Amfion pro musica classica

Funktioita

Kovin talvista, mutta myös suurimman osan aikaa aurinkoista. Pääsiäismaanantaina kävin Strausbergin keskiaikaisessa pikkukaupungissa, minne pääsee Berliinistä paikallisjunalla 2,70 euron hintaan, matka kestää vajaan tunnin yhteen suuntaan. Jos haluaa Helsingistä matkustaa Espooseen, siitä ilosta pitää maksaa 3,80.

En ole myöskään aikaisemmin kunnolla käynyt Hansaviertelissä, missä Tiergartenin puistoon levittäytyy vuoden -57 asuntomessualue (http://www.interbau57.com, http://de.wikipedia.org/wiki/Interbau). Sodan jälkeisten nimekkäiden arkkitehtien, kuten Le Corbusier, Walter Gropius, Egon Eiermann, Alvar Aalto jne., suunnittelema alue on kaunis ja idealistisuudessaan vaikuttava. Le Corbusierin talo ei tosin mahtunut kyseiselle alueelle ja se rakennettiin Olympiastadionin lähelle.

Talot ovat harvassa viheralueiden ympäröiminä, palvelut keskitetysti lähellä, tunnelma on erittäin rauhallinen. Kuka haluaa asua niissä nykyään on eri kysymys. esimerkiksi äänieristys ei varmasti ole hyvä, mutta kyseessä on myös arvovalinta. Eräällä tavalla nykyajan rakentaminen lähiöparitaloalueineen ja umpioituine kerrostaloasuntoineen heijastaa myös epäyhteisöllisyyden ihannetta, joka rakennuskannan mukana säilyy. Interbau57 on paitsi erään aikakauden poliittisten asetelmien, myös nousevan demokratian ja idealistisen arvomaailman ilmentymä. Kansattaa aina välillä miettiä, mikä niissä oli hyvää.

Interbau57

Opetusministeriö nosti sarjakuvan ja muodin taideviennin kärkialoiksi

Kuvataiteet saavat tänä vuonna eniten rahaa opetusministeriön kulttuuriviennin kärkihanketuesta. Aikaisempina vuosina ministeriö on tukenut eniten musiikin vientiä. Tänä vuonna kuvataiteet saavat yli 360 000 euroa ja musiikki jää alle 350 000 euroon.

Kulttuuriviennin uusiksi kärkialoiksi ovat nousseet sarjakuva ja muoti. Sarjakuvalle herui lähes 100 000 euroa ja muodille 77 000 euroa. Muotia ja sarjakuvaa opetusministeriö tukee enemmän kuin esimerkiksi elokuvaa, pelialaa ja muotoilua.

Yhteenveto Berliinin nykymusiikkifestivaaleista

Liza Limin TON oli pettymys. Ultraschall ja Maerz Musik -festivaaleja jälkikäteen verratessa ensin mainittu on laadullisesti tasainen ja toimii perinteisellä konseptilla; pääosin kamarimusiikkia ja pari orkesterikonserttia. Joukossa oli paljon hyviä teoksia, nuoremman polven säveltäjiä sekä myös vähän vanhempia repertoaarikappaleita. Maerz Musik sen sijaan tuntuu tarkoituksella etsivän yllättäviä ja valtavirrasta poikkeavia teoksia ja yhdistämään erilaisia yleisöjä, välillä oikein onnistuneesti. Tosin melko konseptuaalisten teosten ja improvisoidun tai sen kaltaisen musiikin lomassa olisi mieluusti kuullut viikon loppupuolella enemmän hyviä sävellyksiä.

Tähän liittyen muistuu mieleen Ultraschallissa esitetty Elliott Carterin Boston Concerto, jonka esitti Deutsches Symphonie-Orchester Berlin Brad Lubmanin johdolla. Vuonna 2002 sävelletty teos on vaikuttavaa ajatuksen lentoa ja ilmaisun briljanssia. Hämmästyttävää energiaa vailla vanhuuden resignaatiota. Teoksesta päätellen tänä vuonna 100 vuotta täyttävä (www.carter100.com) Carter voisi olla uransa kypsässä vaiheessa ja jatkaa
vaikka kuinka kauan.

Elliott Carter

Säveltaiteelle tukea viime vuonna

Esittävän säveltaiteen edistämiskeskus jakoi viime vuonna tukea runsaat kaksi miljoonaa euroa. Suurimman yhteissumman, runsaat 600 000 euroa, sai audiovisuaalinen musiikkituotanto. Suurin osa tuotannosta oli musiikkivideoita.

Arvio: Pianon titaani Grigori Sokolov huikaisi jälleen yleisönsä

Grigori SokolovGrigori Sokolov on jo 1960-luvun lopulta lähtien käynyt ahkerasti Suomessa konsertoimassa, ja hyvä niin. Maailmanluokan pianisteja kuulee Helsingissä soolo-ohjelmiston parissa aivan liian niukalti. Yleisö on kyllä löytänyt Sokolovin – konsertti oli loppuunmyyty. Sali olikin tupaten täynnä ja lämpötila toisella parvella kohosi konsertin loppua kohden melkoiseksi.

Konsertin ensimmäinen puolisko koostui kahdesta Mozartin F-duuri-sonaatista, KV 280 ja KV 332. Soitto oli Sokoloville tyypilliseen tapaan uskomattoman hiottua ja jokainen fraasi oli punnittu. Sokolovin soittoa onkin melkoisen hankala kritisoida, koska sen peruskvaliteetti on niin korkea. Harvalla on mahdollisuus päästä lähellekään Sokolovia soittimen hallinnan, puhtauden ja tulkinnan syvyyden suhteen. Kuitenkin olin havaitsevinani Sokolovin Mozart-soitossa aavistuksen junnaavaa agogista muotoilua. Kuten Sokolovilta saattoi odottaa, hän teki teoksissa kaikki nuotteihin merkityt kertaukset, myös sonaattien ensimmäisten osien kehittelyjaksoissa. Tätä käytäntöä en ole oikeastaan juuri aiemmin kuullutkaan. Ehkä osittain kertausten johdosta tietty muotoilun staattisuus korostui. Hän teki kerratessaan hyvin säästeliäästi omia koristuksia ja toisti lähes muuttamattomina myös muut ensimmäisen kerran muotoiluideansa. Tämä agoginen yksi-ilmeisyys kiusasi minua oikeastaan vain jälkimmäisessä Mozartin sonaatissa. Konsertin ensimmäinen sonaatti edusti – ehkäpä hitaan osan hieman turhan aggressiivisia trillejä lukuun ottamatta – sitä mikä Sokolovin soitossa juuri on parasta: rikasta sointia, ilmavaa fraseerausta ja verratonta artikulointia yhdistyneenä syvälliseen näkemykseen musiikista.

Toisen puoliskon ohjelmana olivat Frédéric Chopinin Preludit op. 28. Sokolovin vuonna 1990 tekemä levytys tästä kokonaisuudesta kuuluu mielestäni kaikkien aikojen huikeimpiin Chopin-levytyksiin, joten odotin esitystä innolla. Ja kyllä vain, tälläkin kertaa Sokolovin näkemys preludeista oli vakuuttava. Yksittäisten preludien sarjasta muodostui titaaninen kokonaisuus, jonka Sokolov hallitsi niin suurten kuin pientenkin mittakaavojen tasolla. Vaikka oli upeaa kuulla tämä esitys, olisi elämys ollut vieläkin huikeampi, jos Sibelius-Akatemian konserttisalin soitin ei olisi ollut niin toivottoman huonossa jamassa. Soitin oli yhtä aikaa tukkoisen ja toisaalta epätasaisen ja terävän kuuloinen eikä pystynyt vastaamaan Sokolovin vaatimuksiin. Tämä kuului piano-nyanssissa laulavien linjojen epätasaisuuksina ja forte-nyanssissa puolestaan aivan selvinä intonaatiohuojahteluina. Tämä korostui esimerkiksi c-mollipreludissa (nro 20). Sokolov kyllä onnistui rakentamaan siihen erään koko preludikokonaisuuden dynaamisista huipennuksista, mutta soitin ei soinut siinä suuresti, niin kuin oli tarkoitus, vaan kuulosti tukkoiselta ja epävireiseltä. Tämä siitäkin huolimatta, että Sokolov on aina aiemmin osannut hätkähdyttää taidollaan saada hieman kehnommastakin soittimesta jumalaisen soinnin.

Kaiken kaikkiaan Sokolovin konsertti oli jälleen pianotaiteen merkkitapaus ja huikea osoitus siitä miten soolopianokonsertti voi vangita yleisön täydellisesti ja saada sen hurmioitumaan. Yleisön raivokkaiden suosionosoitusten saattelemana Sokolov soitti vielä tukun ylimääräisiä numeroita, joiden joukossa pari Chopinin masurkkaa ja Fantasia-Impromptu, sekä Alexander Skrjabinin myöhäisteoksia. Kaikki nämäkin olivat verrattomia tulkintoja.