Amfion pro musica classica

Kapellimestari Rafael Payare ja käyrätorvikvartetti The Golden Horns Tapiola Sinfoniettassa pe 18.3.

Rafael Payare © Luis Cobelo

Rafael Payare © Luis Cobelo

El Sistema -musiikkikoulutuksen kasvatti, venezuelalainen kapellimestari Rafael Payare johtaa Tapiola Sinfoniettan konsertin perjantaina 18.3. Kotimaisista käyrätorvensoittajien kärkinimistä koostuva The Golden Horns -kvartetti näyttää taitonsa Schumannin konserttikappaleessa. Mielenkiintoisella kokoonpanolla esitettävän kappaleen seurana ovat Bartókin mestarillinen Musiikkia jousille, lyömäsoittimille ja celestalle sekä Schumannin jalopiirteinen toinen sinfonia.

Ulsterin orkesterin ylikapellimestarina toista kauttaan työskentelevä Rafael Payare (s.1980) voitti maineikkaan Malko-kapellimestarikilpailun vuonna 2012. Hän on johtanut useita kansainvälisesti merkittäviä orkestereita kotimaansa Venezuelan orkestereista aina Wienin filharmonikkoihin asti ja tehnyt yhteistyötä mm. Lorin Maazelin ja Valeri Gergijevin kanssa. Marraskuussa 2013 puolalainen säveltäjä Krzysztof Penderecki kutsui Payaren johtamaan hänen 80-vuotisjuhlakonserttiaan.  Energisestä johtamisotteestaan sekä herkästä rytmin, dynamiikan ja soinnin tajustaan kiitetty kapellimestari vieraili Tapiola Sinfoniettassa ensimmäisen kerran syksyllä 2014.

The Golden Horns on käyrätorvikvartetti, joka on kymmenvuotisen taipaleensa aikana muuntautunut klassisesta kamarimusiikkiyhtyeestä kevyen musiikin taustavaskistoksi, sinfoniaorkesterin solistiryhmäksi sekä nuorten muusikonalkujen koulutuskoneistoksi. Kvartetin jäsenet Tuomo Eerikäinen,Jukka Harju, Tommi Hyytinen ja Tero Toivonen ovat päätoimisia muusikoita pääkaupunkiseudun sinfoniaorkestereissa.

Romanttista tyyliä puhtaimmillaan edustavalta saksalaissäveltäjältä Robert Schumannilta kuullaan konsertissa kaksi teosta: uljas ja lämminsointinen Konserttikappale neljälle käyrätorvelle ja orkesterille, sekä Sinfonia nro 2 C-duuri, jota Schumann alkoi luonnostella joulukuussa 1845, toipuessaan vielä edellisenä vuonna kokemastaan hermoromahduksesta. Hän kirjoitti myöhemmin teoksesta eräälle ystävälleen: ”Hahmottelin sen ollessani vielä fyysisesti hyvin sairas. Voin jopa sanoa, että siihen vaikutti hengen vastarinta, joka auttoi minua taistelemaan tilaani vastaan. Ensimmäinen osa on täynnä tätä taistelua.”

Schumannin henkisen taistelun vastapainona kuullaan 1900-luvun musiikin vauhdikkaimpia ja iskevimpiä säveliä, jotka huokuvat spontaania musisoinnin iloa. Béla Bartókin Musiikkia kieli- ja lyömäsoittimille sekä celestalle (1936) tuo konserttiin tuulahduksen unkarilaista musiikkiperinnettä. Bartók oli tuolloin säveltänyt jo viisi jousikvartettoa, joissa hän oli osoittanut tuntevansa laaja-alaisesti jousisoittimien modernit ilmaisumahdollisuudet. Nyt hän siirsi saman rikkaan sointimaailman ikään kuin suurempaan mittakaavaan ja täydensi sointikirjoa vielä lyömäsoittimistolla.

Pe 18.3.2016 klo 19, Espoon kulttuurikeskus, Tapiolasali

PAYARE

Tapiola Sinfonietta
Rafael Payare, kapellimestari
Käyrätorvikvartetti The Golden Horns

Bartók: Musiikkia jousille, lyömäsoittimille ja celestalle
Schumann: Konserttikappale neljälle käyrätorvelle ja orkesterille
Schumann: Sinfonia nro 2

Vastaa

Post Navigation