Amfion pro musica classica

Ilmaisia kaupunkikonsertteja, kulutuskritiikkiä, sonaatteja ja jongleerausta Avantin Suvisoitossa

Suvisoiton ohjelmiston suunnittelee Lotta Wennäkoski. Kuva © Maarit Kytöharju.

Suvisoiton ohjelmiston suunnittelee Lotta Wennäkoski. Kuva © Maarit Kytöharju.

Avantin järjestyksessään 32. Suvisoitto pidetään jälleen tulevana kesänä viisipäiväisenä. Perinteinen varaslähtö käynnistää festivaalin Pernajan kirkosta ke 28.6. Muut konsertit järjestetään Porvoossa torstaista 29.6. sunnuntaihin 2.7. Kaikkineen festivaalilla kuullaan 14 konserttia. Festivaalin taiteellisena suunnittelijana toimii säveltäjä Lotta Wennäkoski.

– Kesäfestivaalin sommittelu on ollut tavattoman mieluisaa puuhaa, eikä vähiten siksi, että olen seuraillut Avantia kuulijana jo 1980-luvulta lähtien. Myöhemmin olen saanut suuren ilon tutustua tähän ainutlaatuiseen muusikkoryhmään myös omien nuottieni kautta, ja nyt on käsillä heille suunnittelemani festivaali, kertoo Suvisoiton taiteellinen suunnittelija, säveltäjä Lotta Wennäkoski.

– Avantin musisointia ovat aina leimanneet taito, kvaliteetti, energia sekä silmää räpäyttämättä heittäytyminen. Vähintään yhtä tärkeitä elementtejä ovat monipuolisuus ja monimuotoisuus, joiden toteutumisessa juuri Suvisoitto on vuosien varrella usein ollut Avantille se kaikkein leimallisin temmellyskenttä. Tämänkertaisen festivaalin sävelet levittäytyvät yli neljänsadan vuoden ylitse, myöhäisrenessanssista aina nyt kuluvana vuonna sävellettyyn musiikkiin asti. Kaiken takana ovat laulut ja tarinat. Tervetuloa perhosten, heinäsirkkojen, laulujen sekä moniin erilaisiin suuntiin kurkottelevien satujen maailmaan, Wennäkoski maalailee.

Lotta Wennäkoski toimi vuosina 2008–2010 Tampere Biennalen taiteellisena suunnittelijana ja kauden 2010–2011 Tapiola Sinfoniettan kausisäveltäjänä. Hänen sävellyksiään on esitetty laajasti suomalaisissa ja kansainvälisissä konserttisaleissa ja festivaaleilla, joista mainittakoon mm. Helsingin juhlaviikot, Musica nova Helsinki, Märzmusik Berlin, Varsovan syksy, Huddersfield Contemporary Music Festival sekä Other Minds. Lisäksi Wennäkoski on säveltänyt tilaustöitä mm. Radion Sinfoniaorkesterille ja Scottish Chamber Orchestralle.

Monipuolinen ja monimuotoinen kokonaisuus

Festivaaliohjelmiston monipuolisuus tarkoittaa tyylikirjon lisäksi myös monimuotoisuutta: solisteina esiintyvät ”tavanomaisempien” instrumentalistien lisäksi myös jonglööri sekä foley-artisti. Mukana on nimekkäitä ulkomaalaisia vieraita, mm. puolalainen sopraano-säveltäjä Agata Zubel ja saksalainen, arvostetun hollantilaisen Kuninkaallisen Concertgebouw –orkesterin huilisti Kersten McCall. Koko ohjelmisto on nähtävillä osoitteessa www.avantimusic.fi/suvisoiton-ohjelma/

Festivaali käynnistyy keskiviikkona 28.6. Pernajan kirkosta, jonka kaunis tila on kuin luotu intiimille kamarimusiikille. Ravelin viulu-sellosonaatin seurana kuullaan kolme nykymusiikkiteosta. Tulkinnoista vastaavat Avanti-kvartetti ja John Storgårds.

Taidetehtaan Avanti-salin avajaiskonsertissa torstaina 29.6. kuullaan, miten puolalaisen säveltäjä-sopraano Agata Zubelin säveltämä ja John Storgårdsin tulkitsema “kirskuva ja räpistelevä” viulukonsertto törmää perkussiivisesti paukkuvaan orkesteriin. Säveltäjä Ville Raasakan kulutuskriittinen Hypermarket and Hypercommodity (Hypermarketti ja hyperhyödyke) on konsertto esineille, pianolle ja kamariorkesterille. Ylikulutusta käsittelevän teoksen sävelmateriaali on peräisin kulutusesineiden kuljetukseen, pakkaukseen ja hankintaan liittyvistä asioista, kuten muovipusseista, ostoskoreista ja seteleistä. Avantin solistina on pianisti Emil HolmströmDima Slobodenioukin johtamassa konsertissa kuullaan myös György Ligetin mikropolyfonian klassikko Ramifications ja StravinskinPulcinella-sarja, rakkautta ja kunnioitusta pohdiskeleva raikas löytöretki menneisyyteen.

Torstai-ilta päättyy Taidetehtaan Tehdassaliin. Joonas Ahosen myöhäisillan pianoresitaalissa soi amerikkalainen musiikki, jota valotetaan sekä villien että meditatiivisten teosten kautta.

Mitä kaikkea tapahtuukaan, kun John Storgårdsin johtama Avanti saa seurakseen sopraanon, jonglöörin ja äänitehosteita luovan foley-artistin? Se selviää Taidetehtaalla perjantaina 30.6. Georges Aperghisin La Nuit en tête on hämärässä kihisevä nokturno sopraano Agata Zubelille ja kamariorkesterille. Lotta Wennäkosken Jongissa huomio kiinnittyy orkesterin ohessa taituroivaan jonglööri Sakari MännistöönSami Klemolan kantaesitettävässä kappaleessa solistina on foley-artisti Heikki Kossi, joka on elokuvien ääniraitoihin askelten kopinaa ja ovien narinaa loihtiva äänitaiteilija.

Perjantai päättyy Zum Beispielin iltamiin, joissa avantilaiset musisoivat erityisesti kansanperinteestä ammentavan ohjelmiston parissa. Viuluun aikoo tarttua myös festivaalisuunnittelija Wennäkoski, jolle unkarilainen kansanmusiikki on pitkäaikainen ja rakas harrastus.

Lauantain 1.7. Kulttuuritalo Grandin lastenkonsertissa ääneen pääsee lastenohjelmista tuttu Mimmit, joka on riemastuttavan hauska kahden sisaruksen vetämä yhtye. Konsertti on riemastuttava kokonaisuus musiikkia, tanssia ja visuaalisia elementtejä ja se saa sekä lapset että aikuiset taatusti hyvälle tuulelle.

Säveltäjä-sopraano Agata Zubel tulkitsee lauantain Taidetehtaan Avanti-salin konsertissa Samuel Becketin monologiin pohjautuvan oman sävellyksensä Not I. Sävellys puristaa Becketin sanoista kiihkeää kiertelyä ja välttelyä, ja säveltäjä nauttii saadessaan itsensä kiemurtelemaan laulajana ja minuuden kieltäjänä. Wennäkosken huilukonsertossa Soie musiikilliset tekstuurit ovat inspiroituneet erilaisista tekstiileistä ja hulmuavat kevyen silkkisestä karhean pellavaiseen. Teoksen solistina on huilisti Kersten McCall.

Illan jälkimmäisessä Taidetehtaan konsertissa Emma Salokoski tulkitsee Eva Dahlgrenin lauluja Jag vill se min älskade komma från det vilda -albumilta, jonka Dahlgren teki yhdessä kapellimestari Esa-Pekka Salosen, sovittaja Anders Hillborgin ja Ruotsin Radion Sinfoniaorkesterin kanssa vuonna 1995. Konsertissa kuullaan myös Salokosken omia kappaleita kotimaisina orkesterisovituksina. Konsertin johtaa Anna-Maria Helsing.

John Storgårdsin johtama festivaalin päätöskonsertti pidetään su 2.7. Taidetehtaalla. Tristan Murailin L’esprit des dunesissa elektroniset tuulet puhaltavat Gobin autiomaassa ja Tiibetin vuoristossa. Lotta Wennäkosken Verdigris on Jean Sibeliuksen juhlavuoden kunniaksi kirjoitettu orkesteriteos, jonka taustalla myhäilee säveltäjämestarin Satu. Päätösnumerona kuullaan Brahmsin sinfonia nro 4.

Ilmaiset kaupunkikonsertit jatkuvat

Viime vuonna käynnistetyt, suuren suosion saaneet ilmaiset kaupunkikonsertit jatkuvat Porvoon keskustassa. Konsertit ovat pienimuotoisia ja helposti lähestyttäviä tapahtumia, makupaloja koko festivaalin ohjelmistosta – ja tietysti taattua Avanti!-laatua. Niillä halutaan tuoda Suvisoitto kaikkien porvoolaisten ulottuville. Ilmaiskonserteissa kuullaan mm. puolalaista laulurunoutta Agata Zubel – Joonas Ahonen -duon tulkitsemana, energisen intensiivistä Süle-Lahti-Nikula Trioa ja nuorten säveltäjien Sävellyspajassa takomaa musiikkia. Konserttipaikkoina toimivat Taidetehdas, Pikkukirkko, Kulttuuritalo Grand ja Haaga-Helia.

Vuonna 1986 syntyneet ilmaiseksi Suvisoittoon

Vuonna 1986 perustettu Suvisoitto kutsuu kaikki v. 1986 syntyneet aikalaisensa ilmaiseksi mukaan kesäfestivaalille.
– Haluamme tarjota ruuhkavuosiaan eläville kolmekymppisille irtaantumisen arjesta. Sinä v. 1986 syntynyt, ota yhteyttä toimistoomme, ja saat ilmaislipun valitsemaasi orkesterikonserttiin, Avantin toiminnanjohtaja Maati Rehor yllyttää.

Lippuostoksille kannattaa lähteä pikaisesti, sillä Avanti tarjoaa Taidetehtaan konserttiliput -32 %:n alennuksella 20.3. asti. Alennuksen saa normaalihintaisista lipuista Lippupisteestä koodilla AIKALAISET. Lisätietoa Aikalaiset-kampanjasta osoitteesta www.avantimusic.fi/liput

XXXII Avantin Suvisoitto: ”Chantefables – Lauluja ja tarinoita”
Ke 28.6.–su 2.7.2017, Porvoo ja Loviisa

 

Vastaa

Post Navigation