Etusivu › Foorumit › Konsertit › Mirjam Helin -kilpailun välierät › Vastaa aiheeseen: Mirjam Helin -kilpailun välierät
Sibelius-Akatemian konserttisalin lavan tukalissa olosuhteissa tuntuu nyt olevan vaikeaa saada aikaiseksi hyvää kilpailusuoritusta. Onneksi tilanne on kaikille tasapuolinen. Aamun aloittaja, kiinalainen tenori Bo Yang ei ilmeisesti ole aamuvirkku. Hänen italialainen ohjelmistonsa ei parhaalla mahdollisella tavalla istu hänen äänelleen. Italialaisen musiikin taika perustuu pitkälti loistokkaisiin korkeisiin ääniin, joita Yangilla ei ole tarjota.
Kazakstanilainen baritoni Azamat Zheltyrguzov sitä vastoin selvisi äänellisesti erittäin hyvin osuudestaan. Miksei kukaan ole kertonut hänelle, että Sibeliuksen laulaminen venäjäksi on suomalaisille suoranainen pyhäinhäväistys? Rodrigon kuolinaarian jälkeen tädit huokailivat takanani ”ihana poika!”.
Elizabeth Bailey esitti hienostuneen Debussy-kokonaisuuden ilman turhia veikistelyjä. Pienestä äänen kuprusta huolimatta koko ohjelma sujui mallikkaasti. Hänen Adelensa oli enemmän älyllä rakennettu kuin Laura Jokipiin luontainen lavakomiikka, mutta yhtä säteilevä ja nautittava. En slända leijaili hyvällä ruotsilla.
Korealaisbaritoni Daejin Bangin matalat äänet olivat hiipuneet tyystin muissakin kuin Kuin hiipuva hiillos-laulussa. Hänen Rodrigonsa teki kuolemaa paljon elävämmin kuin Zheltyrguzovin.
Mielestäni yllättäen jatkoon päässyt saksalaissopraano Katharina Göres käytti nyt ääntään rohkeammin kuin alkuerässä. Silti Ilmo Rannan täytyi kohdella Steinwaytä silkkihansikkain, ettei peittäisi Göresin ääntä. Laulajatar selviytyi kuitenkin hengissä Strauss-ohjelmastaan. Ma elän!-laululla hän ei pääse suomenkielen kokeesta läpi.