Amfion pro musica classica

Tiedote: Brunssia ja elokuvaa Kansallisoopperassa

b6a2a226c4f66974_org

Oopperan leffabrunsseilla tarjotaan tänä syksynä Usko Viitasen ikimuistoinen Rigoletto-tulkinta vuodelta 1975 sekä Händelin Saul-oratorion ylistetty näyttämöversio Glyndebournen oopperafestivaalilta. Ennen maksuttomia esityksiä voi nauttia brunssista sekä ohjeisohjelmasta.

Suomen Kansallisoopperassa voi taas nauttia suuren suosion saaneita Oopperan leffabrunsseja. Tänä syksynä Kansallisooppera tarjoaa yhteistyössä Ylen kanssa todellisen harvinaisuuden, kun sunnuntaina 25.10. nähdään Usko Viitanen ja muita aikansa hienoimpia suomalaisia laulajia Rigoletto-taltioinnissa vuodelta 1975. Joulukuun 13. päivä päästään seuraamaan Händelin Saulia Glyndebournen oopperafestivaalilta tänä kesänä taltioituna kiitettynä tulkintana. Elokuvaesitykset alkavat Alminsalissa klo 12.30 ja maksuttomat liput ovat jaossa Oopperashopissa klo 10.30 alkaen.

Yle teki Giuseppe Verdin Rigolettosta tehtiin 1975 Hannu Heikinheimon ohjaaman paljon kiitosta saaneen taltioinnin. Nimiosassa laulaa Usko Viitanen, jonka Rigoletto-tulkintaa aikanaan ylistettiin kansainvälisen huipputason suoritukseksi. Muissa rooleissa laulavat mm. Pirkkoliisa Tikka, Seppo Ruohonen ja Matti Salminen. Kapellimestarina on Okko Kamu. Rigolettosta tehtiin kaksi versiota, toinen suomeksi ja toinen italiaksi. Televisiossa nähtiin suomenkielinen versio, joten nyt alkukielinen Rigoletto nähdään ensimmäistä kertaa.

Syksyn toisella Leffabrunssilla nähdään Georg Friedrich Händelin oratorio Saul Glyndebournen oopperafestivaalin näyttämöllisenä tulkintana. Orkesterina on Orchestra of the Age of Enlightement ja esityksen johtaa Ivor Bolton. Ohjaaja on Barrie Kosky, jonka ohjaama Taikahuilu nähdään Kansallisoopperassa helmikuussa. Esitys nähdään samanaikaisesti myös Yle Teemalla, Rigoletto sen sijaan esitetään vain Kansallisoopperassa.

Ennen elokuvaa klo 12.05 Alminsalissa on tarjolla teokseen liittyvää keskustelua ja musiikkia, ja brunssia voi nauttia klo 11 alkaen. 29,50 euron hintaisia brunssilippuja on myynnissä rajallinen määrä, ja lippu kannattaa ostaa ennakkoon verkosta tai Kanresta Oopperaravintoloiden palvelupisteestä oopperatalossa. Brunssi oli edellisillä kerroilla niin suosittu, että se siirretään nyt isompiin tiloihin päälämpiöön. Näin entistä useampi pääsee nauttimaan musiikin lisäksi myös ruoasta. Brunssiasiakkaille jaetaan elokuvaliput brunssille saapuessa.

www.ooppera.fi