Amfion pro musica classica

Vastaa aiheeseen: Huippumuusikko kiikissä hömppään

Etusivu Foorumit Muut aiheet Huippumuusikko kiikissä hömppään Vastaa aiheeseen: Huippumuusikko kiikissä hömppään

#18459
rg
Jäsen

Hyvä ystäväiseni lgrohn

”Minulla sattuu olemaan loppututkinto teoreettisessa fysiikassa, joten en viitsi fysiikasta sen enempää väitellä. Kylmäfuusio on puhdasta humpuugia”. Lopputukinto? Kuulostaa hauskalta.
Kylmäfuusio ei ole alaani, mutta tiedän että kansainväliset tiedelehdet, mm. Science on käsitellyt laajasti aihetta. Nyt tulee Suomen Skeptikot ry:n entiseltä puh. johtajalta, tieto että se on humpuugia… lopullinen tieto pitäneen lähettää kyseisen julkaisun keskustelupalstalle…

Absoluuttisesta sävelkorvasta:
”Asia on merkittävästi monimutkaisempi kuin rivimuusikot ehkä luulevat”.
Paljastan salaisuuden: korvan omaaville asia ei ole ollenkaan monimutkainen, tutkijoille on, koska eivät ymmärrä sitä. Ja tässä tulemmekin asian ytimeen (des Pudels Kern, Goethe Faust); teoreetikko Gröhnille maailma on havainnon kuvailemisen kohde (kuten hän itse toteaa), muusikolle se saattaa olla tajunnan kautta tapahtuvaa todellisuutta. Sitä muusikkoina opiskelemme.

Edelleen Bohria lainaten: ”Havainto synnyttää todellisuutemme”, josta seuraa kvanttifysiikan mukaan, että ”kaikki mitä ajattelemme on myös tavalla tai toisella olemassa ja se mitä ei ole, sitä ei voi myöskään ajatella” (Becker).
Ilman laajempaa ymmärrystä havaitsemme pelkästään itse luomamme 3-ulotteisen todellisuuden sisältöä. Mutta ymmärryksemme avulla näemme havaintokykymme rajat ja rajoittuneisuutemme. Samoin on musiikissa. Musiikkiteoria ei soi, kuten myöskään teoreettinen fysiikka ei luo maailmaa. Kumpikin tarkastelee, useimmiten ymmärtämättä.

”Musikaalisuudesta sen verran, että musiikissa ei ole universaaleja lakeja.”
Jos kutsumme esim. gravitaatiota universaaliseksi laiksi, niin musiikissa sillä on erittäin suuri merkitys; ymmärrettynä ja musikaalisesti tapahtuvana.

Hömppä ID:stä: Termillä ”ID” tarkoitettaneen nykyään jotain tarkemmin määrittelemätöntä korkeampaa mieltä, prinsiippiä, jonka design-teoreetikkojen ja -teoriaa tukevien tiedemiesten mielestä täytyy olla kaiken kehityksen taustalla ja ehkä alkusyynä, ehkä monien asioiden päämääränäkin. Eli design-teoria ei sulje pois ajatusta luovasta jumaluudesta (kuka tai mikä kenenkin mielestä lieneekään), mutta ei myöskään välttämättä vaadi sen läsnäoloa. ID-teoriaa tukevia tiedemiehiä löytyy tätä nykyään kaikista uskontokunnista, agnostikot mukaanluettuina. Itse asiassa kvanttiteorian paradokseilla ja ID:llä löytyy mielestäni merkittäviä kosketuskohtia, mutta silloin joudumme tietenkin ymmärtämään todellisuuden muodostumisen taustalla olevia syitä. Asioiden havaitseminen ei riitä.

Koska on kiire hömppäämään konserttilavalle jää jatkokeskustelu kohdaltani tähän. Hyvää kevättä, joka lienee lgrohnille tulevan, vaikkei sitä ehkä vielä havaitsekaan…

Ralf Gothóni