Amfion pro musica classica

Helsingin urkupäivät 2016 – MAX REGER: heijastuksia suomalaisessa musiikissa

 

07 Max Reger ca 40 Jahre

Helsingin urkupäivät teemanaan Max Reger – heijastuksia suomalaisessa musiikissa pidetään 4.– 13.3.2016. Saksalaisen säveltäjän Max Regerin (1873–1916) kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Jonkinlaisena työnarkomaanina hän loi poikkeuksellisen laajan tuotannon ja sävelsi uruille aikana, jolloin soitinta pidettiin hyvin pölyyntyneenä. Hän saavutti suurta suosiota paradoksaalisesti kuitenkin nimenomaan urkuteostensa ansiosta.

Helsingin urkupäivien päävierailijat ovat kaksi saksalaista urkuprofessoria, viime vuonna kolme CD:tä Regerin urkutuotannon kokonaislevytyksestä julkaissut Martin Schmeding (Leipzig/Freiburg) ja Reger-spesialisti Ludger Lohmann (Stuttgart), sekä suomalainen urkutaiteilija Jan Lehtola. Urkufestivaalin ohjelmaan kuuluvat mm. Regerin tunnetuin urkuteos, Fantasia ja fuuga nimestä B-A-C-H, Danten Jumalaisesta näytelmästä vaikutteita saanut dramaattinen Sinfoninen fantasia ja fuuga sekä Regerin sovituksia J. S. Bachin ja Hugo Wolfin teoksista. Saksalaiset urkurit esittävät isäntämaan kunniaksi Oskar Merikannon Passacaglian ja Günther Raphaelin Passacaglian suomalaisesta koraalista ”Taas siunattu päivä nyt luo valoaan”. Avajaiskonsertissa kuullaan Cantor-seuran laulajien ja Organum-seuran urkureiden esittäminä Regerin ihailemien J. S. Bachin ja Johannes Brahmsin musiikkia. Kohokohta on Regerin ”O Haupt voll Blut und Wunden” -kantaatti.

Konsertissa ”Max Reger ja nuoret urkurit” su 6.3. klo 16 piirretään kaari Regerin ensimmäisestä urkuteoksesta, Bach-henkisestä Preludista ja fuugasta C-duuri, Organum-seuran kahdeksalta suomalaiselta säveltäjältä tilaamiin nuorille urkureille sävellettyihin teoksiin. Eri puolelta Suomea kotoisin olevat urkurit, joista nuorin on 12-vuotias, kantaesittävät Ahon, Fageruddin, Haapasalon, Hakolan, Hynnisen, Kiiskisen, Nymanin ja Virtaperkon teoksia Helsingin tuomiokirkon uruilla. Säveltäjä, MuT Jyrki Linjama käsittelee puheenvuoroissaan Regerin vaikutusta Suomen musiikkielämään ja koulutuksen merkitystä. Linkkinä Regeristä Suomeen toimii tämän oppilas Aarre Merikanto, joka opiskeli sävellystä Regerin johdolla Leipzigissa.

Musiikkitieteen tohtori Alexander Becker avaa Helsingin urkupäivät pe 4.3. klo 16 Helsingin yliopistossa luennollaan ”Max Reger’s work at the turning point of musical modernism”. Max Reger -instituutin tutkija luennoi myös la 5.3. klo 17 Johanneksenkirkossa Regerin teoksien uudesta, hybridimuotoisesta nuottijulkaisusta.

Helsingin urkupäivien ohjelma: www.organum.fi

Vastaa

Post Navigation