Amfion pro musica classica

elvibreu

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 125)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille #19047
    elvibreu
    Osallistuja

    Auli: ”Aarre Merikannon Juhan ensimmäisen näytöksen päätyttyä ei voinut olla ajattelematta: tässäpä hieno ja aivan liian vähän tunnettu ooppera. Ja ennen kaikkea tässäpä upea ja miltei tuntematon suomalainen säveltäjä!”

    contre_dance: ”Aarre Merikannolla on myös Juhan verevyyteen verrattavia komeita orkesteriteoksia 20-luvulta (mm. Fantasia, Pan, Ekho sopraanolle ja orkesterille), joita kovin mielellään kuulisi Musiikkitalon akustisissa olosuhteissa!”

    Erinomaista Auli&contre_dance, erinomaista. Filantropiaa ja altruismia ei siis vielä julistetakaan sukupuuttoon kuolleiksi ilmiöiksi maailmassamme, jossa ”yksilöllisyytemme” on harhautunut sokeuden asteelle (yhteispelin muistuttaen lähinnä juopporingin t y h j ä ä solidaarisuutta). Aarre Merikannostahan on kirjoittanut esim. Seppo Heikinheimo ja Paavo Heininen on pelastanut opettajansa töitä rekonstruoimalla ehjiä teoksia niiden riekaleista.

    Korjaavaa työtä onkin tehtävä: pienet tai suuret palkinnot, tunnustukset&prenikat tuskin ketään enää haudassa lämmittävät. Ja varsinkin: tällaisten rikosten todellinen vaikutus musiikkikulttuurimme intersubjektiiviseen, sosiaaliseen värähtelyyn on laajempi kuin yksittäisen taiteilijan kohtalo – mitenkään vähättelemättä esim. Aarre Merikannon henkilökohtaista vääntöä ja turhaa kitkaa keskinkertaisemman&kehittymättömämmän, tapoihinsa kangistuneen kasvuympäristönsä kanssa.

    Eli tasapainottava korjausliike jatkukoon. Mutta meidän on myös kysyttävä mistä Aarteen kohtalo johtui ja tunnistaa vaarat jotteivat rikokset toistuisi. Onko syynä jokin suomalaiskansallinen meitä riivaava patogeeni, joka estää meitä puhumasta, käsittelemästä ja lopettamasta toistemme kiusaamista ja kiusatuksi tulemista (the whole SM-competition)? Nauttia kulttuurimme hedelmistä koko laajuudessaan ja syvyydessään. Jos patogeeni jyllää edelleen, sen paikantaminen olisi tärkeää. Kuka/ketkä ovat tämän päivän ”Aarteita”? Emmekö voisi jo kasvaa aikuisiksi? Oppia jotain historiastamme ja katkaista tukahduttamisen ja itsetukahduttamisen kalmavat kierteet lopetamalla näiden patogeenien levittäminen ja vahvistaminen.

    Eikö meitä kiinnosta puuttua asioihin tunnistaessamme potentiaalisia ”Aarteita” ajassamme, miksi heikkotahtoisesti annamme kehnojen historioiden toistua, missä tahdonvoimamme? Uskon useammankin ”katkaistun kannon eksiteeraavan kulttuurimme meressä” aloilla jos toisilla. Mutta luovan säveltaiteen alalla yksi selvä esimerkki on säveltäjä A R I V A K K I L A I N E N. Kas tässä hänen tuotantonsa Fimicin sivuilta:
    http://www.fimic.fi/fimic/fimic.nsf/WLWOR?readform&comp=Vakkilainen,%20Ari&cat=contemporary_-_classical

    Käsittääkseni 99.99% hänen laajasta tuotannostaan on esittämättä (Ari Vakkilainen on siis elävä säveltäjä, asuu Helsingissä):

    OOPPEROITA:

    Lätäkkö (1988)
    opera

    The Thunder – Perfect Mind (1996 (?))
    opera in one act
    2 sopranos, 4 baritones, actors, dancers, choir, English horn, bass clarinet, percussion, 2 pianos, 2 violins, viola, cello, double bass

    Punahilkka (2000), 60′
    Little Red Riding Hood
    A children’s opera
    2 reciters, 5 main roles (Little Red Riding Hood, Mother, Grandmother, Wolf, Hunter), an ensemble of 14 players

    Hiranyagarbha (2001-2005), 72′
    The Swan of the Milky Ocean
    opera in three parts
    soprano, mezzo-soprano, alto, tenor, 2 basses, mixed choir and orchestra: 1111/1000/01/0, piano, strings

    ORKESTERITEOKSIA:

    Tube
    Runoelma (Poem)
    2222/4230/11/0, strings

    Sinfonia I (1995/1998), 18′
    Symphony No. 1
    2233/4330/02/0, piano, strings

    Allogenes (1996 (?)), 13’50”
    chamber orchestra

    Sinfonietta (2000 (?))
    2222/4230/11, strings

    Sinfonia II (2003)
    Symphony No. 2
    2232/4230/12/0, strings

    Sinfonia III (2003), 21′-22′
    Symphony No. 3
    2222/2110/01, strings

    Kalevala-sarja (2008)
    2222/4231/12/0, strings

    KONSERTTOJA:

    Violin Concerto No. 2 (1992)
    violin solo + 2222 3200 02 1, celesta, strings

    Concerto for Piano and Orchestra (1994)
    piano solo + 2222/4220/00/0, strings

    Piano Concerto No. 2 (2002)
    piano solo + 2222/4220/11/0, strings

    Andante + Rondo (2004), 13′
    for a piano concerto in Mozart’s style
    piano solo +1202/2200/10/0, strings

    Piano Concerto No. 3 (2004)
    piano solo + 2222/4220/11/0, strings

    Concerto for Guitar and Orchestra (2005), 22′
    solo guitar + 1120/1000/01/0, strings

    Chamber Concerto (2007), 4′
    Piano Concerto No. 4, for piano and 10 instruments
    piano solo + 1111/1000/00/0, strings

    Piano Concerto No. 5 (2008)
    Springtime
    piano solo + 2222/2200/00/0, strings

    KAMARIMUSIIKKIA:

    Halloween ( 2005), 3’50”
    flute, violin, cello and piano

    Sekstetto (1986)
    oboe, trumpet, horn, violin, cello and piano

    Jousikvartetto (1989 (?))

    Kvintetto (1992)
    flute, clarinet, violin, viola, cello

    …te tartutte, jepulis! (1994)
    string quartet and piano

    Jousikvartetto 2 (1995)

    Jousikvartetto 3 (1996)

    Kuutti (2002)
    flute, bass clarinet, piano, violin, viola and cello

    Sonaatti oboelle ja pianolle (2002)

    Saxophone Quartet (2003), 11′

    Duo for Two Guitars (2004), 14′

    Sonata for Bassoon and Piano (2004)

    Passacaglia (2005), 10′
    violin, viola, cello and organ

    Quintet (2005), ca 14′
    for flute, clarinet, piano, violin and cello

    Sonaatti alttosaksofonille ja pianolle (2005), 16′

    Sonata for French Horn and Piano (2005)

    SOOLOTEOKSIA:

    Chaconne (1981)
    violin

    Urkubiisi (1983)
    organ

    Melos (1984)
    violin

    Melos VI (1987)
    flute

    Adagio (1988)
    violin

    Larghetto (1988 (?))
    piano

    Nocturne (1989)
    piano

    B-A-C-H (1995), 5′
    guitar

    10 preludia (1997 (?))
    10 Preludes
    piano

    Preludi (1998)
    Prelude
    piano

    Sonata IV (1999-2000 (?))
    piano

    Sonata (1999)
    piano

    Sonata II (1999)
    piano

    Sonata V (2000)
    piano

    Sonata VI (2001)
    ”Mansén sonata”
    piano

    12 etydiä pianolle (2002)
    12 Etudes for Piano
    piano

    Nocturne (2002)
    piano

    Variaatioita espanjalaisesta sävelmästä (2002)
    Variations on a Spanish theme
    piano

    Nocturne (2003), 5′
    piano

    Sonata VII (2003)
    piano

    Sonatine (2003), 5′
    piano

    Nocturne V (2004)
    piano

    Nocturne VI (2004)
    piano

    Sonata IX (2004), 12′
    piano

    Sonata VIII (2004), ca 14′
    piano

    Balladi II (2005), 7′
    piano

    Balladi pianolle (2005), ca 7′
    Ballade for Piano
    piano

    Chaconne for guitar (2005), 14′
    guitar

    Sonata for guitar (2005), 23′
    guitar

    Sonata XI (2005), ca 14′
    piano

    Balladi III (2006), 8′
    piano

    Variaatioita laulusta ”Zu Mantua” pianolle (2007), 32′
    piano

    12 etydiä pianolle (2008)
    12 Etudes for Piano
    Toinen kirja
    piano

    4 Pieces for piano (2008)
    piano

    6 extra variations for guitar (2008)
    guitar

    Balladi IV (2008)
    piano

    Nocturne (2008)
    piano

    Passacaglia (2008)
    organ

    Prelude for Ballade IV (2008)
    piano

    Sonatina II (2008)
    piano

    Tärpättisavotta (2008)
    piano

    Variations ”Hijos del Pueblo” (2008)
    guitar

    3 Fuugaa uruille tai pianolle (2009)
    organ or piano

    Cadenzas for Mozart’s Piano Concertos (2009)
    piano

    VOKAALI- JA KUOROMUSIIKKIA:

    Variaatioita Lennon & McCartneyn teemasta (1984)
    Variations on a theme by Lennon & McCartney
    mixed choir a cappella

    Corona triumphalis (1990)
    Kantaatti Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan promootioon
    mixed choir + 1121/0000/00/0, strings

    Laulu oravasta (1998)
    vocal solo and piano

    Sammakkoperspektiivi (2001 (?))
    vocal solo and piano

    The simplest questions (2001 (?))
    vocal solo

    Saarella (2002 (?))
    soprano, piano, double bass ad. lib.

    Graffiteja ajan rajapinnassa (2003)
    baritone and piano

    The Long Goodbye (2005)
    mixed choir

    3 Canons for female voices (2008)
    6 female voices

    ?????????? Syvä hiljaisuus ??????????

    Jos olisi kyse jostakin kylähullun tai näennäistaiteellisen neurootikon ns. epäonnisista kyhäelmistä (vaikka kannustaisin kyllä huomioimaan jokaisen), asiaa voisi painaa villaisella. Mutta kun se vähäinenkin mitä olen kuullut, on läpensä musikaalisen ammattisäveltäjän arvokasta työtä.

    No. En syvennä (esittämällä kysymyksiä Vakkilaisen kollegoille, etujärjestöille, muusikoille, kapuille, musikologeille, toimittajille, tuottajille, päättäjille, itselleni) ongelmaa enempää vielä, mutta onneksi tämä tuli noteerattua ja sanottua. Säveltäjäystäväni kera pianistiystävänsä käsittääkseni ovat kaivamassa Vakkilaisen pianotuotantoa päivänvaloon: preludeja, nokturneja, etydeitä, balladeja, sonaatteja, konserttoja etc. Itse kuulin jokunen vuosi sitten Kansanradiosta säveltäjän soittamana preludejaan; verevää, traditiokommunikatiiviisia yksilöllisiä äänenpainoja, -kepeyttä.

    Eikö jokin vastuunsa tunteva kulttuuritaho – esim. Svenska Kulturfonden – voisi tukea projektia, jossa Ari Vakkilaisen musiikkia tuotaisiin laajasti kuultavaksemme? Orkesterikonsertteja, kamarimusiikkikonsertteja ja näyttävänä päätösnumerona kahden esittämättömän oopperan kantaesitys? Ja Lätäkkö-oopperan uusinta ensi-ilta loppujuhlineen, ilmaiset oluet kaikille! Näyttäisimme mallia kuinka korkeakulttuuria arvostetaan ja hoidetaan – jo taiteilijoiden elinaikanaan.

    vastauksena käyttäjälle: Wennäkoskea Tapiolassa #18860
    elvibreu
    Osallistuja

    elvibreu ystävineen suosittelee:

    KAARTIN SOITTOKUNTA 193 VUOTTA SUOMEN HISTORIAA!

    Töölö I – Duda!

    Tiistai 7.2.2012 Temppeliaukion kirkko
    Johtaa musiikkikapteeni Ville Paakkunainen
    Solistina Harri Lidsle, tuuba
    Ari Vakkilainen: February (ke)
    Jörg Duda: Tuubakonsertto nro 2, op. 67/2 (ke)
    Magnus Lindberg: Gran Duo
    Vincent Persichetti: Sinfonia nro 6 puhallinorkesterille, op. 69

    Vapaa pääsy, ohjelma 10 €

    vastauksena käyttäjälle: Kimanen jyrähti: valtiovallan musiikkimaku on kaikkiruokainen sika #19061
    elvibreu
    Osallistuja

    Konsertti-ilmoitus:
    Jouluinen yhteislaulukonsertti Musiikkitalossa. Helsingin Sanomien ja Musiikkitalon yleisötyöprojekti Kuule! järjestää suuren yhteislaulutilaisuuden. Yleisön muodostamaa tonttukuoroa laulattavat ja säestävät Eeva-Leena Pokela,
    Soili Perkiö, Mari Kätkä, Tarja Nyberg ja Jyrki Tenni. Konserttisali (Mannerheimintie 13) klo 18. Liput 10 e.

    Nyt Koistinen&lgrohn tonttulakit päähän ja ”tip-tap-tip-tap-tipetipe-tumps” – minä tulen mukaan myös, täällä käynnistyivät myöhäiset pikkujoulut just – ”ja kaikilla meillä oli muukaavaa, oi jospa oisin saanut olla TUMPS”

    vastauksena käyttäjälle: Essee: Harry Partch – amerikkalaisen nomadin muotokuva #19050
    elvibreu
    Osallistuja

    YEAH! Armotonta menoa, pannaan nyt tulemaan:
    http://www.youtube.com/watch?v=mOHBqFevy0k

    Ihan kuin meidän joulukeittiöstä. Lapset tykkäsivät kovasti tästä Partchista ja keittiövälineet saivat heti kylmää kyytiä!

    vastauksena käyttäjälle: Harhaoppinen autenttisuus #19042
    elvibreu
    Osallistuja

    Koistinen, asento! Ja vapaa. Mielenkiintoista.
    Jotta huomiosi Mahler/Rattlestä olisi astetta konkreettisempi, voisitko antaa esimerkin? Esim. tahtinumeron tai jonkin laajemman alueen partituurista, niin verrataan sitä Sir Simonin tulkintaan. Berliiniläiset lienevät kyseessä? Itselläni olisi livetys vuoden takaa (yhdessä Schönbergin A Survivor from Warsawn kanssa), liekö radikaalisti erilainen levytykseen verrattuna?

    vastauksena käyttäjälle: Musiikista viis #19033
    elvibreu
    Osallistuja

    ”Elvi hyvä, ota lääkkeesi ja harkitse vielä hetki.”

    Juu, lääkitys kunnossa (frendit hankkivat mulle pillerejä huumorintajuttomuuteen – heitä ahdisti kun mua ei naurattanut tavatessamme ihmisiä, joiden pakkoliike oli vitsien kertominen).
    Ja kiitos, kehoituksesi harkita vielä hetki on linjassa aikomuksieni kanssa; tahmeiden käsitteellisten sekametelisoppien tasapainottava maustamisyritys ottanee tovin, viikko pari siihen menee.
    (Perhe-elämä ja ansiotyö vievät kaiken aikani. Loput annan taiteelle. Revi siitä vielä harkittu hetki ”pubiruusuille”. Eli tuplasti ajan ulkopuolella ollaan jo.)
    Esim. juuri nyt ennen nukahtamista perkasin suht’ heviä ***hotclassicalrockpopbepup*** -sekaannusta, missä kehityksen realiteetit tai taso- ja arvoerot koetaan epämukavina ja sotketaan jopa kysymyksiin ihmisarvosta.

    Lupaan katsoa myös vielä tarkemmin mitä Sinä olet ”syönyt”. Harkitummin siis.

    vastauksena käyttäjälle: Kritiikkiä tämäkin #19035
    elvibreu
    Osallistuja

    No hei taas. Paljastan teille salaisuuden, jos se teitä lohduttaisi: olen äänittänyt koko kauden 2011 radiosta (kantaesitykset ja kaikki se, mille ei elämää ole vielä ennättynyt kertyä) ja tulen kirjoittamaan konserteista toivottavasti päivälehtiä painokkaammin. Ensi vuoteen menee.

    Pitänee mennä nukkumaan, luin Pubiruusun huolen seuraavasti: ”klassisen ja rykkärin nytinässä ei HS paina grammaakaan”.
    Marginaalissa on hyvä olla, ei rasitu polla.
    Hyvää ötyä.

    vastauksena käyttäjälle: Musiikista viis #19031
    elvibreu
    Osallistuja

    Tämä kolumni ”Musiikista viis” kommentteineen on niiin harvinaislaatuinen ja monella tapaa esimerkillinen, etten voi olla koskettamatta sitä – silkkihansikkain. Kirjoitan neljässä vaiheessa:

    A) ”kryptiseksi” alkudrinkiksi havaintoja ystäväni alle kouluikäisten lasten labyrinttipelistä
    B) alkupalaksi pohdin joitakin mahdollisia yleisiä syitä sille, miksi keskustelumme tuppaavat jäämään vääjäämättömästi pintavedessä räpiköinniksi – ja isot kalat kiittävät ja karkaavat
    C) pääruoaksi vastaan kommentoijille, laajemmin nimimerkille Pedrosgonic
    D) jälkiruokana kevyt katsaus alkuperäisen kolumnin ravintosisältöihin

    vastauksena käyttäjälle: Vänskän Bruckner puhuttaa #19022
    elvibreu
    Osallistuja

    No hei. Eihän tämä pilotti etene jos ette osallistu siihen. Eli spontaanit reaktionne

    TÄHÄN: ———————————-

    Tapasin Sibeliuksen eilen syntymäpäivillään ja hetken emmittyään hän kyllä vastasi (toki sivistyneen yleisluontoisesti)

    TÄHÄN: http://www.rokki.kalsarit.net/jokainennuotti.mp3

    vastauksena käyttäjälle: Vänskän Bruckner puhuttaa #19021
    elvibreu
    Osallistuja

    No hei. Eihän tämä pilotti etene jos ette osallistu siihen. Eli spontaanit reaktionne

    TÄHÄN: ———————————-

    Tapasin Sibeliuksen eilen syntymäpäivillään ja hetken emmittyään hän kyllä vastasi (toki sivistyneen yleisluontoisesti)

    TÄHÄN: http://www.rokki.kalsarit.net/jokainen nuotti.mp3

    vastauksena käyttäjälle: Vänskän Bruckner puhuttaa #19018
    elvibreu
    Osallistuja

    ..ja ensireaktion jälkeen kuuliainen taidemusiikin ystävä etsiytyy teoksen luokse uudestaan, jottei ensikuulemalta ole jäänyt esim. jotakin ”piilostruktuuria” noteeraamatta.
    Toinen kuuntelukerta: hmm..odotukset jännittyivät tuonne 0.20 kohdalle, sitten alkoi alamäki (nousevalla eleellä…).

    Toki yksittäisen osan lopullinen kohtalo näyttäytyy vasta koko sarjan mittakaavassa…äänestetään siitäkin!

    vastauksena käyttäjälle: Vänskän Bruckner puhuttaa #19017
    elvibreu
    Osallistuja

    Anteeksi, oma ensireaktioni oli unohtua..

    TÄHÄN: BU!

    vastauksena käyttäjälle: Vänskän Bruckner puhuttaa #19016
    elvibreu
    Osallistuja

    Kiitokset ehdotuksista ja mielikuvituksenne lennosta! Olisiko täällä paikka ”pilotille”?

    Kuunnellaan tämä: http://www.youtube.com/watch?v=2W2dlUFp6Ww&feature=related

    ja kirjoitetaan paperille spontaanit reaktiomme

    TÄHÄN: ————————————–

    akselilla bravo – bravissimo/buu – hyi saatana, uupperaa! —- tai jotakuinkin surkea (:(:(: – menettelee (::) – hyvä 🙂 – loistava :):):):):):): – et cetera

    vastauksena käyttäjälle: Wennäkoskea Tapiolassa #18859
    elvibreu
    Osallistuja

    No tämähän on nyt kyllä niin must, että on kammettava itsensä ulos ja korkattava Musatalon konserttisali (ups, taisi paljastua etten ole vielä käynyt siellä – viittaan epäluotettavaan ”kommenttiini” akustiikasta).

    Brahms, myös Haydn ja Glanert-Hynninen-Kamu-Sibelius-Stenvall, kyllä. Mutta tätä Hakola-Kivi yhdistelmää vierastan. Mitä muistan kuulleeni, eikö tämä Hakola ole näiden ”iloisten&ironisten vaaleanpunaisten pikkupossujen” tavoin pomppinut estottomasti mantereilta ja tyyleiltä ja todellisuuksilta ja avaruuksilta toisille ja takaisin? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Jotenkin vaistomaisesti pelkään, miten esim. ’Sydämeni Laululle’ käy. Onko Hakola vakavoitunut? Eheyttä harhaisesti halajanko ma?

    No, kai sitä tällaisella kuolevaisella saa olla ennakkoluuloja. Ja mikä sen mukavampaa, kun saa totuuden kuultuaan luopua ennakkoluuloistaan – jos tarvis. Luottakaamme Hynniseen ja Kamuun.

    Mutta ennen kaikkea: hyvää syntymäpäivää Jorma Hynninen!

    vastauksena käyttäjälle: Wennäkoskea Tapiolassa #18858
    elvibreu
    Osallistuja

    Jatkan tänne konserttikirjoitteluani jos sopii. Amfionilta lienee unohtunut tämä konsertti-ilmoitus:

    Radion sinfoniaorkesteri juhlii huippubaritoni Jorma Hynnisen 70-vuotissyntymäpäivää 11.11. Musiikkitalossa.

    Okko Kamu, kapellimestari
    Jorma Hynninen, baritoni

    Brahms: Muunnelmia Haydnin teemasta orkesterille
    Brahms–Glanert: Neljä vakavaa laulua
    Hakola: Lauluja Aleksis Kiven runoihin, kantaesitys (YLEn tilaus)
    Sibelius: Tapiola

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 125)