Amfion pro musica classica

Levyarvio: Hansson ja Royal Holloway


Bo Hansson: Endless Border
Royal Holloway Choir, Rupert Gough
Hyperion

Ruotsalaisen säveltäjän Bo Hanssonin (s. 1950) kuoroteoksia sisältävä levy herättää monia kysymyksiä. Millaista sävelkieltä tulisi soveltaa kirkollisiin teksteihin 2000-luvulla? Kelpaako samantyyppinen musiikillinen ilmaisu sekä kirkkolatinaan että moderniin englanninkieleen? Read More →

Levyarvio: Kiihkeä romanialainen


Enescu: sinfonia nro 2, kamarisinfonia op. 33
Tampere Filharmonia, johtaa Hannu Lintu
Ondine 2012

George Enescu
(1881-1955) oli päättäväisesti myöhäisromanttinen eikä antanut vuosisadanvaihteen taiteelliseen identiteettikriiseilyn viedä voimiaan. Ensimmäisen maailmansodan alla sävelletty toinen sinfonia vyöryy eteenpäin pystypäisen itsevarmasti vailla dekadenssin irvistystä tai jäljittelyn kulmikkuutta, vaikka yleisilmettä leimaakin straussilaisen hysteerinen sakeus. Read More →

Levyarvio: Hysteerinen mosaiikki


Georges Aperghis: Contretemps, SEESAW, Parlando ja Teeter-totter

Klangforum Wien
Emilio Pomárico
Sylvain Cambreling
Donatienne Michel-Dansac
Uli Fussenegger

Kairos 2012

Kreikkalaissyntyisen, mutta jo 1960-luvulla Ranskaan muuttaneen, Georges Aperghisin (1945-) nimi yhdistetään usein musiikkiteatteriin. Hänelle muun muassa myönnettiin viime vuonna Kunststiftung NRW:n Mauricio Kagel -palkinto taiteellisesta työstään. Read More →

Levyarvio: notkeatonline


notkeatonline, Alba 2012

Tampere Filharmonia, joht. Hannu Lintu:

Kolmen sukupolven tamperelaissäveltäjien orkesteriteoksia esittelevä notkeatonline-levy on vakuuttava osoitus Tampere Filharmonian ja Hannu Linnun juuri päättyneen yhteistyökauden ansioista. Orkesteri tulkitsee vaativia moderneja partituureja kauttaaltaan luontevasti ja innostuneen musikaalisesti. Sointi on nautittavan ilmavaa ja tarvittaessa rouhevan iskevää.
Read More →

RSO:n intendentti: ”Söderblom heittelee mozartkugeleita, pullaa ja kielikuvia”

Helsingin Juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Erik Söderblom on esittänyt kärkeviä kommentteja Helsingin kulttuuritarjonnasta, nimittänyt Musiikkitaloa bunkkeriksi ja Kansallisoopperaa hautaholviksi. Radion sinfoniaorkesterin intendentti Tuula Sarotie vastaa kritiikkiin Suomen Kuvalehdessa pyytämällä konkreettista analyysia kielikuvien sijaan. Hän myös toteaa, että Musiikkitalon kausi oli yleisömenestys ja että kansainväliset tähdet viihtyvät hyvin uudessa ”bunkkerissa”.

Lue Sarotien vastine kokonaisuudessaan täältä.