Amfion pro musica classica

Nuori kapellimestarilupaus Klaus Mäkelä debytoi Tapiola Sinfoniettassa

Klaus Mäkelä. Kuva (c) Jaakko Paarvala

Klaus Mäkelä. Kuva (c) Jaakko Paarvala

Tapiola Sinfoniettan iltapäiväkonsertissa 28.1. ja iltakonsertissa  29.1. orkesteria johtaa 19-vuotias kapellimestarilupaus Klaus Mäkelä.  Solistina on basso Mika Kares, jonka nimi tunnetaan useilla  Keski-Euroopan oopperalavoilla.  Ohjelmassa on kolme sarjamuotoista teosta.  Molemmissa konserteissa kuullaan Dvořákin laulusarja Raamatullisia lauluja, joka visualisoidaan Bridget Allairen maalauksilla sekä Tšaikovskin orkesterisarja Mozartiana. Perjantaina kuullaan lisäksiArenskin teos Variaatioita Tšaikovskin teemasta.

Klaus Mäkelä (s. 1996) on nuori kapellimestarilahjakkuus, joka on nuoresta iästään huolimatta herättänyt laajaa huomiota sekä orkesterinjohtajana että sellistinä ja menestynyt erinomaisesti useissa kansainvälisissä kilpailuissa. Hän aloitti orkesterinjohdon opiskelun 12-vuotiaana Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa Jorma Panulan johdolla.  Mäkelä on johtanut mm. Helsingin kaupunginorkesteria, Turun filharmonista orkesteria ja Keski-Pohjanmaan kamariorkesteria. Keväällä 2016 hän tekee kapellimestaridebyyttinsä Tapiola Sinfoniettan lisäksi mm. Tampere filharmoniassa ja Lappeenrannan kaupunginorkesterissa.  Hän on johtanut sinfoniaorkestereita myös Kiinassa, Hollannissa ja Tanskassa.  Sellonsoittoa Mäkelä opiskelee Sibelius-Akatemiassa Marko Ylösen johdolla. Mäkelä on esiintynyt useiden kotimaisten orkestereiden solistina ja on myös kysytty kamarimuusikko

Mika Kares oli vuosina 2005-2010 kiinnitettynä Badisches Staatstheaterin solistikuntaan. Tämän jälkeen hän on jatkanut uraansa vapaana taiteilijana esiintyen pääasiassa Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Hän toimii myös Rauma Festivo -kamarimusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana.  Lähitulevaisuudessa Kares esiintyy eri oppeerarooleissa mm.  Lontoon Covent Gardenissa,  Wienin valtionoopperassa Brysselin La Monnaiessa ja Pariisin oopperassa. 

Dvořák sävelsi Raamatullisia lauluja op. 99 (1894) Yhdysvalloissa asuessaan. Kymmenosaisen laulusarjan tekstit ovat Raamatun psalmien tšekinkielisiä käännöksiä.  Usein on pohdittu negrospirituaalien mahdollista vaikutusta sävelkieleen, mutta lauluista kuultaa myös Dvořákin kaipuu böömiläiseen maailmaan.  Laulusarjaa kuvittavat Bridget Allairen kymmenen öljyvärimaalausta, jotka ovat syntyneet tämän teoksen innoittamina. Mozartiana-sarja orkesterille nro 4 G-duuri op. 61 -(1887) on Tšaikovskin kunnianosoitus hänen suuresti ihailemalleen Mozartille. Kymmenestä muunnelmasta koostuva sarja ei varsinaisesti ole Tšaikovskin sävellys, vaan sovitus neljästä Mozartin kappaleesta. Tšaikovskin oman nuottijulkaisun esipuhe selventää teoksen tavoitteita: ”Monet Mozartin suurenmoisista pienimuotoisista kappaleista ovat jostain käsittämättömästä syystä jääneet vähän tunnetuiksi —  Tämän Mozartianaksi nimetyn sarjan sovittaja on halunnut tarjota näille musiikin helmille uuden tilaisuuden päästä useammin esille. Mozartin kappaleet ovat muodoltaan teeskentelemättömiä mutta vertaansa vailla olevan kauniita.” Venäläisen Anton Arenskin jousiorkesterille säveltämä Variaatioita Tšaikovskin teemasta (1894)on hänen tunnetuimpia teoksiaan. Tunnelmiltaan vivahteikkaan, seitsemästä variaatiosta koostuvan teoksen lähtökohtana on Tšaikovskin lastenlaulukokoelmaan op. 54 sisältyvä aihe.

ILTAPÄIVÄKONSERTTI

To 28.1.2016 klo 14, Espoon kulttuurikeskus

Tapiola Sinfonietta

Klaus Mäkelä, kapellimestari
Mika Kares, basso
Bridget Allaire, maalaukset

Jukka Rantamäki, juontaja

Tšaikovski: Mozartiana
Dvořák: Raamatullisia lauluja


ILTAKONSERTTI: MOZARTIANA

Pe 29.1.2016 klo 19, Espoon kulttuurikeskus

Tapiola Sinfonietta

Klaus Mäkelä, kapellimestari
Mika Kares, basso
Bridget Allaire, maalaukset

Arenski: Variaatioita Tšaikovskin teemasta
Tšaikovski: Mozartiana
Dvořák: Raamatullisia lauluja

Vastaa

Post Navigation