Amfion pro musica classica

Edition Tilli julkaisee Merikantoa ja Marttista

Oopperalaulaja Johann Tilli on perustanut etupäässä suomalaista musiikkia julkaisevan nuottikustantamo Edition Tillin.
Saksassa asuva bassolaulaja alkoi aluksi kirjoittaa nuotteja omalle äänialalleen sopiviksi, minkä jälkeen toiminta on laajentunut myös kamari-, orkesteri- ja kuoromusiikkiin.

Uuden kustantamon perustaminen on kulttuuriteko: Edition Tilli on julkaissut muun muassa Aarre Merikannon kolme sinfoniaa ja kaksi Tauno Marttisen pianokonsertoista.

Episodeja erään professorin elämästä, osa 8

Milena Mollova

10.9. Kurssit alkoivat, pidän taas, pitkästä aikaa koko vuoden luentosarjaa länsimaisen taidemusiikin historiasta. Yritän antaa perustietoja, suhteuttaa taidemusiikkia aikakauteen ja muihin taiteisiin analysoida, keskeisiä tai tyypillisiä teoksia, soittaa, näyttää harvinaisia elokuvadokumentteja. Sarja osoittautuu oikeaksis ideaksi kuulijamäärästä päätellen. Paikkana on nyt uusi musiikkisali, Kielikeskuksen sisällä sijaitseva  juhlasali,. 3.  krs. täysin renovoitu ja sinne olemme sijoittanee vanhan täyspitkän Steinwaymme, jonka Tawastjstjerna aikoinaan osti Kaupunginorkesterilta. Musiikkitiede nimittäin joutui luopumaan Mariankatu 11 2. kerroksen viehättävästä ja ilmavasta seminaarisalista kun Valtio otti koko rakennuksen edustuskäyttöön. Siis taas yliopisto  joutui luopumaan ja siirtymään vähemmän arvokkaisiin tiloihin. Eikö yliopiston pitäisi olla Valtion ylpeyden aihe? Joka tapauksessa uusi sali on hieno, Fabianinkatu 26:ssa ja aika näyttää, miten yleisö löytää sinne tiensä,  kun HYMS alkaa sitä käyttää tilaisuuksiinsa. Salin varustuksiin kuuluu laite jolla voi suoraan heijastaa mitä tahansa kuvaa kankaalle. Loistavaa, tällaisia olin jo nähnyt mm Bolognassa opettaessani  ja ihmettelin, miksei sellaista ollut Helsingissä. itse asiassa ennen vanhaan oli kansakouluissa 50-luvulla tuollaisia, en tiedä miksi niitä kutsutaan. Ne vapauttavat powerpointista.

3.-5.9.  Bulgariassa opettamassa Mustan meren äärellä, ihastuttavassa Sozopolin rantakaupungissa. Kävin siellä ensi kerran jo 90-luvulla, kursseja järjestää nimellä Early Fall School of Semiotics Sofiassa toimiva New Bulgarian University. Kurssien johtaja on nykyisin Maria Popovan  jälkeen nuori Kristian Bankov, meidän kouluttamamme tohtori HY:sta. Kursseilla on n 50  osallistujaa Italiasta, Kreikasta, Makedoniasta,  Saksasta, Virosta ja Suomesta. Olen jo pitänyt luentoja mm musiikin semiotiikasta,  hotellin yläkerran pianobaarissa joka on kaupungin harvoja paikkoja jossa on edes sähköpiano. Vuosi sitten sain kunnian soittaa siellä pianoduoa legendaarisen bulgarialaispianistin Milena Mollovan kanssa, hänhän oli Tshaikovskin kilpailun voittajia 60-lvulla kun itse Shostakovitsh istui juryssa—ja kävi Helsingissä HYMSin vieraana toissa vuonna soittaen valtavan ohjelman Schumannin Karnevaalin, Schubertin sonaatin ja kaikki Chopinin Balladit. Mollova siis ehdotti että soittaisimme nelikätisesti Schubertin F molli fantasiaa, hän primoa ja minä secundoa.

Opiskelijoissa on tapahtunut myös suuri muutos: vielä v. 1993 he, bulgarialaiset, olivat niin arkoja että kun hississä tapasi ja sanoi good morning, niin he jähmettyivät mykiksi. Nyt kaikki on toisin. Ja Sozopol on muuttunut, ihanteellinen kurssinpitopaikka jopa 30 asteen helteessä sillä kuumuuden iskiessä voidaan opetus siirtää uima-altaan reunalle. Ohjelmaan kuuluu myös aina jalkapallo-ottelu Bulgaria vs muu maailma jota tyydyn ihailemaan etäältä.
Ainoa hieman hankala on matka Sozopoliin, yleensä tullaan bussilla tai autolla Sofiasta koko Bulgarian halki mikä  on sinänsä aina kiehtovaa ja miellyttävässä seurassa rattoisaa kuten teatterintutkija ja tangotanssija Ivaylo Aleksandovin autolla tällä kertaa. Maisemat ovat jylhiä, vuorisia ja tasankoisia kunnes lopulta tie kääntyy Varnan ja Burgasin kohdalla rannalle ja loppu on kiemurtelevaa – ja hieman vaarallista –   merenranta  reittiä.

Olin saapunut Sofiaan ja päivää aiemmin, koska siellä ilmestyi kirjani Eksistentiaalisemiotiikan perusteita bulgariankielinen käännös, jonka oli tehnyt Ivailo Kratshev. Suurtyö, ja sen julkistamistilaisuuden järjestivät lähetystömme Sofiassa ts vastapaikalle muuttanut suurlähettiläs Tarja Laitiainen ja hänen miehensä Ranskan suurlähettiläs Christian Subrenat, jonka muistamme hänen loistokkaalta Helsingin kaudeltaa, ja lukuisista konserteista lähetystössä. Subrenat julkaisi sitten myös kirjan L’Harmattanilla Viron kulttuurista. Nyt julkistamiseen saapui New Bulgarian Universityn rehtoreita, johtajia ja tutkijoita. Siellä kuultiin suomalaista kantelemusiikkia bulgarialaisen opiskelijan tulkitsemana. Kirjani ulkosau oli ihastuttavan omalaatuinen, kannen kuvioinnit suorastaan orientaalisen kiemuraisia.

2.9. Juhlimme Pirjo Kukkosen syntymäpäiviä laitoksella ja hänen juhlakirjansa julkistamista nimellä Kielen ja kulttuurin saloja. Kukkonen on lingvisti, mutta on tutkinut myös musiikkia, hiljaisuutta, Kanteletarta ja musiikin eri lajeja.

Elokuussa.
Boulezin tapaaminen. En muista minä päivänä se tapahtui, mutta Pierre Boulez vieraili Helsingissä kuten kaikki tietävät. Syynä siihen, että keskeytimme ihanan kesäajan Mikkelissä, ja tulimme ’kaupunkiin’ kesken uinti- ja pyöräretkien ja sienestämisen, oli että Ranskan suurlähetteläs Mme Francoise Borolleaulta oli tullut kutsu saapua lähetystöön lounaalle säveltäjän kanssa. Tämä nyt oli tilaisuus vihdoin tavata kasvokkain tämä aikamme musiikin legendaarinen persoona, josta olin kuullut paljon ja jota olin tietenkin lukenut ja kuullut. Muistan kun hän johti v 1974 Pariisin Theatre de Villessä teoksensa Explosions jossa soittajat oli sijoitettu eri puolille salia. Ja muistan myös miten v 1982 Rosen soitti hänen pianoteoksiaan Centre Pompidoussa jne.

Ennen Boulezin astumista lähetystöön siellä väreili jännittynyt tunnelma. Maestro oli kuuluisa arvaamattomuudestaan ja kaikki olivat varpailllaan. Ja maestro saapui. Kun hän seisoi yksin puutarhaan viettävällä  terassilla, menin juttelemaan hänen kanssaan. Keskustelu tapahtui tietenkin ranskaksi ja se oli helppo aloittaa, sillä tunsin useita Boulezinkin ystäviä ja tuttuja, Charles Rosenin, Daniel Charlesin, Ivanka Stoianovan  jne. Mutta hyvin pian puhe kääntyi tietenkin Wagneriin, josta hän tuntui kertovan mielellään. Bayreuthin akustiikka hän vertasi ilmiöön, jossa uimassa kelluu niin että korvat jäävät vedenpinnan alle. Kaikki äänet kuuluvat monttuun tuolla tavalla. Itse asiassa hän lainasi erästä toista kapellimestaria jonka nimeä en nyt muista (taisi olla Szell tai Solti).

Hänenkään mielestään Wagneria ei pitänyt kytkeä Saksan 30-luvun ilmiöihini. Ei Wagner sitä kaikkea keksinyt.  Yllättävää oli, miten helppoa ja miellyttävää hänen kanssaan oli keskustella.

Tämä oli samantapainen yllätys kun aikoinaan tavatessani Richardin pojanpojan Wolfgang Wagnerin Parsifalin Helsingin esityksessä. Hän oli myös ihastuttavan välitön ja vaivaton, ei ollenkaan mikään diiva, vaikka syytä olisi ollut. Oli hauskaa kuulla hänen mainitsevan aivan kuin eiliseen viitaten: niin, isoisälläni oli tapana sanoa…. Mutta huvittavaa hänen tapauksessaan oli hänen puheensa – nimittäin kutakuinkin käsittämätön Sachsin murre.  Mikä vahinko, juuri kun pääsin kysymään kaikkea tärkeää ja hän vastasi kaikkeen auliisti. Siitä ei enimmäkseen saanut mitään tolkkua.  Ihmettelen että kun isoäiti oli sentään ranskalainen kreivitär d’Agoult ja äiti Cosima vaati ranskan taitoa miniältään, britti Winifrediltä, Villa Wahnfriedissä ei siis puhuttu  kirjakieltä.

Mutta Boulezin kanssa kaikki hänen ideansa tulivat selvästi esiin. Hän puhui lounaspöydässä Yhdysvaltojen musiikkielämästä. Sitten Finlandia talolla hän osuvasti vertasi maalaustaidetta ja musiikkia. Kun kuulija menee konserttiin ja kuuntelee sinfonian, hänen on pakko osallistua n. puolituntia tuohon prosessiin, hän ei pääse siitä karkuun. Mutta kun menee taidenäyttelyyn, voi pysähtyä, voi jatkaa mielensä mukaan, kuvaamataide ei ole niin pakottavaa kuin musiikki.

Tapio Tuomelasta Suomen säveltäjien puheenjohtaja

Kahdeksantoista vuotta Suomen säveltäjät ry:n puheenjohtajana toimineen Mikko Heiniön tilalle on valittu Tapio Tuomela (s. 1958). Vastaehdokas vaalissa oli Riikka Talvitie (s. 1970); äänet jakautuivat tiukassa kilvassa 52–51. Talvitie jatkaa yhdistyksen varapuheenjohtajana.

Ritva Koistiselle kehuja New Yorkissa


Kronos-kvartetti oli saanut vapaat kädet viime viikkoisen Carnegie Hallin -residenssinsä ohjelmiston suhteen. Lauantaisessa ”Tundra Songs” -konsertissa Suomea edusti Kimmo Pohjosen ja Samuli Kosmisen duon lisäksi suomalaisen kanteletaiteen esitaistelija Ritva Koistinen.

New York Timesin Allan Kozinn kehuu Koistisen lempeää värikkyyttä ja nyansseja Konevitsan kirkonkelloissa. Arvo Pärtin alun perin uruille sävelletyssä teoksessa Pari intervallo Koistisen tulkinnassa oli ”ylimaallista viehätystä”.

Arvio: Kodikas sävellyskonsertti

Kuva: Maarit Kytöharju

Sävellyskonsertti perisuomalaisena instituutiona on pahimmillaan jäykähkö rituaali, johon säveltäjä on kerännyt kokoon kaiken esittämättä jääneen tuotantonsa. Sellaisen konsertin kansoittavat säveltäjän sukulaiset ja tuttavat pelkästä velvollisuudentunnosta. Kuten ennalta saattoi arvata, ei Jovanka Trbojevic suostunut seuraamaan kangistuneita kansallisia kaavojamme. Ovien avautuessa Sibelius-Akatemian kamarimusiikkisaliin kutsui miellyttävän levollinen musiikki yleisöä astumaan peremmälle. Konsertin muusikot, säveltäjä pianon ääressä, improvisoivat Trbojevicin filmimusiikin pohjalta (Erja Dammertin ohjaama dokumenttielokuva Arvoitusten huone vuodelta 2006). Improvisoinnissa erityisesti laulaja Aija Puurtinen tuntui olevan omassa elementissään: hän sai aikaan laajan skaalan mitä erikoisempia ääniä vikinöistä korahduksiin mikrofonin välityksellä. Samalla nämä ”ääniefektit” sulautuivat elimellisesti muiden soittamaan musiikkiin. En voinut välttyä pieneltä pettymyksen tunteelta sinä hetkenä, kun improvisaatio loppui ja ”virallinen” konserttiosuus alkoi. Onneksi Jovankan sympaattiset välijuonnot pitivät yllä välittömyyden tunnelmaa.

Konsertin alkupuoliskolla kuulimme kolme kantaesitystä:

Ensimmäinen teos oli Ismo Eskelisen tilaama ja kantaesittämä soolokitarateos Hysteria (2005-2007), joka perustuu T.S. Eliotin samannimiseen runoon. Kestoltaan laaja ja kitaran soittotapoja monipuolisesti hyödyntävä teos sai innoittuneen ja mukaansatempaavan esityksen. Aivan hysteriaan saakka musiikki ei päässyt yltymään, rauhoittajana taisi toimia runon peribrittiläinen iltapäivätee puutarhassa.

Hello, darling – nothing personal! –vokaaliteoksen oli nähtävästi tarkoitus olla koominen stand up –numero. Esittäjien (Aija Puurtinen, laulu ja Jovanka Trbojevic, piano) huomio tuntui siinä määrin jähmettyvän nuotinluvun ongelmiin, ettei esityksessä päässyt syntymään vapauttavaa kommunikointia yleisön kanssa. Niinpä teoksen tekstinä toimiva huvittavan-traaginen SMS-viestiin perustuva anekdootti jäi ainakin minulle hieman hämäräksi. Piano-osuuden säestyskuviot toivat jotenkin etäisesti mieleen Francis Poulencin laulut.

The Ashvamedha Horse sähkökitaralle ja nauhalle on syntynyt oheistuotteena konsertissa väliajan jälkeen kuullusta laajasta radiofonisesta teoksesta. Intialaiseen mytologiaan liittyvän teoksen ensimmäisessä osassa Raoul Björkenheimin melodisesti tarinoiva sähkökitara ja nauhalta kuuluva vesilammikoissa ravaava yhtenään hirnahteleva hevonen tuntuivat edustavan kahta toisilleen täysin vierasta maailmaa. Toisessa osassa maailmat vähitellen löysivät toisensa ja sähkökitaran soinnut sulautuivat höyryveturiksi muuntautuviin hevosääniin. Rytminen draivi vapautui liikkeelle ja musiikki fiilisteli klubimaisesti. Kolmannessa osassa syntyi erityisen kaunista ja koskettavaa musiikkia, kun Björkenheim soitti heleitä huiluääniä jousella ja nauhalta kuului etäisenä kontrastina hiljaista metallista kohinaa.

Konsertin päätöksenä ja huipennuksena väliajalla hieman harventunut yleisö keskittyi kuuntelemaan viime syksynä Prix Italia -kilpailun voittanutta 40-minuutin kestoista CreationGame-teosta. Radiofoninen ”luomiskertomus” kuuluu yhdessä Heart in a Plastic Bag (2003-2005) –oopperan kanssa Trbojevicin pääteoksiin. Olin kuunnellut CreationGamen aikaisemmin radiosta, mutta vasta nyt kamarimusiikkisalin ihanteellisissa äänentoisto-olosuhteissa kuultuna teoksen monitasoinen ja rikas äänimaailma pääsi oikeuksiinsa. Trbojevic on tehnyt tiivistä yhteistyötä ääniteknikko James Andeanin kanssa. Jyrki Kiiskisen kirjoittama teksti onnistuu yhdistämään lapsenmielisen leikkisyyden ja järkyttävän vision ihmisen pohjattomasta raadollisuudesta. Jovankan omat lapset Vuk ja Tara lukevat tieteellis-raamatullista tekstiä raikkaan spontaanisti, juuri niin kuin lapsilla on tapana tehdä. Oman lisänsä konserttiversion kantaesitykseen toivat Aino Palmun suunnittelemat valokuviot konserttisalin takaseinälle.