Amfion pro musica classica

Harvinaisen kattava musiikkihakemisto allmusic.com

Internet on mullistanut hakuteosten maailman etenkin tekniikan ja tieteen alalla, mutta kyllä klassinen musiikkikin on kokenut muutoksia. Jättimäinen Grove-hakuteos siirtyi maksullisena nettiin jo vuosia sitten ja vähitellen myös ilmaiset nettipalvelut yleistyvät. Amerikkalaisesta allmusic.com -sivustosta löytyy nimensä mukaisesti tietoa kaikista musiikkilajeista. Vaikka se ei ole nimenomaan erikoistunut klassiseen musiikkiin, löytyy sieltä perustiedot lähes kaikesta levytetystä klassisesta musiikista häkellyttävän kattavasti.

Linkki allmusic.com -sivustoon: http://www.allmusic.com

Sibeliuksen koko tuotanto CD-pakettiin

Ruotsalainen levy-yhtiö BIS julkaisee ensimmäisenä kokonaislevytyksen Jean Sibeliuksen teoksista. Sarja sisältää 13 osaa eli kaiken Sibeliuksen säveltämän musiikin. Sitä kertyy yli 60 cd-levyllistä.

Salonen, RSO ja Schönbergin Gurre-Lieder

80-vuotisen RSO:n juhlavuoden ohjelma on komea. Yksi syksyn kohokohdista on Schönbergin valtavan järkäleen, Gurre-Liederin esittäminen Salosen johdolla. Tällaista ei varmasti ihan heti kuulla uudestaan Helsingissä.

Kiista tekijänoikeuksista ajaa kulttuuriväkeä ja hallitusta vastakkain

Taiteilijat ja muut luovan työn tekijät ovat nousemassa yhtenäisenä rintamana vastustamaan pyrkimyksiä siirtää tekijänoikeusasiat pois opetusministeriöstä.

Heitä edustavat järjestöt katsovat, että siirto tapahtuu suuryritysten vaatimuksesta. Takana ovat isot telealan yritykset, mediatalot ja muut taiteilijoiden sekä muiden sisällöntuottajien työn välittämisestä hyötyvät tahot.

Jalkapallomerkintöjä

Käyn keskiviikkoisin ja perjantaisin pelaamassa jalkapalloa kahden eri joukkueen kanssa. Toisessa joukkueessa pelaa pääosin muusikoita ja säveltäjiä, toisessa puolestaan monikansallinen joukko muotoilijoita, kuvanveistäjiä, graafikkoja, sosiologeja, ekonomiopiskelijoita, yksi runoilija ja yksi sekatyömies.

Eilinen peli oli omalta osaltani melko huono. Kuitenkin parhaimmillaan pelissä pääsee eräänlaiseen flow-tilaan, missä ratkaisut syntyvät ikään kuin suoraan ilman minkäänlaista epäröintiä tai spekulointia. Ajattelu tapahtuu ikään kuin ruumiillisesti. Luin joskus tutkimuksesta, jossa tiedemiesten merkittäviin oivalluksiin johtavan ajattelun takana ei todettu olevan pelkästään perinteisiä tiedollisia ja verbalisoitavia käsitteitä. Tutkimuksessa oli korostettu ei-verbaalisten käsitteiden aktiivista merkitystä ajattelussa.

Kehityspsykologi Daniel Sternin käsite vitaaliaffekti liittyy tapaan, jolla lapsi hahmottaa maailmaa ennen kielen kehitystä. Ymmärtääkseni tällaisia ovat mm. ruumiilliset kokemukset ja liikekokemukset. Kuvittelen tunnistavani vitaaliaffektin ja eräänlaisen ruumiillisen ajattelun oleellisena työvälineenä omassa säveltämisessäni, musiikin etenemisen ja värien muutoksien kokemisessa. Ajattelu voi olla tietoista, mutta ei välttämättä tiedollista. Jotkut säveltäjät puhuvat siitä, että musiikki koetaan säveltäessä ruumiillisesti, esimerkiksi alavatsassa. Jalkapallon tilanteiden dynamiikan ymmärtämisessä ja pelaamisessa tarvitaan myös ei-kielellisiä käsitteitä. Onnistuneimmillaan tiedollinen ja ruumiillisen ajattelu yhdistyvät; hyvässä harrastusmielisessä pelissäkin pitää olla jonkinlaista sovittua strategiaa.

Ei-kielellisillä käsitteillä oivaltamisen tai kokemisen voi kokea ikään kuin ylhäältä päin annettuna tietona. Taiteessa saatetaan puhua kanavoimisesta, jumalallisuudesta tai pyhyydestä. Jos itsetuntemuksen taso on jostain syystä alhainen, ruumiillisuuden kokemukset puuttuvat ja itsereflektio on heikkoa, voi tästä seurata subjektiivisella tasolla pääosin pelkkää huonoa; oman neromyytin luomista tai ideologista fanatismia. Kollektiivisella tasolla taide-elämässä tämä voisi tarkoittaa kansallismielisyyttä ja provinsialismia.

Ei kai tällaista meillä tapahdu, urheilun ja musiikin maassa?