Amfion pro musica classica

Barokkia Kalasataman yössä

Suomalainen barokkiorkesteri FiBO. Kuva © Juuso Westerlund

Suomalainen barokkiorkesteri FiBO. Kuva © Juuso Westerlund

Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) järjestää Kalasatamassa elokuusta lokakuuhun ulottuvalla jaksolla viisi yökonserttia. Tapahtumien pääpaino on musiikissa, mutta niihin yhdistyvät myös nykysirkus ja mediaatio. Esitykset ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Kalasataman yö -tapahtumasarjan ensimmäinen osa, ”Brexit Music” (to 15.8.), keskittyy englantilaiseen renessanssiin ja barokkiin, joihin ovat vaikuttaneet niin Brittein saarten maantieteellinen eristäytyneisyys Manner-Euroopasta kuin samanaikainen kansainvälisyyskin.

Sarjan toinen konsertti, ”Yö on tähtikirkas”, keskittyy Italian varhaisten säveltäjämestareiden musiikkiin. Musiikissa kuuluvat yön avaruus, pysähtyneisyys ja hiljaisuus sekä onni, riemu ja rakkaus.

Kolmas osa, ”Goe nightly cares, the enemy to rest”, johdattelee myötätunnon ja ilon äärelle. Nämä teemat ovat läsnä paitsi Purcellin ja Dowlandin musiikissa, myös illan puhe- ja meditaatio-osuudessa. Puheesta ja ohjatusta meditaatiosta vastaa Sampo Koistinen.

Neljäs konsertti, ”Bach & circus triste”, kutsuu kuulijat vuorovaikutteiseen seikkailuun. Esityksen päähenkilö, Nukke, kulkee musiikin mukana yksinäisyyden murheesta kohti suurta iloa. Nuken rinnalla pyörähtelee Yksipyöräinen.

Viimeisessä konsertissa, ”Antoni Lliteres ja Eurooppa”, vierailee mallorcalainen barokkimusiikkiyhtye esittäen sikäläisen barokkisäveltäjän Antoni Lliteresin ja keskieurooppalaisten säveltäjien musiikkia.

Tanssiteos Sörnäistenniemen Möhkäle, nykysirkusteos Aramid ja barokkimusiikkitapahtumien sarja Kalasataman yö saivat Helsingin kaupungin ympäristötaidehankkeiden rahoituksen vuonna 2019.  Tapahtumat ovat osa Kalasataman ympäristötaidehanketta, jonka tavoitteena on asukkaiden viihtyvyyden parantaminen kymmeniä vuosia kestävän rakentamisvaiheen aikana.

https://fibo.fi

Suomen nuoret huiput Hvitträskin Kamarimusiikkifestivaalilla

Hvittrask. Kuva © Topi Leikas /Kansallismuseo

Hvittrask. Kuva © Topi Leikas /Kansallismuseo

Kansallisromantiikan helmi, ateljeekoti Hvitträsk soi jälleen 23.–25. elokuuta. Toista kertaa järjestettävän Hvitträskin Kamarimusiikkifestivaalin konserteissa kuullaan maamme nuoria ykkösmuusikoita. Ohjelmisto ammentaa inspiraationsa aikansa merkittävimpien arkkitehtien, Geselliuksen, Lindgrenin ja Saarisen toimistona ja kotina palvelleen pyhätön neljästä taideteoksesta.

Vieraillessaan Suomen kansallismuseon museoperheeseen kuuluvassa Hvitträskissä muutama vuosi sitten Beata Antikainen sai idean tuoda kamarimusiikin takaisin Hvitträskiin. Viime elokuussa ensimmäistä kertaa Hvitträskin taiteilijakodissa järjestetty festivaali hurmasi yleisön musiikillaan ja tunnelmallaan.

”Ensimmäisen festivaalin ohjelman punaisena lankana toimi Hvitträsk kokonaisuutena, sen kansallisromanttinen jugend-arkkitehtuuri, ympärillä kukoistava kaunis luonto sekä mielenkiintoinen historia. Tänä vuonna kaikki neljä konserttia ovat saaneet innoituksensa talon neljästä eri taideteoksesta”, Antikainen, festivaalin taiteellinen johtaja ja siellä konsertoiva taiteilija, kertoo.

Hvitträskin Kamarimusiikkifestivaali esittelee nuoria, kansainvälistä menestystä ja kokemusta jo niittäneitä huippumuusikoita. Festivaalilla esiintyy muun muassa Tsaikovski-kilpailun tuore finalisti, sellisti Senja Rummukainen, arvostetussa Menuhin-kilpailuissa palkittu Otto Antikainen sekä ulkomaan vahvistuksena TONALi Grand Prix -kilpailussa palkittu viulisti Won ho Kim. Moni muusikoista tekee paluun festivaalille; pianisti Johannes Piirto kuuluu festivaalin debytantteihin.

Esitettäviin teoksiin kuuluu Suomessa harvoin soitettu septettiversio  Sibeliuksen En Saga sta. Teos kuullaan usein sinfoniaorkesterin esittämänä. Festivaalin avajaiskonsertti ammentaa Hvitträskin ruokasalia kaunistavasta Satu-penkkiryijystä. Neljä sulotarta -konsertin teemana ovat naissäveltäjät. Lauantaina 24.8. päästäänkin herkuttelemaan muun muassa Lotta Wennäkosken ja Clara Schumannin liedeistä koloratuurisopraano Piia Komsin tulkitsemana.

https://www.kansallismuseo.fi/fi/tapahtumat/hvittraeskin-kamarimusiikkifestivaali

Sävelharvinaisuuksia Gallen-Kallelan museossa su 11.8.

Gallen-Kallelan museossa Espoon Tarvaspäässä sunnuntaina 11.8. klo 18  kuullaan musiikkia Agnes Tschetschulinilta, Ida Mobergilta ym. suomalaisilta ja pohjoismaisilta 1800-luvun säveltäjänaisilta   Nainen ja Viulu -konserttisarjan viidennessä konsertissa. Pienimuotoisen musiikin kirjoittaminen oli naissäveltäjille väylä saada musiikkiaan kuuluville ja esitetyksi aikana, jolloin säveltävä nainen oli erikoisuus. Etenkin salonkimusiikki oli hyvin suosittua viime vuosisadan vaihteessa, ja romanssi löytynee lähes jokaisen säveltäjän teosluettelosta. Tässä konsertissa kuullaan viehättäviä harvinaisuuksia naissäveltäjien kynästä.

Nainen ja viulu V: Romanssi
Mirka Malmi, viulu
Tiina Karakorpi, piano
Susanna Välimäki, juontaja

Konserttisarja Nainen ja Viulu on viulisti Mirka Malmin suunnittelema kokonaisuus pohjoismaisten naisten säveltämää viulu- ja kamarimusiikkia vuosilta 1850–1950..

Alustava ohjelma:

  • Agnes Tschetschulin (1859–1942):
    Finska Gardets marsch
    Gavotte
    Stemmingsbillede
    Alla Zingaresca
  • Ida Moberg (1859–1947):
    Marcia
  • Betsy Holmberg (1860–1900):
    Scherzo
  • Anna Lindeman (1859–1938):
    Serenade op.12 nro 1
  • Agathe Backer Grøndahl (1847–1907):
    Taagedans op. 68 nro 1
  • Borghild Holmsen (1865–1938):
    Romanse norvégienne op. 15
  • Valborg Aulin (1860–1928):
    Elegie op. 8. nro 3
  • Amanda Maier-Röntgen (1853–1894):
    Sechs stücke für Clavier und Violin
    1. Allegro vivace
    2. Allegro con moto
    3. Lento
    4. Allegro molto. Leidenschaftlich
    5. Tranquillamente
    6. Allegro, ma non troppo. Frisch, schwedisch – un poco tranquillo – Andante con moto – Presto – Tempo 1
  • Laura Netzel (1839–1927):
    Romance op. 40
    Chanson Slave op. 53

Konserttilippu sisältää museon pääsymaksun sekä näyttelyopastuksen klo 17.

http://www.gallen-kallela.fi/nayttely_tapahtuma/nainen-ja-viulu-romanssi/

Savonlinnan oopperajuhlat päättyi lauantaina – Karita Mattilan 60-vuotisjuhlagaala kesällä 2020 jo loppuunmyyty

Savonlinnan Oopperajuhlien tapahtumissa vieraili tänä kesänä noin 65 000 kävijää. ”Lisäksi euromääräinen lipunmyynti oli huippuluokkaa”, kertoo festivaalijohtaja Jan Strandholm. ”Tämä on juhlille äärimmäisen tärkeää, koska omarahoitusosuutemme on 85 %.”

Yleisöhitiksi nousi Kari Heiskasen ohjaama Sevillan parturi, joka viihdytti ensi-illassaan niin, että esitykset myytiin loppuun. Suosikkiteos jatkaa ohjelmistossa ensi kesänä. ”Yleisön laaja kiinnostus meitä kohtaan ilahduttaa aina. Meillä on myös aivan fantastinen ja suuri tiimi toteuttamassa festivaalia. Tänäkin kesänä jopa 1300 ihmistä teki töitä Oopperajuhlien hyväksi. Kaikki työskentelevät suurella sydämellä ja se näkyy ja kuuluu”, Strandholm sanoo.

Myös La Scalan vierailu oli sekä yleisöpalautteen että kriitikoiden mukaan menestys. Teatterin ensimmäistä vierailua Suomeen todisti Olavinlinnan katsomossa reilut 9000 ihmistä ja kaikki esitykset olivat loppuunmyytyjä. Myös italialaiset vieraat ylistivät festivaalin järjestelyjä ja Savonlinnan tunnelmaa. ”Kaikki puhuvat nyt siitä, kuinka lämmin ilmapiiri oli Savonlinnassa ja kuinka hienosti yleisö otti meidät vastaan, eikä vain linnassa. Aivan erityistä oli se, että suomalaiset tulivat kiittämään niin solisteja, soittajia kuin kuorolaisia kadulla, puistoissa ja ravintolassa. Sellaista meille ei tapahdu missään”, kertoi kiertueen koordinoinut Andrea Vitalini La Scalasta Itä-Savo-lehden haastattelussa 24.7.2019.

La Scala -teatterin vierailu oli Oopperajuhlien kaikkien aikojen suurin taloudellinen ponnistus, yli 2 miljoonaa euroa. Se toteutettiin Jane ja Aatos Erkon säätiön sekä sponsorien tuella.

Lisää julkistuksia tulossa Ville Matvejeffin ensimmäiselle festivaalille 2020

Yli neljän viikon mittainen festivaali oli taiteellisen johtajan Jorma Silvastin viimeinen. Häntä seuraa tehtävässä kapellimestari ja pianisti Ville Matvejeff, joka astuu elokuun jälkeen oopperajuhlien taiteelliseksi johtajaksi. Hänen ensimmäinen ohjelmistonsa kiinnostaa: kesän 2020 festivaalin ennakkomyynti on viime vuosia vilkkaampaa.

Ennakkomyynnin perusteella suosituin ooppera on juhlien uutuus Kuningas Roger, jota ei ole aiemmin esitetty näyttämöllä Suomessa. Ensi kesänä nähdään myös harvinaisuuksia, kuten barokkiooppera Julius Caesar ja ranskalaisooppera Werther sekä klassikot Carmen ja La traviataKarita Mattilan 60-vuotisjuhlagaala on jo myyty loppuun.

Matvejeff jatkaa ensimmäisen oopperafestivaalinsa suunnittelua: ”Uusia julkistuksia on vielä tulossa, kannattaa pysyä kuulolla. Hienoja taiteilijoita ja muutakin.”

BRQ Vantaa – Suomen kansainvälisin barokkifestivaali käynnistyi 5.8.

Giovanni Antonini. Kuva © Marco Borggreve

Giovanni Antonini. Kuva © Marco Borggreve

Vanhan musiikin festivaali BRQ Vantaa Festival järjestetään tänä vuonna 5.–11.8.2019 jo kymmenettä kertaa. Suomen kansainvälisin periodisoittimiin keskittyvä festivaali tuo elokuussa Suomeen vanhan musiikin huippunimiä.

10 vuotta täyttävä festivaali huipentuu Giovanni Antoninin perustaman ja luotsaaman italialaisen barokkiorkesterin Il Giardino Armonicon konserttiin. Orkesteri on tehnyt huikean, yli kolmikymmenvuotisen matkan vanhan musiikin huipulla. Yhtyeen levytyksiä on palkittu  erityisin tunnustuksin: Grammy-, Diapason d’Or-, Gramophone-, Choc de l’annee- ja Echo Klassik -palkinnoin. Il Giardino Armonicon yhteistyökumppaneina ovat musisoineet myös maailmantähdet Cecilia Bartolista Patricia Kopatchinskajaan, Viktoria Mullovaan, Sol Gabettaan, Isabelle Faustiin ja Labèquen sisaruksiin. Elokuussa kuullaan Bachin ja Telemannin orkesteriteoksia festivaalin päättävässä juhlakonsertissa.

Kolminkertainen Gramaphone-palkinnon voittaja, lauluyhtye Gothic Voices, matkaa Suomen ensivierailullaan kuvitteellisiin uuden vuoden hääjuhlallisuuksiin keskiajan lopulla. Kunniavieraana on aikansa merkittävin säveltäjä Guillaume Dufay, jonka motetit upeine soitinväreineen ylevöittävät tunnelmaa.

Espanjan johtaviin vanhan musiikin yhtyeisiin lukeutuva Capella de Ministrers vie puolestaan kuulijat matkalle varhaisrenessanssin kukoistukseen Lucrezia Borgian (1480–1519) askelin. Vastikään parhaan vanhan musiikin levytyksestä ICMA-palkittu Capella de Ministrers hakee vertaistaan varhaisen välimerellisen musiikin tulkkina.

Orkesterikonserttien lomassa yleisölle tarjoillaan raikas annos resitaaleja. Yleisön rakastama sopraano Tuuli Lindeberg eläytyy naisen kertojaääneen 1600-luvun ranskalaisessa musiikissa yhdessä Eero Palviaisen kanssa. Nicholas Mulroy ja Elizabeth Kenny yhdistävät voimansa tutkiakseen bel canto -tyylin englantilaisia ja italialaisia alkujuuria. Ohjelmassa oopperan tunneilmaisu tiivistyy intiimeimpään muotoonsa tenorille ja teorbille. Illan aikana kuullaan myös tuoreen Nico Muhlyn sooloteorbiteoksen Suomen kantaesitys.

Tänä vuonna festivaalin ohjelmistossa korostuvat liäsäksi näppäilysoittimet: kitarat, luuttu, virolainen kantele ja cembalo. Kotimaisten mestareiden lisäksi näppäilysoittimin konsertoivat nuori virtuoosi, cembalisti Justin Taylor ja Suomen ensikonsertissaan luutisti Claire Antonini.

BRQ Vantaa Festivalin konsertit järjestetään Vantaan Pyhän Laurin kirkossa ja kappelissa sekä pääkonsertti Temppeliaukion kirkossa Helsingissä.