Amfion pro musica classica

Vastaa aiheeseen: Keskustelua musiikin hyvyydestä

Etusivu Foorumit Jutut Keskustelua musiikin hyvyydestä Vastaa aiheeseen: Keskustelua musiikin hyvyydestä

Ville Komppa
Jäsen

Eli tietokoneohjelma (jonka olet kirjoittanut) muuntaa (tavalla, jonka olet määritellyt) digitaalisessa muodossa olevan kuvan eli pikseliläjän värit ja hahmot musiikillisiksi parametreiksi.

No tämä on tietenkin hiusten halkomista, koska alkuperäinen kysymys oli, onko musiikissa universaaleja sääntöjä, siis sellaisia, joiden perusteella jonkin musiikinlajin voisi sanoa olevan parempaa tai jonkin teoksen voisi sanoa olevan parempi kuin jonkin toisen.

Ja tästä päädyit kysymään, miksi tietokoneen säveltämä musiikki aiheuttaa kuulijassaan tunnereaktioita. Ja minä väitän edelleenkin, ettei tietokone sävellä yhtään mitään, vaan ihmisen kirjoittama tietokoneohjelma säveltää — eli ihminen säveltää. Sillä missä kulkee raja: ihminen on kirjoittanut jokaisen nuotin — ihminen on kirjoittanut algoritmin, joka tuottaa nuotit? Sarjallisessa musiikissahan käytettiin jo vuosikymmeniä sitten matematiikkaa apuvälineenä säveltämisessä, jopa niin, että jokin lukusarja määräsi alusta loppuun sen, minkälaisia, korkuisia ja kestoisia nuotteja paperille kirjoitettiin. Käytettiinpä jopa tilastomatematiikkaakin. Siitä on aika pieni askel ”säveltäviin” tietokoneohjelmiin, ja niitä onkin sittemmin tehty. Klassisena esimerkkinä Bach-tyylisiä koraaleja ”säveltävä” tietokoneohjelma, joka ei todellakaan tee äänenkuljetusvirheitä. Ellei sitä ole ohjelmoitu niitä tekemään.

Mutta universaaleja sääntöjä? Miksi jokin musiikki on parempaa..? Minun mielestäni hyvä musiikki on sellaista, jonka hyvyyden, kauneuden, puhuttelevuuden ja mukaansatempaavuuden tavoittaminen vaatii vastaanottajaltaan herkkyyttä ja jonkin asteista ymmärrystä/tyylitajua (mutta joka voi toki olla hyvää, kaunista tai puhuttelevaa ilmankin). Ja raju, karski ja härskikin voi olla hyvää ja puhuttelevaa, etenkin mukaansatempaavaa, siis aina ei tarvitse olla kaunista.

Itse asiassa kaunis ja herkkä vaatii vastavoimakseen jotain rajumpaa. Tämänkin oivaltaminen vaatii herkkyyttä vastaanottajalta.

Siis voiko yksittäinen, pieni, ristiriidaton teos olla hyvä? Ottaisinko sen mukaani autiolle saarelle?