Amfion pro musica classica

Vastaa aiheeseen: Tuon tuosta ulkomailta – Korvat auki ry avautuu maailmalle ja kulttuurituo

Etusivu Foorumit Päiväkirjat Tuon tuosta ulkomailta – Korvat auki ry avautuu maailmalle ja kulttuurituo Vastaa aiheeseen: Tuon tuosta ulkomailta – Korvat auki ry avautuu maailmalle ja kulttuurituo

#18706
Jarkko Hartikainen
Osallistuja

Jos yhdistyksen toimintaperiaate ei ole tiedossa, voi yhdistyksen kotisivuilta saada lisätietoa: http://www.korvatauki.net/www/esittely/ (muotoilu on minun ja Maija Hynnisen käsialaa vuodelta 2006)

Uusien kuulijoiden saamiseksi on tehty niin paljon kaikenlaista, että pelkään unohtavani jotain, jos luettelen. (Täydentäköön joku, jos tarvetta tuntee…) Selvästikin huomaamme, että asioita ei tiedetä, jos niitä ei mainita!

Tärkein, mitä yhdistys voi uusien kuulijoiden saamiseksi tehdä, on järjestää konsertteja. Niitä teemme niin monta vuodessa kuin kykenemme, tyypillisesti neljä konserttia vuodessa.

Muusta toiminnasta mieleeni tulee ensimmäisenä taannoinen, pari vuotta jatkunut luentosarja Kirjasto10:ssä, mikä oli minusta konseptina nerokas tapa saada ahkerien levysoittimenkuluttajien horisontteja laajennettua menemällä heidän luokseen. Toisena muistuu mieleen vuosien 2008 ja 2009 yhteistyöt Runokuu.-festivaalin kanssa, joissa tietoisuus uudesta musiikista laajeni kirjallisuudenystäviin ja käsittääkseni muuhunkin Helsingin juhlaviikkojen yleisöön. Hauskana ja lämpimänä muistona tietenkin myös Korvat auki 30 vuotta -festivaalimme ”Kauneimmat uudet joululaulu” -konsertti, jossa Töölön kirkon seurakuntasali oli ääriään myöten täynnä seurakuntalaisia – konserttiemme ikähaarukan tyypillinen yläpää laajeni ikimuistoisesti. Nuorien kanssa taas työtä on tehty toistaiseksi hajautetummin. Itse olen esimerkiksi esitellyt säveltämistäni ja kertonut yhdistyksemme toiminnasta Sibelius-lukiossa useina vuosina – lukiolaisia on myös tullut konsertteihimme. Myös muut aktiivijäsenet ovat tehneet vastaavaa ja enemmänkin, myös Helsingin ulkopuolella. Yhteistyötä on siis laajennettu myös muihin suuriin kaupunkeihin: PIRAMKin sävellysopiskelijoiden kanssa järjestetty konsertti ja elektroakustisen musiikin konsertti Turussa.

Kiinnostuneita yhteistyökumppaneita meille tulee yhteydenottojen kautta koko ajan lisää (viimeisintä tietoa minulla ei edes ole). Tämä ei voi olla vaikuttamatta myös uuden musiikin yleisöpohjaan, ja menossa tuntuukin olevan melkoinen lumipalloefekti. Esimerkiksi ensi viikolla Helsingin konservatorion konserttisalissa järjestettävä konsertti ”Kuulolla!” (ke 17.2. klo 19) on toteutettu yhteistyössä Korvat auki -yhdistyksen kanssa, ja siellä mm. kuullaan kantaesitykset Jaakko Kortesharjulta, Miika Hyytiäiseltä ja Olli Virtaperkolta. Muita uusia yhteistyötahoja ovat ainakin Brinkhallin kesäkonsertit, Kampin Laulu, tietyt italialaiset festivaalit – sekä mainittu Tokyo Wonder Site, jolloin toteutuessaan mennäänkin jo toiselle mantereelle. (Päälle tietenkin Viitasaari, Musica nova Helsinki jne.)

Myös tämä kollektiivinen blogi Amfionissa, jota nyt luet, lukeutunee melko eksplisiittisesti tämän kategorian alle.