Amfion pro musica classica

Levyarvio: Turusta kajahtaa

Missa Baltica: Sacred Choral Music Around the Baltic Sea
Key Ensemble, joht. Teemu Honkanen
S-D. Sandström, Lidholm, J. Sandström, Stravinsky, Kokkonen, Penderecki, Pärt, Rautavaara, Heiniö ja Górecki
Fuga 2011

Turkulainen Key Ensemble liittyy viimeistään esikoislevynsä myötä valtakunnan ehdottomaan kuoroeliittiin. Mainittu pääkaupunkivoittoinen eliitti on entuudestaan valitettavan harvalukuinen, joten länsirannikon vahvistus toivotetaan mitä lämpimimmin tervetulleeksi.

Taiteellinen tutkimusretki Itämeren valuma-alueelle keskittyy voimakkaasti 1900-luvun loppupuolen kuoromusiikkiin. Aivan uusinta uutta levylle ei ole päätynyt; tuoreimpana tapauksena virtaa Arvo Pärtin Nund dimittis (2001), jonka meditatiiviseen ajattomuuteen Key Ensemble sukeltaa sujuvasti. Julkaisun musiikillisessa seniorissa, Igor Stravinskin Credossa (1932/1964), kuoro kokeilee bassojensa johdolla rahmaninovilaista slaavilaisuutta.

Missa Baltican keskuskohtana näyttäytyy suomalaisen kuoromusiikin suuri klassikko, Joonas Kokkosen viisiosainen Laudatio Domini (1966). Useimmiten kuulaan älyllisessä, välillä vavahduttaviin purkauksiin kasvavassa sävelmaailmassa Key Ensemble on kuin kotonaan. Kuoron oma sopraanosolisti Maikki Säikkä laulaa vaativan osansa vahvasti ja vakuuttavasti.

Krzysztof Pendereckin Song of Cherubimissa (1987) laajoihin linjoihin sulaudutaan henkistyneesti bassojen jatkaessa pohjalla ihastuttavan slaavilaisittain. Suloisella suomenkielellämme kuulemme ainostaan Einojuhani Rautavaaran Herran rukouksen (1973), jossa konkretisoituu ilo uudesta kotimaisesta huippukuorosta. Key Ensemblen sointi on kauttaaltaan tasapainoinen, kiinteän kypsä ja samalla herkkä. Teemu Honkasen johdolla se osoittaa harvinaista ilmaisukykyä 1900-luvun sakraalin kuoromusiikin moniäänisellä kentällä.

Vastaa

Post Navigation