Amfion pro musica classica

Pianisti Henri Sigfridssonille professuuri Itävallassa

Suomalaispianisti Henri Sigfridsson on valittu professoriksi Grazin musiikkiyliopistoon Itävaltaan. Sigfridssonia opettaneen professori Erik T. Tawaststjernan mukaan virkaan oli yli 150 hakijaa.

Mikko Franck ehdolla Kansallisoopperan taiteelliseksi johtajaksi

Suomen Kansallisoopperan säätiön hallitus ilmoitti keskiviikkona käsitelleensä hallituksen nimitysvaliokunnan ehdotusta oopperan taiteellisen johtajan ja ylikapellimestarin valinnasta. Ehdotuksen mukaan yhdistettyyn tehtävään valittaisiin Mikko Franck, joka toimii tällä hetkellä Kansallisoopperan ylikapellimestarina.

Hallitus ilmoitti pyytävänsä Kansallisoopperan henkilöstöryhmiltä lausunnot nimitysvaliokunnan ehdotuksesta ja päättävänsä oopperan taiteellisen johtajan ja ylikapellimestarin nimityksestä seuraavassa kokouksessaan 18. joulukuuta.

Kapellimestari Nézet-Séguin johtaa ensi kertaa Suomessa

Maailman ykköskapellimestarien joukkoon nopeasti noussut nuori kanadalainen Yannick Nézet-Séguin johtaa Radion sinfoniaorkesteria Finlandia-talossa keskiviikkona 28. marraskuuta.

Lontoon filharmonisen orkesterin päävierailijaksi juuri nimitetty Nézet-Séguin (s.1975) on jo aiemmin valittu Rotterdamin filharmonikkojen ylikapellimestariksi Valeri Gergievin seuraajana. Kautensa Rotterdamissa hän aloittaa syksyllä 2008.

Ilmaistapahtumat kasvattivat kesän festivaaleja

Finland Festivals -yhteistyöjärjestön edustamat kulttuuritapahtumat keräsivät tänä vuonna lähes kaksi miljoonaa kävijää, mikä on kaksitoista prosenttia enemmän kuin vuonna 2006. Kävijämäärää kasvattivat ennen kaikkea ilmaistapahtumat, joissa väkeä riitti aiempaa enemmän.

Sen sijaan maksullisten tapahtumien yleisömäärä säilyi viime vuoden tasolla. Maksavia asiakkaita tämän vuoden tapahtumissa kävi 670 000 henkeä, mikä on noin prosentin vähemmän kuin vuonna 2006.

Yritetään

Otin henkilökohtaisesta mielenkiinnosta keskiviikkona osaa musiikkiyrittäjyyttä käsittelevään TULI-seminaariin. TULI on lyhenne sanoista ”tutkimuksesta liiketoimintaa” ja on taidekorkeakoulujen ja TKK:n yhteinen projekti. Seminaaria veti Sibelius-Akatemian puolesta Matti Jordman.

Aluksi esittäytyivät asiantuntijoina Juha Järvinen ja Viveca Still Taikista, Ville Kilpeläinen Musexista, Sami Heikkiniemi Tekesistä, Matti Santala kauppakorkeakoulusta ja Kim Kuusi Musicmakers Oy:stä. Omia yrityksiään ja yrittäjäksi ryhtymistään esittelivät seminaarissa Jussi Chydenius Notajar Music Oy:stä ja Tiina Vihtkari Sublime Music Agencysta, Antti Kaihola ja Junio Kimanen Ambitone Oy:stä sekä Anna Lemmilä Musaamo Oy:stä

Oli hienoa huomata, että kaikkien tilaisuudessa esiintyneiden yrittäjien päätös ryhtyä yrittäjäksi rakentui sille, että tietyssä tilanteessa yrityksen perustaminen oli yksinkertaisesti helpoin tapa hoitaa asiat, jotka olivat joka tapauksessa lähellä heidän sydäntään. Ymmärsin kauppakorkeakoulun yrityshautomon ”bisnestä bisneksen vuoksi” – tai MUSEXin ”musiikkia bisneksen vuoksi” – kaltaisen ajattelun olevan kaukana heistä. Selkeintä bisnesideaa edusti Musaamo Oy:n Anna Lemmilä, jonka yritys oli musiikkikoulu. Hän toi esiin seikan, että yritys ei luonnollisesti voi saada kuntien tukea, mitä esim. vanhempainyhdistyksiin perustuvat musiikkioppilaitokset voivat saada.

Freelance-taiteilijoista ollaan lainsäädännöllisesti tekemässä yrittäjiä, halusivatpa he tai eivät. Ehkä Kim Kuusen ja Musicmakers Oy:n mainosmusiikin tuotantoon sopii yrittäjyys, mutta taiteellista työtä tekevän säveltäjän näkökulmasta yrittäjyys ei mitenkään näytä tämänkään seminaarin jälkeen järkevältä tai edes kovin mahdolliselta. Voihan sitä paitsi olla, että jos kaikista freelancer-taiteilijoista tulisi lainsäädännön tuloksena yrittäjiä, voitaisiin valtiovallan taholta todeta taiteen apurahojen olevan turhia. Yrittäjähän ei apurahoja tarvitse. Samalla listalla olisivat helposti tutkijat.

On hyvä, että yrittäjyyskoulutusta on tarjolla, mutta Sibelius-Akatemian opiskelijoista sitä tarvitsee luultavasti pieni osa. Yrittäjyyshenkistä ajattelua ainakin on paljon, olivathan asiantuntijoista ainakin Viveca Still ja Matti Jordman ilmeisesti valmistelemassa lausuntoa, jossa taidekorkekoulut puolsivat tekijänoikeusasioiden siirtoa uuteen superministeriöön. Tätä siirtoa, mitä ei onneksi tapahtunut, lähes kaikki taiteilijajärjestöt vastustivat.

Musexin Ville Kilpeläisen puheenvuoro oli absurdi ja kuvasi hyvin musiikinvientihypeä. Hän sanoi moneen kertaan Musexin edustavan kaikkea suomalaista musiikkia ja luetteli Musexin sidosryhmiä. Näihin ei kuulunut esimerkiksi Suomen Säveltäjät ry. Hyvin kaukana klassisen säveltäjän, tai kenen tahansa muun musiikkiin taiteellisella intohimolla suhtautuvan, ajatusmaailmasta on Musexin projekti ”biisilinna”, jossa kansainväliset managerit ja suomalaiset musiikintekijät kokoontuvat 2-3 päiväksi Kallio-Kuninkalaan Järvenpäähän. Näiden päivien aikana biisintekijät tekevät kappaleita, joista kansainväliset kustantajat ja managerit valitsevat parhaat.

Musexin edustajan toivoisi tutustuvan kenttään ennen puhumista suulla suuremmalla.