Amfion pro musica classica

Suomen Kansallisoopperan syksyn ensimmäinen ensi-ilta on Paholaisen palkka-ampuja

Carl Maria von Weberin ooppera Der Freischütz saa Suomen Kansallisoopperassa aivan uuden ilmeen. Tapahtumat on nyt siirretty Hollywoodiin ja 2000-luvulle. Ohjaaja Juha Hemánus on luonut oopperaklassikkoon uuden kehyskertomuksen, jossa ollaan tekemässä elokuvaa aiheesta Der Freischütz. Paholaisen palkka-ampujaksi nimetyssä teoksessa nykyhetki ja oopperan tarina sekoittuvat ja tapahtumia ohjaileva studiojärjestäjä osoittautuukin itse paholaiseksi. Myyttisestä susirotkosta ja saksalaisesta metsästä on siirrytty näennäisesti kauas, mutta tarinan perussisältö on tallella: ihminen on valmis mihin tahansa saadakseen haluamansa. Ja onhan Hollywood melkein kuin holy wood.

Der Freischütz on Suomessa ollut vuosia lähes unohduksissa. Se nähtiin Suomen Kansallisoopperassa viimeksi vuonna 1924 nimellä Noita-ampuja. Nyt teos haluttiin modernisoida tämän päivän ihmisiä puhuttelevaan asuun. Dramaturgiaa on muutettu, teksti on suomennettu osittain uudelleen, henkilöt ovat saaneet uusia repliikkejä ja paholaisen roolia on laajennettu.

Paholaisena nähdään virtuoosimainen näyttelijä Martti Suosalo, joka on esiintynyt yli 50 elokuvassa ja lukuisissa rooleissa myös televisiossa ja teatterissa. Useita palkintoja saanutta Suosaloa pidetään lahjakkaana muuntautujana, ja hän on esittänyt useita suomalaisia kulttuurihahmoja, mm. Jean Sibeliusta.

Paholaisen palkka-ampujan johtaa kapellimestari Kari Tikka, sen on ohjannut Juha Hemánus ja lavasteet ja puvut on suunnitellut Ruari Murchison. Hurmaavan Agathen roolissa esiintyy Kirsi Tiihonen, hänen suosiotaan tavoittelevana Maxina vuorottelevat Jorma Silvasti ja Jyrki Anttila, Änncheninä Sirkka Lampimäki ja Dilbér ja Kasparina nähdään Jouni Kokora.

http://www.operafin.fi/produktiot.asp?polku=18;547;;1&eid=2248&tyyppi=1

Arvio: Rentoa ja kuuntelevaa Bachin orkesterimusiikkia

Ritarihuone on ainutlaatuinen konserttipaikka Helsingissä. Se sopii erinomaisesti laulajille ja jousisoittimille, vaikka kärsiikin kaikuisena paikkana hieman soinnin leviämisestä. Helsingin Barokkiorkesterin sunnuntaisten konserttien runsaslukuinen yleisö toimi onneksi akustisena massana hilliten tuota kaikua, ja olosuhteet Johann Sebastian Bachin soitinmusiikin pariin herkistymiseen olivat mainiot. Alkuperäisen iltakonsertin myytyä loppuun orkesteri ja juhlaviikot järjestivät toisen konsertin aikaisemmin päivällä ja näin muusikotkin pääsivät soittamaan ohjelmaan kahteen kertaan.Orkesterin ja sen johtajan, viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin ote olikin toisessa konsertissa mukavan rento ja kuunteleva. Suhtautuminen ”vanhaan”, eli 1800-lukua edeltävään klassiseen musiikkiin on nykyisellään onneksi varsin vapaata. Jos autenttisuusliikkeen ja periodisoittimien käytön alkuaikoina pyrittiinkin tiukasti mahdollisimman ajanmukaisiin esityksiin, nykyään on mahdollista kuulla hyvin erilaista ja persoonallista barokkisoittoa – vapaus erilaisiin tulkintoihin on luonnollista seurausta pyrkimyksestä elävään ja puhuttelevaan musisointiin. Yhtenä syynä tähän on varmasti sekin, että Euroopassa ja maailmalla on ehtinyt syntyä erilaisia barokkisoiton traditioita; miksipä vaikkapa ranskalaiset ja saksalaiset soittaisivat barokkimusiikkia samalla tavalla, kun heidän barokkisäveltäjätkin ovat niin kovin erilaisia.

Siksi olikin hauska kuunnella, kuinka HBO ja Kaakinen-Pilch tarttuvat Bachin orkesterimusiikkiin. Bach kun ei ole ollut se pönäkkä, hieman monimutkaista musiikkia säveltävä kirkonmies, joksi hänet on joskus leimattu, vaan monipuolinen ja aikansa kansainväliset virtaukset tunteva muusikko. Bach sävelsi lähes aina tilauksesta: kun hän työskenteli Cöthenin prinssin hovikapellimestarina, hän sävelsi hovin käyttöön soitinmusiikkia 1720-luvun italialaisia ja ranskalaisia trendejä seuraillen; kun hän työskenteli Leipzigin Tuomaskirkon kanttorina, hän sävelsi kirkon käyttöön koraalikantaatteja ja muuta messumusiikkia. Kaakinen-Pilchin johdolla Helsingin Barokkiorkesteri vaihtoikin mukavasti otetta ja väriä sen mukaan, kaikuiko musiikissa italialainen Vivaldi vai Lullyn ranskalaiset perilliset.

Konsertin avasi Konsertto kolmelle viululle D-duuri, joka on rekonstruoitu alkuperäiseen asuunsa myöhemmin tehdystä kolmen cembalon konserttoversiosta. Kolmen viulusolistin lisäksi lavalla oli vain pieni jousiryhmä, mikä vaati kuulijoilta heti alkuun herkistymistä Bachin moniääniseen, kamarimusiikilliseen kudokseen. Vaikka teos ei ollutkaan ehkä konsertin parhaiten harjoitettu, sen aikana oli jännittävää seurata konserton kolmea viulusolistia: Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Minna Kangas ja Aira Maria Lehtipuu ovat luonteeltaan ja taustoiltaan erilaisia soittajia, ja he soittavat erilaisia jousilla ja soittimilla. Kaakinen-Pilchin pippurinen temperamentti sai oivan vastavoiman Aira Maria Lehtipuun nyansseiltaan hyvin herkästä soitosta, joka varsinkin konserton hitaassa osassa lumosi puhuttelevuudellaan. Konserton päätösosassa vuorostaan Minna Kangas ja Kaakinen-Pilch veivät kolmen solistin ja orkesterin vuoropuhelun maukkaan tuliseen suuntaan. Konsertto huipentui Kaakinen-Pilchin muistuttaessa temperamentikkaalla soitollaan siitä, ettei näyttävä virtuoottisuus ollut romanttisen viulunsoiton isän, Paganinin keksintöä.

Konsertin ensimmäisen puoliskon kahdessa jälkimmäisessä numerossa, viulukonsertoissa a-molli ja E-duuri Kaakinen-Pilch teki solistina varsin uskottavan vaikutuksen: Bachin konsertot toimivat hyvin juuri näin, kun sooloviulun soittaja on enemmänkin joukkueenjohtaja kuin solisti. Orkesteri teki täydessä koossaan, 14-henkisenä hyvää työtä konsertoissa, jotka sisältävät paitsi solistin ja orkesterin, myös orkesterin yksittäisten soitinryhmien ja jopa soittajien vuorottelua eli konsertointia.

Orkesterin continuo-ryhmään kuului Anna-Maaria Oramon cembalon ja matalien jousisoitinten lisäksi myös Aapo Häkkisen soittamat urut. Oramon sinänsä oivallisesti soittaman cembalon jättäminen paikoin pois toi koko orkesterin sointiin hienoa vaihtelua ja dynamiikkaa. Erityisen hienoja konsertoissa olivat niiden hitaat osat, joissa orkesteri solistinsa johdolla hengitti rauhallisesti ja yhtenäisesti. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon E-duurikonserton viimeisen osan, Allegro assain hyvin elävästi karakterisoitu maalaismaisuus. Tämä menuetiksi liian nopea osa kotiutui HBO:n ja Kaakinen-Pilchin käsissä tosin ehkä enemmän Kaustisen pohjanmaalaiseen kuin Köthenin saksilaiseen maalaismaisemaan. Konserttojen esitykset olivat kaiken kaikkiaan miellyttäviä, joskin pieni ripaus lisää rytmistä joustavuutta ja agogiikkaa olisi ollut mieleeni. Olisin mielelläni kuullut solistilta myös pidempiä ja kekseliäämpiä kadensseja.

Väliajan jälkeen kuultiin Bachin Orkesterisarja D-duuri. Tämä oboet, trumpetit ja patarummut normaalisti sisältävä teos esitettiin nyt kolmen viulun konserton tapaan oletettuna varhaisversiona pelkin jousin. Ranskalaistyylisen alkusoiton jälkeen kuultiin konsertin ehkä odotetuin numero, Air. Kyseessähän on ”se Bachin Air”, jonka kännykkäkansakin kyllä tuntee. Lieneekö syynä ollut osan nauttima ainutlaatuinen tunnettuus, mutta juuri Airin kanssa yhtye intoutui herkuttelemaan fraasien taitekohdissa ja yksittäisten linjojen tulkinnassa – sellaista olisin toivonut kuulevani jo aikaisemmin. Tämä toi rikkautta myös Bachin upeaan polyfoniaan eli moniäänisyyteen – mainittakoon erityisesti Aapo Häkkisen upean improvisatorinen urkucontinuo. Hyvin oli fraseerattu myös seuranneet kaksi Gavottea, joiden tanssillisuus ja eläväinen agogiikka sai yleisönkin jammaamaan mukana. Mukavan rouheat Bourrée ja Gigue päättivät orkesterisarjan hyväntuulisesti. Innostunut, joskin riittävän ilmanvaihdon puutteessa väsynyt yleisö taputti orkesterin lavalle vielä uusimaan Airin, jonka Helsingin Barokkiorkesteri Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin johdolla toteutti nyt vieläkin plastisemmin ja sävykkäämmin.

Sibelius-Akatemian ylioppilaskunnan puheenjohtajan puhe herätti huomiota syksyn avajaisissa

Sibelius-Akatemian maanantaisissa syksyn avajaisissa olivat puhujina rehtori Gustav Djupsjöbackan ja ylioppilaskunnan puheenjohtajan Jussi Rauvolan lisäksi kulttuuriministeri Stefan Wallin ja vastikään Musiikkitalon rakentamiseen merkittävän lahjoituksen tehneen Svenska kulturfondenin puheenjohtaja Wivan Nygård-Fagerudd.

Sibelius-Akatemian ylioppilaskunnan puheenjohtaja Jussi Rauvola herätti avajaisissa huomiota vahvalla ja kantaaottavalla puheellaan. Aikaisemmin muun muassa Amfionissa ansiokkaan artikkelin suomalaisen musiikkikoulutuksen tilasta kirjoittanut Rauvola hyökkäsi vahvoin sanankääntein nykyistä uusliberaalia talouskeskeistä yliopistopolitiikkaa vastaan. Hän totesi muun muassa, että ”yliopiston ovista tungetaan sisään kaikkia niitä savupiipputeollisuuden pölyttyneitä rakenteita ja vääriä oletuksia, joista dynaamisin osa elinkeinoelämääkin on jo pyrkimässä irti”.

Samoin hän herätteli kuulijoitaan suomalaisen taidekasvatuksen ja peruskoulujen lähes kokonaan alasajetun taideopetuksen hälyttävään tilaan. ”Tämä ongelma on osa Sibelius-Akatemian toimintaympäristöä”, Rauvola totesi ja jatkoi: ”Toisin kuin luulisi, Sibelius-Akatemia näyttää vieläkin suhtautuvan taidekasvatuksen alasajoon välttämättömänä pahana, ei muutostarpeena. ’Toimintaympäristö’ käsitetään epäpoliittisena ja annettuna todellisuutena, vaikka tosiasiassa se kaikki on vain politiikkaa – tällä hetkellä huonoa sellaista.”

Rauvola moitti työmarkkinajärjestöjä itseisarvoksi nousseen kansantaloudellisen status quon turvaamisesta lainaten Akavan puheenjohtajan Matti Viljasen lausahdusta ”Jos koulutuksesta ei valmistu työpaikkaan, koulutus on tarpeeton; murhe yksilölle ja yhteiskunnalle”. Sapiskaa saa myös sinänsä hyviä asioita sisältävä yliopistolakiuudistus. Rauvolan mukaan uuden yliopistolain alustuksessa ja perusteluissa yliopistojen toimintaa näytään suunnatun tieteellisen ja taiteellisen sivistyksen edistämisestä tuottavuuden ja kilpailukyvyn kasvattamiseen.

Rauvola peräänkuulutti taiteen itsearvoista asemaa yhteiskunnassa ja hämmästeli löytäneensä jopa Sibelius-Akatemian sisältä tuon aseman epäilijöitä: ”En olisi nimittäin ikinä voinut uskoa, että jonain päivänä joudun väittelemään Sibelius-Akatemiassa siitä, onko taiteella itseisarvoa. Niin kuitenkin kävi viime viikolla: kohtasin hyvin merkittävässä asemassa olevia sibeliusakatemialaisia, jotka suhtautuvat kriittisesti taiteen itseisarvon mainitsemiseen yliopiston strategiassa ja pitävät tutkintorakenteita ja rahoituksen hankkimista ensisijaisempana kuin taiteellista kehitystä sinänsä.”

Lue Sibelius-Akatemian tekemä kooste avajaisten puheista

Lue Jussi Rauvolan puhe Sibelius-Akatemian avajaisissa kokonaisuudessaan

Lue Jussi Rauvolan artikkeli ”Suomalainen musiikkikoulutus tuuliajolla” Amfionista

(muokattu 2.9.2008 klo 23.26)

Kansallisooppera alkaa kiertää maakunnissa

Oopperan pääjohtajan Päivi Kärkkäisen mukaan kansallisooppera alkaa tulevaisuudessa kiertää maakunnissa. Suunnitelmissa on myös balettiesitysten vieminen kiertueelle.
Kärkkäisen mukaan lähivuosina maakuntiin aiotaan viedä liikuteltavan kokoinen ooppera elävänä esityksenä.

– Tällä hetkellä meillä ei ole sellaista produktiota, joka mahtuisi Suomen muihin teattereihin, mutta sellaisia on suunnitteilla, Kärkkäinen lupaa.

– Puhun nyt sekä oopperasta että baletista, hän lisää.

Lue alkuperäinen uutinen

Arvio: Rautavaara, Sibelius ja Lindberg – kolme romantikkoa

Romantiikka musiikissa on varmasti sinänsä ajaton ilmiö, jota on esiintynyt aina ja tulee esiintymään jatkossakin. On ehkä silti yllättävää, miten suuri merkitys 100–200 vuotta vanhalla tyylihistoriallisella romantiikalla on edelleen: tämän kauden musiikki paitsi muodostaa sinfoniaorkesterien kantaohjelmiston, myös innoittaa säveltäjiä tänäkin päivänä, jopa niinkin erilaisia taiteilijapersoonia kuin Magnus Lindbergiä ja Einojuhani Rautavaaraa.Einojuhani Rautavaaran 15-minuuttinen orkesteriteos Anadyomene kantaesitettiin vuonna 1968 Helsingin Juhlaviikkojen päätöskonsertissa. Teoksen piti alun perin pohjautua rivirakenteisiin, jotka Rautavaara oli johtanut James Joycen kryptisen Finnegans Wake -romaanin alkukappaleiden sanankäänteistä. Säveltäjän mukaan musiikki alkoi kuitenkin ensimmäisten tahtien jälkeen emansipoitua kirjallisista symboleista ja kehittyä omaan suuntaansa. Rautavaaran päätös jättää kirjallis-sarjalliset rakenteet syrjään oli varmasti aivan oikea: Anadyomenesta tuli vaikuttava uusromanttis-impressionistinen sävellys, joka lumoaa nimenomaan musiikillisilla ideoillaan. Kappaleen dramaturginen kaarros on selkeä ja tehokas: alun utuisista soinneista edetään kohti isoja huipennuksia, jotka hiipuvat lopussa hiljaisuuteen. Myös orkesterisointia Rautavaara käsittelee aistikkaasti ja kekseliäästi. Avain Rautavaaran myöhempiin menestyksiin oli löytynyt.

Magnus Lindbergin puolituntinen Seht die Sonne (2007) on sävelletty Berliinin Filharmonikoille, joiden sointikulttuurilla sekä kunniakkailla romanttisen musiikin esitysperinteillä lienee ollut vaikutuksensa teoksen muotoutumiseen. Kappaleen otsikko on lainattu Schönbergin jättimäisen Gurre-Lieder -teoksen kuoro-osuuden tekstistä. Lindbergin sävellyksen toinen innoittaja lienee Gustav Mahler, sillä kantaesityksessä Seht die Sonne sai seurakseen Mahlerin 9. sinfonian.

Kummiteostensa tapaan Seht die Sonne on sävelletty jättimäiselle, viisinkertaiset puupuhaltimet käsittävälle orkesterille, josta Lindberg nostaa esiin uhkean täyteläisen, usein tummasävyisen soinnin. Musiikin laajat kaarrokset ja kiihkeä ekspressiivisyys tuovat todellakin mieleen Mahlerin. Tyylillisesti teos merkitsee Lindbergin siirtymistä entistä perinteisempään suuntaan: musiikin harmoninen yleisilme on ajoittain lähes tonaalinen, vaikka myös joukkoluokkapohjainen ajattelu kuuluu edelleen. Lindbergin sävellystekninen ammattitaito on joka tapauksessa täysin suvereenia, ja eri suunnista saadut vaikutteet ovat elimellinen osa hänen omaa ilmaisuaan.

Kaikista ansioistaan huolimatta Seht die Sonne jätti jossain määrin rutiininomaisen ja sovinnaisen vaikutelman. Tyylillisen muutoksen myötä Lindbergin musiikki tuntuu menettäneen jotain siitä ehdottomuudesta ja yllätyksellisyydestä, joka hänen tuotannostaan aiemmin on tehnyt niin kiinnostavaa. Ehkäpä nämä ominaisuudet löytyvät vielä uudestaan, vaikka nykyisen tyylinkin puitteissa.

Jean Sibeliuksen viulukonserton esityksillä on Helsingin Juhlaviikoilla ja sitä edeltäneillä Sibelius-viikoilla pitkät perinteet. Tänä vuonna oli Elina Vähälän vuoro liittyä festivaalilla konserton solistina toimineiden viulistien kunniakkaaseen ja nimekkääseen joukkoon.

Vähälän tulkintaote oli ulkonaisesti varsin hillitty ja viileä. Tempot olivat kautta linjan reippaita, ja avointa romantisointia hän pyrki selvästikin välttämään. Pinnan alla esityksessä oli kuitenkin vahvaa intensiteettiä ja muotoilun kauneutta, jotka kantoivat läpi koko teoksen ja jättivät tyylikkään kokonaisvaikutelman. Vähälän sointi oli lähes koko ajan korkeatasoinen, mutta aivan rikkeittä hän ei finaalin pahimmista karikoista selvinnyt.

Konsertin aluksi muistettiin hiljattain kuollutta Pehr Henrik Nordgrenia esittämällä ylimääräisenä numerona hänen teoksensa Kesämusiikkia (1977). Nordgrenin herkässä sävellyksessä vuorottelivat alakuloiset ja herkät tunnelmat, mutta kokonaisuus jätti melko jäsentymättömän vaikutelman.

Radion sinfoniaorkesterin ja Sakari Oramon työskentely oli vahvaa ja ilmeikästä kautta illan.