Amfion pro musica classica

Vastaa aiheeseen: Arvio: Onko muna kanaa viisaampi?

Etusivu Foorumit Konsertit Arvio: Onko muna kanaa viisaampi? Vastaa aiheeseen: Arvio: Onko muna kanaa viisaampi?

#19281
jnuorvala
Jäsen

Minusta on tarpeetonta ja epäsolidaarista (vaikka Lauri oli toki hyvin myönteinen), että sävellysopiskelija ruotii kriitikon roolissa opiskelutovereittensa töitä julkisesti, ja opettajien arvostelu on käytännössä mahdottomuus, kuten Jaani yllä totesi. Mutta Jäkikoirien juontaja on kertonut minulle, että tämä oli työtapaturma, sillä hän ei ollut tiennyt ulkomailla opiskelleen Supposen opiskelevan tällä hetkellä Sibelius-Akatemiassa.
MItä tulee erilaisiin arviointitapoihin, käytännössä Jälkikoirat-ohjelma on musiikkikritiikkiä puhutussa muodossa, ja sen osallistujat ovat useimmiten valmistautuneet partituureja tutkimalla. Kuten minä ja nimimerkki Pubiruusu totesimme, Supposen arvio oli kummassakin mediumissa samansisältöinen.
Rondon ja YLE 1:n päällekkäisistä levyarvosteluista huomautin aikoinaan itse Rondon päätoimittajalle, joka heti lopetti käytännön. Siksi reagoin nytkin herkästi, mutta vain periaatteen vuoksi. Rondon ja YLEn tapauksessa asia sensijaan kosketti minua, koska kriitikko oli moittinut eräällä levyllä ollutta sävellystäni, ja hänen näkemyksensä oli radiolähetyksessä uusintoineen, kuukauden ajan Areenassa ja myös pysyvästi tekstimuodossa radio-ohjelman verkkosivulla, ja sitten se ilmestyi vielä Rondossa. Tämä tuntui kohtuuttomalta, kun missään muualla kyseistä levyä ei oltu arvioitu.