Amfion pro musica classica

Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”?

Etusivu Foorumit Muut aiheet Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”?

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #17897
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Erinäisistä syistä sävellyksen ensiesitys ei aina ole onnistunut. PYstyykö ”asiantuntija” huonosta esityksestä huolimatta sanomaan, että sävellys on hyvä tai jopa merkittävät?

    #18421
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Useissa ketjuissa on tietokoneet tekemät sävellyksi painettu maan rakoon. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kukaan ei ole kuullut noita sävellyksiä ihmisten soittamana. Johtopäätökset on tehty tietokoneen soittamasta midi-versiosta. Kaikkihan tietävät, että kun partituuri skannataan miditiedostoksi, on soitettua miditiedostoa mahdotonta kuunnella muutamaa sekuntia kauempaa, vaikka softainstrumentit sinänsä eivät enää kuullosta niin pahalta kuin joitakin vuosia sitten.

    Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”?

    #18422
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Mielenkiintoista, ettei tämä aihepiiri kiinnosta ”ammattilaisia”.

    #18423
    Mangusti
    Jäsen

    Kyllä kai ”ammattilaisellekin” musiikin kuuleminen on aika monimutkainen prosessi, johon vaikuttavat esimerkiksi mieliala, pirteyden aste ja yleinen terveyden tila. Jos pienessä flunssassa, huonosti levänneenä ja ystäviinsä pettyneenä kuulee kantaesityksen, on vastaanotto varmasti toinen kuin parhaissa sielun ja ruumiin voimissa.

    Mekaanisesti sävellettyyn musiikkiin voi kyllä puhaltaa henkeä eläväisellä soitolla, ja ehkä tällainen esitys jää jollekin kuulijalle mieleen. Mutta yksinkertainen seula toimii: eivät muusikot tartu uudelleen teoksiin, joista eivät pidä.

    #18424
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Entä jos muusikot eivät pidä sen vuoksi, että kapellimestarin tulkinta on pielessä? Tai kun on kyseessä uusi teos, jolle ei heti löydy esittämiskäytäntöä?

    #18425
    Ville Komppa
    Jäsen

    Toivotan (joskus hiiteen toivottaneena) lgrohnin takaisin Amfionin palstoille. Tämäkin aihe on sinänsä hyvä ja yllä esitetyt kysymykset sinänsä kiintoisia.

    Muusikot eivät usein pidä kapellimestareista tai pitävät näiden tulkintoja huonoina. Täytyy muistaa kuitenkin, että orkesterimuusikot eivät aina koe kappaletta aivan samoin kuin yleisö — jo siksikin, että kuulevat orkesterin keskellä musiikista suurimmaksi osaksi aivan eri tavalla painottuneen version. Tyypillistä on, että jos oman stemman kanssa on ollut erimielisyyksiä, konsertti on huono ja päin vastoin.

    Tästä lisää mm. taannoin Guardianissa olleessa jutussa http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/oct/06/orchestral-conductors-pay-cut ja sen saamassa vastauksessa http://www.guardian.co.uk/music/tomserviceblog/2009/oct/08/conductor-tom-service. Kummatkin kirvoittivat lehden nettisivuilla varsin mehukkaan keskustelun (yli 150 laakia), suosittelen!

    Mitä tulee uusien teosten esityskäytäntöihin, sepä on vielä olennaisempi kysymys. Tästähän ovat säveltäjät kärsineet aina, läpi vuosisatojen.

    Miten kumpikaan liittyy tietokoneohjelman komponoimaan musiikkin on sitten toinen kysymys. Mutta kummatkin liittyvät otsikkoon, joten kiitos siitä!

    #18426
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kysymyshän kuului, voiko tietokoneen säveltämiä teoksia arvostella, jos VAIN tietokone soittaa ne eivätkä ihmiset. Implisiittisesti tuon sisältyy ajatus, että muusikoiden rooli on erittäin merkittävä.

    #18427

    lgrohn kirjoittaa (siirretty toisesta viestiketjusta):

    Uuden Rondon mukaan Cavid Copen tietokoneohjelman säveltämää musiikkia saadaan keväällä levyllä nimellä From Darkness, Light.

    Copen haastattelu:

    http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/comj.2007.31.3.10

    #18428
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    iPhone konsertti:

    Sattuneesta syystä olen siirtämässä kuvista musiikiksi sävellysohjelmaani iPhonelle …

    #18429
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Ja se joka keksii tietokoneohjelman, jolla tavallinen kuulija voi hänen keksimällään metodilla tuottaa musiikkia, on pian yhtä rikas kuin Bill Gates.” (Leif Segerstam, Suomen kuvalehti 6/2003)

    #18430
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Vielä tehdään tietokonepeli, jossa nämä sävelvalikot soivat. Kun lapsi oppii piirtämään eli hän voi pelissä siirtää hiirellä nuotteja haluamilleen kohdille tai poistaa niitä (Leif Segerstam, HS 18.12.2009)

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.