venäläisen viisikon ottopoika vaan ryhmän täysivaltainen jäsen.

— Petri Sariola

 

 

Ei voittajaa VII Kansainvälisessä Jorma Panula -kapellimestarikilpailussa

jpbb2bdaf0-0449-4b25-83c9-1f64f34be4a4-w_576_h_2000

Ensimmäistä palkintoa ei jaettu VII Kansainvälisessä Jorma Panula -kapellimestarikilpailussa. Jaetulle toiselle sijalle tulivat Johannes Zahn (Saksa) ja Angus Webster (Iso-Britannia). Jaetulle kolmannelle sijalle tulivat Ross Jamie Collins (Suomi/Iso-Britannia) & Kaapo Ijas (Suomi). Angus Webster valittiin kilpailuorkesterin suosikiksi.

I Palkinto: –

II Palkinto 8 000 €: Johannes Zahn (Saksa) & Angus Webster (Iso-Britannia)

III Palkinto 4 500 €: Ross Jamie Collins (Suomi/Iso-Britannia) & Kaapo Ijas (Suomi)

Kilpailuorkesterin suosikki: Angus Webster

Arvio: Atso Almilan synttärikonsertissa Joensuussa hurmasivat niin säveltäjän 4. sinfonia, viulisti Essi Höglund kuin Paciuskin

Joensuun kaupunginorkesteri ja Atso Almila Carelia-salissa torstaina

Joensuun kaupunginorkesteri ja Atso Almila Carelia-salissa torstaina

Joensuun kaupunginorkesteri juhlisti 65-vuotiasta kunniakapellimestariaan Atso Almilaa tämän viikon konserteissaan Joensuussa ja Varkaudessa. Almilan johtamien konserttien ohjelma oli oivallinen yhdistelmä suomalaista musiikkia kolmelta vuosisadalta.

Ohjelman ensimmäisen puolikas sisälsi kaksi verratonta klassikkoa, Fredrik Paciuksen alkusoiton oopperasta Kaarlekuninkaan metsästys (1852) sekä Jean Sibeliuksen Viulukonserton (1903-04/1905), solistinaan Essi Höglund. Illan jälkipuoliskolla taasen soi Almilan Sinfonia nro. 4 ”Dances” (2011).

Juhlakonsertteja varten Joensuun kaupunginorkesteri oli vahvistettu nelikymmenhenkiseksi Tampereen musiikkiakatemian yhdeksän opiskelijan voimin. 

Paciuksen Kaarlekuninkaan metsästys -alkusoitto on mitä riemastuttavin orkesterikappale, josta on onneksi vihdoin saatavilla kunnollinen esitysmateriaali. Almilan ja joensuulaisten mukaansatempaavaa esitystä kuunnellessaan intoutui toivomaan, josko tätä alkusoittoa saisi jatkossa kuulla useamminkin. 

Paciuksen oopperalla on tietenkin olennainen historiallinen merkityksensä suomalaisen oopperaperinteen airuena. Teosta ei silti tule pelkistää vain sen ajalliseen ja paikalliseen relevanssiin, vaan kyseessä on myös puhtaasti musiikillisesti riemukas teos. 

On tietenkin totta, että Kaarlekuninkaan metsästys kierrättää melko lailla tuttuja juonielementtejä metsästysaiheineen ja vallankaappausjuonitteluineen. Samoin on totta, että Paciuksen alkusoitossa voi kuulla kirkkaampia ja etäisempiä kaikuja Weberistä, Mendelssohnista ja Rossinista, mutta musiikin kokonaisuus on kuitenkin enemmän kuin osiensa summa, ja vieläpä erityisen onnistunut sellainen. 

Alkusoitto käynnistyy, luonnollisesti, neljän käyrätorven hienolla metsästysaiheella, joka saattaa musiikin virran liikkeelle. Tuloksena on sointikuohujen sarja, jossa moninaiset oivat, oopperan keskeisiä juonenkäänteitä peilaavat aiheet liittyvät virtaan luoden kontrasteja, jotka pitävät kuulijan mielenkiinnon tiiviisti otteessaan aina oopperan päätöskuoroa mukailevaan huipennukseen saakka.

Orkesteri ja Almila tekivät hienoa työtä alkusoiton parissa. Musiikin mukaansatempaavan ketterä liike-energia, sulavuus ja oiva balansointi olivat kunniaksi yksityiskohdille pitäen samalla kiinni musiikin arkkitehtuurista. Orkesterin kokoonpano istui tähän musiikkiin mitä mainioimmin. 

Suomalaisen musiikkiperinteen moni-ilmeisessä universumissa Sibeliuksen Viulukonsertto muodostaa koko lailla oman ulottuvuutensa. Teos on, ansaitustikin, valtavan suosittu meillä ja muualla. Se on otettu avosylin vastaan sielläkin, missä Sibeliuksen sinfoniat on koettu kummajaisina. 

Kuten rakastettujen teosten kohdalla yleensä, Viulukonsertonkin kohdalla esittäjien tavanomaisten haasteiden rinnalle nousee tulkinnallinen kysymys, kuinka tarttua muusikoille ja yleisölle mitä tutuimpaan teokseen raikkaasti mutta kuitenkin partituurille uskollisesti, ilman itsetarkoituksellista kikkailua. 

Yhdessä illan verrattoman solistin, Essi Höglundin kanssa orkesteri ja Almila kutsuivatkin kuulijansa innostavaan seikkailuun, jonka lomassa korva saattoi poimia Höglundin upeasta soolo-osuudesta sekä orkesterisatsista monia näkökulmia, jotka piirtyivät ilmoille samanaikaisesti sekä yllättävinä että johdonmukaisina. 

Essi Höglund ja Atso Almila Sibeluksen viulukonserton jälkitunnelmissa

Essi Höglund ja Atso Almila Sibeluksen viulukonserton jälkitunnelmissa

Erityisen kiitoksen ansaitsee myös solistin, kapellimestarin ja orkesterin sulava yhteistyö. Sooloviulun ja orkesterisäestyksen hienoa lomittumista oli ilahduttavaa seurata kautta teoksen. 

Väliajan jälkeen kuultu Almilan neljäs sinfonia on mitä inspiroivin orkesteriteos, jonka juuret ovat yhteistyössä Jorma Uotisen kanssa, johon viittaa sinfonian lisänimi, Dances. Teos on esitettävissä sekä balettina että konserttiteoksena.

Ensimmäinen osa, Solitude, avautuu huilun ja pararumpujen laajalla vuoropuhelulla, johon muu orkesteri liittyy vähitellen, viipyillen. Huipennuksen jälkeen musiikki palaa alun dialogiin. Tässä musiikissa huilisti Chiara Sabia ja patarumpali Hannu Porkka tekivät vaikuttavaa yhteistyötä.  

Nopeampi Movement-osa on tanssillisten aihelmien kinesteettinen kavalkadi, joka tarjoaa orkesterille kiinnostavan haastavaa soitettavaa, kuulijan suureksi iloksi. Almilan johdolla orkesteri pelasi tyylikkäästi yhteen, vangiten kuulijan huomion perinpohjaisesti. 

Kolmas osa, Court Dance, puolestaan tarjoaa hykerryttävän vision, jossa ei ole niinkään sijaa perinteiselle hovitanssien sulavan idealisoidulle fiktiolle. Sen sijaan Almilan tanssisalissa tömistelevät ja törmäilevät mitä hupaisimman arkirealistiset hovien keinahtelijat, joiden kaarrokset eivät ole niinkään höyhenenkevyitä ja jotka tämän tästä tallovat toistensa helmoille ja varpaille. Haydnin tavoin Almila osuu nappiin musiikin lajeista kenties vaikeimmassa, huumorissa. 

Päätösosa, Farewell, tarjoaa kontrastin pohdiskelevuudessaan. Musiikki on emotionaalisesti latautunutta, karttaen kuitenkin itseriittoisia suuria ulkoisia eleitä, edeten vaikuttavan vaivihkaisesti päätössointuunsa. Lopetuksessa onkin oma sibeliaaninen viehättävyytensä. Kun kaikki sanomisen väärti on sanottu, voidaan päättää pisteeseen. 

Kunniakapellimestari ja orkesteri

Kunniakapellimestari ja orkesteri

Sinfonian vastaanotto Joensuussa oli varsin innostunut. Pitkien aplodien päätteeksi salista poistuessaan saattoi kuulla katkelmia useammastakin sinfonian virittämästä keskustelusta. Näin rakentuu hyvä konsertti-ilta. 

– Jari Kallio

 

Joensuun kaupunginorkesteri

Atso Almila, kapellimestari

Essi Höglund, viulu

 

Fredrik Pacius: Kaarle-kuninkaan metsästys -alkusoitto (1852)

Jean Sibelius: Viulukonsertto d-molli (1903-1904/1905)

Atso Almila: Sinfonia nro 4 ”Dances” (2011)

 

Carelia-sali, Joensuu

To 15.11.2018, klo 19

 

Kaapo Ijas Jorma Panula kapellimestarikilpailun finaaliin

VII Kansainvälisen Jorma Panula kapellimestarikilpailun semifinaali kilpailtiin tänään Vaasan kaupungintalolla kuuden semifinalistin kesken. Perjantaina 16.11. käytävään finaaliin heistä etenevät Kaapo Ijas (Suomi), Johannes Zahn (Saksa), Angus Webster (Iso-Britannia) ja Ross Jamie Collins (Suomi/Iso-Britannia).

Finaali pe 16.11. klo 20.00, esiintymisjärjestys:
1.  Aaron Copland: El Salón México: Johannes Zahn (Saksa)
2. Camille Saint-Saëns: Sellokonsertto nro 1 a-molli: Kaapo Ijas (Suomi), sol. Leonardo Chiodo, sello
3. Zoltán Kodály: Dances of Galánta: Angus Webster (Englanti)
4. Richard Strauss: Till Eulenspiegel´s Merry Pranks: Ross Jamie Collins (Suomi / Englanti)

Finaalilähetys suorana sekä Yle Teemalla että Yle areenassa: https://areena.yle.fi/1-4538032

arvio: Mestariorkesteri Hollannista

(klikkaa kuva suuremmaksi)

(klikkaa kuva suuremmaksi)

Amsterdamin Royal Concertgebouw -orkesterin vierailu missä tahansa on tietenkin tapaus. Oli hieman hankalaa päästä sitä kuulemaan Helsingissä, sillä paikka ehti vaihtua Finlandiatalosta Musiikkitaloon ja välillä 11.11. konsertti ilmoitettiin jo loppuunmyydyksi, mutta salissa oli kuitenkin paikkoja. Lippujen hinnat olivat sangen korkeita: parhaat paikat hipoivat kahtasataa euroa. En olisi mennyt ellen olisi saanut yhden orkesterilaisen ystävyydellä ilmaista paikkaa. Yllättäen salissa ei ole lainkaan ohjelmaa saatavilla, joten oli paras tyytyä siihen, mitä tarjottiin. Paikkani oli näyttämön takana F-katsomossa kolmannella rivillä, johon nähden soittajat ovat selin, joten kommunikaation välittömyys kärsii. Kapellimestari on tosin kasvokkain, mutta tässä tapauksessa Philippe Herreweghen kohdalla sillä ei ollut merkitystä, sillä hän ei harrasstanut minkäänlaista johtajan koreagrafiaa, vaan johti vähän kuin Richard Strauss filmillä luottaen siihen, että kaikki on jo harjoitettu, orkesteri spielt sich, soittaa itsestään.

Read More →