Amfion pro musica classica

helmer

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Taiteilijaeläke kahdeksalle muusikolle #18793
    helmer
    Jäsen

    Vuosikausia jaoissa on tosiaankin ollut vääristymä, jota on perusteltu erilaisilla eläke-eduilla. Klassikoilla on ollut laihat vakanssinsa pienine eläkkeineen, mutta viihdemuusikot ovat olleet yrittäjiä, jotka tietenkin ovat käyttäneet perustamiensa ohjelmatoimiston tarjoamia etuja taloutensa järjestämisessä. Firmojen kirjanpito on sallinut verotuksessa näkyvien tulojen minimoimisen, joka puolestaan on vaikuttanut eläkkeen kokoon, mutta tuskin eläkeiän taloudelliseen asemaan. Kuitenkin eläkkeiden myöntämisessä on korostettu taiteellisia ansioita pääperusteena ja ”säveltaide” on tosiaan näyttänyt aika kummalliselta ilmiöltä viime vuosina, kun viihde on kävellyt klasikkojen yli niin että klassisen musiikin osuus eläkkeistä on ollut 10%:n tietämissä. Vääristymän takana on tietenkin Elvis-muusikoiden hallitsema Valtion säveltaidetoimikunta, jossa pitkään on ollut vain yksi klassinen esittävä taiteilija.

    Tässä jaossa on ilmeisesti haettu tasapuolisuutta, joka sekin on melko kiistanalainen periaate, kun puhutaan säveltaiteesta.

    vastauksena käyttäjälle: Lisää taideaineita kouluun, sanoo toimikunta #18782
    helmer
    Jäsen

    M.A. Numminen: ”Syytänkin populaarimusiikkia meitä latistavasta ja riivaavasta arjen palvonnasta, joka on kaikkien taiteiden suurimpia vihollisia.”

    Tosiaan, raikas tuulahdus ummehtuneeseen ”moniarvoisuuteen”, jolla korkeakulttuurin korkeus on haluttu mitätöidä. Subjektin ottaminen ainoaksi mitaksi riippumatta hänen omistautumisestaan ja musiikin tajustaan, on populismia jonka alla piilevät taloudelliset intressit. Jean Sibeliuksen ja Tahvo Tuohikorvan julistaminen yhtä päteviksi musiikin arvioijina on esitelty demokratian tai jopa ihmisarvon vaatimuksena. Musiikin abstraktisuus tekee ilmeisesti mahdollisiksi tällaiset ajatuksen kompastelut; kukaan ei esittäisi vastaavia väitteitä tieteen tai kirjallisuuden alalla.

    M.A. Nummisen termi ”arjen palvonta” merkitsee taiteessa tavanomaisen voittokulkua: sisäistä tyhjyyttä, joka tyytyy kulisseihin ja kaavamaisuuteen. Ihmisarvoa alentavaa on tuputtaa banaalia ja sitoa mielet turruttavaan laumahenkeen. Tuottoisaa se kyllä on.

    helmer
    Jäsen

    Epäilemättä käytät museomusiikin käsitettä negatiivisesti: se on musiikkia joka jauhaa samaa. Mutta se samuus on pelkkää pintaa, suurimmat teokset aukeavat yhä uudestaan, toiseen todellisuuteen. Se mikä analyysille avautuu, on pelkkä kieli, jolla voidaan ilmaista lukemattomia ajatuksia. Kieli ei ole samaa kuin ajatus eikä musiikin ydin ole sen kieli. Taidemusiikki on avain syvemmille tajunnan tasoille. Sen perusmuodot olemme saaneet ihmismielen ja luonnon ominaisuuksina (joita emme suinkaan ole itse luoneet).

    Mielelläni ottaisin vastaan mitä tahansa uutta, joka edes häivähdyksenä ulottuisi samaan todellisuuteen kuin parhaat klassisen musiikin säveltäjät. Yleensä tarjotaan älyllisiä rakennelmia, jotka jäävät pelkäksi järkeilyksi ja joiden lähtökohtana on uusi kaava. Taidemusiikki ei ole syntynyt kaavasta käsin, kaavan ovat teoreetikot jälkikäteen päätelleet.

    P.S. Valitettavasti en sattuneesta syystä pysty jatkamaan tätä keskustelua. Tarttuisiko joku muu aiheeseen?

    helmer
    Jäsen

    Elämys ei ole koskaan sama. Ajatus museosta kertoo ainoastaan kuolleesta suhteesta taidemusiikkiin.

    helmer
    Jäsen

    Eikös se ole ristiridassa tuon museaalisuuden kanssa? Esittäminen sitä paitsi jatkuu yhä ja tuottaa suuria elämyksiä lukemattomille ihmisille. Onko haltioituminen viihteellistä? Ja älyllinen kiinnostuminen epäviihteellistä? Taidetta ymmärtävä ihminen tosaan viihtyy hyvän taiteen parissa, mutta se ei tee tee taiteesta viihteellistä. Laajentaisin kysymystä: voiko yksilö jättää huomiotta koko muun maailman jakaessaan objektiivisina tarjoamiaan tuomioita?

    helmer
    Jäsen

    Hyvä yritys, mutta kansallisuusaate tuskin selittää Sibeliuksen suosiota Amerikassa ja muualla maailmassa. Millään tavoin vihjailematta on sanottava, että kaikki musiikki ei aukea kaikille; saattaa olla vain tyyppikysymys. Niinpä meidän tyyppien täytyy olla hiukan varovaisia kun yleistämme omia näkemyksiämme. Vahingossa voi käydä niin että pyrimme yleistämään omia rajoituksiamme. Tai että kuvittelemme ettei omien rajojemme ulkopuolella ole elämää.

    helmer
    Jäsen

    Vastauksesi on varmasti vilpitön, mutta kuten itse sanot: sinä koet ”museomusiikin” hyvänä viihteenä. Minä koen asian toisin: minulle elävintä ja merkittävintä, mitä elämässä olen kokenut, ovat jotkin klassisen musiikin hienot esitykset.

    Nykymusiikki joutuu kieltämättä kovaan vertailuun museotavan kanssa. Ei kai siinä muu auta kuin tehdä niin hyvää musiikkia, että se tempaa yleisönkin mukaansa. Nin Sibeliuskin teki.

    helmer
    Jäsen

    Aika ei ole lineaarinen eikä museaalisuus ole ikäkysymys. Se mikä elää ihmisten kommunikaatiossa, on elävää syntyhetkestään riippumatta. Samoin se mikä ei elä, on kuollutta vaikka se olisi vasta syntynyt. Jos tätä säilymistä ei nähdä, kulttuurin pohja romahtaa.

    Mitä tulee taidemuseoihin, niiden tehtävä on sama kuin konserttien: saattaa elävä taide (iästä riippumatta) yleisön ulottuville. Ero gallerioihin on siinä, että taidemuseoissa ei järjestetä myyntinäyttelyitä ja että sinne kelpuutetut teokset ovat elävyytensä osoittaneet. Museo on kuvataiteessakin harhaanjohtava termi, saati musiikissa. Musiikki joka koskettaa ja yhdistää meitä, on elävää, mutta suurin osa sekä aiemmin että nyt tuotetusta musiikista on jo syntyessään museaalista: kaavamaisten, jäykkien mielten aikaansannosta.

    En saanut muuten vastausta esittämääni kysymykseen.

    helmer
    Jäsen

    Tekee mieli kysyä, lgrohn, muuttuvatko myös kirjalisuus ja kuvataide mielestäsi musiikin lailla nopeasti museotavaraksi. Yleinen kokemus kun on kun on, että musiikki on ajasta riippumattomampaa kuin kirjallisuus. Ja jos jatkaisin ajatusleikkiä lgrohnilaisittain, pitää myös kysyä, mikä on musiikin elinaika; onko se jollakin tapaa absoluuttinen, vai ehkä kulttuuripiiristä riippuvainen. Nythän kulttuurissa kaikesta propagandasta huolimatta elää juuri tämän ”museomusiikin” nälkä ja vain aniharvat isoavat sitä mitä lgrohn pitää ajanmukaisena ja validina. Ovatko siis kaikki muut ihmiset väärässä ajassa? Mikä tai kuka määrittelee ajan, jonka mukaista kulttuurin tulee olla. Aina on näet tienraivaajia jotka suuntaavat pöheikköihin, joihin kukaan täyspäinen ei heitä seuraa.

    Konkretisoituna: onko Dostojevski aikansa elänyt, joutaako Sibelius museoon? Jos näin on mielestäsi, lgrohn, mikä on se valtava muutos joka tekee näistä taiteilijoista sukupolvellemme tarpeettomia?

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18378
    helmer
    Jäsen

    Kuten usein, kun joku esittää vaihtoehtoisen näkemyksen, tässäkin vaihtoehdon vastapooli on vahvasti karrikoitu. Ei musiikin esittäminen ole vain ”ulospäin suuntautuvaa tunneilmaisua”, vaan yhtä lailla sisälle suuntautuvaa, myös yleisön edessä täysin yksinolevaa resonointia musiikkiin. Eikä kyse ole tunneilmaisusta, vaan ilmaisusta, jossa mieli on ehjä, jakamaton. Ei siis ole jakoa järkeen ja tunteeseen silloin kun mieli toimii koko kapasiteetillaan, virtuoosisesti. Bachin musiikki on hyvä esimerkki: pysäytettynä älylle avautuva kiinteä rakenne, mutta soivana, ajassa etenevänä, vapaata ilmaisua.

    helmer
    Jäsen

    Universalisuus voidaan nähdä myös kulttuurisen sidonnaisuuden takana olevina arvoina, joihin kulttuurin muodot viittaavat; samalla tavoin kuin käsitteet viittaavat merkityksiin sanojen takana. Universaalisuus on mahdollisuus, joka voi toteutua, kun kontakti alueeseen syntyy (esim. länsimaalainen päättää tutustua Intian musiikkiin). Tämä toteutuu täysimittaisena Kauko-idän intensiivisessä suuntautumisessa länsimaiseen klassiseen musiikkiin. Osaltaan se todistaa, että eri musiikkikulttuurit ovat toistensa sukulaisia, saman tarpeen ja kyvyn ilmenemiä.

    Se miten pitkälle toisen tradition merkityksiin kuulija ulottuu, on subjektiivista. Pulssin ja tonaalisen melodian yhteiskieli avaa musikaaliselle ihmiselle eksoottisten muusikoiden tarkoitukset; tämä on moneen kertaan todettu erilaisissa yhteisproduktioissa. Musiikin arvot eivät ole sopimuksia; eri musiikkikulttuurit eivät ole eri kieliä, vaan saman kielen murteita.

    vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18632
    helmer
    Jäsen

    Kuka on ”Sibelius-Akatemia?”
    Uutisissa kerrottiin tosiaan, kuinka asia on ”Sibelius-Akatemian” mielestä. Kun oikeat henkilöt valitaan, ”Sibelius-Akatemia” on täsmälleen päinvastaista mieltä kuin henkilökunnan enemmistö. Sekä Tennin että Perkiömäen lausumissa oli muunneltua totuutta: kuten se että sekä kevyt että klassinen musiikki ”kuuluvat kiinteästi koulujen opetusohjelmiin”. Puhumattakaan siitä täydellisestä kuuroudesta, joka nostaa musiikkiteollisuuden tuotteet vapaan hengen synnyttämän suuren musiikin rinnalle. Näillä herroilla ei voi olla pienintä aavistusta siitä, millaisista arvoista klassisen musiikin suurimmissa saavutuksisa on kyse. ”Musiikkimuoto ei ole avainkysymys, vaan tekemisen laatu”, sanoo Perkiömäki. Mutta mikä on tekemisen laatua? Jokainen metalli asenteellisine raakuuksineen luo omat kriteerinsä, joiden täyttäminen on tekijän mielestä laatua. Todellinen laatu mitataan kuitenkin paljon laajemmassa perspektiivissä, jonka luonteesta lienee tässä turha puhua. Mutta jokainen joka ymmärtää Mozartia, tietää mitä tarkoitan.

    Median moraalin kannalta juttu oli täysi limbo.

    vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18629
    helmer
    Jäsen

    Kiitokset Orfeukselle ja marginaalimuusikolle osuvista kannanotoista! Todellakin: Sibelius-Akatemiassa tarjoillaan uutuuksina asioita, jotka vuosisatoja ovat olleet muusikoille selviöitä. Visioissa luonnostellaan ”uusi” muusikkokuva, joka on sosiaalinen, yhteistyökykyinen, uudistuva, suvaitseva etc. Millaisia mahtoivat olla muusikot ennen tätä mullistavaa asiakirjaa? No, jotakin kai hallinnon on tehtävä – kun ei ole järkevää tekemistä, niin tuherretaan sitten tällaista.

    Minua jäi askarruttamaan seuraava päätoimittajan pohdiskelu:

    ”Onko soittajien taso laskenut vai noussut viime vuosikymmeninä? Ainakin orkesterimuusikot tuntuvat olevan jälkimmäistä mieltä, vaikkei koesoitoissa äänenjohtajapaikkoja aina pystytäkään täyttämään. Jos taso tosiaan on noussut, ei voida olettaa aina uusia, erinomaisia kotimaisia hakijoita, vaan Suomeen pitää houkutella myös kandidaatteja ulkomailta, kuten esimerkiksi Tampereella on tehty.”

    Mitähän päätoimittaja mahtoi tarkoittaa? Onko orkestereiden taso siis noussut korkeammalle kuin muusikoiden? Vai mistä tässä on puhe, kaipaisin arvoituksen avaamista.

    Näyttää siltä, että orkesterit rakentavat koesoitoissa yhä korkeampia kynnyksiä. Tilanne, jossa kapellimestarin tahdon alta päästään itse määrämään ja määrittelemään vaadittava taso, houkuttelee soittajia ylikriittisyyteen. Viesti näyttää olevan: te nuoret ette ole meidän tasollamme. Samalla suomalainen musiikkikasvatus saa kyytiä myös orkestereiden intendenteiltä; pitäisi muka keskittyä enemmän orkesterisoittoon ja vähemmän solistisiin valmiuksiin. Ikäänkuin koesoitoissa selviäisi ensimmäistä kierrosta pitemmälle ilman merkittävää solistisia osaamista.

    Musiikkikorkeakoulujen toimintaympäristö on todellakin muuttunut. Mutta keskeisin haaste ei ole sopeutuminen kaupallisuuden muokkaamaan sosiaaliseen tilaukseen (johon taipuminen todellakin on taiteen tuho), vaan maailman avautumisen aiheuttama haaste. Kun koesoitot ennen olivat Suomen mestaruuskilpailuja, ne ovat nyt laajentuneet EM- ja jopa MM-kisoiksi. Sitten ihmetellään, miksi suomalaiset eivät pärjää koesoitoissa. On jämähdetty vanhoihin aikoihin, jolloin suomalainen voitti aina – SM-kisoissa. Laajentuneen areenan huomioonottaen suomalaiset muusikot menestyvät edelleenkin loistavasti, moninkertaisesti paremmin kuin urheilijat. Silti useimpien maistereiden ja tohtoreiden työnäkymät huononevat kaiken aikaa.

    Ainoa oikea vastaus tähän haasteeseen on vapauttaa opiskelijat turhasta byrokraattisesta ohjailusta, koska se väistämättä aiheuttaa todellista kehitystä haittaavaa tyhjäkäyntiä. Sibelius-Akatemiaan pitää perustaa huippuyksikkö, jossa luotetaan niin oppilaisiin kuin opettajiinkin. Lahjakkaan opilaan kykyyn löytää oikea tie ja opettajan oivallukseen ja kokemukseen. Nehän ovat Sibelius-Akatemian ainoat todelliset voimavarat. Kaikki muu on toissijaista.

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Yllättävää intohimoa ja draamaa #18584
    helmer
    Jäsen

    ”Musiikin tarkoitus ei ole ilmaista tunteita, vaan ilmaista musiikkia”, sanoo 100-vuotiaan, yhä kokeilevan nykymusiikin paavi. Boulez. Mielestäni lauseessa ei ole vähäisintäkään järkeä. Musiikki ei ole irrallinen ilmiö maailmankaikkeudessa, sen lait ovat peräisin ihmisestä, tarkemmin sanoen siitä kokonaisuudesta jonka muodostaa ihminen ja hänen kokemansa ulkomaailma.

    Boulez näyttää jakavan ihmismielen länsimaisittain järkeen ja tunteeseen, ja katsoo voivansa seuloa pois emotionaalisen puolen, jota hän pitää subjektiivisena vastakohtana järjelle. Asetelma on tuttu luonnontieteistä, joissa subjekti on jatkuvasti irroitettu kohteista huomaamatta, että kohteet ovat osa subjektia. Katsokaa ympärillenne: onko ihmisjärki objektiivinen? Jos olisi, maailmassa saattaisi olla jotakin järkeä.

    ”Musiikin on ilmaistava musiikkia” on yhtä olematon määritelmä kuin jos sanottaisiin, että kirjoituksen tulee ilmaista kirjoitusta tai puheen puhetta. Minusta näyttää, että Boulez asemansa sokaisemana on löytänyt pyhityksen tunnevammalleen, jonka voi todeta jokainen nähdessään hänet johtamassa ”vanhaa” musiikkia. Samalla voi suoda ajatuksen sille, miten voimakasta on median manipulaatio: konemaisesti johtava Boulez on nostettu suureksi auktoriteetiksi ja taiteilijaksi, vaikka hänellä akustisen tason ohi ei näytä olevan aavistustakaan siitä, mitä musiikissa tapahtuu.

    Omassa musiikissaan hän on ratkaissut ongelman: teokset sujuvat ilman ensimmäistäkään musikaalista ajatusta. Rakenteet kolisevat kuten on odotettavissa, kun musiikille vierain kaavoin yritetään saada aikaan musiikkia. Tekstiä ilman ajatusta, maalauksia pimeässä…

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)