Amfion pro musica classica

Päätoimittaja

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 118)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Arvio: Miellyttävä mutta tylsähkö pianokonsertto #18590

    Käsittämätöntä ja hienoa: keskustelu Hesarin arviosta on käynnissä edelleen, ja kommentteja on kirjoitettu jo lähes neljäkymmentä. Monet ovat vierastaneet kriitikon kriittisyyttä, oman (tässä tapauksessa negatiivisen) mielipiteen julkituomista. Jotkut ovat vastineeksi ryhtyneet arvioimaan Lampilan kritiikkiä kirjallisena suorituksena, yleensä kehnoin arvosanoin. Ylipäänsä kaivataan useampia vaihtoehtoisia konserttiarvioita – sopii toivoa, että keskustelijat löytävät myös Amfionin sivuille.

    Kriitikon työstä on liikkeellä monenlaisia käsityksiä: ”Taidemusiikin puolella kriitikon kauhu on kappale, joska yleisökin tykkää, sillä silloin kriitikolla ei ole jäljellä mitään keinoa asettua yleisön yläpuolelle. Ja yleisöhän koostuu tunnetusti typeristä lampaista joihin kriitikko ei halua samastua.”

    Kiinnostavampaa keskustelua on syntynyt ikuisesta viihdyttävyyden ja syvällisyyden dualismista. Liberalisti tiivistää asian näin: ”Kyllä kulttuuri saa viihdyttävääkin olla, mutta sen ei pitäisi sortua samalla passivointiin.”

    Keskustelun virtaa Hesarissakin kahlitsee se, ettei lukija välttämättä tiedä, onko kirjoittajan tarkoituksena ollut ironisoida vai lausua mielipide tosissaan. Joskus sananvaihto kuitenkin saa siivet alleen, kuten Vicente Vasksin vastauksessa kysymykseen musiikin mahdollisuuksista ilmentää ”eksistentiaalisia ongelmia”: ”Teoksessa [voi olla] keskenään ristiriitaisia ominaisuuksia, ja näistä – vaikkapa kahdesta – erilaisesta tasosta syntyy kolmas taso, eli eräänlainen ”metataso”. Ristiriita voi koskea mitä tahansa musiikin parametria, tai useita samanaikaisesti. Hyvä säveltäjä tosin osaa nuo ristiriitaisuudetkin pakata pettävän ristiriidattomaan asuun, eli ”ongelmia” ei tarvitse tyrkyttää kuulijalle.”

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa #18588

    Subjektiivisuudessaan kiinnostava on myös Demarin Matti Sauraman arvio, jossa vaikutelmat ovat pääosassa.

    vastauksena käyttäjälle: Radiokanava vie aivovaurioon #18292

    Ylen uutisten mukaan Classic Radio luopuu toimiluvastaan ja lähettää syyskuun alusta lähtien kevyttä klassista jatkossa vain netin kautta. Sekä radiokanavan taustayritys 4Radio että Classic Radio itse ovat talousrikosepäilyjen kohteena.

    vastauksena käyttäjälle: Boulezista #18551

    Risto Nieminen haastatteli Boulezia eilisen konsertin väliajalla. Hän otti esiin modernin kuvataiteen valtavat ja modernin säveltaiteen melko vaatimattomat yleisömäärät, joita Boulezin mielestä ei kuitenkaan voi verrata: näyttelyssähän voi heti siirtyä seuraavan maalauksen ääreen, jos kiinnostus yhteen lopahtaa.

    Mieleeni juolahti, että visuaalisesta taiteesta yhtymäkohta sävellykseen voisi löytyä esimerkiksi installaatiosta. Tai kenties olisi kiinnostavaa kokeilla yhden taulun katselemista todella pitkään.

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa #18583

    Toimitus iloitsee uudesta keskustelijasta! Nimimerkkikäytännön lieveilmiönä voi tosin pitää joissain kirjoittajissa heräävää korostunutta pisteliäisyyttä, mitä kannustetaan välttämään.

    Mitä marginaalimuusikko informatiivisilla sisällöillä tarkoittaa, jää minulle epäselväksi. Joka tapauksessa on typerää väittää, ettei Amfioniin mahtuisi myös puheenvuoroja musiikin käsinkosketeltavan luonteen tai minkä tahansa siinä koetun aspektin puolesta. Arvioita ja artikkeleja sopii tietenkin kommentoida, mutta myös laajempia, perusteltuja kirjoituksia luetaan varmasti mielellään – helppo tapa osallistua on lähettää sähköpostia osoitteeseen toimitus@amfion.fi tai käyttää tätä linkkiä.

    On ehkä turha väitellä siitä, ovatko kauneus tai intohimo tunteita. Musiikki on kuitenkin inhimillistä toimintaa ja näin ollen väistämättä myös emotionaalista: eri asia on, miten konkreettisina ja pelkistettyinä affektit tahtoo kokea.

    vastauksena käyttäjälle: Mirjam Helin -kilpailun välierät #18581

    Finaalissa 12.8. laulavat kontratenori David DQ Lee, sopraano Yulia Lezhneva, baritoni Timothy Mix (jälleen), sopraano Nadine Sierra, basso Kihwan Sim, baritoni Azamat Zheltyrguzov sekä sopraanot Kishani Jayasinghe ja Keunghea Kang.

    vastauksena käyttäjälle: Mirjam Helin -kilpailun välierät #18580

    Vain kahteen kilpailuosioon ehtineenä iloitsin erityisesti saadessani kuulla Keunghea Kangia toistamiseen. Hän esitti mielestäni jälleen fantastista laulutaidetta: liiottelemattomassa tulkinnassa oli syviä, uskottavia emootioita ja vakuuttavaa tarinankerrontaa. Tekstin lisäksi myös sävelet tuntuivat puhuttelevan häntä, niinpä myös minua. Fraaseissa oli sopivasti sitkoa, intervalleissa suuntaa, rytmeissä dynaamisuutta. Ihanaa!

    vastauksena käyttäjälle: Mirjam Helin -kilpailun välierät #18577

    Muistin virkistämiseksi tai niille, jotka eivät olleet paikalla: Ylen kilpailublogissa on videoklippi jokaisen välierään päässeen kilpailijan suorituksesta.

    vastauksena käyttäjälle: Boulezista #18547

    ”Ei musiikkia kirjoiteta, jotta se miellyttäisi, vaan jotta se vakuuttaisi”, Boulez jatkaa aiheesta Vesa Sirénin haastattelussa:

    ”Pitkä muoto kehittyy sanaston jatkuvasta varioinnista”, mutta ”jos variointia on liikaa ja tulos on liian kompleksinen, et tunnista keskinäisiä suhteita, ja muoto hajoaa. Kuulija ei kiinnostu, jos ei voi seurata mitään. Ja jos tulos on liian ilmeinen, se ei ole kiinnostavaa, koska kaiken voi ennakoida.”

    ”En olisi nähnyt kaikkea vaivaa teosten esittämisessä, ellen haluaisi vakuuttaa ihmisiä”, Boulez sanoo. ”Jos säveltää miellyttääkseen, ei miellytä kovin kauaa. Jos säveltää vakuuttaakseen, se voi lopulta onnistua.”

    vastauksena käyttäjälle: Mirjam Helin -kilpailun alkuerät #18574

    Kiitos korjauksesta. Ja tosiaan: myös Ilmo Rannan Sibelius herätti ihastusta.

    Huomenna alkavaan välierään ovat siis selvinneet seuraavat laulajat: sopraanot Katharina Göres, Yulia Lezhneva, Nadine Sierra, Marjukka Tepponen, Kishani Jayasinghe, Keunghea Kang, Laura Jokipii, Anita Watson, Elizabeth Bailey ja Kaisa Ranta, mezzosopraano Melis Jaatinen, kontratenori David DQ Lee, tenori Bo Yang, baritonit Daejin Bang, Azamat Zheltyrguzov, Sangmin Lee, Andrey Serov ja Timothy Mix, sekä basso Mikhail Korobeynikov.

    vastauksena käyttäjälle: Mirjam Helin -kilpailun alkuerät #18572

    Muutama kommentti eilisillan perusteella: ensinnäkin erityiskiitos Tuula Hällströmille hienosta Bach-soitosta Tiina-Maija Koskelan parina. Tunnustusta myös tähän erään osuneista kiinnostavista ohjelmistovalinnoista. Aivan hyvin kilpailuissa voisivat useammatkin esittää soolonumeroita, Saariahoa tai vaikkapa Schönbergin kiinnostavia lauluja.

    Tätä palstaa seuraavat tuntenevat myös Ylen kilpailublogin, josta on syytä poimia Lotta Emanuelssonin ansiokas kirjoitus stereotypioista.

    vastauksena käyttäjälle: Saako sävellyksiä tuunata? #18559

    Tervetuloa takaisin, lgrohn! Kysymys on mielenkiintoinen: voidaanko ajatella, että teos vain esitettiin erilaisessa yhteydessä, vai onko niin, että sen olemus yhtenä, alusta loppuun virtaavana kokonaisuutena vääristyi? Saako triptyykkimaalauksen väleihin laittaa muita teoksia?

    Kenties joku lukijoista tuntee tekijänoikeuslakia ja osaa kommentoida. Sanottakoon vielä, että omasta puolestani kysymys on vain moraalisesti kiinnostavasta asiasta, ei mahdollisista seuraamuksista.

    vastauksena käyttäjälle: Crusell-kilpaan viisi suomalaista #18558

    …ja voittajaksi valittiin Valentin Uryupin, joka nettosi 6 000 euroa sekä esiintymisen ensi vuoden Crusell-viikolla.

    vastauksena käyttäjälle: Mitä musiikkikritiikiltä halutaan? #18498

    Kannattaa lukea myös (harvinainen) muusikon purkaus asiasta: klarinetisti Patrik Stenström harmittelee kriitikoita, joilta esitykseen ja esittäjiin liittyvästä asiantuntemuksesta huolimatta jää tunnekokemusten vastaanotto vähiin. Vaikka Stenström uskookin älyllisen ja tiedostavan elementin kuuluvan kokonaisvaltaiseen taidekokemukseen, hän suosittaa Puccinin tiimoilta:

    ”Unohda vaatimukset, unohda nimet, unohda tekniset suoritukset, älä arvioi koko esitystä tenorin korkean c:n perusteella. Jos joku laulaja on mielestäsi huono, yritä ennemmin sivuuttaa ajatus kuin telakoitua siihen koko illaksi. Yritä kaikista näennäisistä esteistä huolimatta päästää itsesi esteettömästi ja avonaisesti heittäytymään mukaan tarinaan ja sen maailmaan. Mitä enemmän yrität arvioida ja analysoida, sitä laihemmaksi saattaa puhdas kokemusperäinen saaliisi jäädä.”

    vastauksena käyttäjälle: Alexander Pereira Salzburgin festivaalin johtoon #18532

    Salzburgissa kuhistaan jälleen. Festivaali alkoi tänään, ja eilen Jürgen Flimm ilmoitti sopimuksesta, jonka puitteissa hän voi jättää taiteellisen johtajan tehtävät vuoden etuajassa. Festivaalin järjestäjät tapaavat maanantaina hätäkokouksessa löytääkseen johtajan 2011 juhlille – uusi johtaja Alexander Pereira aloittaa vasta lokakuussa 2011. Musiikillinen johtaja Markus Hinterhäuser on jo ilmoittanut, ettei aio jatkaa vuonna 2011 raukeavaa sopimustaan.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 118)